Banner cycler

9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

19. nov 2022, 19:09

Hej alle
Jeg har haft min ng9-3 1,8i med Opel motor i godt et år nu. Den har nu gået ca. 453000 km og har været OK stabil uden de store fejl. Men den har haft en fejl som var lidt periodisk i starten, og som nu er mere eller mindre konstant.

Problemet er at den har svært ved at tage gassen og til tider næsten dør, hvis man ikke straks redder den ved at koble ud. Det virker som et høj vakuum problem og ved overgang fra lav til høj vakuum. Bilen går dog fint tomgang, ca. 700 o/m som den skal, men det øjeblik man prøver at sætte i gang går den let ud hvis ikke man modulerer koblingen eller giver den ekstra gas. Det er lidt som at køre en tunet bil med lettet svinghjul.

Ved gearskift ved lave omdrejninger har den også tendens til at hugge hvis ikke man lige filer lidt ekstra på koblingen.
Den føles dog ikke til at mangle kræfter. Hvis den får noget gas kan man sagtens overhale i 3. gear og der er aldrig nogen tøven hvis man kommer tøffende i 5. og gearer ned for at overhale. På motorvejen trækker den også rigtigt godt og kan hurtigt komme op på ulovlige hastigheder.
Så problemet er mest ved bykørsel og igangsætning ved lave hastigheder. Hvis man vil køre lidt friskt ved igangsætning er det ofte som om den lige tøver et halvt sekund for derefter at sende hjulene rundt. Det er muligt at denne forsinkelse også er til stede ved højere hastighed, men det har jeg ikke lige lagt mærke til.
Der er ingen aktive motorfejl men det virker som en lille vakuumlækage. Jeg har dog indkøbt en røgtester specifikt til dette formål, og har ikke kunnet konstatere nogen utætheder.
Nu skriver jeg specifikt ingen ”aktive” motorfejl. Den har nemlig en ”pending” som ikke tænder motorlampen. Denne tror jeg dog er urelateret, men jeg vender lige tilbage til den senere.

Her er lidt historik på hvad jeg allerede har skiftet der kunne være relateret:
Lige da jeg købte bilen var den meget svær at starte lige når man havde tanket den op. Dette skyldtes at ventilen til tankudluftningen var defekt og altid åben. Jeg kunne ikke skaffe en ny ventil, så en god brugt blev monteret og start problemet har ikke været der siden.
Herefter kørte bilen faktisk OK i en periode, men begyndte at være lidt sær. Den gik sommetider så langt ned i tomgang at den gik helt ud. F.eks. hvis man gassede op til 2500 o/m og slap gassen, så ville den sommetider gå ud. Spjældhuset har jeg tjekket og rengjort flere gange uden nogen forbedring. Jeg har også haft det afmonteret og skiftet pakningen.

På nettet kunnen jeg læse at massemåleren kunne være et problem, så jeg købte en ny og efter dette blev problemet faktisk lidt mindre. Der var dog stadig problemer med at motoren ville dø som tidligere beskrevet, og efter lidt nærmere læsning på nettet fandt jeg ud af at massemåleren helst skal være original for ikke at skabe problemer. Den gamle massemåler var fra Hella, og den nye jeg monterede var magen til. Den originale skal dog være en Siemens der senere kom til at hedde VDO og nu hedder den Continental.
Efter den nye originale type massemåler blev monteret har jeg ikke haft netop denne fejl, så den er helt klart bedre end den fra Hella. Den er dog stadig dum ved igangsætning osv.

Tandrem mv. har jeg udskiftet. Jeg mistænkte at den måske stod en tand forkert, men det gjorde den ikke. Der var heller ikke nogen mærkbar forskel efter udskiftningen.

Forebyggende har jeg skiftet tændrør og tændkassette. Jeg har kørt omkring 25000 km på tændrørene og tjekket dem for nylig. Gabet var lidt stort, hvilket jeg egentlig også tror det var fra fabrikken, så jeg justere det lidt ned. Derudover var rørene dog rigtigt fine uden tegn på problemer.

