Endelig fik jeg mig også taget sammen til at skifte brændstoffilter. Bilen lugtede relativt meget af diesel og beskyttelseskappen på brændstoffiltret var altid godt fedtet, så jeg havde en mistanke om at noget her var utæt. Vi var et godt stykke inde i foråret inden jeg fik udført opgaven, så det kan være det varmere vejr der gjorde at jeg så en mærkbar forbedring af brændstoføkonomi, men det er muligt at denne ”utæthed” også har været en medvirkende faktor.
Hen over forår, sommer og tidligt efterår har jeg i hvert fald haft et gennemsnitligt forbrug der ligger meget tæt på det opgivne. Nu er det spændende at se om der også er en forbedring i forhold til sidste vinter.
Uanset er jeg relativt tilfreds med bilen på nuværende tidspunkt. Den er meget mere økonomisk og lidt mere praktisk sammenlignet med min 9-5, og så er jeg ikke bange for at køre den på mørke smalle landeveje hvor der måske pludselig kommer et rådyr eller en gyllevogn på tværs.
Derudover var den ret kvik med originalt 280 nm og 6-trins manuel gear, og der var kun et lille problem som jeg også tidligere har været inde på i ovennævnte tråd.
Der var en utæthed i forbindelse med ERG røret hvor det er monteret på manifolden. Udover at dette fik bilen til at lyde endnu mere som en traktor end normalt, lavede den også et alvorligt røgshow i motorrummet hver gang den regenererede partikelfilter. Så utætheden skulle lappes uanset hvad det så måtte koste.
Desværre er manifolden integreret med turboen på disse FIAT diesel motorer, så der var en risiko for at jeg var nødt til at skifte hele turboen. Jeg kunne se at den var meget rusten og min mistanke var at utætheden skyldtes rust. Samtidig var de to bolte, som holder EGR-røret, uhjælpeligt rustet fast, så jeg valgte at købe en ny turbo samt diverse pakninger bolte og møtrikker til monteringen.
I princippet ville jeg gerne have en original renoveret turbo, men jeg besluttede at købe en uoriginal (på Ebay
Derudover var der 60 dages returret på turboen, så hvis jeg mod forventning ikke stødte ind i nogen problemer ved afmontering af EGR rør, kunne jeg bare returnere den igen.
Efter stumperne ankom, skulle jeg lige bruge et par uger på at planlægge (eller udsætte) operationen.
Der var jo en risiko for at utætheden rent faktisk var i selve røret til EGR ventilen, og dette rør kan være svært at skaffe da det ikke sælges separat fra ny, men kun som del af en komplet EGR køler. Jeg fandt dog et brugt på Ebay som jeg så kunne bestille hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg satsede dog på at ville være i stand til at reparere det eksisterende rør.
Dagen kom hvor bilen skulle ind og splittes ad i atomer. Jeg startede med at fjerne forreste kofanger inden bilen blev kørt ind i garagen, da jeg har meget lidt plads derinde og det er næsten umuligt at få kofangeren ud når bilen er kørt helt ind.
Efter at have drænet kølervæske ud valgte jeg så at fjerne alt hvad der var muligt at fjerne i fronten af bilen, inklusiv AC kondenser, da alt kølemiddel alligevel var feset ud. Kofangerforstærkningen kan man i teorien afmontere ved at bore alle punktsvejsningerne ud, men jeg valgte at arbejde udenom den i stedet. Den var kun lidt i vejen. Afmontering at turbo gik langt bedre end forventet. Selvom mange af møtrikkerne til manifolden var meget rustne lykkedes det at afmontere dem alle uden at knække en eneste støttebolt. Bolene til EGR røret var en anden historie. Begge knækkede hovedet af da jeg satte kraft på med en topnøgle, men heldigvis kunne røret afmonteres EGR køleren og følge med turbo-klumpen ud.
