Det måtte jo ske!
Bundkarret gav op på vores OG 9-3, 2,0i efter 590.000 km.. Metaltræthed.
Da mekanikeren skruede bundskruen i med rette moment efter service, kom der en gennemgående fin revne i bundkarret.
Det lykkedes at finde et nyt bundkar, men uoriginalt, og det viser sig at der ikke er gevind i hullerne hvori varmeskjoldet skal skrues i.
Vi enedes om at varmeskjoldet nok godt kan undværes i det danske klima frem for at skære gevind i karret og risikere brud i dette.
Men jeg vil lige spørge hvad I mener.
Beklager at der er to ens billeder. Kan ikke slette det ene!
Varmeskjold mellem bundkar og udstødning. Nødvendigt?
Redaktør: Bestyrelsen
- Gissel
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Varmeskjold mellem bundkar og udstødning. Nødvendigt?
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Varmeskjold mellem bundkar og udstødning. Nødvendigt?
Saab har fundet det nødvendigt at montere det på suge motorer, men ikke på turbo motorer,
En fabrik montere aldrig en komponent der ikke er nødvendigt.
Kølige danmark, vi kan sagtens se høje temperaturer på en varm sommerdag.
Uden skjold så skal der kontrolleres for koks rester i bundkarret ved hvert olieskift.
Et stoppet sugefilter kan koste en motor.
Faren for at flække bundkarret ved at bore et par huller, og lave gevind i dem, er uendelig lille.
Medmindre man ikke ved hvordan man gør.
Valget det er op til dig.
Det kan koste en motor, der sker intet, eller bundkarret skal ned for at blive renset med jævne mellemrum.
Det er svært at spå om hvad der sker på sigt.
MVH
Morten
En fabrik montere aldrig en komponent der ikke er nødvendigt.
Kølige danmark, vi kan sagtens se høje temperaturer på en varm sommerdag.
Uden skjold så skal der kontrolleres for koks rester i bundkarret ved hvert olieskift.
Et stoppet sugefilter kan koste en motor.
Faren for at flække bundkarret ved at bore et par huller, og lave gevind i dem, er uendelig lille.
Medmindre man ikke ved hvordan man gør.
Valget det er op til dig.
Det kan koste en motor, der sker intet, eller bundkarret skal ned for at blive renset med jævne mellemrum.
Det er svært at spå om hvad der sker på sigt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Gissel
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Varmeskjold mellem bundkar og udstødning. Nødvendigt?
Tak for svaret Morten.
Det er herefter aftalt med mekanikeren at varmeskjoldet sættes op ved næste olieskift.
Eller der lægges et lag isolerende alufolie på bundkarret.
Det får vi se.
Men der skal under alle omstændigheder isoleres grundet de problemer du nævner.
Det undrer mig at turbomotorer ikke har det skjold, da temperaturen i katalysatoren dér vel alt andet lige er højere?
Men måske er katalysatoren placeret et andet sted i udstødningssystemet på turbo biler?
Det er herefter aftalt med mekanikeren at varmeskjoldet sættes op ved næste olieskift.
Eller der lægges et lag isolerende alufolie på bundkarret.
Det får vi se.
Men der skal under alle omstændigheder isoleres grundet de problemer du nævner.
Det undrer mig at turbomotorer ikke har det skjold, da temperaturen i katalysatoren dér vel alt andet lige er højere?
Men måske er katalysatoren placeret et andet sted i udstødningssystemet på turbo biler?
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"