Banner cycler

Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

12. aug 2019, 20:17

Vil nu ikke kalde det et alvorligt problem, men kunne tænke mig at høre lidt om en evt. årsag.
Af og til når jeg starter så ryger den op på ca. 2000 o/min og bliver der et godt stykke tid. Det ender med at den falder til ro efter et stykke tid. Prøver jeg at give lidt gas hjælper det af og til men det kan også gøre at den drukner sig selv og går ud hvis ikke jeg hjælper lidt til med gassen når den er lige ved at gå ud. Når den er faldet til ro ved alm. tomgang kan den godt finde på at svinge lidt mellem 900 - 1100 o/min.
Ved lign. indlæg har jeg ofte set nogle omtale en "tomgangsmotor" som skal renses. Hvis det også kunne være en diagnose i dette tilfælde vil jeg gerne vide lidt om hvad det er for en......hvordan den ser ud og hvordan den virker og hvor den sidder......og evt. hvordan den renses.

Vh
Max


NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 353
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

12. aug 2019, 22:15

Hej Max

Det er vist ret væsentligt, hvilken motorvariant, der er tale om.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

12. aug 2019, 22:25

Ja, det glemte jeg at få med. Det er en 2.3t uden TCS.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12190
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 08:33

Det er std. procedure når bilen bliver serviceret af Saab.
Rensning af indsugningsmanifold og ventil.

Det er ret nemt her er bageopskriften:

https://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

Jeg bruger selv Bell Add 4 service rens. Er de slemme skal ventilen ud og have tur med rens og tandbørste.

De kan også blive trætte og så skiftes ventilen.
Men husk at holde indsugningsmanifolden ren fra EGR og ånderør snask.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 09:04

Tak for svar.
Bell add 4 kan måske løse problemet ved blot at tage slangerne af som vist og så forsøge at rense ventilen uden at afmontere den?

Må se om jeg venter til bilen skal til service næste gang.
Er der additiver til benzinen der virker hvor man kører en lang tur?
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 353
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 14:28

Hej igen

Du kan jo altid prøve med en gang servicerens (en flaske passer til 50 l benzin, og når du har brugt dem, skulle virkningen være der). Meen mon ikke dit problem er for stort til denne nemme løsning? Jeg ved ikke, om mit værksted bruger den besværlige løsning ved normal service -kun at de altid bruger servicerens (og at jeg ikke har haft den slags problemer med mine SAAB'er).

Bell Add har i øvrigt lavet et nyt produkt, der tilsættes ved hver tankning. Det har jeg nu sagt nej tak til -jeg er godt tilfreds med ikke længere at skulle hælde olie eller andre ting på ved hver tankning :wink: . Men det kunne du måske have glæde af som fremtidig forebyggelse.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12190
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 16:26

Hvordan skulle benzintilsætning hjælpe på et problem der er omkring spjældhuset før benzindysserne??

En hurtig løsning er at tage gummirøret af på indsugningsmanifolden og sprøjte rensemidlet direkte ind i bypass røret.
Det plejer at virke så længe ventilen ikke er død.

Det er en rullestempelventil bygget som en DC elmotor med kul og kummentator der slides op.

Klistersnask fra olieånderøret der gør ventilens gang træg.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 780
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 16:55

Er der nogen der har prøvet at lade ventilen trække frisk luft gennem et filter og en kontraventil?
Så kunne man jo slippe for at den klistrer sammen pga. tjæretågerne.
De andre komponenter er åbenbart ikke sarte overfor tjæren, så det var jo nærliggende at prøve.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12190
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 17:57

Så skal du bare rense filter ofte og have tryktab gennem kontraventil og filter. Så er det ikke sikkert at reguleringen bliver jævn.
Hvad vil du med kontraventilen da flowet kun går en vej i forvejen ?

Ventilen skal bare have et pift rens årlig sammen med olieskift.

Efter 100 kkm et stort pift, efter 200kkm ud og have en tur med tandbørsten efter 300-400 kkm udskiftes ventilen især hvis der køres meget bykørsel.

