Hvordan får jeg noget bundtræk i min T 16 175HK fra 1987 ?
Skal der 2,1 top på, anden turbo / styring eller hvad ???
Det tager evigheder før den trækker (=3000rpm)...
Den må kunne komme ned.
Da den først trækker ved 3000 rpm løber den mega hurtigt tør for gear og der skal skiftes tit.
Er der en mulighed for langt sejtræk ??? ( = 1800-5500 rpm)...
Det er ikke for at rive 5g kassen i stykker , det er for at få noget moment ved eks. 1/2 gas og rimelige omdr....
Min 9k 2,3 ltt havde samme problem og det blev totalt løst med nordic uhr stage 2 Den trækker som en V6 3,0 hele vejen (bare spørg Villads)....
Bundtræk i T16 87 hvordan ?????????
Redaktør: Bestyrelsen
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Viking.
Det løses med en anden turbolader. En mitsu.
M.v.h.
Det løses med en anden turbolader. En mitsu.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Som 9-5aero skriver, mitsu skal der til! Td04-12b.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- RuneSM
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Men kan den holde blæs nok på lidt højere oppe i registeret ?
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
RuneSM, tja Rune hvad er blæs nok. har rullet 243hk med Td04-12b. og så er vi vist ved at være lidt længere oppe i hk end den er beregnet til.
viking, kan ikke huske om der er pillet ved din APC boks ellers er der noget at hente der. hvad med GLT og din BOV er det trimmet til og i orden. en utæt BOV vil stjæle en del af effekten
viking, kan ikke huske om der er pillet ved din APC boks ellers er der noget at hente der. hvad med GLT og din BOV er det trimmet til og i orden. en utæt BOV vil stjæle en del af effekten
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- RuneSM
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Ja okay, så er en mitsu mølle helt okay
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
- Jensen
- Administrator
Indlæg
viking, Jeg tror også at du skal lave en fejlsøgning først. Hvis ikke du har gået dine tænddele igennem så er det også en god ide. Forkerte tændingsindstillinger vil også stjæle noget bundtræk. Få evt. monteret en bankediode først. Hvis alt så ellers er som det bør være, så kan Casper helt sikkert hjælpe dig til lidt mere bundtræk, og det med meget små midler. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du er ude efter.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Hej viking
Er meget enig med Mads, en anden boks evt. med et Ankersen "mod" kunne afgjort være en god start, det har i hvert fald haft en glimrende effekt på min aero
Mvh. Anders
Er meget enig med Mads, en anden boks evt. med et Ankersen "mod" kunne afgjort være en god start, det har i hvert fald haft en glimrende effekt på min aero
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Har lige skiftet tændrør, rotor+dæksel, tændspole.
Nye tændkabler er bestilt hos Jensen Racing ..Slettet grundet GDPR....
Ny vandpumpe og termostat, samt køler kontakt.
På længre sigt skal der DI tænding på.
Er næsten færdig med at skifte ALLE vacuum slanger inkl. APC og cruise.
Den bil den sluger nogle slanger meter slanger.
Af 6mm slange er der proppet 7m i og det er ikke nok.... Der mangler stadig nogle meter.
Den er ikke trimmet til over de orginale 175HK.
På turbo uret når den lige til starten af det røde felt, nærmest lige i skille punktet mellem gul og rød.
Men der skal en hel del omdrejninger til at møllen blæser tryk.
Der er fabriksny intercooler. (1/2 år gammel).
Jeg har købt en brugt 9K intercooler som der skal sættes på senere...
MEN der bliver ikke trimmet før der er sat ny BOV ventil på og før alle slanger er skiftet.. Jeg skal lige sikre at alle HK er hjemme før de skal have lidt "amfitamin"
Inden trim kommer der frisk køler og kølerslanger på.
samt motor ophæng. Koblingen skal lige tjekkes også på hydraulik siden.
Motor skal ud af bilen da der er lidt rust i bunden af batteri kassen. ( lækage af syre tidl.).
Møllen er skiftet i 1996 og det er ca 70.000 km siden.
Hvis der skal en anden mølle til må det jo prøves.
Det er ikke til race. En cab er for tung til det.
Men et godt bundtræk gør kørsel behagelig med færre gear skift.
Så det bliver en spændende vinter...
Nye tændkabler er bestilt hos Jensen Racing ..Slettet grundet GDPR....
Ny vandpumpe og termostat, samt køler kontakt.
På længre sigt skal der DI tænding på.
Er næsten færdig med at skifte ALLE vacuum slanger inkl. APC og cruise.
Den bil den sluger nogle slanger meter slanger.
Af 6mm slange er der proppet 7m i og det er ikke nok.... Der mangler stadig nogle meter.
Den er ikke trimmet til over de orginale 175HK.
På turbo uret når den lige til starten af det røde felt, nærmest lige i skille punktet mellem gul og rød.
Men der skal en hel del omdrejninger til at møllen blæser tryk.
Der er fabriksny intercooler. (1/2 år gammel).
Jeg har købt en brugt 9K intercooler som der skal sættes på senere...
MEN der bliver ikke trimmet før der er sat ny BOV ventil på og før alle slanger er skiftet.. Jeg skal lige sikre at alle HK er hjemme før de skal have lidt "amfitamin"
Inden trim kommer der frisk køler og kølerslanger på.
samt motor ophæng. Koblingen skal lige tjekkes også på hydraulik siden.
