Hej.
Saab 9000 2,0 turbo - 1997 (jubimodellen)
Er der nogen herinde der har et bud på hvorfor blæserene i bagdørene kører konstant, - så snart der drejes til tænding starter de og kan ikke afbrydes på nogen måde via klimaanlægget.
De vedbliver også med at køre nogle minutter efter at bilen er slukket.
Lidt træls at høre den susen konstant.
Ventilation i bagdøre kører konstant.
Redaktør: Bestyrelsen
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Ventilation i bagdøre kører konstant.
Jeg har godt nok ikke lige oplevet det fænomen i min tid med 9000, men det kan vel næppe være andet end en fejl i ACC-panelet, der på en eller anden måde "tillader" en vis strømtilførsel til ventilatorerne, selv med afbrudt tænding. Næsten som var det kabinetemp.sensoren til ACC´en. Den gør netop dette.
At ventilatorerne så også fortsætter med at køre selv med en slukket diode i panelet til siderudedefroster, er underligt. Det hurtigste og nemmeste er her at prøve med et andet ACC-panel. Jeg har selv en række af disse i skuffen, hvis det skulle være!?
Mvh.
Henrik
At ventilatorerne så også fortsætter med at køre selv med en slukket diode i panelet til siderudedefroster, er underligt. Det hurtigste og nemmeste er her at prøve med et andet ACC-panel. Jeg har selv en række af disse i skuffen, hvis det skulle være!?
Mvh.
Henrik
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ventilation i bagdøre kører konstant.
Har haft en del oplevelser med acc på flere ældre biler, prøver altid lige som det første at tage negativ kabel af batteriet og totalt aflede alt elektrisk ved at føre batterikabelenderne sammen i 10-15 minutter (IKKE KORTSLUTTE BATTERIET). Virker en gang imellem.
Ofte med den slags blæserfejl er det pindsvinet/final stage resistor, hvis ikke så kontakter/lodninger/defekte printbaner.
Har også prøvet det med at ende op med et mindre lager af defekte enheder og dele.
Kan du ikke køre en selvtest på enheden?
Brugt https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9000-cs ... Sw5xFax-vV
Søgning https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... t&_sacat=0
http://zinref.ru/avtomobili/Saab/001_00 ... al/022.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... acc1op.pdf
Ofte med den slags blæserfejl er det pindsvinet/final stage resistor, hvis ikke så kontakter/lodninger/defekte printbaner.
Har også prøvet det med at ende op med et mindre lager af defekte enheder og dele.
Kan du ikke køre en selvtest på enheden?
Brugt https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9000-cs ... Sw5xFax-vV
Søgning https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... t&_sacat=0
http://zinref.ru/avtomobili/Saab/001_00 ... al/022.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... acc1op.pdf
- s9
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ventilation i bagdøre kører konstant.
Tak for de forskellige forslag - her er da noget at prøve for at afhjælpe problemet - vender tilbage med rapport når fejl er fundet. )
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ventilation i bagdøre kører konstant.
Som Henrik skriver må det være ACC panelet som er defekt. Motorerne drives direkte fra ACC panelet, og hvis der var fejl på en af følerne ville du også have problemer med andre ting.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- s9
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ventilation i bagdøre kører konstant.
Bare lige en update på blæserproblem: Et andet acc panel gjorde ingen forskel - så de blæser lystigt videre så snart der kommer tænding på bilen.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ventilation i bagdøre kører konstant.
Et andet ?
Det lyder som et brugt panel, og der en fare ved at købe brugt elektronik, da de som regel har samme fejl som det skal erstatte.
Den eneste måde man kan være sikker på det virker er ved selv at afprøve det i bilen, og selv afmontere det.
Fejlbeskrivelsen tyder meget på en kortsluttet transistor, der styrer hastigheden på motoren.
Det er en typisk fejl på alle transistor styrede blæser motorer.
MVH
Morten
Det lyder som et brugt panel, og der en fare ved at købe brugt elektronik, da de som regel har samme fejl som det skal erstatte.
Den eneste måde man kan være sikker på det virker er ved selv at afprøve det i bilen, og selv afmontere det.
Fejlbeskrivelsen tyder meget på en kortsluttet transistor, der styrer hastigheden på motoren.
Det er en typisk fejl på alle transistor styrede blæser motorer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk