Hej med jer:-)
Jeg blev for en måneds tid siden ejer af en Saab 9-3 fra 2000. Den har nu gået 180.000 og jeg er rigtig glad for den.
Det er jo en ældre model, og vi har brugt de seneste uger på lige at lære hinanden at kende. Jeg oplever lidt periodiske startproblemer, men det er jeg nødt til at se lidt mere an, da jeg på nuværende tidspunkt ikke helt kan finde et mønster, og indtil videre, har den startet fint 2. gang og resten af dagen, når den ikke har villet starte 1. gang om morgenen.
Det jeg vil dele her og spørge ind til, er nogle ting omkring gearskifte.
Når bilen er kold, er gearskiftet helt kanon. Jeg kan nærmest gå i alle gear med spidsen af min pegefinger. Efterhånden som motoren bliver driftsvarm, kræver gearskifte en anelse flere kræfter. Det er ikke på et niveau, der går udover køreglæden, men det er alligevel nok til, at jeg bemærker det. Særligt hvis hun har strukket ben i længere tid på motorvejen, så bemærker jeg det lidt mere træge gearskifte, når jeg kører fra og skifter gear.
Det der er min største bekymring er, at når motoren er varm og jeg skal gå i første gear, så er der en gang i mellem en lyd og et lille ryk i vognen, når jeg sætter den i første. Det er ikke svært at gå i første, men der kommer et lille "klonk" og en følelse af at noget rykker lidt et eller andet sted. Det er lidt svært at forklare:-) Det er ikke hver gang jeg går i første, men måske sådan cirka hver 5-6 gang.
Hvis jeg, igen, har været på motorvej og i femte gear i længere tid, så er det ret sikkert, at den laver dette lille ryk, første gang, jeg går i første efterfølgende. Som når man drejer af motorvejen, kommer til et rødt lys og skal sætte i gang igen.
Hvis jeg går i første gear, mens bilen triller langsomt, gør den det ikke.
Efter jeg havde købt bilen fik jeg skiftet olie og fik min mekaniker til at gennemgå den. Han konstaterede at motorophænget bagest var gået. Det er blevet skiftet nu, og jeg havde lidt håbet, at det ville have indflydelse på ovennævnte, men det havde det ikke. To mekanikere har kørt i den, uden at føle, at der var noget galt, men jeg ved ikke, om gearet har artet sig pænt på lige præcis de ture:-)
Det er heller ikke fordi, det er et meget stort problem, som det er lige nu. Overordnet set, kører hun rigtig godt, men det går mig alligevel en anelse på, så vil lige høre her i forummet, om nogen har erfaringer med noget lignende, eller ved hvad det kan skyldes:-)
Med venlig hilsen
Peter
Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Redaktør: Bestyrelsen
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Det lyder mest som bremsevæsken der koger i hydraulikken til koblingen,
Så start med at få skiftet væsken.
MVH
Morten
Så start med at få skiftet væsken.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Hej Morten,
Tak for svar! Det er ret interessant. Er gammel bremsevæske mere tilbøjeligt til at koge i hydraulikken til koblingen end ny? Eller hvordan vil ny væske muligvis løse problemet? Vil prøve det af, og spørger kun yderligere ind på grund af uvidenhed og nysgerrighed:-)
Mvh
Peter
Tak for svar! Det er ret interessant. Er gammel bremsevæske mere tilbøjeligt til at koge i hydraulikken til koblingen end ny? Eller hvordan vil ny væske muligvis løse problemet? Vil prøve det af, og spørger kun yderligere ind på grund af uvidenhed og nysgerrighed:-)
Mvh
Peter
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Bremsevæske suger vand som en tør svamp groft sagt, så derfor er det vigtigt at få skiftet væsken med jævne mellemrum. et bremsesvigt grundet kogende væske er ikke så sjovt.
Desværre bliver koblingen ofte overset. Eller ignoreret af service skemaerne.
Hvis koblingen aldrig har været skiftet så kører den med garanti rundt med 22 år gammel væske.
Som har let ved at koge. Luft kan komprimeres og dermed kan du ikke koble helt ud.
Hvilket kan give de symptomer du beskriver.
MVH
Morten
Desværre bliver koblingen ofte overset. Eller ignoreret af service skemaerne.
Hvis koblingen aldrig har været skiftet så kører den med garanti rundt med 22 år gammel væske.
Som har let ved at koge. Luft kan komprimeres og dermed kan du ikke koble helt ud.
Hvilket kan give de symptomer du beskriver.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Det giver god mening i forhold til, at det godt kan føles som om, den ikke kobler helt ud. Igen er jeg lidt nysgerrig på den grundliggende forståelse: Hvordan hænger bremsesymets væske sammen med koblingen?
