Goddag-
Så blev det igen tid til eksamen i synshallen for min 9K Aero. De bagerste kalibre er i den omgang blevet udskiftet, da jeg over tid har bemærket at bremsekraften er blevet væsentligt forringet bagtil.
Jeg undres da jeg skruer den gamle kaliber af i højre bag. Den virker "tom" for bremseværke. Min mistanke bekræftes ved at jeg ikke har held til at luft ud på højre bag. Der kommer simpelthen ikke væske ud når jeg pumper tryk. Ej heller bremseudlufteren kan trække det ud.
følger røret til abs blokken og skruer det af her- jeg får ikke bremsevæske ud af blokken. De 3 andre afgange fungerer fint.
Jeg har prøvet at "motionere" blokken ved at være lidt hård ved bremsen på grusvej. Ingen resultat. Kan blot konstatere at ABS sytemet fungerer som forventet, omend højre bag ikke er med.
Jeg står nok for en udskift. Har nogen prøvet noget lignende som de vil dele?
Tips til løsning hvis det ikke er en udskiftning?
Sidst men ikke mindst- skal jeg have den pillet af for at sikre mig at få den rigtige eller kan nogen herinde hjælpe mig ud fra nummerpladen ?
AR72529
Defekt ABS blok
Redaktør: Bestyrelsen
- Isseur
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Defekt ABS blok
-- 9-3 2,8T AERO 2006-- 329 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Defekt ABS blok
Hej
Jeg har haft en defekt ABS-blok på min MY94 9K (det påstod ABS-lampe og fejlkoder i hvert fald). Da jeg havde en MY93 stående på vej til skrot, tjekkede SAAB, om man kunne bruge blokken derfra (og det kunne man). Det var heldigt, idet ikke alle MY93 har det nyere ABS MARK IV-system.
Da din er en MY 97, burde alle blokke til 9K fra MY94 til MY98 passe (iflg. EPC har den part nr. 41 98 446). Jeg har ikke hørt, at de ofte fejler, så det skulle være muligt at finde en brugt, der virker. Jeg ved ikke, om det er muligt (eller kan betale sig) at reparere på.
Mvh/NC
PS: Har bilens ABS-lampe ikke lyst?
Jeg har haft en defekt ABS-blok på min MY94 9K (det påstod ABS-lampe og fejlkoder i hvert fald). Da jeg havde en MY93 stående på vej til skrot, tjekkede SAAB, om man kunne bruge blokken derfra (og det kunne man). Det var heldigt, idet ikke alle MY93 har det nyere ABS MARK IV-system.
Da din er en MY 97, burde alle blokke til 9K fra MY94 til MY98 passe (iflg. EPC har den part nr. 41 98 446). Jeg har ikke hørt, at de ofte fejler, så det skulle være muligt at finde en brugt, der virker. Jeg ved ikke, om det er muligt (eller kan betale sig) at reparere på.
Mvh/NC
PS: Har bilens ABS-lampe ikke lyst?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Isseur
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Defekt ABS blok
Hej NC
Tak for meldingen.
Så med andre ord så vil jeg kunne bruge en som den du skriver partnummer på? Egentlig alle modeller fra MY94 t.o.m MY98?
Nej ABS lampen har ikke sagt et kvidder- den kører self tjek og går ud igen når bilen startes. Den ABS bremser også når det er nødvendigt - Det testede jeg da den ikke lukkede væske ud af blokken- Gjorde det endda med åben udluftningsskrue på HB kaliber i fald den skulle komme efter det.
Ellers er ABS funktionen jo ikke noget man lige tester hver og hver anden dag bare fordi man kan
Tak for meldingen.
Så med andre ord så vil jeg kunne bruge en som den du skriver partnummer på? Egentlig alle modeller fra MY94 t.o.m MY98?
Nej ABS lampen har ikke sagt et kvidder- den kører self tjek og går ud igen når bilen startes. Den ABS bremser også når det er nødvendigt - Det testede jeg da den ikke lukkede væske ud af blokken- Gjorde det endda med åben udluftningsskrue på HB kaliber i fald den skulle komme efter det.
Ellers er ABS funktionen jo ikke noget man lige tester hver og hver anden dag bare fordi man kan
-- 9-3 2,8T AERO 2006-- 329 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Defekt ABS blok
Hej igen
Ja, ABS-blokken skulle være ens på alle 9K-modeller fra og med 1994 til og med 1998. Og på nogle fra MY93. Nu skriver du ikke hvor i landet, du bor, men andre medlemmer (fx HF_Eco) har måske en liggende, der virker.
I øvrigt særdeles mærkeligt (nærmest uhyggeligt), at der ikke meldes fejl. Som du har fejlsøgt, er der jo ingen tvivl om, at fejlen ligger i blokken. Det ville ellers give mere mening med den manglende fejlmelding, hvis blokeringen lå efter blokken.
