Banner cycler

9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

19. nov 2022, 19:09

Hej alle
Jeg har haft min ng9-3 1,8i med Opel motor i godt et år nu. Den har nu gået ca. 453000 km og har været OK stabil uden de store fejl. Men den har haft en fejl som var lidt periodisk i starten, og som nu er mere eller mindre konstant.

Problemet er at den har svært ved at tage gassen og til tider næsten dør, hvis man ikke straks redder den ved at koble ud. Det virker som et høj vakuum problem og ved overgang fra lav til høj vakuum. Bilen går dog fint tomgang, ca. 700 o/m som den skal, men det øjeblik man prøver at sætte i gang går den let ud hvis ikke man modulerer koblingen eller giver den ekstra gas. Det er lidt som at køre en tunet bil med lettet svinghjul.

Ved gearskift ved lave omdrejninger har den også tendens til at hugge hvis ikke man lige filer lidt ekstra på koblingen.
Den føles dog ikke til at mangle kræfter. Hvis den får noget gas kan man sagtens overhale i 3. gear og der er aldrig nogen tøven hvis man kommer tøffende i 5. og gearer ned for at overhale. På motorvejen trækker den også rigtigt godt og kan hurtigt komme op på ulovlige hastigheder.
Så problemet er mest ved bykørsel og igangsætning ved lave hastigheder. Hvis man vil køre lidt friskt ved igangsætning er det ofte som om den lige tøver et halvt sekund for derefter at sende hjulene rundt. Det er muligt at denne forsinkelse også er til stede ved højere hastighed, men det har jeg ikke lige lagt mærke til.
Der er ingen aktive motorfejl men det virker som en lille vakuumlækage. Jeg har dog indkøbt en røgtester specifikt til dette formål, og har ikke kunnet konstatere nogen utætheder.
Nu skriver jeg specifikt ingen ”aktive” motorfejl. Den har nemlig en ”pending” som ikke tænder motorlampen. Denne tror jeg dog er urelateret, men jeg vender lige tilbage til den senere.

Her er lidt historik på hvad jeg allerede har skiftet der kunne være relateret:
Lige da jeg købte bilen var den meget svær at starte lige når man havde tanket den op. Dette skyldtes at ventilen til tankudluftningen var defekt og altid åben. Jeg kunne ikke skaffe en ny ventil, så en god brugt blev monteret og start problemet har ikke været der siden.
Herefter kørte bilen faktisk OK i en periode, men begyndte at være lidt sær. Den gik sommetider så langt ned i tomgang at den gik helt ud. F.eks. hvis man gassede op til 2500 o/m og slap gassen, så ville den sommetider gå ud. Spjældhuset har jeg tjekket og rengjort flere gange uden nogen forbedring. Jeg har også haft det afmonteret og skiftet pakningen.

På nettet kunnen jeg læse at massemåleren kunne være et problem, så jeg købte en ny og efter dette blev problemet faktisk lidt mindre. Der var dog stadig problemer med at motoren ville dø som tidligere beskrevet, og efter lidt nærmere læsning på nettet fandt jeg ud af at massemåleren helst skal være original for ikke at skabe problemer. Den gamle massemåler var fra Hella, og den nye jeg monterede var magen til. Den originale skal dog være en Siemens der senere kom til at hedde VDO og nu hedder den Continental.
Efter den nye originale type massemåler blev monteret har jeg ikke haft netop denne fejl, så den er helt klart bedre end den fra Hella. Den er dog stadig dum ved igangsætning osv.

Tandrem mv. har jeg udskiftet. Jeg mistænkte at den måske stod en tand forkert, men det gjorde den ikke. Der var heller ikke nogen mærkbar forskel efter udskiftningen.

Forebyggende har jeg skiftet tændrør og tændkassette. Jeg har kørt omkring 25000 km på tændrørene og tjekket dem for nylig. Gabet var lidt stort, hvilket jeg egentlig også tror det var fra fabrikken, så jeg justere det lidt ned. Derudover var rørene dog rigtigt fine uden tegn på problemer.

Jeg har også skiftet ventildækselpakning samt sat ny pakning i påfyldningsdækslet. Ventildækselpakningen var helt sikkert utæt, og efter udskiftningen synes jeg at jeg kunne mærke at bilen kørte bedre. Problemet kom dog langsomt tilbage og nu synes jeg ikke der er nogen forbedring.

Jeg mistænkte at der måske var vand i benzintanken. Det vil være meget sandsynligt da bilen stod stille i et års tid inden jeg købte den, og især med det høje ethanol indhold i den billige benzin i dag.
Jeg skiftede derfor benzinfiltret, da vand nemlig har det med at akkumulere i filtret. Der så dog ikke ud til at være hverken vand eller tæring i filtret, så heller ingen fejl at finde her.
Jeg prøver lige nu at køre med noget tilsætnings halløj rens i benzinen. Jeg har lige tanket 2. gang med det og der skulle være til ca. 400 liter i den beholder jeg købte, så må vi se om det forbedrer noget over de næste par måneder. Jeg tvivler dog.

Med det høje kilometertal har jeg overvejet at benzinpumpen kunne være dårlig. Jeg har målt trykket på studsen på fuel-railen og det var indenfor specifikationerne i WIS. Dog i den lave ende: WIS siger 3,6 til 3,8 BAR og mit målte tryk var 3,6 BAR. Så måske pumpen er ved at være lidt svag?

Den eneste fejlkode jeg har er fordi jeg monterede en uoriginal katalysator, så jeg der er en lagret/pending fejl der siger ”dårlig ydeevne katalysator”. Jeg tror dog ikke at det er dette der giver mig problemerne, især da de også var til stede med den gamle katalysator som fungerede OK. Det skal lige tilføjes at jeg kun skiftede katalysatoren da min udstødningsmanifold var tæret op, og man kun kan købe manifold og katalysator som en enhed.

Det jeg hæder til på nuværende tidspunkt er at mit spjældhus er slidt op. Der sidder nogle tandhjul der driver spjældet som er engangssmurt, og med mit høje kilometertal er det meget sandsynligt at der er opstået noget slid. Jeg kan dog ikke finde nogen informationer på nettet om at det er et normalt problem. På 9-3 med turbo motor er spjældhuset stort set magen til, og de er ikke kendt for at blive slidt op. Det er dog muligt at motorstyringen er så forskellig på de to motorer at de ikke slides ens ved samme kørselsmønster. Nyt originalt (Pierburg) spjældhus kan købes for omkring 1600 kr, så lidt en dyr måde at fejlsøge på, men helt sikkert pengene værd hvis den løser problemet.

Til sidst kan der være problemer med selve motorstyringen, men bilen kører næsten for godt til at der skulle være problemer med denne. Der kan også være en dårlig stelforbindelse eller lignende som jeg dog ikke har fundet indikationer på. Jeg kan dog se at mine forlygter bliver lidt svagere når motoren går ned på 4-500 omdrejninger når man prøver at sætte i gang og problemet viser sig. Jeg tror dog det er normalt at generatoren ikke helt kan lave nok strøm ved de omdrejninger.

Det var en lang smøre og tak til dem der gad at læse det hele igennem.
Er der nogen der har bedre forslag eller måske har prøvet noget lignende?

