Banner cycler

Startspærre diagram - HJÆLP

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

RonSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18. okt 2017, 16:21

Startspærre diagram - HJÆLP

29. okt 2018, 14:40

Er der nogen her, der kan hjælpe med hvor man finder diagram over en META startspærre?
Har voldsomme problemer med den. Slidt total op - er heldig hvis den virker efter 20 forsøg.
Er det mon den der driller så meget, at bilen går ud under kørsel? Har fået skiftet krumtaps føleren.

Ergo .... den gamle 900 står stille og ejeren er slemt nedtrykt. Jacobsens Automobiler, der har leveret bilen i sin tid, eksisterer desværre ikke mere, og mekaniker har ikke mod på at udfører opgaven uden et diagram. Så, er der der et lyst hovede her med et godt råd?


NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Startspærre diagram - HJÆLP

29. okt 2018, 15:57

Hej

Det er nok en svær opgave -startspærrediagrammer er jo ikke noget, man lader godtfolk (og biltyve) få adgang til :wink: .

Men det vil være rart med lidt mere info: Model og årgang på bilen, samt præcis hvordan den opfører sig, når den ikke vil starte (eller går i stå).

Et tip: Erik Thyregod i Brædstrup reklamerer med, at de har overtaget Jacobsen Automobilers reservedelslager. De har måske også overtaget deres håndbøger, diagrammer etc.

Min kones 900 fra '92 havde en UNGO-alarm/startspærre (monteret af Chr. Østergaard i Århus med brug af strømtyve og andet godt...). Den alarmerede umotiveret om natten med horn og lygter (så blev det pillet fra), og spærrede periodisk for starteren (så blev startspærrefunktionen pillet HELT fra). Selve fjernbetjeningsenheden, som også styrede centrallåsen, fungerede derefter problemfrit de næste tyve år. Spærren var lavet så simpelt/amatøragtigt, at det var ret nemt at omgå ved at flytte en kabelsko fra en muffe til startspærren tilbage til den originale placering på starteren. Har din mekaniker (eller har du) forsøgt at se, om spærrekredsen(e) er til at identificere?

Den typiske spærrefunktion ligger ikke i starteren, men i forbindelsen til benzinpumpen. Det er derfor, jeg spørger til opførslen. Hvis det er starteren, nægter den jo fuldstændig at dreje startmotoren, men er motoren først i gang, kører den jo fint. Er det benzinpumpen, starter motoren, og går derefter straks i stå. Sker det under kørslen, vil den også dø, måske efter lidt hosten. Og det kan (og bør) selvfølgelig være flervejs, og så kan det jo være både/og, og måske med spærre på tænding og andet.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Startspærre diagram - HJÆLP

29. okt 2018, 17:23

Der er nok kun den hårde vej.
Find boksen følg ledningerne, og reetabler bilens originale lednings net.
Det er ikke svært, bare tidskrævende.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
RonSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18. okt 2017, 16:21

Re: Startspærre diagram - HJÆLP

30. okt 2018, 10:58

Hej igen
Og tak for jeres respons. Ja, fik jo ikke fortalt så meget om bilen, men blot problemerne. En gammel 900i, 2.1 årgang 1993.
NC - du spørger til hvordan den opfører sig:
Jeg har flere gange oplevet den er gået i stå under kørslen og med ganske få - eller ingen - advarsler. Der kan komme en følelse af, den mangler brændstof, hvorefter et lysshow af lamper går igang, og så er det bare om at få hende ind i rabatten i en fart. Jeg fik efter denne oplevelse udskiftet krumtaps føleren og troede alt var godt.
Kort efter oplevede jeg ikke at kunne starte! Ingen forbindelse overhovedet. Der skete bare intet. Nåede at kontakte mekaniker, der havde monteret krumtaps føleren. Han mente problemet lå i startspærre. Efter 10 minutters venten og et par ekstra forsøg, gik den pludselig igang. Men kun for at gå ud 2 km senere på måden som jeg omtalte ovenfor.
NC, jeg har haft lignende problem som du med alarm, som gik umotiveret igang og skræmte alle væk i min tidligere OG900. Dette fik jeg nemt demonteret, som du beskriver. Denne bil er nu død og borte...
Men interessant er det, hvis min nuværende 900i ved at få afhjulpet problemet, igen kunne få en fungerende centrallås ( den duer nemlig heller ikke) I perioder låser den pludselig alle låse under kørsel - ja, har også oplevet den har låst alle døre op om natten i garagen.