Jeg har også skiftet ventildækselpakning samt sat ny pakning i påfyldningsdækslet. Ventildækselpakningen var helt sikkert utæt, og efter udskiftningen synes jeg at jeg kunne mærke at bilen kørte bedre. Problemet kom dog langsomt tilbage og nu synes jeg ikke der er nogen forbedring.

Jeg mistænkte at der måske var vand i benzintanken. Det vil være meget sandsynligt da bilen stod stille i et års tid inden jeg købte den, og især med det høje ethanol indhold i den billige benzin i dag.
Jeg skiftede derfor benzinfiltret, da vand nemlig har det med at akkumulere i filtret. Der så dog ikke ud til at være hverken vand eller tæring i filtret, så heller ingen fejl at finde her.
Jeg prøver lige nu at køre med noget tilsætnings halløj rens i benzinen. Jeg har lige tanket 2. gang med det og der skulle være til ca. 400 liter i den beholder jeg købte, så må vi se om det forbedrer noget over de næste par måneder. Jeg tvivler dog.

Med det høje kilometertal har jeg overvejet at benzinpumpen kunne være dårlig. Jeg har målt trykket på studsen på fuel-railen og det var indenfor specifikationerne i WIS. Dog i den lave ende: WIS siger 3,6 til 3,8 BAR og mit målte tryk var 3,6 BAR. Så måske pumpen er ved at være lidt svag?

Den eneste fejlkode jeg har er fordi jeg monterede en uoriginal katalysator, så jeg der er en lagret/pending fejl der siger ”dårlig ydeevne katalysator”. Jeg tror dog ikke at det er dette der giver mig problemerne, især da de også var til stede med den gamle katalysator som fungerede OK. Det skal lige tilføjes at jeg kun skiftede katalysatoren da min udstødningsmanifold var tæret op, og man kun kan købe manifold og katalysator som en enhed.

Det jeg hæder til på nuværende tidspunkt er at mit spjældhus er slidt op. Der sidder nogle tandhjul der driver spjældet som er engangssmurt, og med mit høje kilometertal er det meget sandsynligt at der er opstået noget slid. Jeg kan dog ikke finde nogen informationer på nettet om at det er et normalt problem. På 9-3 med turbo motor er spjældhuset stort set magen til, og de er ikke kendt for at blive slidt op. Det er dog muligt at motorstyringen er så forskellig på de to motorer at de ikke slides ens ved samme kørselsmønster. Nyt originalt (Pierburg) spjældhus kan købes for omkring 1600 kr, så lidt en dyr måde at fejlsøge på, men helt sikkert pengene værd hvis den løser problemet.

Til sidst kan der være problemer med selve motorstyringen, men bilen kører næsten for godt til at der skulle være problemer med denne. Der kan også være en dårlig stelforbindelse eller lignende som jeg dog ikke har fundet indikationer på. Jeg kan dog se at mine forlygter bliver lidt svagere når motoren går ned på 4-500 omdrejninger når man prøver at sætte i gang og problemet viser sig. Jeg tror dog det er normalt at generatoren ikke helt kan lave nok strøm ved de omdrejninger.

Det var en lang smøre og tak til dem der gad at læse det hele igennem.
Er der nogen der har bedre forslag eller måske har prøvet noget lignende?

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

20. nov 2022, 04:54

Det lyder som du mangler moment i de lave omdrejninger.
Jeg ville nok starte med at fejlfinde på de spjæld inde i indsugnings manifolden der styrer længden på denne.
Skærmbillede (61).png
Ved fejl på slanger vakuumdåse, eller solenoid ventil, så vil spjældene stå åbne, og den vil mangle moment i bunden.
Og den vil kun sætte en fejl hvis det er en elektrisk fejl på solenoiden.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

