Banner cycler

Saabmotorer efter oilsludge

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

Saabmotorer efter oilsludge

19. mar 2023, 17:14

Hej SKD

Jeg overvejer at anskaffe mig en "nyere" Saab, og kan se, at årgangene efter 2003 skulle være fri for oilsludge problemet. Jeg kan også finde en masse links til rensning af si og bundkar, men er blevet nysgerrig efter, hvordan Saab egentligt løste problemet. Var det "bare" kortere intervaller for olieskift, eller lavede de konstruktive ændringer på motorene? Jeg kan læse mig til, at problemet er på B2x5 motorene. Hvad kaldte de så motorene efter 2003, er de alle B207 eller hvordan kan man identificere dem?

Med venlig hilsen

Henrik


900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saabmotorer efter oilsludge

20. mar 2023, 07:45

De minimerede problemet ved at bygge krumtaphus ventilationen Fuldstændigt om + nogle andre småting. Men det løste aldrig problemet permanent. og motoren hed stadig det samme.
b207 motoren sad kun i Ng 9-3 og er ikke så følsom overfor problemet.
Stort set alle moderne motorer har problemet med at slamme til.
Så trin 1 efter indkøb af en brugt bil er ned med bundkarret for kontrol, og rensning.
Halver km tallet på olieskift, og brug den rigtige olie, i dette tilfælde bliver det til 10000 km eller et år.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saabmotorer efter oilsludge

21. mar 2023, 13:24

Saab 9-5 Silvertop (med sølvmalet ventildæksel) var bedre en 1.gen B2x5
Meeen Saab fik ALDRIG løst problemet med Saab motoren.

Det blev først løst med Opel motoren Bx7.(og den kom aldrig OG 9-5 bilen)
Så en sen 9-3 Turbo skulle være fri for det.
Opelmotoren B207 er fin og robust, på nær kædestyr til knastkæden samt 2007/2008 havde nogle problemer med ventilerne.

De sene 9-3 vogne er "lidt" drilsk med el ting, så som kodet sikringsbox bagi, rat og ratlås box. Kan finde på at låse under kørsel... :-! Så sæt en fejlkode læser på under alle omstændigheder.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saabmotorer efter oilsludge

21. mar 2023, 18:30

Der er ikke problemer med ventiler på 2007/ 8 på biopower versionerne da de har nogle andre/ bedre ventiler. Kæde og dog stadig den samme...
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002

Tilbage til "Modern Forum"