Banner cycler

Anbefaling af OBD2 scanner til SAAB 9K

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Anbefaling af OBD2 scanner til SAAB 9K

1. jan 2020, 11:50

Hej jeg har en gammel Biltema scanner som virker OK men jeg vil faktisk gerne have en trådløs (bluetooth) til Android mobil telefon, så jeg har en mulighed for at se "livedata" mens man kører, jeg har fundet mange på "pricerunner" https://www.pricerunner.dk/results?q=obd2%20bluetooth der er priser fra 30Kr og opefter, min pris smerte ligger omkring 400Kr er det nogen herinde som har gode erfaringer med en af disse?? OK en tech 2 og man har alt men så er prisen langt over mit buget.
Den her virker tiltalende men det er åbenbart ikke et software program med: https://mrperfect.dk/obd2-tester-fejlko ... ricerunner

Lige et forsinket "godt nytår"
Boy


Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Anbefaling af OBD2 scanner til SAAB 9K

1. jan 2020, 15:03

Hej...og GODT NYTÅR ligeså!

Det ser ud til at være en mindre jungle, man begiver sig ud i, når man søger rundt på en sådan del! Ligesom med alt muligt andet. Jeg har dog fundet en interessant "dims", som muligvis kan opfylde dine ønsker (udover pris-smerte-grænsen, forstås):

https://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-Bluet ... SwiudcSt9P

Jeg bruger ikke selv lignende devices men nøjes med min T5-Suite på biler tilsvarende din. Ja, og så selvfølgeligt Logworks ifm. min bredbåndslambda fra Innovate Motorsport.

Dog lånte jeg engang en såkaldt diagnose-håndholdt-fejlfindingsbandit med livedata og alt af en kollega. Ikke trådløs, men med kabel og OBD stik i enden samt LCD skærm, hvor man grafisk kunne "tage temperaturen" på maskineriet. Ski´e smart...tænkte jeg. Men det blev en kort fornøjelse. Den blev pr. omgående hevet ud igen, da bilen - min gamle 9000 CSEt fra M96 - ikke kunne li´den. Ved speedeslip gik bilen faktisk i stå!!! :shock: Gik i det hele taget ad H-til. Efter udsagn fra sagkundskaben var det noget med, at apparaturet "trak for hårdt på CanBus" :?
Den blev afleveret tilbage dagen efter med et "pænt tak for lån"...Fabrikatet på den husker jeg ikke. Kun, at den var gul. Findes sikkert ikke mere i handelen.

Så...i lighed med så mange andre ting handler det vel om at gøre sig sine erfaringer, tænker jeg, da en Tech II ikke ser ud til at være en option her :roll:

Lykke til...!

/Henrik
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Anbefaling af OBD2 scanner til SAAB 9K

2. jan 2020, 13:37

Hej Boy
Like en heads-up angående dette:
Normalt vil en OBD2/EOBD scanner ikke virke på din 9000 med mindre den er importeret fra USA (med forbehold) eller der er åbnet for OBD2 data i ECU'en.
Så vidt jeg ved er det kun muligt at hente EOBD data ud på SAAB startende med MY2001- hvor dette blev lovkrav i alle (benzin)biler solgt i EU.
I USA blev det lovkrav i 1996, hvorfor mange biler også understøtter det fra denne årgang. Dog ikke europæisk solgte SAAB så vidt jeg ved.
Det er muligt at din nuværende tester bruger en anden protokol.
Min ringe erfaring begrænser sig til at jeg har en nyere Mobilscan der fungerer fremragende på min MY2003 SAAB 9-3, men ikke de ældre SAAB'er jeg har. Jeg har også en ældre Mobilscan jeg købte for år tilbage som jeg aldrig har fået til at virke på noget som helst. Jeg tror den er defekt.
Derudover har jeg købt et par af de billige Kina-modeller som jeg heller ikke kan få til at virke. Jeg tror det afhænger af hvilken chip de bruger til at kommunikere med CAN-bussen. ELM327 er vist den "ældre" chip der som regel bruges i de billigere enheder, og vistnok også den jeg har hart dårlige erfaringer med.
Jeg kan evt. sende mine 2 dimser (Kina ELM327 og Mobilscan) til dig i en boblekuvert så du kan prøve om de virker inden du punger ud.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Anbefaling af OBD2 scanner til SAAB 9K

6. jan 2020, 12:19

Hej igen
Tak for jeres indspark.
Tja det er åbenbart ikke nogen som virker på en ældre SAAB 9K, så jeg bruger min gamle uhandy Biltema tester den kan fortælle tryk og temperatur og lambda sonde spænding, og det er jo bund og grund det jeg skal bruge.

Jensen: mange tak for tilbudet men jeg har ikke lyst til at rode med noget som ikke virker.

Hilsen
Boy
volvo430
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 29. jul 2007, 21:13

Re: Anbefaling af OBD2 scanner til SAAB 9K

25. feb 2020, 19:55

Hej. Jeg bruger min Delphi tester, brugte den til at slukke Airbag lampen på min 9T fra 1993 (Adaptor til Obd1 stik (sort og grønt under højre forsæde)) og kan også udlæse data på min 9T fra 1996 med Odb2 stik. Interfacet koblet på bærbar PC.
Mvh HP

Tilbage til "Classic Forum"