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

20. nov 2022, 04:54

Det lyder som du mangler moment i de lave omdrejninger.
Jeg ville nok starte med at fejlfinde på de spjæld inde i indsugnings manifolden der styrer længden på denne.
Skærmbillede (61).png
Ved fejl på slanger vakuumdåse, eller solenoid ventil, så vil spjældene stå åbne, og den vil mangle moment i bunden.
Og den vil kun sætte en fejl hvis det er en elektrisk fejl på solenoiden.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

20. nov 2022, 12:42

Tak Morten for forslaget. Den variable indsugningsmanifold har jeg faktisk haft med i mine overvejelser, men jeg glemte at tage den med da jeg lavede det lange indlæg. Jeg er dog ikke kommet til nogen brugbar konklusion andet end at hele manifolden skal afmonteres for at kunne konstatere hvor vidt spjældene åbner/lukker som de skal.
Jeg kan teste solenoiden med tech2 men kun med motoren slukket. Her kan jeg åbne/lukke 5-6 gange med det vakuum der er i systemet, så den elektriske del og vakuum aktuatoren ser ud til at virke som den skal.
I forbindelse med fejlsøgning på et andet problem (som viste sig at være hul i udstødningen :oops: ) stødte jeg på dette sæt:
https://www.ebay.de/itm/113940964266?_t ... %7Ciid%3A1
Jeg kan dog ikke finde nogen som helst information på nettet om at dette skulle være et typisk problem. Det ser også ud til at sættet kun sælges af den ene sælger fra Ukraine på ebay. Da jeg cirka et år siden stødte på dette sæt første gang var der også kun én sælger, men dengang var han fra Rusland så vidt jeg husker. Måske han er flyttet i mellemtiden?
Symptomerne på at der skulle være fejl på disse spjæld skulle være en raslen/tikken fra manifolden, som dårlige hydrauliske ventilløftere, men efter jeg monterede en tæt udstødningsmanifold synes jeg at min tikken helt er forsvundet. Der er i hvert fald ikke nogen voldsom lyd som jeg har lagt mærke til.

Jeg synes at motoren får lidt ændret lyd og moment ved omkring de 4000 o/m når den åbner spjældene i indsugningen, men det kan sagtens bare være indbildning.

Måske jeg kan få en længere slange og en vakuumpumpe på studsen til vakuumaktuatoren, så kan jeg måske høre forskel på motoren når den åbner lukker? Ellers er der vel bare adskille og visuel inspektion tilbage? Dette kræver dog at man deler manifolden på midten for at kunne se spjældene, så måske det letteste bare er at købe en god brugt enhed fra en hugger og så skifte den og håbe på at den ikke har samme fejl...

Z18XE motoren er faktisk ret simpel uden nogen former for moderne teknik som variabel ventiltiming og tilsvarende. Faktisk er denne variable indsugningsmanifold det eneste "smarte" moderne motoren har, så det er vel meget sandsynligt at det også er dette der går i stykker når bilen begynder at blive gammel. Så måske jeg bare skal indse at man ikke kan forvente at en 16 år gammel bil med næsten en halv million på tælleren kan være fejlfri, uanset hvor godt den er vedligeholdt.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

21. nov 2022, 07:57

Motoren kan være slidt op med de km så en lækagemåling kan være et godt sted at starte.
Bruger den olie ?
Slidt benzin pumpe, hvis den kan holde trykket ved fuld belastning, og høje omdrejninger så er den ikke slidt op.
Hvis armen på manifolden bevæger sig, så skal det være en aksel inde i manifolden der er knækket.
Skiftede du lambda sensorer samtidigt med dit katalysator skift ?
Gamle slidte sonder kan give mange sjove problemer.
1 de begynder at reagere langsomt.
2 de kan skride i voltene.
Hvilket kan give de symptomer ved igangsætning, og lav belastning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

21. nov 2022, 19:20

Tak igen for forslagene Morten.
Ja lambdasonden blev skiftet til en ny original. Den gamle gik i opløsning da jeg forsøgte at fjerne den fra den gamle kat. Den sekundære er stadig den gamle, men den bør ikke have indvirkning på motorstyringen.

Jeg har lavet en kompressionstest: 10,2 Bar på cyl. 1-2 og 9,8 BAR på cyl. 3-4, på kold motor. Det mener jeg er OK.
Den bruger vel cirka ½l olie på 10000km, så heller ikke alarmerende.
Vil en lækagetest kunne give et bedre billede af motorens stand?

Vakuumaktuatoren til manifold-spjældet er meget svær at komme til uden at adskille noget. Jeg kan se den med et endoskop-kamera, men det er stadig ret besværligt. Jeg fik ikke prøvet at aktivere den mens jeg havde kameraet på, men det lyder som om både magnetventilen og vakuumdåsen fungerer. Men det kræver nok lidt mere undersøgelse før jeg helt frikender systemet for fejl.

Jeg overvejer at købe en manifold fra en hugger/ebay. Den er ikke så dyr. Så kan jeg prøve at adskille den og se om der er tendens til fejl. Hvis den ser ud til at være OK kan jeg forsøge at bytte den over. Det er dog en større proces bare for at fejlsøge en dum og lidt irriterende fejl.

Noget lettere er det at købe et nyt spjældhus. Med de mange kilometer må man gå ud fra at den i det mindste er noget slidt, så forhåbentlig ikke helt spild af penge. Desværre kan man ikke komme ind til gearet uden at skulle save/skære den op, så jeg tør ikke åbne den uden at have en fungerende enhed på hånden. Men den bliver helt sikkert åbnet og inspiceret hvis jeg får den byttet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

22. nov 2022, 06:48

En billig uoriginal katalysator kan nemt give anledning til den afventende fejl du har, det er ofte at der bliver sparet på materialerne i katten. Men sensor 2 kan også have skylden.
Jeg anbefalede altid 2 nye sonder ved et katalysator skift. For så var kunden forberedt på worst case senariet fra start.
Lambda sonde nr 2 har faktisk en større betydning end man lige tror.
Skærmbillede (63).png
Gasspjæld burde være nemt at kontrollere på med testeren sæt tænding på gå ind under målte værdier.
Og udvælg speeder og gasspjælds stilling eller volt.
Træd speederen i bund stille og roligt, det du skal kigge efter er pludselige spring i værdierne, og ikke absolutte tal.
Jeg har lært at en kompressions test altid tages med en varm motor, og kold hvis den har problemer med koldstarter.
Og aldrig hænge sig i absolutte tryk, for der er mange variabler der spiller ind her.
Men kigge på forskelle fra cylinder til cylinder, og her ser din test fin ud.
Wis opgiver imellem 14 og 16 bar med varm motor. og en forskel på max 25% i tryk.
En lækage måling er bedre, da man fjerner 2 muligheder for slidte komponenter, starter og batteri.
og det gør det meget nemmere at finde ud af hvor trykket forsvinder hen.
Men det er kun noget jeg har brugt hvis en kompressions test har vist at der er problemer.
For det er noget besværligt at rigge til.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

22. nov 2022, 08:40

Aha, jeg troede slet ikke den 2. lambda havde nogen indvirkning på motorstyringen andet end kontrol, så en ny kunne sikkert være en god idé. Da jeg skiftede udstødning blev gevindet på den gamle ca. 80% rundbarberet. Den kunne stadig spændes, men jeg turde ikke give den fuld moment. Jeg smurte lidt udstødningspasta på omkring den, og det virker som om den har været tæt. Det kan dog være at den stadig er lidt utæt.

Jeg har engang forsøgt at se om gasspjældet bevægede sig korrekt ved at pille slangen af trykke på speederen med tænding på. Jeg kunne dog ikke få den til at bevæge sig, så jeg gik ud fra at motoren skulle være i gang før spjældet vil bevæge sig? Men den test du beskriver kan selvfølgelig også laves med motoren kørende. Det er sandsynligvis i de første 25% af vandringen der er problemer, så der kommer ikke så mange omdrejninger på.
Jeg må undersøge lidt videre, før jeg kaster en enorm mængde penge efter nyt spjældhus mv.

I øvrigt stødte jeg tilfældigt på denne video: https://www.youtube.com/watch?v=H22yhzZ-FXY
Her var fejl på spjældhus, men også tændt motorlampe.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

22. nov 2022, 20:00

Jeg har nu forsøgt at kontrollere gasspjælds stilling i forhold til pedal stilling. Motoren skal køre for at det virker, sikkert fordi gasspjældet vil have noget feedback fra motorstyringen for at justere ind. Måske også som fejlsikring for at undgå at motoren løber løbsk.
Det korte af det lange er at de hele ser ud til at fungere nogenlunde som det skal, men nu kan man tydeligt se at der er omkring ½-1 sekunds forsinkelse fra man trykker på speederen til spjældet finder sin position. Det sker stort set i hele vandringen og ved alle omdrejninger, så jeg tror ikke det er en fejl men snarere det er indbygget i systemet af en eller anden årsag. Men derfor kan der jo godt være en fejl i spjældhuset som jeg ikke rigtigt kan konstatere på den måde.

