Banner cycler

Bundtræk i T16 87 hvordan ?????????

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Bundtræk i T16 87 hvordan ?????????

27. okt 2007, 21:05

Hvordan får jeg noget bundtræk i min T 16 175HK fra 1987 ? :roll:

Skal der 2,1 top på, anden turbo / styring eller hvad ???

Det tager evigheder før den trækker (=3000rpm)...

Den må kunne komme ned.

Da den først trækker ved 3000 rpm løber den mega hurtigt tør for gear og der skal skiftes tit.

Er der en mulighed for langt sejtræk ??? ( = 1800-5500 rpm)...

Det er ikke for at rive 5g kassen i stykker , det er for at få noget moment ved eks. 1/2 gas og rimelige omdr....

Min 9k 2,3 ltt havde samme problem og det blev totalt løst med nordic uhr stage 2 Den trækker som en V6 3,0 hele vejen (bare spørg Villads).... :wink:


Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

27. okt 2007, 21:54

Viking.

Det løses med en anden turbolader. En mitsu.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

27. okt 2007, 22:24

Som 9-5aero skriver, mitsu skal der til! Td04-12b.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

27. okt 2007, 22:33

Men kan den holde blæs nok på lidt højere oppe i registeret ?
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

28. okt 2007, 10:34

RuneSM, tja Rune hvad er blæs nok. har rullet 243hk med Td04-12b. og så er vi vist ved at være lidt længere oppe i hk end den er beregnet til.

viking, kan ikke huske om der er pillet ved din APC boks ellers er der noget at hente der. hvad med GLT og din BOV er det trimmet til og i orden. en utæt BOV vil stjæle en del af effekten
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

28. okt 2007, 11:09

Ja okay, så er en mitsu mølle helt okay
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

28. okt 2007, 12:47

viking, Jeg tror også at du skal lave en fejlsøgning først. Hvis ikke du har gået dine tænddele igennem så er det også en god ide. Forkerte tændingsindstillinger vil også stjæle noget bundtræk. Få evt. monteret en bankediode først. Hvis alt så ellers er som det bør være, så kan Casper helt sikkert hjælpe dig til lidt mere bundtræk, og det med meget små midler. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du er ude efter.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6959
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

28. okt 2007, 12:56

Hej viking

Er meget enig med Mads, en anden boks evt. med et Ankersen "mod" kunne afgjort være en god start, det har i hvert fald haft en glimrende effekt på min aero :)

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

28. okt 2007, 13:09

Har lige skiftet tændrør, rotor+dæksel, tændspole.
Nye tændkabler er bestilt hos Jensen Racing ..Slettet grundet GDPR....
Ny vandpumpe og termostat, samt køler kontakt.

På længre sigt skal der DI tænding på.

Er næsten færdig med at skifte ALLE vacuum slanger inkl. APC og cruise.
Den bil den sluger nogle slanger meter slanger.

Af 6mm slange er der proppet 7m i og det er ikke nok.... Der mangler stadig nogle meter.

Den er ikke trimmet til over de orginale 175HK.

På turbo uret når den lige til starten af det røde felt, nærmest lige i skille punktet mellem gul og rød.

Men der skal en hel del omdrejninger til at møllen blæser tryk.

Der er fabriksny intercooler. (1/2 år gammel).

Jeg har købt en brugt 9K intercooler som der skal sættes på senere...

MEN der bliver ikke trimmet før der er sat ny BOV ventil på og før alle slanger er skiftet.. Jeg skal lige sikre at alle HK er hjemme før de skal have lidt "amfitamin"

Inden trim kommer der frisk køler og kølerslanger på.
samt motor ophæng. Koblingen skal lige tjekkes også på hydraulik siden.

Motor skal ud af bilen da der er lidt rust i bunden af batteri kassen. ( lækage af syre tidl.).

Møllen er skiftet i 1996 og det er ca 70.000 km siden.

Hvis der skal en anden mølle til må det jo prøves.

Det er ikke til race. En cab er for tung til det.

Men et godt bundtræk gør kørsel behagelig med færre gear skift.