Mvh/NC
Ja, ABS-blokken skulle være ens på alle 9K-modeller fra og med 1994 til og med 1998. Og på nogle fra MY93. Nu skriver du ikke hvor i landet, du bor, men andre medlemmer (fx HF_Eco) har måske en liggende, der virker.
I øvrigt særdeles mærkeligt (nærmest uhyggeligt), at der ikke meldes fejl. Som du har fejlsøgt, er der jo ingen tvivl om, at fejlen ligger i blokken. Det ville ellers give mere mening med den manglende fejlmelding, hvis blokeringen lå efter blokken.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Det er helt rigtigt, at sålænge vi har at gøre med et Mark. IV system - dvs. med alm. vakuumforstærker - er de kompatible med hinanden i de årgange, der nævnes.
Mvh.
Henrik
Re: Defekt ABS blok
Jep, det har han daNu skriver du ikke hvor i landet, du bor, men andre medlemmer (fx HF_Eco) har måske en liggende, der virker.
Det er helt rigtigt, at sålænge vi har at gøre med et Mark. IV system - dvs. med alm. vakuumforstærker - er de kompatible med hinanden i de årgange, der nævnes.
Mvh.
Henrik
- Isseur
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Defekt ABS blok
Jeg bor 9800 Hjørring- Så hvis Henrik er nær så kan jeg da snildt hjælpe ham af med omtalte Alternativt finder jeg noget på nærmeste skrothandel, med mindre at nogen har bedre forslag Måske Henrik og jeg skulle skrive nærmere. 28355109.
Jeg var også sikker på at et rør var klemt af et hurtigt løft- alt andet ville være sært. Men men men. Alt peger på blokken og jeg har i sinde at finde fejlen når den er skiftet.
Nærmest julekalender agtigt herfra.... Fortsættelse følger
Jeg var også sikker på at et rør var klemt af et hurtigt løft- alt andet ville være sært. Men men men. Alt peger på blokken og jeg har i sinde at finde fejlen når den er skiftet.
Nærmest julekalender agtigt herfra.... Fortsættelse følger
-- 9-3 2,8T AERO 2006-- 329 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Defekt ABS blok
Hej igen
Hjørring -det vækker da minder (min far stammede derfra, og jeg har "fisket" i Svanelunden og badet i en skummel badedam overfor). Nå, Henrik bor ikke lige om hjørnet (men på Als -det skal nok være Gedser eller Bagenkop for at blive værre...), men klumpen er vel ikke større eller tungere, end den kan sendes med PostMord, uden at det koster en hel formue.
Men kan du finde en brugbar lokalt, er det selvfølgelig nemmere. Held og lykke med det.
Mvh/NC
Hjørring -det vækker da minder (min far stammede derfra, og jeg har "fisket" i Svanelunden og badet i en skummel badedam overfor). Nå, Henrik bor ikke lige om hjørnet (men på Als -det skal nok være Gedser eller Bagenkop for at blive værre...), men klumpen er vel ikke større eller tungere, end den kan sendes med PostMord, uden at det koster en hel formue.
Men kan du finde en brugbar lokalt, er det selvfølgelig nemmere. Held og lykke med det.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Isseur
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Defekt ABS blok
Jeg prøver ad- så kan det være at jeg fanger Alslingen om ikke andet giver held
Tak for hjælpen og fortsat god dag
-Skal nok lige gi lyd når jeg finder ud af hvad årsagen skyldes.
Tak for hjælpen og fortsat god dag
-Skal nok lige gi lyd når jeg finder ud af hvad årsagen skyldes.
-- 9-3 2,8T AERO 2006-- 329 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
- Isseur
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Defekt ABS blok
Opfølgning- ABS blokken udskiftet og bilen synet
Jeg skilte den gamle ad og fandt fejlen- Der sidder inline filtre på de fire afgange- de var alle lettere stoppet til, men netop den til HB var helt lukket. Rust- formenligt fra en dårlig kaliber, hvor stemplet ved bremseskift er blevet skubbet tilbage. Bremsevæske udskift er ikke helt overvurderet
Easy fix ville være at rykke dem ud og kyle dem over skulderen. Problem løst, men den var ret rød indvendig så gav den en anden nu hvor den var skruet af !!
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... hds8HI.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... Y66vUz.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... Umd8PH.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... b0VmxI.jpg
Jeg skilte den gamle ad og fandt fejlen- Der sidder inline filtre på de fire afgange- de var alle lettere stoppet til, men netop den til HB var helt lukket. Rust- formenligt fra en dårlig kaliber, hvor stemplet ved bremseskift er blevet skubbet tilbage. Bremsevæske udskift er ikke helt overvurderet
Easy fix ville være at rykke dem ud og kyle dem over skulderen. Problem løst, men den var ret rød indvendig så gav den en anden nu hvor den var skruet af !!
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... hds8HI.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... Y66vUz.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... Umd8PH.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... b0VmxI.jpg
-- 9-3 2,8T AERO 2006-- 329 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk