Banner cycler

Virker mine nøgler?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

LarsB
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. mar 2015, 10:34

Virker mine nøgler?

6. mar 2023, 15:33

Min 9-5, 2008, vil ikke reagere på nogen af de to nøglers fjernbetjening mere!
Jeg har skiftet batterier, trykket på alle nøglens knapper et utal af gange, jeg har checket at tændingslåsen ikke hænger fast og når jeg trykker på bagklappens åbningsknap, med nøglen i tændingen og sat på "on" viser den ikke noget i displayet.

Kan nøglerne slette sig selv?
Kan man kontrollere om nøglerne overhovedet sender et signal?

Eller, skal jeg måske finde en på Bornholm, der kan betjene en Tech2 på en Saab?

På forhånd tak for in-put :twisted:


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Virker mine nøgler?

6. mar 2023, 20:17

Det virker usandsynligt at begge fjernbetjeninger går i udu på samme tid. Kan bilen godt starte?
Tjek at der ikke er en dør der står åben på klem, så vil centrallåsen ikke virke.
Er der nok strøm på batteriet i bilen?
Fjernbetjeningen kører på 433,93 MHz, men det er ikke til megen hjælp hvis ikke du har noget der modtager denne frekvens. Jeg har et gammelt Phillips TV der kan indstilles til cirka den frekvens. Men det tror jeg ikke jeg gider sende til Bornholm for at du kan test ;)
Den frekvens er desværre langt udenfor de almindelige VHF/UHF frekvensbånd, så de færreste gamle TV kan indstilles til den frekvens.

Stort set alle bilers fjernbetjening kører på samme frekvens (i Europa) så hvis du kender en der har en bil med fjernbetjening, så prøv at invitere dem forbi (inklusiv bil) og se om de har samme problem. Der kan være signaler der "jammer"
Jeg kan huske at der var en på forum der havde parkeret sin 9000 ved siden af TV2s sendervogn, og derfor ikke kunne slå startspærren fra i bilen. Først da de afbrød transmissionen kunne han komme hjem.
Her er lidt om emnet: viewtopic.php?p=247819#p247819

Til sidst den konspiratoriske: Det er Put-in der jammer hele Bornholm fordi de planlægger en invasion :shock:
Men seriøst har det været fremme flere gange at Bornholmsfærgen har været ude af drift (vist også molslinjen) fordi deres GPS ikke fungerede. Her mistænker man en Russisk Jammer.
Der er vist også en stor hjemmeværnsøvelse i gang lige nu...
Men tjek lige at det ikke er en fejl 40 før du alarmerer forsvarskommandoen ;)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Virker mine nøgler?

7. mar 2023, 05:57

Kontroller sikring 9 og 10 i kabinen.
En simpel tester er nem at lave https://www.youtube.com/watch?v=n4eUVhRWPs0
Det er ikke umuligt at måle selv om antennen i bilen virker.
En del værksteder har også en nøgle tester.
Har du meget fugt i bunden af bilen, for styrenheden sidder under førersædet.
At begge fjernbetjeninger er defekte, eller at bilen har mistet dem lyder meget usandsynligt.
Et Bosch værksted kan udlæse alle styreenheder, for fejl og måle værdier, de kan dog ikke programmere.
Man kan finde tec2 tester kloner på ebay, og de er ikke voldsomt dyre.
Sidste alternativ er at tage til sverige, og få bilen lavet der.
Jamming af rusland det lyder meget usandsynligt, for så skulle alle biler på bornholm have samme problem.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"