Eller lidt nærmere, Lady Di (Saab T16 cab med Di tænding).
Resultat 211 HK. Med oktan 95
Det er ret fint for mere kan gearkasse og kobling ikke nappe...
Motor og gearkasse skal op i vinter og så er det godt at vide hvad jeg starter med.
Er den trimmet ? Nej det er bare en god årgang...
Nå nej, den er " ordnet "
Dvs. Speedpart benz chip, Ankersen APC Justeret til 1.0 bar, 3 bar benz regulator og kn filter.
Ellers er resten standart.
Ret fint af en 216kkm 31 år gammel motor..
211 HK, det er nok så rigeligt til det " badekar "
Er blevet rullet.....
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Er blevet rullet.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Slet ikke så tosset
SAAB kunne først hive den effekt ud af deres motorer på oktan 95 15 år senere.
Men jeg tror du undevurderer DI tændingen meget.
Den burde stå som en meget vigtig modifikation !!!
MVH
Morten
SAAB kunne først hive den effekt ud af deres motorer på oktan 95 15 år senere.
Men jeg tror du undevurderer DI tændingen meget.
Den burde stå som en meget vigtig modifikation !!!
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Peter_Vinter
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Hun står godt nok flot både i maskinen og udvendigt - så hende godt holde i Virum den anden dag.
Må jeg spørge hvor du fik hende rullet (og ca. hvor meget det koster, hvis der er en listepris). Jeg har længe været nysgerrig for hvor mange heste der egentlig er tilbage i mit 'standard-komfur'.
God weekend,
Peter.
Må jeg spørge hvor du fik hende rullet (og ca. hvor meget det koster, hvis der er en listepris). Jeg har længe været nysgerrig for hvor mange heste der egentlig er tilbage i mit 'standard-komfur'.
God weekend,
Peter.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Min Cab er en '92 EP. EP er lavet til det italienske marked. Den har lavtryksturbo, 0.4 bar. Den har 141 HK. Ingen turbo-lag. Den er fed nok. Den er ikke en racerbil, den er en cruiser. Den skal ikke tunes.
Tun en bil og gør den til en værkstedsbil. Tag en tudebajer..
Tun en bil og gør den til en værkstedsbil. Tag en tudebajer..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Kan du sige "slidte synchromesh-ringe" eller "Hvinende differentiale" eller "Slidte indre og ydre drivakselknuder"?..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
141 Hk ? Øh hvorfor så lidt ???
Havde kortvarrigt en Saab 9000 MY89 med 2.0 na motor uden turbo og uden Di tænding 135 HK
Er Ep = Egentligt ikke så meget Power ?
Ang. ruldning: det var i Frederikssund nogen en Saab ven havde trommet sammen til.
300 kr.
Min Saab trænger til lidt opfriskning.
Det fixer jeg her i vinter.
Lidt trætte pakdåser og pakninger.
Styrtøj er snart klar til ny stang ( er på lager )
Hydraulik slanger sveder ( nye er på lager )
Nyt gulvtæppe ( er på laget )
Ny udstødning ( komplet nyt rustfrit er på lager )
Højre forskærm er mør forneden bag plast panel, meen..
Nye kølerslanger osv.
Samt "hemmeligheder i motoren"
Og så skal den have lidt frisk rød lak.
Så rigtig meget haves på lager, og det er en friskning så den kan 10 år igen...
Havde kortvarrigt en Saab 9000 MY89 med 2.0 na motor uden turbo og uden Di tænding 135 HK
Er Ep = Egentligt ikke så meget Power ?
Ang. ruldning: det var i Frederikssund nogen en Saab ven havde trommet sammen til.
300 kr.
Min Saab trænger til lidt opfriskning.
Det fixer jeg her i vinter.
Lidt trætte pakdåser og pakninger.
Styrtøj er snart klar til ny stang ( er på lager )
Hydraulik slanger sveder ( nye er på lager )
Nyt gulvtæppe ( er på laget )
Ny udstødning ( komplet nyt rustfrit er på lager )
Højre forskærm er mør forneden bag plast panel, meen..
