Banner cycler

Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Kaptajnen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. okt 2022, 21:05

Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

19. nov 2022, 16:54

Hej med jer:-)

Jeg blev for en måneds tid siden ejer af en Saab 9-3 fra 2000. Den har nu gået 180.000 og jeg er rigtig glad for den.
Det er jo en ældre model, og vi har brugt de seneste uger på lige at lære hinanden at kende. Jeg oplever lidt periodiske startproblemer, men det er jeg nødt til at se lidt mere an, da jeg på nuværende tidspunkt ikke helt kan finde et mønster, og indtil videre, har den startet fint 2. gang og resten af dagen, når den ikke har villet starte 1. gang om morgenen.

Det jeg vil dele her og spørge ind til, er nogle ting omkring gearskifte.

Når bilen er kold, er gearskiftet helt kanon. Jeg kan nærmest gå i alle gear med spidsen af min pegefinger. Efterhånden som motoren bliver driftsvarm, kræver gearskifte en anelse flere kræfter. Det er ikke på et niveau, der går udover køreglæden, men det er alligevel nok til, at jeg bemærker det. Særligt hvis hun har strukket ben i længere tid på motorvejen, så bemærker jeg det lidt mere træge gearskifte, når jeg kører fra og skifter gear.

Det der er min største bekymring er, at når motoren er varm og jeg skal gå i første gear, så er der en gang i mellem en lyd og et lille ryk i vognen, når jeg sætter den i første. Det er ikke svært at gå i første, men der kommer et lille "klonk" og en følelse af at noget rykker lidt et eller andet sted. Det er lidt svært at forklare:-) Det er ikke hver gang jeg går i første, men måske sådan cirka hver 5-6 gang.
Hvis jeg, igen, har været på motorvej og i femte gear i længere tid, så er det ret sikkert, at den laver dette lille ryk, første gang, jeg går i første efterfølgende. Som når man drejer af motorvejen, kommer til et rødt lys og skal sætte i gang igen.
Hvis jeg går i første gear, mens bilen triller langsomt, gør den det ikke.

Efter jeg havde købt bilen fik jeg skiftet olie og fik min mekaniker til at gennemgå den. Han konstaterede at motorophænget bagest var gået. Det er blevet skiftet nu, og jeg havde lidt håbet, at det ville have indflydelse på ovennævnte, men det havde det ikke. To mekanikere har kørt i den, uden at føle, at der var noget galt, men jeg ved ikke, om gearet har artet sig pænt på lige præcis de ture:-)
Det er heller ikke fordi, det er et meget stort problem, som det er lige nu. Overordnet set, kører hun rigtig godt, men det går mig alligevel en anelse på, så vil lige høre her i forummet, om nogen har erfaringer med noget lignende, eller ved hvad det kan skyldes:-)

Med venlig hilsen

Peter


Kaptajnen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. okt 2022, 21:05

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

19. nov 2022, 17:14

Det er en 2.0 motor:-)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

19. nov 2022, 18:44

Det lyder mest som bremsevæsken der koger i hydraulikken til koblingen,
Så start med at få skiftet væsken.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Kaptajnen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. okt 2022, 21:05

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

20. nov 2022, 12:10

Hej Morten,

Tak for svar! Det er ret interessant. Er gammel bremsevæske mere tilbøjeligt til at koge i hydraulikken til koblingen end ny? Eller hvordan vil ny væske muligvis løse problemet? Vil prøve det af, og spørger kun yderligere ind på grund af uvidenhed og nysgerrighed:-)

Mvh

Peter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

20. nov 2022, 13:03

Bremsevæske suger vand som en tør svamp groft sagt, så derfor er det vigtigt at få skiftet væsken med jævne mellemrum. et bremsesvigt grundet kogende væske er ikke så sjovt.
Desværre bliver koblingen ofte overset. Eller ignoreret af service skemaerne.
Hvis koblingen aldrig har været skiftet så kører den med garanti rundt med 22 år gammel væske.
Som har let ved at koge. Luft kan komprimeres og dermed kan du ikke koble helt ud.
Hvilket kan give de symptomer du beskriver.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Kaptajnen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. okt 2022, 21:05

