Banner cycler

Pas på T-Hansen Glykol..

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Pas på T-Hansen Glykol..

15. jan 2011, 17:23

Jeg skulle bruge noget glykol til min båd motor, så jeg købte glykol fra T-Hansen i eftermiddags.

Typen: Monoethylene Glykol ( EG bland venner )

http://www.thansen.dk/product.asp?c=476 ... 2027216061

Tekst på dunken:

"Blandingsforhold 1:1 frostsikker til minus 36 grader. Blandingsforhold 1:2 frostsikker til minus 20 grader. Indeholder ikke fosfat. Tilsat korrosionsbeskyttende additiver. Godkendt til biler med aluminiumstopstykke."

Fint: blandede 5 liter i en dunk med 5,0 liter vand.Dunken blev rystet og bundvendt mange gange.. Der efter 5 liter glykol og 5,0 liter vand og igen bundvendt og rystet i ca 5 min. for at sikre homogen blanding.

Frem med et kalibreret høj kvalitet refraktometrer for at se frost punkt for 1:1 blandingen.
Resultat: 28C frost punkt !!!!!!!!! Det er ikke engang tæt på -36C som der skrives på dunken.

Det betyder ikke så meget til min båd, -26C er hent fint, da båden ligger i vandet og der er varme i motorrummet.

MEN hvis i køber glykolen til jeres bil kan i løbe ind i problemer på skituren til SV eller Norge.
Så undgå T-hansen glykol til jeres biler hvis det fryser !!!

PS. T-Hansen glykolen er blevet bedre, sidst jeg prøvede for et par år siden, var fryse punktet på -20'C for en 1:1 blanding !!! Prøvede desuden en blanding med 1:1 i en fryser der var indstillet til -20,0 C , resultat: Bundfrossen
:evil:

Hvis man "nørder efter" svarer de -28C frysepunkt til en blanding med 43% glykol, så der snydes på vægten !!!!! når der oplyses et fryse punkt på -36C

Så pas på derude

Det problem har jeg aldrig set med glykol fra eks. L.C.Glad & Co.


Tilbage til "Classic Forum"