Nye kølerslanger osv.
Samt "hemmeligheder i motoren"
Og så skal den have lidt frisk rød lak.
Så rigtig meget haves på lager, og det er en friskning så den kan 10 år igen...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Jeg kender ikke årsagen til "kun" 141 HK. EP betyder EcoPower. Elektrisk varme på Lambda sonden og lavtryksturbo. Ingen luftpuder.
Bilen kom fra Napoli. Effekt var ikke så vigtig. Bilen var (er) 102% rustfri, uden tjære på undervognen. Der er stadig ikke tjære på. Den kører ikke om vinteren.
Bilen kom fra Napoli. Effekt var ikke så vigtig. Bilen var (er) 102% rustfri, uden tjære på undervognen. Der er stadig ikke tjære på. Den kører ikke om vinteren.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Lige en opdatering.
Den vise 211,5 Hk ved ca. 5500 rpm Blev rullet ud til 6500 rpm
og 288,1 Nm ved ca 4600 rpm
har "kun" ca. 200 Nm ved 2500 rpm , det er pga. udfordringer med "falsk tændingsbanken" #1
Oktan 95 24 C ude temp. 73% RH
Std. siger: MY 1987 175 HK 5500 rpm 273Nm non cat med LH 2.1 (2.1 er en speciel version UDEN rulle stempen tomgangs regulering) og uden O2 føler
MY1993 160 Hk 5500 rpm 255Nm med cat og LH 2.4
Med O2 føler og rulle stempel tomgangsregulering
#1 Min motor føler "falsk tændingsbanken" både i std. trim (175 HK og i APC modificeret trim) , det betyder at den ret ofte åbner for WG og sætter den i grundlade tryk (GT) helt op til ca, 3200-3500 rpm. Og det er både med Di tænding og "Ford A" tænding
Motoren tændingsbanker ikke i stemplerne mv. så der er et eller andet i motoren, eller APC systemet der melder TB og trækker den tilbage til GT.
Lige nu orker jeg ikke at grave mere for at finde fejlen, men alt det mekaniske bliver tjekket når klumpen kommer op af komfuret i vinter.
Har mistanke til en ventiltrykker, toppakning mv. der ikke er som det skal være.
Men det er noget nemme at se tingendes tilstand når delene på arbejdsbordet...
I drømme ville jeg ønske det var en fuld alu motor, med variabel knaster 3,0 V6 na med 5 trins Aisin eller ZF gearkasse. Da det passer bedre til en cruiser. Turboer er noget følsomt grej...
Den vise 211,5 Hk ved ca. 5500 rpm Blev rullet ud til 6500 rpm
og 288,1 Nm ved ca 4600 rpm
har "kun" ca. 200 Nm ved 2500 rpm , det er pga. udfordringer med "falsk tændingsbanken" #1
Oktan 95 24 C ude temp. 73% RH
Std. siger: MY 1987 175 HK 5500 rpm 273Nm non cat med LH 2.1 (2.1 er en speciel version UDEN rulle stempen tomgangs regulering) og uden O2 føler
MY1993 160 Hk 5500 rpm 255Nm med cat og LH 2.4
Med O2 føler og rulle stempel tomgangsregulering
#1 Min motor føler "falsk tændingsbanken" både i std. trim (175 HK og i APC modificeret trim) , det betyder at den ret ofte åbner for WG og sætter den i grundlade tryk (GT) helt op til ca, 3200-3500 rpm. Og det er både med Di tænding og "Ford A" tænding
Motoren tændingsbanker ikke i stemplerne mv. så der er et eller andet i motoren, eller APC systemet der melder TB og trækker den tilbage til GT.
Lige nu orker jeg ikke at grave mere for at finde fejlen, men alt det mekaniske bliver tjekket når klumpen kommer op af komfuret i vinter.
Har mistanke til en ventiltrykker, toppakning mv. der ikke er som det skal være.
Men det er noget nemme at se tingendes tilstand når delene på arbejdsbordet...
