Banner cycler

Bærekugle

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Bærekugle

3. dec 2018, 18:07

Ligesom alle andre uoriginale dele jeg har monteret er der nu gået en bærekugle efter sølle 40000km. Gummiet er mærkeligt nok ikke rådnet væk som det plejer, så den er ikke kinesisk, men jeg kan ikke huske fabrikatet. Jeg kiggede hos Orio, men de har ikke originale kugler, så jeg vil gerne høre om der er nogen som har fundet fundet et uoriginalt fabrikat i en bare nogenlunde kvalitet.


9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 18:32

Hej,

Jeg har den erfaring at de billige dele i længden er for dyre og for tidskrævende, fordi de alt for tidlig skal skiftes.
Jeg køber mærkevare dele eller original, det er billigst og nemmest.

Erfaringen med Biltema eller Tsvansen original dele er ikke god.

Jeg køber mange dele på bildeleshop.dk og Ebay.

Verninge og andre tilsvarende sælger naturligvis også ok dele.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 18:55

Orio er desværre gået over til at bruge en del ting fra proparts og det er ikke alt det er lige godt
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 19:23

slettet grundet GDPR.... skrev:
3. dec 2018, 18:55
Orio er desværre gået over til at bruge en del ting fra proparts og det er ikke alt det er lige godt

Er det uden udtrykkeligt at skrive at det ikke er en original reservedel? :shock:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 21:05

Det er tarveligt at Kikse-firmaet Orio, begynder at sælge sub-prime kvalitet til original Saab priser !
Tarveligt for "forhandlerne" og tarveligt for os kunder tror at kvaliteten er i orden..

Sidst jeg købte bærekugler blev det tyske enheder fra Autodoc.
Der kan man selv vælge fabrikat.

Er billigst bedst ! Nej.
Bedste kvalitet er billigst i længden.

Hvad hjælper det at spare på bære kuglerne, når det er montagen der koster...
Dårlige enheder skal skiftes alt for ofte...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 21:32

Folk drukner i deres "originale" stumper. Bull.. :lol: :lol: :roll:
Fabrikat Meyle er god kvalitet. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 21:51

Hej Anders

Jeg købte for nyligt (via SAAB i Ribe) et kabineluftfilter, der viste sig at være fra ProParts (jeg kunne ikke finde det originale Mann-filter). Hører det også til i kategorien "manglende kvalitet"? Det er jo ikke en showstopper (i hvert fald for bilen), men det er lidt træls at betale "originalpris" for et stykke foldet pap af tvivlsom kvalitet.

Jeg har i øvrigt lige købt den vanvittigt billige AC-kompressor (til 1000 klik med moms) -også via SAAB i Ribe. Den er så ikke en ægte Seiko-Seiki, men "made by Calsonic Compressors" (dog i Japan) ifølge det SAAB-klistermærke, der som det eneste identificerer enheden. Til prisen (og da jeg ikke har et aktuelt behov for udskiftning) lever jeg nok med det.

Kan du (eller andre kloge hoveder her) bidrage med lidt info om, hvor man kan finde stumper i den rigtige SAAB-kvalitet? Er det hos Autodoc eller?... Det er jo helt tåbeligt at bruge mange timer på udskiftning af stumper, der så ikke holder i længden.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 22:54

Hej
Jeg køber alle mine filtre hos proparts, da jeg handler direkte med dem. Gider ikke køre det til en pris der er 3 gang så høj hos orio, når jeg kan købe det direkte. Men sig til og jeg skal se hvad jeg kan sælge til.
Mvh
Anders
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 22:56

En Meyle bærekugle til '92 Classic 900 (Cab) er på vej. Meyle er tysk. Fra Autodoc (DE).
204 slag i ansigtet. Den kommer til hoveddøren. TRW er ikke tosset. Også tysk. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Bærekugle

3. dec 2018, 23:10

viking skrev:
3. dec 2018, 21:05
Sidst jeg købte bærekugler blev det tyske enheder fra Autodoc.
Der kan man selv vælge fabrikat.
Jeg har utroligt mange dårlige erfaringer med at købe kinesisk skrot med et anerkendt tysk navn på.
Edwins tror på Meyle. Jeg købte engang en ydre drivknogle fra Meyle, den holdt kun 8 måneder og forarbejdningen/finishen stank langt væk af Kina. Jeg har lige købt TRW bærekugler, men har indtil videre ingen tiltro til at de er tysk fremstillede.