Jeg fik også kigget med endoskopkameraet på stangen fra vakuumaktuatoren til manifold spjældet. Alt ser ud til at fungere udvendigt, og jeg er næsten sikker på at der også sker noget indvendigt. Det kan jeg vel egentlig også prøve at undersøge med endoskopet. Men det kræver nok at jeg afmonterer spjældhuset,
Jeg tror også at jeg har gennemskuet hvordan VIM-systemet virker (Variabel Indsugnings Manifold). Jeg prøvede at køre et par små ture med testeren tilkoblet så den loggede en graf for omdrejninger og én for om VIM systemet var åben eller lukket.
Når spjældet er lukket er manifolden lang. Når spjældet er åbent er manifolden kort. Spjældet er normalt/strømløst/vakuumløst åbent.
Fra 0-2500 o/m er spjældet åbent = manifolden kort.
Fra 2400-4500 er spjældet lukket = manifolden lang.
Fra 4500-6500 er spjældet åbent = manifolden kort.
Så hvis systemet er defekt vil spjældet højst sandsynligvis være åbent og manifolden vil så være kort hele tiden hvilket ikke vil påvirker ved lave omdrejninger.
Det er jo svært at vide helt sikkert om det virker, men jeg har jo primært problemer ved lave omdrejninger og de par testture jeg tog i dag lod jeg den arbejde jævnt hele vejen gennem 2. og 3. gear og den føles utrolig kvik i mellemområdet hvor VIM systemet skal hjælpe, så derfor er jeg 87,5% sikker på at systemet fungerer som det skal.
Konklusionen er at jeg køber et nyt spjældhus. Inden det bliver monteret vil jeg så lige prøve at stikke endoskopet ned i halsen på motoren for at undersøge og VIM flapperne bevæger sig som de skal.

Men tak for hjælpen Morten, indtil videre. Uanset om det bliver løsningen på problemet er det rart at have lidt hjælp fra én på sidelinjen der kan komme med friske forslag når man føler man har prøvet næsten alt og har mistet overblikket.

Jeg vender tilbage når jeg har udført lidt fejlsøgning af den dyre slags...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

23. nov 2022, 07:50

Det lyder som en helt normal opførsel af gasspjældet.
Grunden til forsinkelsen er forurening og benzin økonomi, da man kan mindske accelerations tilskuddet af benzin.
Jeg ville stort set frikende det, da styringen også kigger efter om spjældet har en mekanisk fejl.
Hvis den opdager en så er du i nødprogram med det samme.
Styringen af vim giver ikke nogen mening.
WIS skriver at spjældet er lukket indtil 4500 omdr. hvorefter det åbner og får en kort manifold.
Men de kan selvfølgelig have misset noget i oversættelsen fra tysk.
Eller det kan være din fejlkode der spiller ind her, hvem ved hvordan den er programmeret!
SAAB ved det med garanti ikke, da det er en komplet motor løsning de har købt af Opel.
Trin 1 er skift lambda sonden som er gammel og med stor sandsynlighed har fået en defekt, grundet smadret gevind. Kontrollér langtids og korttids lambda korrektion. det kan også hedde additiv og multiplikativ korrektion
2 få kontrolleret dine dyser for sprøjtebillede og volumen.
3. Begynd at mistænke en defekt motorstyring, grundet varme og vibrationer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

23. nov 2022, 18:41

Nu har jeg købt et nyt spjældhus på ebay, så må vi se om det var penge ud af vinduet. En ny lambdasonde bestiller jeg nok også bare for at være på den sikre side.
VIM systemet kan jeg ikke rigtigt finde noget om på nettet, kun hvad der står i WIS, så det er lidt et mysterie. Testeren siger "bib" hver gang spjældet skifter stilling og det er helt tydeligt at det skifter 2 gange hver gang man accellererer fra lave omdrejninger til over 4000 o/m. Det virker til at være helt konsekvent, men jeg må prøve at teste lidt mere når jeg har mere tid.

Dyserne kan helt sikkert være en fejlkilde, men det er en lidt større opgave at afmontere dem og jeg ved ikke hvordan jeg kan teste dem uden at købe en dyr tester. Derudover ser det ud til at motoren forbrænder pænt og jævnt på alle 4 cylindre. Det frikender selvfølgelig ikke 100% dyserne, men jeg tror de må vente til jeg er mere desperat.

Motorstyringen ser ikke ud til at være så udsat på denne motor sammenlignet med turbo motorerne. Den er monteret i en sjov vinkel på indsugningsmanifolden med bare én skrue og den ser ud til at kunne få luft på begge sider. Så den bliver ikke umiddelbart kogt. Jeg har dog set på nettet at de kan fejle, så det er ikke umuligt.
Stelforbindelser mv. kan sikkert også blive dårligt som du skriver. Den har været udsat for mange opvarmning/nedkøling cykler og vibrationer gennem de sidste 16+ år.

Jeg holder dine anbefalinger in mente, og vender tilbage når jeg har fejlsøgt lidt mere.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

24. nov 2022, 06:29

Det kræver ikke det store at teste dyserne, Hvis de er på 12 ohm.
4 klare halvliters flasker, og et milliliter mål.
Stik dyserne ned i flaskerne, lav et sæt ledninger fra batteri til dyser. lav en ledning til at kortslutte benzinpumpen.
Kortslut benzinpumpen, korslut dyserne i et minut, kig på sprøjte billedet, mål mængden.
sammenlign med data for dyserne.
Alternativet er at få et firma til at kontrollere og rense dyserne.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

25. nov 2022, 10:59

Jeg må prøve at undersøge mine dyser hvis der stadig er problemer når jeg har udskiftet spjældhus og lambdasonde.
Jeg har set disse billige dyse testere på ebay: https://www.ebay.de/itm/225250089209?ha ... R_qXpeOVYQ
Jeg går ud fra at de bare genererer et par forskellige pwm signaler på 12 volt? Men det kan vel ikke skade dysen at drive den 100%? I så fald er sådan en tester jo ikke nødvendig til en simpel test.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

26. nov 2022, 06:17

Sålænge det er høj ohms dyser 10-12 ohm.
så kan du sagtens sætte dem direkte på batteriet.
Hvis det er en lav ohms dyse så kræver det en peak and hold driver, der i meget kort tid giver 6 ampere, og derefter går ned til 1 ampere, for ikke at brænde spolen af. Og det kan jeg ikke se at dit ebay fund gør.
Det vi er interesserede i er at de forstøver ens, og kan levere den samme mængde.
Og her kan jeg ikke se at et pulserende signal gør den store forskel i dette tilfælde.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Niller1972
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29. apr 2022, 23:23

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

26. nov 2022, 19:59

Hej læste lige lidt på tråden. Har selv døjet med udsætter på min 9-3 1.8t. Lang historie kort var det en tændspole :) men det næste jeg skulle skifte og indkøbt er nyt brændstof filter ? Saab anbefaler tror det er 110k km på filterskifte.

Mvh Claus
Saab 9-3 1,8t hirsch
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

26. nov 2022, 22:07

Hej Niller
Tak for info. Både tændkassette og benzinfilter er skiftet indenfor det sidste års tid, så de burde være OK.

Og jeg har nu skiftet spjældhuset. Ved at sammenligne de koder der var præget i det gamle med det nye kom jeg frem til at det var det originale fra 2006 som var monteret, så det vil give god mening at det er slidt.
Men kører bilen bedre? Jeg har kun kørt en kort prøvetur hvor bilen blev netop arbejdsvarm, men jeg synes jeg kan mærke at den er meget lettere at køre nu. Jeg har dog før skiftet/fikset ting hvor jeg bagefter følte at der var sket en stor forbedring, men efter en længere periode er den blevet jævnt dårligere igen. Så måske det bare er placebo.
Nu prøver jeg at køre i en uges tid, så bør jeg have nok erfaringer til at kunne konkludere om mine problemer er løst.

Jeg fik iøvrigt kigget lidt på VIM spjældene også. Man kan faktisk se nogle af dem gennem hullet når spjældhuset er boltet af. De ser ud til at flytte sig som de skal. Jeg prøvede også at trykke lidt på dem ned gennem hullet, og de føles helt faste, så de kan ikke sidde og rasle og flappe rundt under kørsel.

Selvom dette måske har løst mine problemer tror jeg alligevel at jeg vil undersøge mine dyser, og udskifte den sekundære lambdasonde.
Måske det kan fjerne min motorfejl? Men jeg er bange for at jeg skal have kigget på katalysatoren igen.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

27. nov 2022, 06:44

Man må aldrig undervurdere placebo effekten, den kan være stor lige når man har skiftet en komponent, det har jeg oplevet mange gange.
Har du nulstillet adaptations værdierne i motorstyringen?
Det bør man faktisk gøre ved en komponent udskiftning, således at den starter fra 0
F.eks. det gamle spjæld har en faktor på +30, det nye spjæld har en faktor på -10,
Det kan tage motorstyringen lang tid for at flytte fra den gamle til den nye værdi, og den kan blive forvirret.
Håber det virker med udskiftningen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

27. nov 2022, 21:32

Hej igen Morten
Nej jeg fik ikke nulstillet adapteringen i motorstyringen, så det kan sikkert godt spille ind. Desværre kan jeg ikke se "long-term-fuel-trim" i motorstyringen kun short-term, så jeg ved ikke helt hvor den ligger.
Der var også en del gemte fejlkoder som jeg slettede her til aften. Jeg går ud fra at det så tvinger den til at lave en ny adaptering?

Jeg prøvede også igen at se om jeg kunne gennemskue VIM spjældets styring. Jeg tog muligvis fejl sidst jeg testede. Hvor vidt det kommer i spil afhænger åbenbart også af hvor meget spjældet er åbent. Jeg prøvede at langsomt trille i 2.gear med lave omdrejninger og så kun give omkring 10% gas op til 5000 o/m. Under disse betingelser var spjældet slet ikke i funktion. Så det kan være lidt svært at fejlsøge.
At VIM systemet åbner og lukker sådan lidt efter behag kan også være grunden til at jeg synes accelerationen er noget ujævn sommetider.

Den er ikke perfekt endnu, men forhåbentligt bedre.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

28. nov 2022, 07:03

Prøv at fjerne sikring 2 i motorrummet natten over, det fjerner konstant + til motorstyringen, og skulle gerne 0 stille adaptations værdierne,
Speederpedalen er blevet til en ønske pind.
træder man speederen 10% ned, så forsøger motorstyringen at regulere til 10% moment.
Hoved inputtet i denne beregning er indsuget luft målt i gram, pr stempelslag. Som bliver målt af luftmasse måleren, og krumtaps sensoren.
Reguleringen sker ved at ændre gasspjælds stillingen, aktivering af spjældet i manifolden, og lidt finjustering af tændingen.
For at systemet skal virke optimalt, så kræver det at alle sensorer måler korrekt.
Og at de komponenter den ikke kan måle også virker korrekt.
De fejlkoder du slettede var det grundet fejl 40?
Hvis ikke så kunne det være en god ting at se dem.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

28. nov 2022, 19:29

Nu har jeg fjernet sikringen til ECM'en. Så må jeg se hvor vågen jeg er i morgen tidlig når jeg skal på arbejde...
Jeg fandt i øvrigt mit long-term-fuel-trim i "generic OBD" i tech2'eren. Jeg kan så be/afkræfte: Den nulstilles ikke selvom man beder tech2'eren om at slette alle koder. Jeg prøvede også at fjerne ECM sikringen i et par minutter. Dette var heller ikke nok, selvom det forskellige steder påstås at få sekunder er nok. Måske hvis jeg havde slået tændingen på kunne det have afladet kondensatorerne hurtigere?

Enig, Morten i det du skriver om moderne elektrisk gasspjæld/speeder. Det jeg specifikt mente ovenover i mit lidt dårligt formulerede skriv var at VIM spjældets stilling ikke kun er afhængig af omdrejninger men også motorbelastning. Så jeg kan ikke gasse den op i frigear for at teste om det virker. Her vil VIM systemet være ude af funktion og spjældet være konstant åbent.

Mine fejlkoder var primært på spjældhuset, så måske det ville have været en god idé at afmontere batteriet ved udskiftningen?
Jeg udlæste koder igen her til aften, men der var ingen lagret. Det betyder dog nok bare at den ikke har fuldført en komplet drive-cycle, eller hvad det nu hedder. Der skal nok komme nogle koder igen. Jeg har i hvert fald en BCM kode der altid kommer igen selvom der umiddelbart ikke er fejl på det komponent. Men det er da i det mindste en god måde at konstatere at systemet virker ;)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

29. nov 2022, 05:48

Den mest sikre måde at gøre bilen strømløs, er at afmontere begge kabler på batteriet og føre dem sammen.
men så skal man starte forfra med at grundjustere vinduer, ur og radio, og alle andre indstillinger man har lavet om på.
Hvilken fejlkode er der i bcm?
Det kan være at motorstyringen bruger denne værdi, og ikke sætter nogen fejl, men ikke virker korrekt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

29. nov 2022, 09:04

Nu har jeg haft sikringen ude natten over. Jeg prøver at køre i et par dage før jeg sætter testeren på igen.

BCM koden er: B3938-0B - Tank Hatch Solenoid Circuit, Short to ground. Dvs. tankflap låsen. Den fungerer dog fint nok, kan både låse og låse op, så måske der bare er noget slid indeni aktuatoren. Der kan selvfølgelig også være en ledning der er slidt op og rører stel en gang i mellem. Jeg har ikke fejlsøgt da alt ser ud til at virke som det skal. Var det en nyere bil i bedre stand ville jeg nok jagte dette problem, men det virker som en ligegyldig bagatel på nuværende tidspunkt.
Jeg burde måske fejlsøge det ved lejlighed, måske det bare er en dum lille fejl der springer i øjnene med det samme man ser den.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

30. nov 2022, 08:31

Fejlen bliver først kritisk når du ikke kan åbne klappen.
Og motorstyringen er som jeg læser det helt ligeglad.
Ifølge fejlbeskrivelsen så sættes fejlen grundet et for højt ampereforbrug.
Så det kan være en simpel smøring og rens af låsepinden løser problemet.
Skærmbillede (67).png
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

30. nov 2022, 12:22

Ja du har ret Morten, jeg burde nok i det mindste undersøge. Det kan være lidt kontaktrens i stikket eller en dråbe olie i mekanikken kan fjerne fejlen.
I øvrigt tror jeg mine oprindelige fejl, som er årsagen til denne tråd, er ved at være næsten tilbage igen. Jeg kørte en lille omvej ad motorvejen i går for at fremskynde adapteringen. Jeg har ikke tjekket fuel trim eller lignende endnu, men motoren har nu igen tendens til at dø ved visse manøvrer.
Jeg prøver lige at køre med det lidt længere og tjekke med en tester, men der er ikke de store forbedringer tror jeg.
Jeg vender tilbage med lidt mere info senere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

14. dec 2022, 19:49

Jeg skylder en opdatering angående trådens egentlige problemer. Kort sagt har Morten haft ret i (mindst) to af de ting han har anbefalet mig.
Udskiftning af spjældhuset har ikke gjort nogen mærkbar forskel på problemet. Men i det mindste er det nu udelukket som fejlkilde, og da det samtidig med stor sandsynlighed var det originale med over 455kkm bag sig havde jeg nok altid haft en mistanke om at det ville give problemer.
Dernæst skiftede jeg den sekundære lambdasonde. To dage senere tændte motorlampen. Jeg havde gættet fejlkoden inden jeg satte testeren på. Korrekt nok var det min periodiske katalysator fejl der nu er blevet permanent. Om ikke andet, så bekræfter det at den gamle lambdasonde var opslidt og trængte til udskiftning.