20. nov 2022, 12:42

Tak Morten for forslaget. Den variable indsugningsmanifold har jeg faktisk haft med i mine overvejelser, men jeg glemte at tage den med da jeg lavede det lange indlæg. Jeg er dog ikke kommet til nogen brugbar konklusion andet end at hele manifolden skal afmonteres for at kunne konstatere hvor vidt spjældene åbner/lukker som de skal.
Jeg kan teste solenoiden med tech2 men kun med motoren slukket. Her kan jeg åbne/lukke 5-6 gange med det vakuum der er i systemet, så den elektriske del og vakuum aktuatoren ser ud til at virke som den skal.
I forbindelse med fejlsøgning på et andet problem (som viste sig at være hul i udstødningen :oops: ) stødte jeg på dette sæt:
https://www.ebay.de/itm/113940964266?_t ... %7Ciid%3A1
Jeg kan dog ikke finde nogen som helst information på nettet om at dette skulle være et typisk problem. Det ser også ud til at sættet kun sælges af den ene sælger fra Ukraine på ebay. Da jeg cirka et år siden stødte på dette sæt første gang var der også kun én sælger, men dengang var han fra Rusland så vidt jeg husker. Måske han er flyttet i mellemtiden?
Symptomerne på at der skulle være fejl på disse spjæld skulle være en raslen/tikken fra manifolden, som dårlige hydrauliske ventilløftere, men efter jeg monterede en tæt udstødningsmanifold synes jeg at min tikken helt er forsvundet. Der er i hvert fald ikke nogen voldsom lyd som jeg har lagt mærke til.

Jeg synes at motoren får lidt ændret lyd og moment ved omkring de 4000 o/m når den åbner spjældene i indsugningen, men det kan sagtens bare være indbildning.

Måske jeg kan få en længere slange og en vakuumpumpe på studsen til vakuumaktuatoren, så kan jeg måske høre forskel på motoren når den åbner lukker? Ellers er der vel bare adskille og visuel inspektion tilbage? Dette kræver dog at man deler manifolden på midten for at kunne se spjældene, så måske det letteste bare er at købe en god brugt enhed fra en hugger og så skifte den og håbe på at den ikke har samme fejl...

Z18XE motoren er faktisk ret simpel uden nogen former for moderne teknik som variabel ventiltiming og tilsvarende. Faktisk er denne variable indsugningsmanifold det eneste "smarte" moderne motoren har, så det er vel meget sandsynligt at det også er dette der går i stykker når bilen begynder at blive gammel. Så måske jeg bare skal indse at man ikke kan forvente at en 16 år gammel bil med næsten en halv million på tælleren kan være fejlfri, uanset hvor godt den er vedligeholdt.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

21. nov 2022, 07:57

Motoren kan være slidt op med de km så en lækagemåling kan være et godt sted at starte.
Bruger den olie ?
Slidt benzin pumpe, hvis den kan holde trykket ved fuld belastning, og høje omdrejninger så er den ikke slidt op.
Hvis armen på manifolden bevæger sig, så skal det være en aksel inde i manifolden der er knækket.
Skiftede du lambda sensorer samtidigt med dit katalysator skift ?
Gamle slidte sonder kan give mange sjove problemer.
1 de begynder at reagere langsomt.
2 de kan skride i voltene.
Hvilket kan give de symptomer ved igangsætning, og lav belastning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

21. nov 2022, 19:20

Tak igen for forslagene Morten.
Ja lambdasonden blev skiftet til en ny original. Den gamle gik i opløsning da jeg forsøgte at fjerne den fra den gamle kat. Den sekundære er stadig den gamle, men den bør ikke have indvirkning på motorstyringen.

Jeg har lavet en kompressionstest: 10,2 Bar på cyl. 1-2 og 9,8 BAR på cyl. 3-4, på kold motor. Det mener jeg er OK.
Den bruger vel cirka ½l olie på 10000km, så heller ikke alarmerende.
Vil en lækagetest kunne give et bedre billede af motorens stand?