Man narrede jo også folk i nogle år til at tro at Svenske firmaer var seriøse ( Scanskrot og proskrot ).

Eneste redning er at købe originale Saab dele, så hvad fa* gør man hvis de nu også snyder folk?

Tillykke med det lækre rat, Viking.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Bærekugle

4. dec 2018, 00:24

Kedelig historie om Meyle Kina-lort. Meyle var godt tysk kram, "Essen Stahl". Det er nok nu kinesisk myremalm og slagger. :evil:

Der er en kanongod klemtang, Vise-Grip fra Dewitt, Nebraska. Opfinderen var William Petersen, smed fra Danmark.
Fremragende værktøj, den kan virkeligt klemme hårdt. :biglove
Vise-Grip laves nu i Kina, den hedder nu Irwin Tools. Flere arbejdsløse arbejdere i Dewitt. Irwin er en farce. Udueligt skrammel. Tængerne viger, når man klemmer med to hænder. En endnu en kinesisk fuser. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bærekugle

4. dec 2018, 06:30

Når man ikke vil betale får man Harald Skrammel Junk.

Desværre er Orio også faldet i Kina Junk fælden og leverer ikke samme kvalitet som Saab en gang indkøbte.

Man kan være heldig hos Orio en gang i mellem at finde NOS dele der gemt sig på lageret i mange år.

Men det er blevet svært at finde kvalitet.

Kina laver også rimelig kvalitet. Bare se mærker som Mitsubitsi, Panasonic, Hitachi varmepumper.
Bygge efter Japan design i deres egne fabrikker i Kina. Men så er det ogsåmed en Japser diktator ved rore på fabrikerne, der prygler galaj- slaverne.

Savner den gang maan kunne købe Skandinavisk kvalitet. Dyrt men med lang levetid.

Har Visegrip fra USA. Super.
Købte en :https://www.irwin.com/tools/locking-too ... ire-cutter
Føj. Kan dårligt holde to stykker papir samlet.


Nå mht. Bærekugler:
Jeg har købt Trw og Ruville
Ret rimelig kvalitet....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Bærekugle

8. dec 2018, 21:51

TRW bærekuglerne er kommet og monteret.
De har en pæn forarbejdning og gummiet stinker ikke langt væk af dårlig kvalitet, så jeg har en forhåbning om at de ikke er kinesiske.
Det var så det positive...
Der medleveres bolte og møtrikker i 10.9 kvalitet
Den store bolt ser god ud og er sort og 10.9 mærket.
De små bolte er også 10.9 mærket men har en dårlig forarbejdning og er elgalvaniserede.
Så bortset fra 10.9 mærkningen ligner de 250stk. for 10kr i Jem og fix.
Da jeg skulle spænde den første gik den over gevind ved ca. 5nm. :roll:
Jeg checkede de andre og de er bløde som smør og har absolut ikke noget med 10.9 bolte at gøre.
De er mærket JDF og når man kigger på nettet viser det sig ganske rigtigt at det er en kinesisk fabrik.
Kineserne er ganske skrupelløse med kvalitet, godkendelser osv. og her har fabrikken selvfølgelig opdaget at tyske fabrikker får flere penge for de bolte som er mærket med 10.9, så det skriver den kinesiske fabrik da også bare, og fortsætter med at fremstille dem at tilfældigt blandet metalskrot. De er potte ligeglade med om mine hjul falder af når disse skodbolte knækker. Jeg bliver formodentlig slået ihjel og det rager dem også langsomt. Jeg er så afsindigt træt af kinesiske produkter og forstår ikke hvorfor varer ikke længere skal mærkes med fremstillingsland.
Det ville da også være et gevaldigt fremskridt hvis alle de mange overflødige gulddrenge i EU maskineriet beskæftigede sig lidt med denne problematik istedet for agurkers krumning.
Aldrig før har vi danskere været så rige, og aldrig før har vi været omgivet af så meget juks.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.

Tilbage til "Classic Forum"