I drømme ville jeg ønske det var en fuld alu motor, med variabel knaster 3,0 V6 na med 5 trins Aisin eller ZF gearkasse. Da det passer bedre til en cruiser. Turboer er noget følsomt grej...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Har du prøvet V power, eller oktan 100 `?
Motoren er oprindeligt beregnet til oktan 97.
Så at den tændingsbanker på oktan 95 i en tunet udgave, det undre mig ikke
Den er ganske simpelt begrænset af oktan tallet hvor den giver maks moment, og motorens virkningsgrad er størst.
Det er mit bud !
MVH
Morten
Motoren er oprindeligt beregnet til oktan 97.
Så at den tændingsbanker på oktan 95 i en tunet udgave, det undre mig ikke
Den er ganske simpelt begrænset af oktan tallet hvor den giver maks moment, og motorens virkningsgrad er størst.
Det er mit bud !
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Det var ikke meningen at CAB-en skulle rulles, ville egentligt rulle min Jag.
Så tanken var næsten fuld af oktan 95, da jeg skiftede mening.
Da jeg gerne vil vide hvad den yder med nuværende opsætning og godt 200 kkm bag sig.
Har prøvet med Shell V power, det hjælpe ikke rigtigt på at den slår ladetrykket ned og holder det nede til ca. 3200 rpm.
Det eneste jeg ikke har prøvet er at hive stikke til bankesensoren. Mine hænder er for store og hver gang der er tid er motoren varm..
( Hvis man hiver stikket til bankesensoren, skal APC enheden gerne tillade fuldt ladetryk ).
Jeg har 5 biler i stalden der skal serviceres og et hav af motorcykler, så det er lige at nå det hele..
Så tanken var næsten fuld af oktan 95, da jeg skiftede mening.
Da jeg gerne vil vide hvad den yder med nuværende opsætning og godt 200 kkm bag sig.
Har prøvet med Shell V power, det hjælpe ikke rigtigt på at den slår ladetrykket ned og holder det nede til ca. 3200 rpm.
Det eneste jeg ikke har prøvet er at hive stikke til bankesensoren. Mine hænder er for store og hver gang der er tid er motoren varm..
( Hvis man hiver stikket til bankesensoren, skal APC enheden gerne tillade fuldt ladetryk ).
Jeg har 5 biler i stalden der skal serviceres og et hav af motorcykler, så det er lige at nå det hele..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Nu er det ca. 15 år siden jeg rodede med APC. og det var på en Volvo 240.
Men jeg er ret sikker på at hvis du fjerner bankesensoren, så giver den grundladetryk. som en sikkerhed.
Du kan lodde et par dioder på biksen, en til at indikere tændings banken, og en der viser hvordan ventilen bliver styret.
http://www.900aero.com/index.html
MVH
Morten
Men jeg er ret sikker på at hvis du fjerner bankesensoren, så giver den grundladetryk. som en sikkerhed.
Du kan lodde et par dioder på biksen, en til at indikere tændings banken, og en der viser hvordan ventilen bliver styret.
http://www.900aero.com/index.html
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Vazzå, Viking?
Har du søndertæsket motoren i din røde vingummibamse?
Har du søndertæsket motoren i din røde vingummibamse?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Er blevet rullet.....
Næ hun ruller fint.
Issuet med GLT og APCen er gammelt. Den havde det også da jeg købte den aug. 2007
Nu trænger "hun" bare til at blive frisker op. Hun savler hist og her. Slanger osv. er gamle og trænger til en friskning, så den kan holde lang tid igen.
Ting ældes, brug eller ej. og jeg kan godt li at bruge skønheden. Har kør ca. 60.000 km i den.
Vedlagt er billed af to røde skønheder
Issuet med GLT og APCen er gammelt. Den havde det også da jeg købte den aug. 2007
Nu trænger "hun" bare til at blive frisker op. Hun savler hist og her. Slanger osv. er gamle og trænger til en friskning, så den kan holde lang tid igen.
Ting ældes, brug eller ej. og jeg kan godt li at bruge skønheden. Har kør ca. 60.000 km i den.
Vedlagt er billed af to røde skønheder
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"