Bilen kører dog stadig dårligt. I snevejret vi har haft den seneste uges tid er det næsten umuligt at sætte pænt afsted uden hjulspind. Så alt er stadig som før. Jeg tror dog at det er en fordel når motorlampen lyser. Den går faktisk lidt bedre da den sikkert kører på en slags nødprogram.

Katalysator problemet bliver ikke løst med det samme da jeg ikke skal til syn før næst efterår. Så den bro brænder vi når vi skal over den, eller hvad man nu siger.

Jeg har dog en anden teori nu, som Morten også lidt har været inde på. Jeg tror jeg har et spændingsfald et sted. Måske er generatoren dårlig, selvom jeg aldrig har manglet strøm til at starte. Jeg har dog også sat et større batteri i fra en 9-5. Jeg mener det er 70AH i forhold til det originale på 60AH. Generatoren er på 120A. Jeg tror ikke det større batteri vil give problemer på denne bil, men jeg ved dog at man skal holde sig til de originale værdier på andre/nyere biler.

Grunden til at jeg mistænker elektriske problemer er at jeg nu i sneen kan se at forlygterne bliver svagere når jeg aktiverer ABS bremserne. Derudover har den elektro-hydraulisk tandstang der kræver en del effekt. (5-85A iflg. WIS :shock: ) Også her kan jeg se at lyset bliver svagere når jeg drejer på rattet. Det er også især når jeg laver parkeringsmanøvrer mv. at bilen har mest tendens til at sætte ud.

Så jeg tror jeg skal have jagtet en dårlig stelforbindelse på motor/gear/batteri eller lignende.

Det er dog ikke det sjoveste at rode med her i kulden, så der går nok nogle dage før jeg får kigget på det.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

15. dec 2022, 10:54

Start med at udbedre den fejl som bilen fortæller den har som en defekt katalysator.
Specielt da den begyndte med at lave fejl efter skift af manifold, så den er hovedmistænkt.
Motoren er gået i nødprogram og hvordan det indvirker på kørbarhed, lav tomgang dårligt antispin, eller andre mærkelige ting, det kan vi kun gisne om.
Et større batteri er i dit tilfælde ikke problematisk.
Hoved krav nr 1 bilen skal være fejlfri, inden man begiver sig ud af sidespor for at fejlfinde yderligere.
En simpel batteri og generator test på det lokale værksted kan give mange svar på hvordan systemet har det!
Eller på med testeren kig på omdrejninger og batterispænding når servo eller abs aktiveres.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

17. dec 2022, 20:37

Ja det er muligt at den nye katalysator er delvist imploderet, så bilen ikke går ordentligt. Jeg synes dog også at jeg havde problemerne inden udskiftning af den, men her havde jeg jo også en utæt manifold så det er svært at sammenligne. Men en aktiv fejlkode er i hvert fald en stor hjælp i fejlsøgningen, så katalysatoren skal skiftes når jeg får muligheden for det.

Bedste løsning vil selvfølgelig være en helt ny original katalysator, men de priser jeg har set på disse ligger tæt på værdien af bilen.

Den originale katalysator er, så vidt jeg ved, stadig velfungerende og blev kun skiftet fordi manifolden var både revnet og brændt igennem et par steder. Revnerne var tidligere forsøgt svejset, men så ud til at være revnet igen.

Planen er at jeg skærer den gamle katalysator af manifolden. Hvis det er nogenlunde til at gøre, og katalysatoren ser OK ud indeni, så vil jeg forsøge at gøre det samme med den nye katalysator/manifold og parre den gode katalysator med den gode manifold.

Dette er lidt noget bøvl og med en vis risiko for at jeg ikke kan få det til at fungere. Så derfor vil jeg nok vente til foråret hvor jeg har en alternativ bil jeg kan køre i hvis 9-3'eren er parkeret fordi jeg mangler en god katalysator/manifold.

Min nuværende (defekte) katalysator kan jeg se at jeg gav under kr. 1200 for inklusiv alt, så den var ret billig. Jeg tør dog ikke satse på at en dyrere uoriginal katalysator er væsentligt bedre, så derfor håber jeg at kunne få den originale til at virke.

Men bilen kører nogenlunde OK nu, så det haster ikke.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

18. dec 2022, 07:54

Til 1200 kr så kan tvivle på om der overhovedet har været noget indhold i katalysatoren, den er ganske simpelt for billig.
En bosal eller Walker ligger omkring de 3500 kr og det kan også være et hit and miss mht fejlkoder.
En original ligger omkring de 7000 kr.
At flytte original katten over, det lyder som en plan, men man bør nok finde noget rustfrit tråd og som minimum bruge en blandgas med argon.
og lave et fikstur inden man begynder at skære.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

18. dec 2022, 12:50

Ja det er nok ikke meget platin man kan købe for en tusse.

Jeg kan vist godt skaffe en flaske med argon/mix. Hvad er fordelen ved rustfri tråd? Kunne det være en fordel at TIG svejse i stedet for MIG?

Og jeg har også tænkt på at skulle lave en jig eller fikstur eller hvad man kalder det. Ikke fordi pasformen er specielt kritisk, fleksrøret på udstødningen kan sagtens give sig flere centimeter, men det kan måske være svært at have den spændt fast i en skruestik med skruetvinger og svejsetænger mv. og samtidig lave en god svejsning,

Nu sætter jeg lidt en ære i at lave denne slags ting selv, så er der også kun én man kan give skylden hvis det fejler. Men min nevø er i smedelære og har adgang til lidt bedre udstyr eng jeg selv, så måske det kunne være et interessant projekt for ham at prøve. jeg må høre ham ad.

Tak igen for input.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

19. dec 2022, 06:14

Da jeg gik fra ren co2 til en argon mix,har jeg aldrig brugt co2 siden.
Mixen er langt lettere at svejse med, og formindsker svejse sprøjtet kraftigt.
Hvilken tråd og gas man skal vælge det er der mange delte meninger om.
Men man tilstræber at tråden have samme sammensætning som det materiale man svejser i.
Her er lidt om gasser.
https://www.strandmollen.dk/viden-om/4- ... -svejsning
Fleks rørets funktion er at optage motorens bevægelser, og ikke at have et konstant buk, det er et spørgsmål om levetid.
Jeg har svært ved at se der skulle være nogle fordele i at tig svejse det sammen.

Jeg ville helt klart prøve at få nevøen ind over projektet, det kan være at han syntes det kunne være sjovt at omsætte teori til et praktisk projekt, og det kunne tænkes at han var lidt bedre til at svejse.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

26. dec 2022, 20:12

Nu har jeg fået lavet en fixtur:
E087002E-711E-49EC-A553-5C0F77A9E687.jpeg
0C4BF9C7-7A05-41AC-BDB6-8C83832C1530.jpeg
Og katten er delt i to:
EA0E227D-D6EF-4038-A14F-4848EAC784F1.jpeg
Den ser heldigvis ud til at være i god stand:
7E18869C-3F43-45AB-8B4C-7A1A13805F69.jpeg
Den uoriginale kat burde være tilsvarende let at dele.

Min nevø vil gerne hjælpe mig og han vil helst TIG svejse den, så det får han lov til.
Jeg skal bruge bilen de næste par dage, så Jeg får den sandsynligvis ikke lavet før nytår.
Hvis projektet skulle fejle er det nok også svært at få en ny med dags varsel denne uge.
Jeg tror dog ikke at det fejler, men bedre at planlægge lidt inden man kaster sig ud i det.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

27. dec 2022, 12:46

Det er et flot lige skær du har fået lavet, så skal den anden bare skæres på sammen måde.
Men mål 3 gange inden der skæres og brug fiksturet til at måle efter det er ikke sikkert at manifold og katalysator har ens dimensioner.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

14. jan 2023, 17:59

I går fik jeg afmonteret og parteret den uoriginale kat/manifold.
Selve katten er noget mindre i diameter men heldigvis er manifold delen stort set identisk til den originale.
Her er den uoriginale manifold med den originale kat.
B22D8C7F-64A0-45C5-8031-7D7ADA1747A3.jpeg
Det krævede lidt mere slibearbejde at lave en jævn flade på manifolden hvor den originale kat skulle lægge imod. Her er den sat op imod og der er en kant indad hvor der er omkring 4mm som svejsningen kan lægges i.
CB4A96FD-1265-42B7-982D-519597BCFFA7.jpeg
Her til eftermiddag læssede jeg alle dele og lidt værktøj ind bag i min og900 og satte kursen en imod min nevø's adresse.
Han havde fået lidt tips fra sin værkfører der havde lidt mere erfaring i at svejse støbejern. Han mente at MIG var det bedste valg med alm tråd og argon-mix. Rådene gik specifikt på at svejse lidt af gangen forskellige steder og så hver gang slå forsigtigt på svejsningen med en hammer for at fjerne spændinger. Derefter slutte af med at pakke det svejsede ind i rockwool og lade det køle langsomt i et par timer.

Min nevø har et fritidsjob ved en landmand tæt på hvor han bor, og der var et ganske fint værksted. Her er svejseren til opgaven.
04C0657A-E0FE-415C-ADA4-4AB5CDF08589.jpeg
En ret kraftig fætter med vandkøling. Jeg ved ikke hvor mange ampere, men sikkert 3-400 stykker. Rigeligt til opgaven skulle jeg mene.

Så er han igang.
DD09C99E-6A16-424B-9FB0-E06560963232.jpeg
B89D0305-D47C-416C-BBE6-F606B4DD84FF.jpeg
Slutresultatet blev ganske fint, men nu ligger det hele til afkøling stadig pakket ind i rockwool. I morgen monterer jeg den og så håber jeg den del af problemet er løst.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

15. jan 2023, 21:06

Nu er den monteret.
Her er et par billeder af svejsningerne før den kom på plads.
CF57C756-CA75-48E7-AE3D-CC4D2F7C54EF.jpeg
CE268486-6FD7-40B7-9EAD-646F3E2C9724.jpeg
Det ser rigeligt stærkt ud.

Bilen kører OK men nu må tiden vise om det løser mine problemer.
På udlæsning fra lambdasonderne under kørsel ser det ud til at være bedre, så jeg håber katten holder bilens levetid ud.
Jeg vende tilbage med en opdatering om et par dage.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

16. jan 2023, 16:20

En svejser med egne løfteøjer, den må være stor!
Du lære nevøen op således at han kan svejse i dine gamle biler :lol:
Flotte svejsninger, da det kan være noget lort at sammenføje 2 forskellige materialer
Håber det fjerner et problem eller 2.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

20. jan 2023, 07:58

Jeg kan med sikkerhed sige at min "Automig 180XE" ikke kunne have lavet så gode svejsninger, så større er helt sikkert bedre (i denne sammenhæng)

Jeg kunne sikkert ansætte ham fuld tid i et års tid hvis han skulle svejse alle mine gamle biler :lol: :roll:

Motorlampen lyser stadig ikke, så den del ser ud til at være løst. Til gengæld synes jeg bilen igen kører mere hakkende ved igangsætning/lave omdrejninger, så et eller andet er stadig ikke rigtigt godt. Jeg må lige i tænkeboks for at se hvad næste skridt er i fejlsøgningen.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

21. jan 2023, 11:41

I værste fald kan det være en feature og ikke fejl, men det har jeg kun oplevet på en standart bilmodel.
Hvor enten stallede motoren, eller den hoppede som en kænguru ved igangsætning.
Den krævede at man trykkede lidt på speederen inden man fandt koblings punktet, og så var der ingen problemer, hver eneste gang man skulle prøvekøre denne bil så følte man sig som en idiot der ikke kunne køre bil ved første igangsætning fra et lyskryds.
Hvordan en 9-3 1,8i opfører sig det aner jeg ikke, men defekte dyser kan meget nemt give de symptomer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

24. jan 2023, 19:44

Jeg fandt en billig indsugningsmanifold med dysebro og dyser på Ebay, så den regner jeg med at kunne bruge til at lave en slags testopstilling og tjekke om dyserne fungerer som de skal.
Selve manifolden med den variable del er helt kaput, så den kan jeg prøve at adskille for at se hvordan det hele fungerer indeni. Min egen er dog frikendt for fejl, men det kunne være fint hvis jeg kan se hvor den muligvis vil fejle og måske komme det i forkøbet.

Nogle biler er bare lidt besværlige at køre, hvilket man vænner sig til med tiden. Men ved min bil synes jeg det er mere ustabilt hvor den sommetider er forholdsvis let at køre men for det meste er det som om den lige skal have 2 sekunder før den tager gassen ved lave omdrejninger. En sjælden gang i mellem går den så langt ned i omdrejninger at den dør.
Man kan sagtens køre med det, men det tager en betragtelig del af levetiden på min kobling er jeg sikker på da man vænner sig til at file på den de første par sekunder ved igangsætning. Så jeg håber at finde en løsning.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

29. jan 2023, 08:40

Først og fremmest gælder det om at finde fællesnævneren for hvornår den kører godt.
Ikke kan tage gassen, eller går ud.
Specielt når det er en periodisk fejl.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

30. jan 2023, 12:00

I går ville jeg lige tjekke om der kunne være dårlige stelforbindelser mm. så jeg satte mig for at afmontere ECU'en da noget tydede på en dårlig forbindelse.
Det viste sig at være en større opgave da diverse stik var temmeligt svære at afmontere. Det lykkedes dog uden den store destruktion ved hjælp af rustløsner og mild vold.
Jeg kunne efterfølgende konstatere at der ikke skal være direkte forbindelse mellem over og underside af ECU'en, så stelforbindelsen har sikkert været OK hele tiden.
Jeg valgte dog alligevel at montere en stjerneskive på stelskruen på ECU'en og fik renset stikkene på ECU'en samt et lille stik der sidder lige ved siden af. Derefter fik alle stik lidt silikonespray for at gøre fremtidig adskillelse lidt lettere.
Til slut startede jeg lige kort bilen op for at kontrollere at alt var samlet korrekt. Ingen problemer.

Her til morgen, hvor jeg skulle på arbejde, startede jeg så bilen som normalt. Den gik i gang men døde så igen stort set med det samme.
Herefter kunne jeg tørne uden at der skete noget. Jeg åbnede motorhjelmen for at kontrollere at der ikke sad en mår og gnaskede ledninger. Det gjorde der ikke. Jeg prøvede så igen at tørne, og nu tændte bilen på 1 cylinder og derefter 2. Efter lidt tid gik den på 3 cylindre og kunne holde sig i gang i et par sekunder. Hele tiden lugtede der en del af benzin, så jeg var lidt nervøs for min reparerede katalysator.

Næste startforsøg gik den nogenlunde fint i gang på alle 4 cylindre og faldt ned på lidt høj tomgang som ved normal koldstart.
Nu gik bilen fint og jeg prøvede at gasse lidt op. Jeg synes der var en mislyd, men efter at have lukket motorhjelmen lød alt til at være tilbage til normalt.

Bilen kører nu nøjagtig som før, med de samme problemer, og konklusionen må være at ECU en er blevet forvirret efter at have været afmonteret. Hvorfor bilen først fik problemer dagen efter operationen er mig dog en gåde.

