Min dejlige silver Aero OG900 T16 kæmper sig gennem kulden og virker fint.
Ruller 2x55 km/dag.
I går begyndte den af sætte ud / trække ujævnt når den sætter turbo tryk fra ca. 3/4 til fuld tryk.
Det gør den ved omkring 10km efter start ved fuld varm motor.
Den får aldrig turbo tryk ved kold motor.
Efter ca. 20 km er den helt normal. Der trækker den helt rent, helt ud.
På vej hjem det samme.
Tændings dele er ca. 50kkm gamle.
Har T16 tendens til at spise tændrør ?
Bruger naturlig de rør motoren er bygget til
NGK BCP7ES.
motor udsæt og tændrør T16 900
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
motor udsæt og tændrør T16 900
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: motor udsæt og tændrør T16 900
Hej Viking
Har tændrørene kørt 50 kkm? SAAB foreskriver mig bekendt skift af tændrør for hver 40 kkm (og evt. justering for hver 20 kkm), så måske ligger årsagen her. Det ville da være en nem, hurtig og billig kur .
Mvh/NC
Har tændrørene kørt 50 kkm? SAAB foreskriver mig bekendt skift af tændrør for hver 40 kkm (og evt. justering for hver 20 kkm), så måske ligger årsagen her. Det ville da være en nem, hurtig og billig kur .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: motor udsæt og tændrør T16 900
Tjekkede lige data.
2012 - 217kkm, bilen blev indregistreret efter motor-, gearkasse- og transmissions-genopbygning.
Den blev startet op de gamle tændrør og så efter ca. 500 km kom der frisk olie og nye tændrør i motoren.
2019- nu 267kkm. så det vil sige ca. 50 kkm.
Har bestilt nye rør NGK BCP7ES , de er på tilbud hos speedparts. 252 SvKr. for to sæt ( 8 rør ).
"Ford T tændings" delene bliver også lige tjekket.....
"Der er vist noget med" at T16 er lidt følsom mht. tændrør.
BCP7ES har også en meget tynd center elektrode. Hårdt turbotryk kan blæse flammen ud...
Der var en grund til at kaste Ford T tændingen i havet og installerer DI tænding på turbo motorerne....
2012 - 217kkm, bilen blev indregistreret efter motor-, gearkasse- og transmissions-genopbygning.
Den blev startet op de gamle tændrør og så efter ca. 500 km kom der frisk olie og nye tændrør i motoren.
2019- nu 267kkm. så det vil sige ca. 50 kkm.
Har bestilt nye rør NGK BCP7ES , de er på tilbud hos speedparts. 252 SvKr. for to sæt ( 8 rør ).
"Ford T tændings" delene bliver også lige tjekket.....
"Der er vist noget med" at T16 er lidt følsom mht. tændrør.
BCP7ES har også en meget tynd center elektrode. Hårdt turbotryk kan blæse flammen ud...
Der var en grund til at kaste Ford T tændingen i havet og installerer DI tænding på turbo motorerne....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: motor udsæt og tændrør T16 900
Tændrørene skulle have været skiftet i 2016 eller for 10.000 km siden.
Du har misbrugt tændrørene.
Så at kalde motoren specielt følsom overfor tændrør er nok at overdrive lidt.
Di tændingen er egentligt bare et mere simpelt system, med færre komponenter der kan fejle+.
Dit ford a system kræver mere vedligehold, af de ekstra komponenter
MVh
Morten
Du har misbrugt tændrørene.
Så at kalde motoren specielt følsom overfor tændrør er nok at overdrive lidt.
Di tændingen er egentligt bare et mere simpelt system, med færre komponenter der kan fejle+.
Dit ford a system kræver mere vedligehold, af de ekstra komponenter
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: motor udsæt og tændrør T16 900
Ja strømfordeler og rotor er noget old nordisk junk..
Der er friske enheder på vej over sundet..
Lige nu skal jeg ikke have pølserne ned i motorrummet. Det er blæsende og is koldt..
Den opførte sig fint her til morgen og hen under aften...
Men friske rør skal der under alle omstændigheder i så snart de kommer...
Jeg kan også sætte nogle BERU rør i
(kan også lader være)
Der er friske enheder på vej over sundet..
Lige nu skal jeg ikke have pølserne ned i motorrummet. Det er blæsende og is koldt..
Den opførte sig fint her til morgen og hen under aften...
Men friske rør skal der under alle omstændigheder i så snart de kommer...
Jeg kan også sætte nogle BERU rør i
(kan også lader være)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: motor udsæt og tændrør T16 900
Tror ikke jeg vil klage over der skal 4 nye rør til.
Nemme at skifte og ret billige..
Intet i forhold til skrallecedes:
16 rør:h
https://youtu.be/POwKUzWpjPk
Endnu værre:
Min nabos tidl. Jag V12.
To mand to dage for 12 stk. tændrør.
Nemme at skifte og ret billige..
Intet i forhold til skrallecedes:
16 rør:h
https://youtu.be/POwKUzWpjPk
Endnu værre:
Min nabos tidl. Jag V12.
To mand to dage for 12 stk. tændrør.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: motor udsæt og tændrør T16 900
Så fik jeg hevet pløkkerne op.
De holder mellem 0.60 og 0.65mm som de skal.
Har virket fint de sidste par dage.
Men nu er der kommet 4 friske rør i, samt frisk "ford T fordelet dåse mv"
Tændkablerne er noget stive i hætterne så de holder ikke 50kkm mere.
Den havde BCP7EVX rør. Dem med den lille elektrode.
Der er lidt delte meninger om det skal være EV eller EVX.
Lidt glasblæsning og justering kunne nok få 50 kkm mere ud af dem. .-)
De holder mellem 0.60 og 0.65mm som de skal.
Har virket fint de sidste par dage.
Men nu er der kommet 4 friske rør i, samt frisk "ford T fordelet dåse mv"
Tændkablerne er noget stive i hætterne så de holder ikke 50kkm mere.
Den havde BCP7EVX rør. Dem med den lille elektrode.
Der er lidt delte meninger om det skal være EV eller EVX.
Lidt glasblæsning og justering kunne nok få 50 kkm mere ud af dem. .-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"