Efter et fejlslagent forsøg på at bore de knækkede bolte til EGR-røret ud af manifolden fik jeg flangen fri og kunne nu inspicere selve EGR røret for utætheder. Her er resultatet: Og her er selve flangen for EGR røret på manifolden. Det ser ud som om flangen er helt rustet i stykker, men det man kan se er faktisk bare et ca 2mm tykt lag af rust der er begyndt at afskalle. Selve flangen er stors set intakt, men boltene skal bores ud hvis turboen skal bruges igen.
Så jeg valgte at montere min nyindkøbte Kina-Ebay turbo. Den originale kan sikkert reddes, men jeg havde ikke hverken tid eller lyst lige på det tidspunkt. Jeg kunne så bestille det rør jeg havde fundet på Ebay, men desværre viste det sig at jeg ikke var den eneste som havde dette problem, så røret var allerede solgt til anden side.
Efter lidt videre søgen på Ebay fandt jeg et andet rør i Spanien mener jeg. Det er lidt problematisk at finde da det jo som tidligere fortalt ikke har noget partnummer, da det er del af EGR køleren, som i visse tilfælde er svejset sammen. En ny EGR køler er også en mulighed, men koster mindst kr. 1200,- .Så jeg foretrak et rør til kr. 3-400 samt meget mindre arbejde med at skifte det. Røret blev bestilt og projektet var nu sat på pause i godt en uge.
Da røret fra Spanien dukkede op med posten kunne jeg snart konstatere at det var helt forkert. På billedet var der en varmeisoleringssok udover, så det var svært at se hvad jeg lige netop købte. Røret passede (næsten, mere om det senere) i begge ender men længden og formen var forkert. Det kunne være til en 16v motor, men sælgeren havde skrevet at det var til en 8v. Efter længere tids grublen og undersøgelser fandt jeg ud af at det var det korrekte rør til bilen, men bare til den modsatte ende af EGR køreren hvor den går ind i EGR ventilen.
Så nu måtte jeg til at finde en løsning. Bilen havde nu allerede været parkeret i et par uger og jeg havde ikke meget lyst til at vente endnu 14 dage på et EGR rør, som måske ikke passede. Derudover var det næsten umuligt at finde det passende rør. En ny EGR køler havde jeg stadig heller ikke lyst til at skulle købe/montere.
Så jeg valgte, som enhver hobby mekanikker, at selv ”klampe” et rør sammen af de dele jeg nu havde.
Jeg tog nogle mål og kom frem til at dimensionerne ikke var helt ens på rørene, så måske jeg kunne lave en pressepasning med et par centimeters overlæg. Så skulle jeg bare varme det største rør op og have det andet klar fra dybfryseren. Begge rør blev skåret over, men det virkede ikke rigtigt, så jeg måtte svejse dem sammen. Her ville jeg dog bruge et 3. stykke rør som muffe og for at give lidt mere materiale at svejse på.
Næste problem var så at selve flangen ikke var nøjagtig den samme dimension på manifolden som på EGR ventilen. Der var omkring 4 mm forskel i afstanden ved boltene. Røret passede dog fint nok i dimension. Så jeg måtte bore og file flangen ud indtil den kunne monteres. Dette tog også et stykke tid, så snart var der løbet mange ekstra timer i projektet. Men nu gik det trods alt fremad.
Rørets bøjning var ikke helt korrekt, men det kunne heldigvis opvarmes og bøjes så meget på plads at jeg kunne få begge dele til at nå sammen når de var boltet på plads.
Til slut fik jeg lavet en muffe af en del af det nye rør hvor det var lidt mindre i diameter end resten af rørene. Ved opvarmning af rørene kunne jeg slå muffen på plads og samle rørene så det hele kunne boltes på bilen og samles med nogle små svejsninger. Og derefter afmonteres og fuldsvejses (og slibes lidt til…) Endelig montering med røret monteret og en sok udover til at skjule mine amatørsvejsninger
Tak fordi i læste med.
Det vil sige, nej, så let skal det ikke gå.
Flere udfordringer følger. Fortsættelse følger om et par dage…
MVH Mads