Vakuumaktuatoren til manifold-spjældet er meget svær at komme til uden at adskille noget. Jeg kan se den med et endoskop-kamera, men det er stadig ret besværligt. Jeg fik ikke prøvet at aktivere den mens jeg havde kameraet på, men det lyder som om både magnetventilen og vakuumdåsen fungerer. Men det kræver nok lidt mere undersøgelse før jeg helt frikender systemet for fejl.

Jeg overvejer at købe en manifold fra en hugger/ebay. Den er ikke så dyr. Så kan jeg prøve at adskille den og se om der er tendens til fejl. Hvis den ser ud til at være OK kan jeg forsøge at bytte den over. Det er dog en større proces bare for at fejlsøge en dum og lidt irriterende fejl.

Noget lettere er det at købe et nyt spjældhus. Med de mange kilometer må man gå ud fra at den i det mindste er noget slidt, så forhåbentlig ikke helt spild af penge. Desværre kan man ikke komme ind til gearet uden at skulle save/skære den op, så jeg tør ikke åbne den uden at have en fungerende enhed på hånden. Men den bliver helt sikkert åbnet og inspiceret hvis jeg får den byttet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

22. nov 2022, 06:48

En billig uoriginal katalysator kan nemt give anledning til den afventende fejl du har, det er ofte at der bliver sparet på materialerne i katten. Men sensor 2 kan også have skylden.
Jeg anbefalede altid 2 nye sonder ved et katalysator skift. For så var kunden forberedt på worst case senariet fra start.
Lambda sonde nr 2 har faktisk en større betydning end man lige tror.
Skærmbillede (63).png
Gasspjæld burde være nemt at kontrollere på med testeren sæt tænding på gå ind under målte værdier.
Og udvælg speeder og gasspjælds stilling eller volt.
Træd speederen i bund stille og roligt, det du skal kigge efter er pludselige spring i værdierne, og ikke absolutte tal.
Jeg har lært at en kompressions test altid tages med en varm motor, og kold hvis den har problemer med koldstarter.
Og aldrig hænge sig i absolutte tryk, for der er mange variabler der spiller ind her.
Men kigge på forskelle fra cylinder til cylinder, og her ser din test fin ud.
Wis opgiver imellem 14 og 16 bar med varm motor. og en forskel på max 25% i tryk.
En lækage måling er bedre, da man fjerner 2 muligheder for slidte komponenter, starter og batteri.
og det gør det meget nemmere at finde ud af hvor trykket forsvinder hen.
Men det er kun noget jeg har brugt hvis en kompressions test har vist at der er problemer.
For det er noget besværligt at rigge til.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

22. nov 2022, 08:40

Aha, jeg troede slet ikke den 2. lambda havde nogen indvirkning på motorstyringen andet end kontrol, så en ny kunne sikkert være en god idé. Da jeg skiftede udstødning blev gevindet på den gamle ca. 80% rundbarberet. Den kunne stadig spændes, men jeg turde ikke give den fuld moment. Jeg smurte lidt udstødningspasta på omkring den, og det virker som om den har været tæt. Det kan dog være at den stadig er lidt utæt.

Jeg har engang forsøgt at se om gasspjældet bevægede sig korrekt ved at pille slangen af trykke på speederen med tænding på. Jeg kunne dog ikke få den til at bevæge sig, så jeg gik ud fra at motoren skulle være i gang før spjældet vil bevæge sig? Men den test du beskriver kan selvfølgelig også laves med motoren kørende. Det er sandsynligvis i de første 25% af vandringen der er problemer, så der kommer ikke så mange omdrejninger på.
Jeg må undersøge lidt videre, før jeg kaster en enorm mængde penge efter nyt spjældhus mv.