Nogen forslag?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

31. jan 2023, 06:34

Udlæs fejlkoder, der kan måske være et hint her.
Når du fjerner stikket, så sletter du alle fejlkoder, og alle adaptions indstillinger i motorstyringen.
Så med 2 koldstarter i træk, uden adaption, så kan den godt være druknet.
Alternativ 2 benene i stikket klemmer ikke ordentligt på pindene i styreenheden.
Det er de to mest sandsynlige jeg lige kan komme på.Hvis man mistænker en dårlig forbindelse så er volt meteret din ven. til at måle spændingsfald.
I dette tilfælde sæt voltmeteret på batteriet, start bilen, på med testeren og udlæs hvor mange volt styreenheden ser, er forskellen over 5% så er der et problem. hvilket svarer til ca.0,6- 0,7 volt, alt efter batteri spænding.
Hvis det ligger over så mål fra batteristell til motorstyring, det er nok det nemmeste, og aflæs volt meteret, hvis det er over 50 % af det samlede fald, så er det her problemet ligger.
Så er det kun et spørgsmål om at dele ledningsnettet op i samlepunkter, og måle metodisk fra stel til nemmeste samlepunkt, og videre til næste samle punkt, indtil man finder den dårlige forbindelse.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

1. feb 2023, 08:12

Jeg har ikke haft problemer siden (ud over de oprindelige) så alt bør være samlet korrekt. Der var ingen fejlkoder. Det var det første jeg kiggede efter.
Jeg tror problemet skyldes at jeg havde stikkene monteret og afmonteret nogle gange for at få dem "smurt" så de ikke gik alt for stramt. Det har sikkert aktiveret dyserne hver gang og derfor er den druknet. Men stadig lidt mærkeligt at den startede og gik uden problemer umiddelbart efter.
Jeg målte spændingen på batteriet mellem polerne og sammenlignede derefter med spændingen målt med ECU'en som stel. Det der snød mig var at ECU'en er limet sammen og der er ikke direkte forbindelse gennem limen. Hvis jeg målte direkte fra den rigtige side af ECU'en var der ingen spændingsfald. Så jeg tror mine stelforbindelser er gode nok. Jeg tror ikke der er problemer med ledningerne. Benene i stikkene så ud som nye.

Selve opgaven var også lidt forberedelse til at tjekke dyserne som tidligere foreslået. Ifølge WIS er det en 27 punkters proces at afmontere dyser da stort set hele ledningsnettet i motorrummet skal fjernes for at kunne komme til. Jeg ved ikke om det er nødvendigt at gennemføre alle de punkter, men nogle ledninger skal i hvert fald løsnes før der er plads.
Nok heller ikke det bedste vinterprojekt da ledninger og stik er stive og sprøde i kulden, så jeg ved ikke lige hvornår jeg kan få det gjort.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

2. feb 2023, 09:47

Jeg har svært ved at købe din teori.
Hvorfor var den ikke druknet ved første start forsøg?
Klikkede dyser og relæer da du legede med stikkene ?
Der er tre krav før dyserne aktiveres.
tændings +
startspærre koden skal accepteres.
og et omdrejnings signal.
Det tror jeg ikke på at du kan simulere ved at lege med stikket.
Men det er en meget mærkelig opførsel, som jeg aldrig har oplevet før.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

2. feb 2023, 12:24

Du har ret Morten, det giver ikke mening. Jeg kan ikke komme på hvad jeg har gjort der har kunnet drukne motoren på den måde.

Da jeg købte bilen ville den drukne når den lige var tanket. Derfor skiftede jeg EVAP ventilen. Jeg købte en god brugt da den originale ikke kan skaffes længere og jeg gerne også ville skifte slangerne da de var lidt møre.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... edn-9.html
Jeg har efterfølgende ikke haft problemer med at starte efter tankning, men jeg har til tider overvejet om den brugte ventil måske har en lille lækage som kunne give problemer periodisk.
Jeg fortsætter dog projektet med at få afmonteret dyserne så jeg kan få dem testet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

2. feb 2023, 15:17

Afmonter slangen til ventilen og pust i den, både ved kold og varm motor, det er vel den mest enkle metode.
Slå ventilen op på epc højreklik på delen og kopier delnummeret, og sæt det ind i din foretrukne søgemaskine, Det er så smart at på din model så er det standart GM Numre, og jeg så mindst 3 steder at det var lagervare.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

3. feb 2023, 22:12

Det er sikkert ikke den der er fejl på. Jeg har prøvet at teste den. Den virker elektrisk og der er ikke gennemgang uden strøm på.
Jeg kan dog stadig ikke finde lige nøjagtig den ventil ny nogen steder, men hvis slanger osv. er i orden skal jeg bare finde en tilsvarende med samme stik. Det bør virker.
Som sagt er dyserne det næste punkt på listen i min fejlfinding. Før jeg får dem testet er alt andet nok spild af tid og penge.
Tak igen for input.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

17. feb 2023, 07:19

Nu har jeg rodet lidt med dyser. De 4 jeg købte på Ebay blev afmonteret fra manifolden. De sad virkeligt godt fast, så en af dem overlevede ikke. Det var dog kun plastikken der knækkede, så jeg valgte at montere dem i dysebroen og teste dem alligevel.
Dysebroen fra Ebay havde samme forskruning som på min NG900, så den blev brugt til test
IMG_7142.jpeg
Da 1,8i'erern har returløs indsprøjtning var det ikke muligt at sænke trykket fra benzinpumpen. Denne laver vist omkring 4 bar mod de regulerede cirka 3,8 i 9-3'eren, så det burde ikke have den store betydning.
Jeg brugte et boremaskine batteri til at aktivere dyserne og med de cirka 4 bar tryk forstøvede de meget fint. Da jeg gerne ville have mulighed for at skifte alle dyser, købte jeg 2 dyser mere på Ebay som heldigvis lige nåede at blive leveret i fredags.

Lørdagen blev afsat til olieskift samt afmontering af dyser. Det kom til at tage stort set hele dagen. Ledninger og diverse var noget af en pine. Det var dog ikke nødvendigt at afmontere alle ledninger som beskrevet i WIS. Dette var stort set også umuligt, og jeg ville ønske at jeg havde prøvet mig lidt frem i stedet for at starte med at fjerne stikkene. Det lykkedes mig at ødelægge et af stikkene til ECU'en til trods for at jeg havde fået begge stik løs nogle dage tidligere. Det er dog ikke værre end at stikket stadig fungerer, men irriterende alligevel. Det kan ikke anbefales at rode med den slags på denne årstid. Plastikken var skør som en vaniljekrans.

Næste problem var dyserne. De sad også utroligt hårdt fast. Jeg havde håbet at kunne fjerne dem alle på en gang med stik/ledninger monteret (som beskrevet i WIS) men det var helt umuligt. På første dyse fik jeg ødelagt stikket. Jeg havde dog en ekstra fra Ebay manifolden så det var ikke den store katastrofe.
Så det var nødvendigt at fjerne metalklipsen i stikket for derefter at kunne få stikket afmonteret på de øvrige 3 dyser. Ikke let, men det lykkedes, og jeg mistede ingen af metalklipsene.
Ledningsnettet kunne nu løftes lidt til siden for at få adgang til dyserne.
Med WF40, en skruetrækker, en glidehammer og et stykke snørrebånd lykkedes det mig langt om længe at få afmonteret den første dyse. Jeg var dog ved at give op flere gange i processen. Et par af dyserne blev lidt beskadiget, men sikkert ikke værre end at de kunne bruges igen hvis det var nødvendigt. Men nu havde jeg 4 "nye" dyser, så det burde ikke blive et problem.

Så til test af de gamle dyser. De blev monteret i dysebroen igen, og benzinpumpen aktiveret med TECT2 tester. Dette krævede dog også at stikkene blev sat på ECU'en igen, hvilket ikke var det store problem.

Alle fire dyser havde efter min vurdering det samme fine spredningsmønster. Ikke nogen forskel og magen til de 4 Ebay dyser jeg testede ugen tidligere.
Jeg prøvede at optage en film og her er et billede taget fra den film.
IMG_7171.PNG
Men som sagt ville jeg alligevel montere 4 andre dyser for at se om der var forskel. Mine nyindkøbte dyser fik en tur i ultralydsrenseren.
IMG_7158.jpeg
De blev efterfølgende "testet" og også her kunne jeg konstatere samme fine spredningsmønster.
Jeg synes dog at dyserne havde lidt forskellig lyd når jeg satte strøm til. De 3 havde en meget metallisk "klang" lyd som dog var lidt forskellig dyserne imellem. Én dyse havde en mere hul "klonk" lyd. Jeg kunne ikke se forskel på deres funktion, men den den sidste dyse valgte jeg at bytte ud med én med en mere metallisk lyd.

