Banner cycler

motor udsæt og tændrør T16 900

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

motor udsæt og tændrør T16 900

16. jan 2019, 18:55

Min dejlige silver Aero OG900 T16 kæmper sig gennem kulden og virker fint.
Ruller 2x55 km/dag.

I går begyndte den af sætte ud / trække ujævnt når den sætter turbo tryk fra ca. 3/4 til fuld tryk.
Det gør den ved omkring 10km efter start ved fuld varm motor.
Den får aldrig turbo tryk ved kold motor.

Efter ca. 20 km er den helt normal. Der trækker den helt rent, helt ud.
På vej hjem det samme.

Tændings dele er ca. 50kkm gamle.

Har T16 tendens til at spise tændrør ?
Bruger naturlig de rør motoren er bygget til
NGK BCP7ES.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: motor udsæt og tændrør T16 900

16. jan 2019, 21:22

Hej Viking

Har tændrørene kørt 50 kkm? SAAB foreskriver mig bekendt skift af tændrør for hver 40 kkm (og evt. justering for hver 20 kkm), så måske ligger årsagen her. Det ville da være en nem, hurtig og billig kur :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: motor udsæt og tændrør T16 900

17. jan 2019, 09:31

Tjekkede lige data.

2012 - 217kkm, bilen blev indregistreret efter motor-, gearkasse- og transmissions-genopbygning.
Den blev startet op de gamle tændrør og så efter ca. 500 km kom der frisk olie og nye tændrør i motoren.

2019- nu 267kkm. så det vil sige ca. 50 kkm.


Har bestilt nye rør NGK BCP7ES , de er på tilbud hos speedparts. 252 SvKr. for to sæt ( 8 rør ).

"Ford T tændings" delene bliver også lige tjekket.....


"Der er vist noget med" at T16 er lidt følsom mht. tændrør.

BCP7ES har også en meget tynd center elektrode. Hårdt turbotryk kan blæse flammen ud...


Der var en grund til at kaste Ford T tændingen i havet og installerer DI tænding på turbo motorerne....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: motor udsæt og tændrør T16 900

17. jan 2019, 19:50

Tændrørene skulle have været skiftet i 2016 eller for 10.000 km siden.
Du har misbrugt tændrørene.
Så at kalde motoren specielt følsom overfor tændrør er nok at overdrive lidt.
Di tændingen er egentligt bare et mere simpelt system, med færre komponenter der kan fejle+.
Dit ford a system kræver mere vedligehold, af de ekstra komponenter
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: motor udsæt og tændrør T16 900

17. jan 2019, 19:59

Ja strømfordeler og rotor er noget old nordisk junk..

Der er friske enheder på vej over sundet..

Lige nu skal jeg ikke have pølserne ned i motorrummet. Det er blæsende og is koldt..

Den opførte sig fint her til morgen og hen under aften...

Men friske rør skal der under alle omstændigheder i så snart de kommer...

Jeg kan også sætte nogle BERU rør i :mrgreen:
(kan også lader være)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: motor udsæt og tændrør T16 900

18. jan 2019, 20:04

Tror ikke jeg vil klage over der skal 4 nye rør til.
Nemme at skifte og ret billige..

Intet i forhold til skrallecedes:
16 rør:h
https://youtu.be/POwKUzWpjPk

Endnu værre:
Min nabos tidl. Jag V12.
To mand to dage for 12 stk. tændrør.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: motor udsæt og tændrør T16 900

22. jan 2019, 21:10

Så fik jeg hevet pløkkerne op.
De holder mellem 0.60 og 0.65mm som de skal.
Har virket fint de sidste par dage.

Men nu er der kommet 4 friske rør i, samt frisk "ford T fordelet dåse mv"

Tændkablerne er noget stive i hætterne så de holder ikke 50kkm mere.

Den havde BCP7EVX rør. Dem med den lille elektrode.
Der er lidt delte meninger om det skal være EV eller EVX.

Lidt glasblæsning og justering kunne nok få 50 kkm mere ud af dem. .-)
Vedhæftede filer
20190122_190908.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"