I øvrigt stødte jeg tilfældigt på denne video: https://www.youtube.com/watch?v=H22yhzZ-FXY
Her var fejl på spjældhus, men også tændt motorlampe.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

22. nov 2022, 20:00

Jeg har nu forsøgt at kontrollere gasspjælds stilling i forhold til pedal stilling. Motoren skal køre for at det virker, sikkert fordi gasspjældet vil have noget feedback fra motorstyringen for at justere ind. Måske også som fejlsikring for at undgå at motoren løber løbsk.
Det korte af det lange er at de hele ser ud til at fungere nogenlunde som det skal, men nu kan man tydeligt se at der er omkring ½-1 sekunds forsinkelse fra man trykker på speederen til spjældet finder sin position. Det sker stort set i hele vandringen og ved alle omdrejninger, så jeg tror ikke det er en fejl men snarere det er indbygget i systemet af en eller anden årsag. Men derfor kan der jo godt være en fejl i spjældhuset som jeg ikke rigtigt kan konstatere på den måde.

Jeg fik også kigget med endoskopkameraet på stangen fra vakuumaktuatoren til manifold spjældet. Alt ser ud til at fungere udvendigt, og jeg er næsten sikker på at der også sker noget indvendigt. Det kan jeg vel egentlig også prøve at undersøge med endoskopet. Men det kræver nok at jeg afmonterer spjældhuset,
Jeg tror også at jeg har gennemskuet hvordan VIM-systemet virker (Variabel Indsugnings Manifold). Jeg prøvede at køre et par små ture med testeren tilkoblet så den loggede en graf for omdrejninger og én for om VIM systemet var åben eller lukket.
Når spjældet er lukket er manifolden lang. Når spjældet er åbent er manifolden kort. Spjældet er normalt/strømløst/vakuumløst åbent.
Fra 0-2500 o/m er spjældet åbent = manifolden kort.
Fra 2400-4500 er spjældet lukket = manifolden lang.
Fra 4500-6500 er spjældet åbent = manifolden kort.
Så hvis systemet er defekt vil spjældet højst sandsynligvis være åbent og manifolden vil så være kort hele tiden hvilket ikke vil påvirker ved lave omdrejninger.
Det er jo svært at vide helt sikkert om det virker, men jeg har jo primært problemer ved lave omdrejninger og de par testture jeg tog i dag lod jeg den arbejde jævnt hele vejen gennem 2. og 3. gear og den føles utrolig kvik i mellemområdet hvor VIM systemet skal hjælpe, så derfor er jeg 87,5% sikker på at systemet fungerer som det skal.
Konklusionen er at jeg køber et nyt spjældhus. Inden det bliver monteret vil jeg så lige prøve at stikke endoskopet ned i halsen på motoren for at undersøge og VIM flapperne bevæger sig som de skal.

Men tak for hjælpen Morten, indtil videre. Uanset om det bliver løsningen på problemet er det rart at have lidt hjælp fra én på sidelinjen der kan komme med friske forslag når man føler man har prøvet næsten alt og har mistet overblikket.

Jeg vender tilbage når jeg har udført lidt fejlsøgning af den dyre slags...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

23. nov 2022, 07:50

Det lyder som en helt normal opførsel af gasspjældet.
Grunden til forsinkelsen er forurening og benzin økonomi, da man kan mindske accelerations tilskuddet af benzin.
Jeg ville stort set frikende det, da styringen også kigger efter om spjældet har en mekanisk fejl.
Hvis den opdager en så er du i nødprogram med det samme.
Styringen af vim giver ikke nogen mening.
WIS skriver at spjældet er lukket indtil 4500 omdr. hvorefter det åbner og får en kort manifold.
Men de kan selvfølgelig have misset noget i oversættelsen fra tysk.
Eller det kan være din fejlkode der spiller ind her, hvem ved hvordan den er programmeret!
SAAB ved det med garanti ikke, da det er en komplet motor løsning de har købt af Opel.
Trin 1 er skift lambda sonden som er gammel og med stor sandsynlighed har fået en defekt, grundet smadret gevind. Kontrollér langtids og korttids lambda korrektion. det kan også hedde additiv og multiplikativ korrektion
2 få kontrolleret dine dyser for sprøjtebillede og volumen.
3. Begynd at mistænke en defekt motorstyring, grundet varme og vibrationer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