Motor skal ud af bilen da der er lidt rust i bunden af batteri kassen. ( lækage af syre tidl.).
Møllen er skiftet i 1996 og det er ca 70.000 km siden.
Hvis der skal en anden mølle til må det jo prøves.
Det er ikke til race. En cab er for tung til det.
Men et godt bundtræk gør kørsel behagelig med færre gear skift.
Så det bliver en spændende vinter...
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
M.v.h.
Helt perfekt!viking skrev:På turbo uret når den lige til starten af det røde felt, nærmest lige i skille punktet mellem gul og rød.
Jep, den originale turbo lader først ved ca. 2.800 rpm. Det er noget helt andet end en nyere 9000.viking skrev:Men der skal en hel del omdrejninger til at møllen blæser tryk.
Så er der ingen tvivl, jeg ville tage en Mitsu TD04-12B.viking skrev:Hvis der skal en anden mølle til må det jo prøves.
Det er ikke til race. En cab er for tung til det.
Men et godt bundtræk gør kørsel behagelig med færre gear skift.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Turbo'en hedder TE05-12b, bare så vi ikke får roddet andre turbo'ere ind i det, hehe... Lidt ærgeligt jeg lige har solgt min mitsu-turbo der var i SUPER stand... Jeg kører med en T3 fra en T16 nu i stedet for, for jeg var bestemt ikke tilfreds med mitsu'en. Syntes den mister pusten i de højere omdrejninger rigtigt meget, men den lader da rigtigt hurtigt... Jeg har jo ikke en standard motorstyring, må man sige, hvilket KLART hjælper mig til at få hurtigere ladetryk, med begge turbo'ere, faktisk.
Viking, har du tjekket dit glt?
Juster det eventuelt op til 0.5 bar, hvilket stadig vil være indenfor en sikker margin, men kan hjælpe turbo'en med at lade hurtigere...
Daniel.
Viking, har du tjekket dit glt?
Juster det eventuelt op til 0.5 bar, hvilket stadig vil være indenfor en sikker margin, men kan hjælpe turbo'en med at lade hurtigere...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Det gør ikke noget den løber tør for tryk over 160km/t , der blæser min "hat" bare af...
Ok, speedparts har turboen til 900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 til kr : 5,700 Svkr.
Så skal der vel også et vandkit til :
900 81-87 Vattenkylsats för vattenkyld turbo 51.3010 940 Svkr
MEN før jeg går den vej vil jeg nok overveje anden manifold og bøjning efter manifold.
(bare lidt mærkeligt at GAR turboen på min gamle 9k med den grugelige 90graders bøjning efter manifold kunne føde til et så fint bundtræk. )
Der kommer rustfri udstødning på til foråret fra Raka Rör, jeg satte en std. størrelse (2 1/2") rustfri på min 9k og det hjalp en hel del.
Der er jo ikke kat. som hindre fri passage... M87 er befriende uden....
Jeg vil få tjekket tændingen.
og tjekket GLT.
Jeg købte jo et fint manometer fra Saab folket i Esbjerg/Ikast sidste år, det må lige passe til opgaven...
Ok, speedparts har turboen til 900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 til kr : 5,700 Svkr.
Så skal der vel også et vandkit til :
900 81-87 Vattenkylsats för vattenkyld turbo 51.3010 940 Svkr
MEN før jeg går den vej vil jeg nok overveje anden manifold og bøjning efter manifold.
(bare lidt mærkeligt at GAR turboen på min gamle 9k med den grugelige 90graders bøjning efter manifold kunne føde til et så fint bundtræk. )
Der kommer rustfri udstødning på til foråret fra Raka Rör, jeg satte en std. størrelse (2 1/2") rustfri på min 9k og det hjalp en hel del.
Der er jo ikke kat. som hindre fri passage... M87 er befriende uden....
Jeg vil få tjekket tændingen.
og tjekket GLT.
Jeg købte jo et fint manometer fra Saab folket i Esbjerg/Ikast sidste år, det må lige passe til opgaven...
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Hvis bilen skal trimmes meget, er mitsu turboen IKKE at anbefale.
Turbinehuset er simpelthen for småt til at komme af med gasserne, ud over det originale.
Turbinehuset er simpelthen for småt til at komme af med gasserne, ud over det originale.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
M.v.h.
Jep! Helt korrekt.viking skrev:Ok, speedparts har turboen til 900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 til kr : 5,700 Svkr.
Så skal der vel også et vandkit til :
900 81-87 Vattenkylsats för vattenkyld turbo 51.3010 940 Svkr
Egentlig ikke så underligt, da der på 9000 sidder en helt anden type Garrett, som er mindre i huset, og som løber stærkere = hurtigere spool-up.viking skrev:(bare lidt mærkeligt at GAR turboen på min gamle 9k med den grugelige 90graders bøjning efter manifold kunne føde til et så fint bundtræk. )
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Hvis den pga den fysiske størrelse er tung og "stor" er det bedre til at forstå, den er lidt sløv. Den mangler bestem ikke top tryk.
Med hvad er det værd i en CAB....
Min tidl. 2,3LTT 9k trak meget langsomt op. men med stage II kom der andre boller på suppen.
Møllen stod af, men den havde over 200.000 km bag sig, så en ny ordnede problemet...
Med hvad er det værd i en CAB....
Min tidl. 2,3LTT 9k trak meget langsomt op. men med stage II kom der andre boller på suppen.
Møllen stod af, men den havde over 200.000 km bag sig, så en ny ordnede problemet...