Indsugningsmanifolden klistres også til ind til benzdysserne, derefter vaskes topstykket rent af benz. indvendigt.

Det kommer også an på hvor meget overtryks olietåge der kommer fra topstykket samt hvor slidt turboladeren er i
pakdåserne..

Ps du skal være glad for at du ikke har en GDI motor:
https://m.youtube.com/watch?v=JJcX0eRZmFA
De snasket også indsugningsventilerne til samt lukker for indsugningsporten i topstykket.

Samme problem som i moderne diesler.
Vær glad for at du har en ægte Saab "Traktor motor med traktorstempler" der ikke givet så meget overtryk i krumtapshuset.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 20:15

At sprøjte lidt rens ind efter at have taget den store gummi indsugningsslange af kunne jeg nok klare. Men nu ved jeg lidt mere omkring hvordan det virker og måske foreslå en rens af ventil ved næste service. Den har kørt 267.000 og ventil har nok aldrig været skiftet og måske heller ikke været taget ud og renset. Men det kan jeg ikke vide med sikkerhed.
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 780
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 09:15

viking skrev:
13. aug 2019, 17:57

Hvad vil du med kontraventilen da flowet kun går en vej i forvejen ?
Vi som har 2 bars ladetryk, vil gerne beholde det inde i manifolden :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 09:27

Synes der går lang tid mellem man ser en 9000 på gaden, men det er nok ikke så underligt da den nyeste 9000 kan man få nu er mere end 20 år gammel. Men mon ikke min kan nå at runde 30 år...…..så må vi se om man kan købe benzin på det tidspunkt. Ellers skal den måske ændres til at kunne køre på bio ethanol? …...det er måske også bedre for tomgangsventilen da det er en renere forbrænding?
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12190
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 11:22

Om så der var 6,5 bar ladetryk som på Le Mans P bilen fra 70erne så ændre det intet.

Ventilen er kun åben omkring tomgang, det er nok ret sjældent du har 2 bar i tomgang :mrgreen:

Ventilen sender kun overtryk fra "sugeledningen" ind i indsugningsmanifolden, der har undertryk i tomgang.
Hvad sker der når du kører med højtryk og slipper pedalen ?
Overtryk i "sugeledningen" og undertryk i manifolden. BOV enheden dumper og tryk udligner.

Hjælper det med E85 ?
Nej det er olietåge klister der sætter sig i ventilen. Når turboen ikke er ny mere forværres problemet.

Det er bare at rense og vedligeholde som Saab specificerer det til vedligeholdsprogrammet. Så giver systemet ikke problemer.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 13:17

Skal vi ikke starte med at blive enige om at der er forskel på olie snask og tjære.
Olie tåge/snask i indsugninger har vi levet med i ca 60 år.
Tjære blev indført for alvor med Egr ventilen, og direkte indsprøjtning.
Olie og udstødnings gasser er en dårlig blanding.
At man skal afmontere tomgangs ventilen for rens ved ca 100.000 km det anser jeg for et mindre problem.
Det er ikke kun olie der kommer ud af krumtaphus ventilationen, men også lidt udstødnings gas.
Speciel hvis motoren er slidt eller man begynder at tune på motoren.
Ved at bygge tomgangs systemet om, så kan man måske fjerne symtomet, men man har ikke kureret patienten.
En ekstra olie udskiller i systemet kan måske være løsningen, eller man burde måske studere Systemet på en B205 x motor.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 780
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 21:28

viking skrev:
14. aug 2019, 11:22

Om så der var 6,5 bar ladetryk som på Le Mans P bilen fra 70erne så ændre det intet.
Ventilen er kun åben omkring tomgang, det er nok ret sjældent du har 2 bar i tomgang :mrgreen:
Den er klistret sammen af snask og står delvist åben og lukker derfor mine dejlige 2 bar ud til pipfuglene hvis den forbindes til det fri uden kontraventil.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.

Tilbage til "Classic Forum"