23. nov 2022, 18:41

Nu har jeg købt et nyt spjældhus på ebay, så må vi se om det var penge ud af vinduet. En ny lambdasonde bestiller jeg nok også bare for at være på den sikre side.
VIM systemet kan jeg ikke rigtigt finde noget om på nettet, kun hvad der står i WIS, så det er lidt et mysterie. Testeren siger "bib" hver gang spjældet skifter stilling og det er helt tydeligt at det skifter 2 gange hver gang man accellererer fra lave omdrejninger til over 4000 o/m. Det virker til at være helt konsekvent, men jeg må prøve at teste lidt mere når jeg har mere tid.

Dyserne kan helt sikkert være en fejlkilde, men det er en lidt større opgave at afmontere dem og jeg ved ikke hvordan jeg kan teste dem uden at købe en dyr tester. Derudover ser det ud til at motoren forbrænder pænt og jævnt på alle 4 cylindre. Det frikender selvfølgelig ikke 100% dyserne, men jeg tror de må vente til jeg er mere desperat.

Motorstyringen ser ikke ud til at være så udsat på denne motor sammenlignet med turbo motorerne. Den er monteret i en sjov vinkel på indsugningsmanifolden med bare én skrue og den ser ud til at kunne få luft på begge sider. Så den bliver ikke umiddelbart kogt. Jeg har dog set på nettet at de kan fejle, så det er ikke umuligt.
Stelforbindelser mv. kan sikkert også blive dårligt som du skriver. Den har været udsat for mange opvarmning/nedkøling cykler og vibrationer gennem de sidste 16+ år.

Jeg holder dine anbefalinger in mente, og vender tilbage når jeg har fejlsøgt lidt mere.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

24. nov 2022, 06:29

Det kræver ikke det store at teste dyserne, Hvis de er på 12 ohm.
4 klare halvliters flasker, og et milliliter mål.
Stik dyserne ned i flaskerne, lav et sæt ledninger fra batteri til dyser. lav en ledning til at kortslutte benzinpumpen.
Kortslut benzinpumpen, korslut dyserne i et minut, kig på sprøjte billedet, mål mængden.
sammenlign med data for dyserne.
Alternativet er at få et firma til at kontrollere og rense dyserne.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

25. nov 2022, 10:59

Jeg må prøve at undersøge mine dyser hvis der stadig er problemer når jeg har udskiftet spjældhus og lambdasonde.
Jeg har set disse billige dyse testere på ebay: https://www.ebay.de/itm/225250089209?ha ... R_qXpeOVYQ
Jeg går ud fra at de bare genererer et par forskellige pwm signaler på 12 volt? Men det kan vel ikke skade dysen at drive den 100%? I så fald er sådan en tester jo ikke nødvendig til en simpel test.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

26. nov 2022, 06:17

Sålænge det er høj ohms dyser 10-12 ohm.
så kan du sagtens sætte dem direkte på batteriet.
Hvis det er en lav ohms dyse så kræver det en peak and hold driver, der i meget kort tid giver 6 ampere, og derefter går ned til 1 ampere, for ikke at brænde spolen af. Og det kan jeg ikke se at dit ebay fund gør.
Det vi er interesserede i er at de forstøver ens, og kan levere den samme mængde.
Og her kan jeg ikke se at et pulserende signal gør den store forskel i dette tilfælde.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Niller1972
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. apr 2022, 23:23

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

26. nov 2022, 19:59

Hej læste lige lidt på tråden. Har selv døjet med udsætter på min 9-3 1.8t. Lang historie kort var det en tændspole :) men det næste jeg skulle skifte og indkøbt er nyt brændstof filter ? Saab anbefaler tror det er 110k km på filterskifte.

Mvh Claus
Saab 9-3 1,8t hirsch
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

26. nov 2022, 22:07

Hej Niller
Tak for info. Både tændkassette og benzinfilter er skiftet indenfor det sidste års tid, så de burde være OK.

Og jeg har nu skiftet spjældhuset. Ved at sammenligne de koder der var præget i det gamle med det nye kom jeg frem til at det var det originale fra 2006 som var monteret, så det vil give god mening at det er slidt.
Men kører bilen bedre? Jeg har kun kørt en kort prøvetur hvor bilen blev netop arbejdsvarm, men jeg synes jeg kan mærke at den er meget lettere at køre nu. Jeg har dog før skiftet/fikset ting hvor jeg bagefter følte at der var sket en stor forbedring, men efter en længere periode er den blevet jævnt dårligere igen. Så måske det bare er placebo.
Nu prøver jeg at køre i en uges tid, så bør jeg have nok erfaringer til at kunne konkludere om mine problemer er løst.

Jeg fik iøvrigt kigget lidt på VIM spjældene også. Man kan faktisk se nogle af dem gennem hullet når spjældhuset er boltet af. De ser ud til at flytte sig som de skal. Jeg prøvede også at trykke lidt på dem ned gennem hullet, og de føles helt faste, så de kan ikke sidde og rasle og flappe rundt under kørsel.

Selvom dette måske har løst mine problemer tror jeg alligevel at jeg vil undersøge mine dyser, og udskifte den sekundære lambdasonde.
Måske det kan fjerne min motorfejl? Men jeg er bange for at jeg skal have kigget på katalysatoren igen.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

27. nov 2022, 06:44

Man må aldrig undervurdere placebo effekten, den kan være stor lige når man har skiftet en komponent, det har jeg oplevet mange gange.
Har du nulstillet adaptations værdierne i motorstyringen?
Det bør man faktisk gøre ved en komponent udskiftning, således at den starter fra 0
F.eks. det gamle spjæld har en faktor på +30, det nye spjæld har en faktor på -10,
Det kan tage motorstyringen lang tid for at flytte fra den gamle til den nye værdi, og den kan blive forvirret.
Håber det virker med udskiftningen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

27. nov 2022, 21:32

Hej igen Morten
Nej jeg fik ikke nulstillet adapteringen i motorstyringen, så det kan sikkert godt spille ind. Desværre kan jeg ikke se "long-term-fuel-trim" i motorstyringen kun short-term, så jeg ved ikke helt hvor den ligger.
Der var også en del gemte fejlkoder som jeg slettede her til aften. Jeg går ud fra at det så tvinger den til at lave en ny adaptering?

Jeg prøvede også igen at se om jeg kunne gennemskue VIM spjældets styring. Jeg tog muligvis fejl sidst jeg testede. Hvor vidt det kommer i spil afhænger åbenbart også af hvor meget spjældet er åbent. Jeg prøvede at langsomt trille i 2.gear med lave omdrejninger og så kun give omkring 10% gas op til 5000 o/m. Under disse betingelser var spjældet slet ikke i funktion. Så det kan være lidt svært at fejlsøge.
At VIM systemet åbner og lukker sådan lidt efter behag kan også være grunden til at jeg synes accelerationen er noget ujævn sommetider.

Den er ikke perfekt endnu, men forhåbentligt bedre.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

28. nov 2022, 07:03

Prøv at fjerne sikring 2 i motorrummet natten over, det fjerner konstant + til motorstyringen, og skulle gerne 0 stille adaptations værdierne,
Speederpedalen er blevet til en ønske pind.
træder man speederen 10% ned, så forsøger motorstyringen at regulere til 10% moment.
Hoved inputtet i denne beregning er indsuget luft målt i gram, pr stempelslag. Som bliver målt af luftmasse måleren, og krumtaps sensoren.
Reguleringen sker ved at ændre gasspjælds stillingen, aktivering af spjældet i manifolden, og lidt finjustering af tændingen.
For at systemet skal virke optimalt, så kræver det at alle sensorer måler korrekt.
Og at de komponenter den ikke kan måle også virker korrekt.
De fejlkoder du slettede var det grundet fejl 40?
Hvis ikke så kunne det være en god ting at se dem.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