Til spørgsmålet om det kan være benzinpumpen: den går ikke straks i stå. Nogle gange sket ikke. Men NÅR den går i stå kan jeg ha held til at få den startet efter 15 minutters venten og et par forsøg.

Jeg vil prøve at kontakte Erik Thyregod (hvor min forrige Saab kom fra) og høre om han kan hjælpe med diagrammet til startspærre.
Indtil da takker jeg mange gange for jeres feedback på mit problem :-)

Vh Hanne
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Startspærre diagram - HJÆLP

30. okt 2018, 12:45

Hej Hanne,

som med så meget andet, prøv lige at google det på engelsk, der er masser af materiale, du kender måske endda typenummeret, indsæt efter meta i søgning, nogen har som sidste udvej fået diagram tilsendt fra producenten.

feks: meta immobiliser wiring diagram https://www.google.dk/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8

Måske bliver din transponder forstyrret af alle de radiosignaler nu til dags, wifi, dørklokker osv, du har et gammelt system og det kan evt. være et problem med frekvensen.

Kan det ikke også være tændkasette eller nøgleswitch? søg søg på engelsk, rigtig mange andre har oplevet tilsvarende.

Mange diagrammer tilgængelige på russiske sider, bare lige det med, ja russisk :mrgreen:

Mvh. Allan
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Startspærre diagram - HJÆLP

30. okt 2018, 15:36

Hej Hanne

Lige et opklarende spørgsmål: Du skriver årgang 1993, men er det ikke en OG900 2,1-16 MY1992?

Symptomerne tyder på en rigtig syg og træls startspærre-kontrolenhed, som kan finde på at selvarmere (og disarmere) umotiveret. Det kunne min kones også, men da alt var pillet fra, og den ikke lavede numre med låsene, var det til at leve med, at "båtrelæet" en gang i mellem gav sig til at klapre umotiveret :) .

Ønsker du at reparere startspærren? Ellers har du næppe den store glæde af et diagram. Som Morten skriver, er den sikre (og tidskrævende) vej at finde kontrolboksen, og så retablere de oprindelige forbindelser herfra. Boksen er nok at finde bag afskærmningen midtfor (den med askebæger og aflæggeplads). Hvis du ikke selv har mod på opgaven, er det nok rart at have "en ven, der ikke skal have for meget timeløn, moms etc.", da det, som Morten skriver, nok vil tage noget tid. En erfaren SAAB-mekaniker (eller autoelektriker) kan måske forkorte processen ved at spotte de steder, hvor der er lavet indgreb. Det var som nævnt pærelet på min kones (så let, at jeg tænkte, at det ikke kunne være rigtigt -det kunne være gjort af en tyv på fem minutter).

Held og lykke med det!

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RonSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18. okt 2017, 16:21

Re: Startspærre diagram - HJÆLP

30. okt 2018, 16:52

Hej NC / Morten / Allan

Det er en OG900i 2,1 - 16V M1A
Kan godt se fornuften i et diagram ikke er nødvendigt for at demontere. En reparation er vist udelukket, da delene er nedslidte.
Jeg må på jagt i morgen efter en billig elektromekaniker, der både er hurtig arbejdende og logisk tænkende.
Ikke lige min stærke side at gå igang selv - jeg er bare forelsket i min gamle bil :)

Takker for alle rådene - og linket Allan!!

Vh
Hanne
volvo430
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 29. jul 2007, 21:13

Re: Startspærre diagram - HJÆLP

1. mar 2019, 14:38

Når eftermonteret startspærre begynder at få sit egent liv. Det tager måske lidt tid, afhængig hvor meget der skal adskilles. Så er det frem med loddekolben, husk at isolere samlinger godt, så der ikke efterfølgende er noget der kan kortslutte.
Det ene foto er hvad jeg fjernede fra min 9K Aero af overflødigt efter-monteret ledningsnet og de andre foto er hvad der afmonteret på en Cabriolet som var efter-monteret. På cabriolen var det også gået ud over Cruise kontrollen, som bare accelererede på fuld styrke når den blev stået til, lidt for farligt i trafikken. Så ledningsnet skal bare "Back to Basic" og alt er godt igen. (Du skal selvfølgelig have styr på hvad du gør)
Mvh HP
Vedhæftede filer
IMG_5244.JPG
IMG_5233.JPG
20160828_192842.jpg

Tilbage til "Classic Forum"