Hej Venner
Lang historie kort.
Har skiftet motor og gearkasse på en udtjent 9K'er for min kære svoger- så langt så godt.
B204E og manuel gearboks.
Er der forkellige beslag/motorophæng til en 9K'er. Jeg tænker på det bagerste ind mod torpedopladen hvorpå splejnrøret forbinder til differentialen.
Jeg spørger da gearkassen går "fast"/ meget træg når jeg spænder beslaget ind mod motoren. Det er som om at stikakslen ud af differentialen ikke liner op i forhold til lejebæringen som spændes ind på blokken. Røret med splejner kommer til at kile.
Hvor om alting er, så er resultatet i hvert fald efter ca 150 km på vejen at akslen med splejner er ødelagt og flækket. i begge ender-
Sidder der lige en garvet gut med de vise ord og råd?
Venlig hilsen
Jesper Vestergård
9K gearkasse/ trækaksel problem
Redaktør: Bestyrelsen
- Isseur
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
9K gearkasse/ trækaksel problem
-- 9-3 2,8T AERO 2006-- 329 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
- Lassepc
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9K gearkasse/ trækaksel problem
For årgang 94 og frem findes 2 varenumre på dette beslag. henholdvis manuel og automat gear.
https://www.esaabparts.com/saab/parts/4387536
https://www.esaabparts.com/saab/parts/4387528
Hvad forskellen på disse er kan jeg dog ikke sige. Men du kan se hvilket nummer der står på beslaget.
Kom motor og gearkasse fra samme bil ?
https://www.esaabparts.com/saab/parts/4387536
https://www.esaabparts.com/saab/parts/4387528
Hvad forskellen på disse er kan jeg dog ikke sige. Men du kan se hvilket nummer der står på beslaget.
Kom motor og gearkasse fra samme bil ?
9-5 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: 9K gearkasse/ trækaksel problem
Hej!
Jeg har henvendt mig til en specialist på området i mellemtiden, eftersom jeg af naturlige årsager også er interesseret i, at I får det til at spille, som det skal. Motor og gearkasse er nemlig anskaffet hos undertegnede forrige søndag
Motor og gearkasse kommer ikke fra samme bil, og det der er sket her, er at det omtalte beslag/lejebuk/støtte kommer fra en bil med aut.gear. Disse er anderledes end dem til manuelt gear. Nogle milimeter forskel. På selve beslaget er der præget enten et "A" eller et "M", afhængig af transmissionstypen. Derfor er I nødt til at flytte dette over fra "den gamle". Hvis det heller ikke dur, er I velkomne til at skrive til mig, da jeg nok kan hitte noget sådant i gemmerne
Iøvrigt kan jeg ikke helt forstå, at I ikke har kunnet mærke ved monteringen, at der var noget galt, da du skriver, at den klemmer nærmest omgående ved slutbespændingen? Selvfølgeligt er det altid let at være bagklog, men I burde nok have stoppet op her.
Til gengæld sker der ingen skade på gearkassen, og I slipper således med skrækken
Mvh.
Henrik
Jeg har henvendt mig til en specialist på området i mellemtiden, eftersom jeg af naturlige årsager også er interesseret i, at I får det til at spille, som det skal. Motor og gearkasse er nemlig anskaffet hos undertegnede forrige søndag
Motor og gearkasse kommer ikke fra samme bil, og det der er sket her, er at det omtalte beslag/lejebuk/støtte kommer fra en bil med aut.gear. Disse er anderledes end dem til manuelt gear. Nogle milimeter forskel. På selve beslaget er der præget enten et "A" eller et "M", afhængig af transmissionstypen. Derfor er I nødt til at flytte dette over fra "den gamle". Hvis det heller ikke dur, er I velkomne til at skrive til mig, da jeg nok kan hitte noget sådant i gemmerne
Iøvrigt kan jeg ikke helt forstå, at I ikke har kunnet mærke ved monteringen, at der var noget galt, da du skriver, at den klemmer nærmest omgående ved slutbespændingen? Selvfølgeligt er det altid let at være bagklog, men I burde nok have stoppet op her.
Til gengæld sker der ingen skade på gearkassen, og I slipper således med skrækken
Mvh.
Henrik
- Isseur
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9K gearkasse/ trækaksel problem
Hej Henrik-
Tak fordi at du melder dig på banen
Ja i bagklogskabens ulidelige klare lys så er det jo soleklart at jeg skulle have stoppet op. Men efter et par "pik" på lejehuset med en kobberhammer satte det sig til en mere eller mindre acceptabel rullemodstand. Splejnerøret kunne arbejde langsgående. Trægt. Omend det ikke er ok. Mads (svoger) bekræfter at der er et A på det nuværende beslag. heri formentlig fejlen. Jeg havde begge beslag på og synes ikke at det gav mærkbar forskel og satte derfor det beslag på som var med motoren. (igen dumt da jeg godt vidste at det kom fra en auto, men ikke kendte til forskellen)
Tak for dit svar
Jeg har selv en 9K B234R og her er røret væsentligt kraftigere. Ved du om vi bør gå efter at finde sådan et, eller om vi skal holde os til den tynde model som oprindeligt sad på det tidligere opsæt ?
Tak fordi at du melder dig på banen
Ja i bagklogskabens ulidelige klare lys så er det jo soleklart at jeg skulle have stoppet op. Men efter et par "pik" på lejehuset med en kobberhammer satte det sig til en mere eller mindre acceptabel rullemodstand. Splejnerøret kunne arbejde langsgående. Trægt. Omend det ikke er ok. Mads (svoger) bekræfter at der er et A på det nuværende beslag. heri formentlig fejlen. Jeg havde begge beslag på og synes ikke at det gav mærkbar forskel og satte derfor det beslag på som var med motoren. (igen dumt da jeg godt vidste at det kom fra en auto, men ikke kendte til forskellen)
Tak for dit svar
Jeg har selv en 9K B234R og her er røret væsentligt kraftigere. Ved du om vi bør gå efter at finde sådan et, eller om vi skal holde os til den tynde model som oprindeligt sad på det tidligere opsæt ?
-- 9-3 2,8T AERO 2006-- 329 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
-- 900 AERO OG T16 - 300 Hk+
-- 9-5 2,3 AERO 325 Hk
-- 9000 AERO 2,3 250 Hk
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
En B234R har de store drivknuder, indv. + udv., men igen - om man kan parre delene sammen, ved jeg ikke. Så, sålænge den oprindelig aksel ellers er OK, ville jeg smide den på.
Mvh.
Henrik
Re: 9K gearkasse/ trækaksel problem
Jeg vil sige, at den "tynde" udgave er kraftig nok i det her tilfælde. På min den gamle 2 liter´s raket af samme model som den, I arbejder på, var det aldrig et issue at opgradere her. Jeg ved heller ikke, om man blot kan nøjes med den del i tilfælde af at gå et trin højere op, eller om det kræver mere
En B234R har de store drivknuder, indv. + udv., men igen - om man kan parre delene sammen, ved jeg ikke. Så, sålænge den oprindelig aksel ellers er OK, ville jeg smide den på.
Mvh.
Henrik