28. nov 2022, 19:29

Nu har jeg fjernet sikringen til ECM'en. Så må jeg se hvor vågen jeg er i morgen tidlig når jeg skal på arbejde...
Jeg fandt i øvrigt mit long-term-fuel-trim i "generic OBD" i tech2'eren. Jeg kan så be/afkræfte: Den nulstilles ikke selvom man beder tech2'eren om at slette alle koder. Jeg prøvede også at fjerne ECM sikringen i et par minutter. Dette var heller ikke nok, selvom det forskellige steder påstås at få sekunder er nok. Måske hvis jeg havde slået tændingen på kunne det have afladet kondensatorerne hurtigere?

Enig, Morten i det du skriver om moderne elektrisk gasspjæld/speeder. Det jeg specifikt mente ovenover i mit lidt dårligt formulerede skriv var at VIM spjældets stilling ikke kun er afhængig af omdrejninger men også motorbelastning. Så jeg kan ikke gasse den op i frigear for at teste om det virker. Her vil VIM systemet være ude af funktion og spjældet være konstant åbent.

Mine fejlkoder var primært på spjældhuset, så måske det ville have været en god idé at afmontere batteriet ved udskiftningen?
Jeg udlæste koder igen her til aften, men der var ingen lagret. Det betyder dog nok bare at den ikke har fuldført en komplet drive-cycle, eller hvad det nu hedder. Der skal nok komme nogle koder igen. Jeg har i hvert fald en BCM kode der altid kommer igen selvom der umiddelbart ikke er fejl på det komponent. Men det er da i det mindste en god måde at konstatere at systemet virker ;)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

29. nov 2022, 05:48

Den mest sikre måde at gøre bilen strømløs, er at afmontere begge kabler på batteriet og føre dem sammen.
men så skal man starte forfra med at grundjustere vinduer, ur og radio, og alle andre indstillinger man har lavet om på.
Hvilken fejlkode er der i bcm?
Det kan være at motorstyringen bruger denne værdi, og ikke sætter nogen fejl, men ikke virker korrekt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

29. nov 2022, 09:04

Nu har jeg haft sikringen ude natten over. Jeg prøver at køre i et par dage før jeg sætter testeren på igen.

BCM koden er: B3938-0B - Tank Hatch Solenoid Circuit, Short to ground. Dvs. tankflap låsen. Den fungerer dog fint nok, kan både låse og låse op, så måske der bare er noget slid indeni aktuatoren. Der kan selvfølgelig også være en ledning der er slidt op og rører stel en gang i mellem. Jeg har ikke fejlsøgt da alt ser ud til at virke som det skal. Var det en nyere bil i bedre stand ville jeg nok jagte dette problem, men det virker som en ligegyldig bagatel på nuværende tidspunkt.
Jeg burde måske fejlsøge det ved lejlighed, måske det bare er en dum lille fejl der springer i øjnene med det samme man ser den.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

30. nov 2022, 08:31

Fejlen bliver først kritisk når du ikke kan åbne klappen.
Og motorstyringen er som jeg læser det helt ligeglad.
Ifølge fejlbeskrivelsen så sættes fejlen grundet et for højt ampereforbrug.
Så det kan være en simpel smøring og rens af låsepinden løser problemet.
Skærmbillede (67).png
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6616
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

30. nov 2022, 12:22

Ja du har ret Morten, jeg burde nok i det mindste undersøge. Det kan være lidt kontaktrens i stikket eller en dråbe olie i mekanikken kan fjerne fejlen.
I øvrigt tror jeg mine oprindelige fejl, som er årsagen til denne tråd, er ved at være næsten tilbage igen. Jeg kørte en lille omvej ad motorvejen i går for at fremskynde adapteringen. Jeg har ikke tjekket fuel trim eller lignende endnu, men motoren har nu igen tendens til at dø ved visse manøvrer.
Jeg prøver lige at køre med det lidt længere og tjekke med en tester, men der er ikke de store forbedringer tror jeg.
Jeg vender tilbage med lidt mere info senere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"