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

20. nov 2022, 17:07

Det giver god mening i forhold til, at det godt kan føles som om, den ikke kobler helt ud. Igen er jeg lidt nysgerrig på den grundliggende forståelse: Hvordan hænger bremsesymets væske sammen med koblingen?
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

20. nov 2022, 17:39

Det er den samme potte til bremse- og koblingsvæske. Typisk delt op med en slags skillevæg i beholderen. Dvs. ved at udskifte bremsevæsken alene forbliver koblingsvæsken derinde. En typisk "overset" detalje, da denne bliver gammel, sort, contamineret og fugtsugende over tid. Væsken er nemlig stærk hygroskopisk!

/Henrik
Kaptajnen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. okt 2022, 21:05

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

20. nov 2022, 18:17

Tak for svar:-) vil det sige, at koblingsvæsken også skal skiftes eller er det nok med bremsevæsken?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

21. nov 2022, 07:33

De får væske fra samme beholder, så de bør skiftes på samme tid.


MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Kaptajnen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. okt 2022, 21:05

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

25. nov 2022, 22:41

Så fik jeg skiftet bremse/koblingsvæske og også gearolie, nu hun alligevel var under behandling.
Problemet er minimeret, men desværre ikke elimineret. Mit gearskifte er bedre, også med varm motor, og den omtalte lyd/ryk, forekommer ikke lige så ofte som før.
Jeg nåede at køre hel dagen og aftenen i går, uden den sagde noget, og jeg var netop blevet overbevist om, at problemet var løst, da den under parkering efter dagens sidste kørsel, sagde en lyd, da jeg gik i 1. I dag var jeg ude på motorvejen for at se, hvordan et skift til 1. ville gå efter længere tid i 5. gear. Også her, måtte jeg erkende, at der var en lyd. Dog skal det siges, at før jeg fik skiftet bremse/koblingsvæske var det både en lyd og et ryk. Her bagefter, synes jeg ikke det er et ryk. Men mere kun en lyd.
Jeg har også en idé om, at de gange, den laver lyden, er det som om bilen står i lidt højere tomgang end normalt.
Nå, jeg må blive ved med at holde ører åbne og se hvad der sker. Alle tanker og ideer er velkomne, og tak for jeres hjælp indtil nu:-)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

26. nov 2022, 06:33

Hvilken gearolie er der blevet brugt ?
Find en stump træ som kan sættes i klemme imellem forsæde og koblings pedal i fuldt udkoblet stilling, lad den stå natten over. Dette er for at få den sidste rest luft ud der kan ligge i systemet.
Kontroller gearskiftes grundindstilling.
Beskrivelse findes her.
https://www.maptunparts.eu/pdf/60-Monte ... ningar.pdf
De fine låsepinde kan erstattes med et par bor i passende diameter.
Hvilken lyd er der tale om? klunk eller skrat

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Kaptajnen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. okt 2022, 21:05

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

26. nov 2022, 12:13

Spændende sager! Jeg ved ikke, hvad type gearolie, der er brugt, men vil spørge min mekaniker på mandag. Lyden er klart mere en "klonk" lyd end en "skrat" lyd. Det jeg har evnerne til selv at gøre er at finde et stykke træ, der kan holde bilen udkoblet natten over:-)
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

12. jan 2023, 15:14

Jeg bruger lige tråden til et tillægsspørgsmål:

har bremsevæsken nogen indflydelse på en automatgearkasse?
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

13. jan 2023, 04:09

Nej ikke når vi taler om automat gearkasser på en saab.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000

13. jan 2023, 15:38

Super, tak Morten!
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.

Tilbage til "Modern Forum"