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Det er den samme potte til bremse- og koblingsvæske. Typisk delt op med en slags skillevæg i beholderen. Dvs. ved at udskifte bremsevæsken alene forbliver koblingsvæsken derinde. En typisk "overset" detalje, da denne bliver gammel, sort, contamineret og fugtsugende over tid. Væsken er nemlig stærk hygroskopisk!
/Henrik
/Henrik
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Tak for svar:-) vil det sige, at koblingsvæsken også skal skiftes eller er det nok med bremsevæsken?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
De får væske fra samme beholder, så de bør skiftes på samme tid.
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Så fik jeg skiftet bremse/koblingsvæske og også gearolie, nu hun alligevel var under behandling.
Problemet er minimeret, men desværre ikke elimineret. Mit gearskifte er bedre, også med varm motor, og den omtalte lyd/ryk, forekommer ikke lige så ofte som før.
Jeg nåede at køre hel dagen og aftenen i går, uden den sagde noget, og jeg var netop blevet overbevist om, at problemet var løst, da den under parkering efter dagens sidste kørsel, sagde en lyd, da jeg gik i 1. I dag var jeg ude på motorvejen for at se, hvordan et skift til 1. ville gå efter længere tid i 5. gear. Også her, måtte jeg erkende, at der var en lyd. Dog skal det siges, at før jeg fik skiftet bremse/koblingsvæske var det både en lyd og et ryk. Her bagefter, synes jeg ikke det er et ryk. Men mere kun en lyd.
Jeg har også en idé om, at de gange, den laver lyden, er det som om bilen står i lidt højere tomgang end normalt.
Nå, jeg må blive ved med at holde ører åbne og se hvad der sker. Alle tanker og ideer er velkomne, og tak for jeres hjælp indtil nu:-)
Problemet er minimeret, men desværre ikke elimineret. Mit gearskifte er bedre, også med varm motor, og den omtalte lyd/ryk, forekommer ikke lige så ofte som før.
Jeg nåede at køre hel dagen og aftenen i går, uden den sagde noget, og jeg var netop blevet overbevist om, at problemet var løst, da den under parkering efter dagens sidste kørsel, sagde en lyd, da jeg gik i 1. I dag var jeg ude på motorvejen for at se, hvordan et skift til 1. ville gå efter længere tid i 5. gear. Også her, måtte jeg erkende, at der var en lyd. Dog skal det siges, at før jeg fik skiftet bremse/koblingsvæske var det både en lyd og et ryk. Her bagefter, synes jeg ikke det er et ryk. Men mere kun en lyd.
Jeg har også en idé om, at de gange, den laver lyden, er det som om bilen står i lidt højere tomgang end normalt.
Nå, jeg må blive ved med at holde ører åbne og se hvad der sker. Alle tanker og ideer er velkomne, og tak for jeres hjælp indtil nu:-)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Hvilken gearolie er der blevet brugt ?
Find en stump træ som kan sættes i klemme imellem forsæde og koblings pedal i fuldt udkoblet stilling, lad den stå natten over. Dette er for at få den sidste rest luft ud der kan ligge i systemet.
Kontroller gearskiftes grundindstilling.
Beskrivelse findes her.
https://www.maptunparts.eu/pdf/60-Monte ... ningar.pdf
De fine låsepinde kan erstattes med et par bor i passende diameter.
Hvilken lyd er der tale om? klunk eller skrat
MVH
Morten
Find en stump træ som kan sættes i klemme imellem forsæde og koblings pedal i fuldt udkoblet stilling, lad den stå natten over. Dette er for at få den sidste rest luft ud der kan ligge i systemet.
Kontroller gearskiftes grundindstilling.
Beskrivelse findes her.
https://www.maptunparts.eu/pdf/60-Monte ... ningar.pdf
De fine låsepinde kan erstattes med et par bor i passende diameter.
Hvilken lyd er der tale om? klunk eller skrat
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Spændende sager! Jeg ved ikke, hvad type gearolie, der er brugt, men vil spørge min mekaniker på mandag. Lyden er klart mere en "klonk" lyd end en "skrat" lyd. Det jeg har evnerne til selv at gøre er at finde et stykke træ, der kan holde bilen udkoblet natten over:-)
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Jeg bruger lige tråden til et tillægsspørgsmål:
har bremsevæsken nogen indflydelse på en automatgearkasse?
har bremsevæsken nogen indflydelse på en automatgearkasse?
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Nej ikke når vi taler om automat gearkasser på en saab.
MVh
Morten
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Betragtninger/bekymringer om gear på 9-3, 2000
Super, tak Morten!
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.