Jeg monterede, med besvær, alle dyser i manifolden samt dysebro. Efter mere bøvl var klokken blevet ret mange og det nærmede sig min sengetid, så jeg valgte at udsætte testen til næste dag.

Alt blev samlet næsten uden problemer, og efter at have dobbelttjekket alle stikforbindelser rensede jeg lige for alle fejlkoder der var opstået under arbejdet.
Første start uden problemer. Dvs. bilen gik fint nok men med ESP fejl. Lidt mystisk, men jeg kørte en prøvetur som gik fint nok. Det viste sig at der var 4 fejlkoder.
IMG_7160.jpeg
Jeg tænkte at det måske var fordi batteriet var drænet. Jeg valgte så at afmontere det for at få nulstillet alle moduler samt for at oplade det helt.
Med fuldt opladet batteriet var alle fejlene stadig til stede, så jeg konsulterede WIS. Første fejl, som også gav mest mening, var fejl på massemåleren.
Ifølge fejlsøgningsvejledningen skulle der være 5 volt til benet for indsugningstemperaturføleren. Dette var OK. Så fejlen måtte være en defekt massemåler eller en dårlig forbindelse/knækket ledning.
En anden massemåler gjorde ingen forskel, så nu måtte jeg i gang med at tjekke ledninger mv.
Dette kan tage uendeligt lang tid hvis det er en knækket ledning eller lidt dårlig forbindelse i et stik. Fejlen var dog konstant, hvilket burde gøre problemet lettere at lokalisere. Det første jeg prøvede var et af de store stik på ECU’en. Og rigtigt nok her var problemet:
IMG_7161.jpeg
(Det er stikket til venstre på billedet)
Benet blev forsigtigt bøjet tilbage, alle stik monteret, fejlkoderen igen slettet. Bilen blev startet op, og heldigvis ingen fejl rapporteret.

Efter nogle dages kørsel (ca. 500 km.) kan jeg nu rapportere at bilen kører stadig nøjagtig lige så dårligt som før dyserne blev skiftet. Så det har overhovedet ikke gjort nogen forskel.
Temmelig irriterende problem da bilen ellers kører rigtigt godt og stort set er problemfri, udover hvad man ellers kan forvente af denne model af rust osv. på en så gammel bil.
Jeg har lige en enkelt ting mere jeg vil prøve, men det bliver først næste uge. Det vender jeg lige tilbage med.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

18. feb 2023, 11:29

Næste gang du roder med motorer om vinteren så kør den driftsvarm først, det gør det nemmere og mere behageligt at rode med.
Surt ikke at have fundet fejlen endnu.
En mulighed kan være en udstødning der er klappet sammen, på den måde at der er højt modtryk ved lave omdrejninger, og den bliver blæst væk ved højere omdrejninger, en motor kører ikke særligt godt på udstødnings gasser.
Det kan hurtigt kontrolleres ved at løsne forrøret fra katalysator ca. 10 mm og køre en kort tur.
Blot en tanke.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

19. feb 2023, 19:54

Som amatør mekanikker laver man nogle dumme fejl en gang i mellem som nok ville være utilgivelige hvis det var en prof mekaniker der gjorde det samme. Jeg må håbe jeg lærer af fejlene hen ad vejen. Heldigvis har det ikke kostet så meget andet end på min stolthed.

Jeg må prøve dit forslag med udstødningen her i løbet af ugen.

Jeg synes med mit problem at kunne konstatere at der to forskellige situationer hvor motoren laver fejl.

Hvis jeg triller i frigear går motoren cirka 850 o/min indtil man holder næsten stille så går tomgangen ned på omkring 650 o/min.
Når tomgangen sænkes tager det cirka 1-2 sekunder og hvis man forsøger at sætte i gang indenfor dette tidsrum vil motoren dø eller hakke meget voldsomt indtil man igen får koblet ud og giver den noget mere gas.
Det samme når man holder helt stille, så skal motoren igen bruge 1-2 sekunder for at komme rigtigt i gang og hvis man slipper koblingen helt inden, så går motoren i stå eller hakker voldsomt.

Jeg tænker at dette er et "spar brændstof" program der er lavet for at bruge mindre benzin hvis motoren står i tomgang ved en lysregulering eller lignende. Så en slags discount erstatning for "start-stop" på nyere biler.
Jeg ved ikke om de er tilfældet. Det eneste jeg kan finde i WIS er at tomgang er 700-950 o/min hvilket jo er et meget bredt spænd. Derfor kunne jeg godt forestille mig at det er normal opførsel for denne motor.

Mit andet problem er at motoren nærmest sætter ud i ca. 1-2 sekunder kort efter igangsætning eller efter gearskift. Her "hugger" den ikke, men den mister bare trækkraft meget blødt som kommer igen meget blødt. Altså føles det egentligt bare som om man er kommet til at slippe speederen lidt i 1-2 sekunder. Min teori er at dette måske skyldes tændingsbanken som motorstyringen regulerer for. Jeg har derfor nu fyldt knap 47 liter 100 oktan i tanken, hvilket jeg aldrig har kørt på tidligere i denne bil. Hvis dette har effekt, ser jeg det ikke som nogen løsning på problemerne, men bare noget jeg kan bruge i fejlsøgningen. Forholdsvis billig fejlsøgning er det i hvert fald.

Lyder mine teorier helt tosset?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

21. feb 2023, 06:27

Gasspjæds lukningen er helt normalt, den blev indført i201 Ca.
For at nedsætte forurening således at der ikke stod ekstra benzin i indsugnings kanalerne.
Det der ikke er normalt er den manglende speeder respons og moment.
De første sonate 2,4l var stort set lige så åndssvage at køre.
Det lyder nærmest som der ikke kommer luft og eller benzin nok ind i cylinderne.
Tændingsbanken kan stort set udelukkes da det opstår ved stor belastning af motoren.
Mvh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 SS 1,8i - Udsættere ved igangsætning og generel dårlig kørbarhed

27. feb 2023, 20:25

Så har jeg eksperimenteret lidt mere, men uden de store resultater.
Først det med gasspjældet: Hvis man kunne kode denne funktion ud, og få bilen til altid ville gå mindst 800 o/min, så tror jeg at et af mine problemer ville være løst.
Det efterlader dog det andet problem jeg har beskrevet, som optræder ved lidt højere omdrejninger.
Det var her jeg ville forsøge mig med 100 oktan (E5). Efter tankningen kørte jeg nogle kilometer på motorvej hvor jeg først lod motoren gå godt op i omdrejninger før jeg skiftede gear og derefter med 130km/t indtil jeg skulle svinge fra. Dette var i et forsøg på at få motorstyringen til at adaptere lidt hurtigere.
Umiddelbart hjalp det på mine udsættere ved 1000-2000 o/min men samtidig føltes bilen lidt mere sløv. Måske bare fordi den ikke havde samme tendens til at gå fra 0 til 100% effekt på et splitsekund som jeg har haft problemer med. Så jeg synes der var lidt bedre kørbarhed, men stadig problemer ved igangsætning.
Efter et par dage var bilen dog næsten tilbage til sit normale leje, sikkert fordi den nu havde adapteret færdig.
Så ingen løsning på problemerne her heller.

Jeg forsøgte at køre lidt med forrøret løsnet fra katten. Heller ikke dette gjorde nogen stor forskel. Samme tendens til at sætte ud ved igangsætning, hvis motoren kom under de 650 o/min.

Eneste jeg kan komme på er at der stadig må være en intern vakuumlækage et eller andet sted. Intern da røgtesteren jo ikke afslørede nogen problemer.
Som sagt kunne jeg ikke skaffe den korrekte originale ELCD tankudluftning ventil. Jeg har derfor købt en anden Bosch ventil med samme stik som jeg vil forsøge med. Det er jo trods alt bare en magnetventil, så jeg tvivler på at det er specielt vigtigt hvilket nummer den præcis har.

Den burde dukke op i løbet af ugen. Så melder jeg tilbage når jeg har fået det testet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"