Så det bliver en spændende vinter...
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

28. okt 2007, 13:36

viking skrev:På turbo uret når den lige til starten af det røde felt, nærmest lige i skille punktet mellem gul og rød.
Helt perfekt! :)
viking skrev:Men der skal en hel del omdrejninger til at møllen blæser tryk.
Jep, den originale turbo lader først ved ca. 2.800 rpm. Det er noget helt andet end en nyere 9000. :)
viking skrev:Hvis der skal en anden mølle til må det jo prøves.
Det er ikke til race. En cab er for tung til det.
Men et godt bundtræk gør kørsel behagelig med færre gear skift.
Så er der ingen tvivl, jeg ville tage en Mitsu TD04-12B.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

28. okt 2007, 13:53

Hvad med 3" batteribøj hjælper det ikke også, da den restriktive udblæsning fra turboen, så forsvinder??? Man behøver jo ikke 3" hele vejen bare lige efter turboen.

mvh
Troels
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

28. okt 2007, 13:58

Tjek lige at din tænding også står som den skal. Det er 16 grader f.ø.d den skal stå på, og en korrekt indstilling betyder en hel del for bundtrækket på den bil.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

28. okt 2007, 19:13

Turbo'en hedder TE05-12b, bare så vi ikke får roddet andre turbo'ere ind i det, hehe... Lidt ærgeligt jeg lige har solgt min mitsu-turbo der var i SUPER stand... Jeg kører med en T3 fra en T16 nu i stedet for, for jeg var bestemt ikke tilfreds med mitsu'en. Syntes den mister pusten i de højere omdrejninger rigtigt meget, men den lader da rigtigt hurtigt... Jeg har jo ikke en standard motorstyring, må man sige, hvilket KLART hjælper mig til at få hurtigere ladetryk, med begge turbo'ere, faktisk.
Viking, har du tjekket dit glt?
Juster det eventuelt op til 0.5 bar, hvilket stadig vil være indenfor en sikker margin, men kan hjælpe turbo'en med at lade hurtigere...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

28. okt 2007, 20:18

Det gør ikke noget den løber tør for tryk over 160km/t , der blæser min "hat" bare af...

Ok, speedparts har turboen til 900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 til kr : 5,700 Svkr.

Så skal der vel også et vandkit til :

900 81-87 Vattenkylsats för vattenkyld turbo 51.3010 940 Svkr


MEN før jeg går den vej vil jeg nok overveje anden manifold og bøjning efter manifold.

(bare lidt mærkeligt at GAR turboen på min gamle 9k med den grugelige 90graders bøjning efter manifold kunne føde til et så fint bundtræk. )

Der kommer rustfri udstødning på til foråret fra Raka Rör, jeg satte en std. størrelse (2 1/2") rustfri på min 9k og det hjalp en hel del.

Der er jo ikke kat. som hindre fri passage... M87 er befriende uden....
Jeg vil få tjekket tændingen.
og tjekket GLT.

Jeg købte jo et fint manometer fra Saab folket i Esbjerg/Ikast sidste år, det må lige passe til opgaven...
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

28. okt 2007, 20:24

Hvis bilen skal trimmes meget, er mitsu turboen IKKE at anbefale.

Turbinehuset er simpelthen for småt til at komme af med gasserne, ud over det originale.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

28. okt 2007, 20:42

viking skrev:Ok, speedparts har turboen til 900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 til kr : 5,700 Svkr.

Så skal der vel også et vandkit til :

900 81-87 Vattenkylsats för vattenkyld turbo 51.3010 940 Svkr
Jep! Helt korrekt. :)
viking skrev:(bare lidt mærkeligt at GAR turboen på min gamle 9k med den grugelige 90graders bøjning efter manifold kunne føde til et så fint bundtræk. )
Egentlig ikke så underligt, da der på 9000 sidder en helt anden type Garrett, som er mindre i huset, og som løber stærkere = hurtigere spool-up.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

28. okt 2007, 21:04

Hvis den pga den fysiske størrelse er tung og "stor" er det bedre til at forstå, den er lidt sløv. Den mangler bestem ikke top tryk.

Med hvad er det værd i en CAB....

Min tidl. 2,3LTT 9k trak meget langsomt op. men med stage II kom der andre boller på suppen.

Møllen stod af, men den havde over 200.000 km bag sig, så en ny ordnede problemet...
Brugeravatar
T-Slot
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1355
Tilmeldt: 20. maj 2004, 00:46

28. okt 2007, 23:42

viking, Jeg tror desværre aldrig du kan få det samme fede bundtræk på din cl900 som du oplevede på din 9k 2,3T.
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

30. okt 2007, 08:25

Så kom bundtrækket tilbage. Problemer med tændingen.

Det bliver nok aldrig 9k bundtræk men det kan da forbedres. MIT turbo og 9k IC, DI og anden APC box...

Mand der er mange gode ønsker til jul :wink:

Tilbage til "Classic Forum"