Banner cycler

Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12048
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

28. jan 2019, 08:10

Jeg mangler en motoroliekøler og olieslanger til OG900.

Kender i et godt sted hvor man kan købe den slags ?

Jeg vil ikke have Kina junk.

Der skal bruges både køler og olieslanger.

De originale køler ser meget træt ud og slangerne er fedtede som ål.
Det var vist et held at de ikke var sprunget.

Er det:

https://www.ebay.com/itm/Burstflow-Univ ... rk:43:pf:0

https://shop.speedparts.se/sv/prod/univ ... rader.html

Eller: Qualitec (kender dem ikke)...
https://www.qualitec.dk/oliekoler-an8-t ... 9-raekkers

Køleren kan jo placeres uden foran motorkøleren.

Bilen har ikke AC, så der er plads nok.

Så vil jeg lave nogle rustfrie 12 mm rør ned til den og så nogle korte slanger fra motor til rør.

Kølerens placering i dag er mindelses taget uheldig og så med meter lange dingle slanger=svensk hjemsløjt.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12076
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

28. jan 2019, 14:15

Find det på eBay. Alt er kinesisk. Motoroliekøler er ikke nødvendigt på en Classic 900.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 868
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

28. jan 2019, 17:52

Prøv at søge på Setrap, de producerer olie kølere, eller importere dem fra Kina.
Men det er et velrenommeret firma. der ikke sælger noget lort, selvom det er produceret i kina.
I sidste ende er det et spørgsmål om prisen på grisen.
Tilslutning søg på slangespecialisten. han er leveringsdygtig i specialslanger med pressede fittings.
Eller slanger i den riktige kvalitet, med AN kompressions fittings til gør det selv folket, der ikke kan måle rigtigt første gang.
Og det er ikke nemt at få alle længder og vinkler rigtigt første gang.
Hovedreglen er så få samlinger som muligt, så jeg ville undgå slange rør slange hvis det er muligt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12048
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

4. feb 2019, 22:06

Jeg fik lavet PTFE slanger med rustfri fletforstærkning med rustfri fittings til min motorcykel i 1993. Den har tørsump med oplagt olietank. Olien på en luftkølet kan godt blive skoldende varm.
De orginale slanger er med gummi og lidt stålspirale. Ækel kvalitet.

Fik fabrikeret slanger i Parker kvalitet:
http://www.parker.com/portal/site/PARKE ... 651dacRCRD

Det holdet.
Man kan også presseet slangestykke på et rustfrit rør.

Så køler forbindes direkte med rør, de har jo flair fittings og så en kort slange mellem oliefilter enderne og rør.
Så blivet det robust og holder.

Den slangefest der er i OG900 er ikke Svensk kvalitet...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12048
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

5. feb 2019, 10:56

Jeg vil prøve slangespecialisten.
De må kunne lave prof slanger til mig.

De har nogle PTFE slanger med rustfri fletforstærkning.

Med fittings der bliver krympet fast med hydraulig, og ikke som de slatne samlinger der er på systemet i dag.


http://www.slangespecialisten.dk/industri/
Vedhæftede filer
industri.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 868
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

5. feb 2019, 17:52

Hvis du sender de gamle slanger til ham, så kan ham med garanti lave en kopi, bare i bedre materialer.
Det med rør direkte i køleren, det kan give nogle problemer.
Min og 93 har systemet, men rørene går ind i samme tank, og bliver boltet fast i en tyk aluplade i køleren.
Rørene er flydene monteret således at de har mulighed for at kunne bevæge sig, således at de ikke belaster køleren.
Din køler har en tilslutning i hver ende tank.
Og når man forbinder den med solide rør. så skal der tænkes meget over hvad der sker med varme kulde påvirkninger.
For at skidtet ikke skal splitte sig selv ad.
Og det med at bukke rustfrie rør selv, er ikke bare noget man lige gør, uden specialværktøj.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12048
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motoroliekøler og slanger til OG900 T16

5. feb 2019, 18:10

Jeg laver kun om til rør/slanger hvis jeg skifter køler til en ude foran motorkøleren.

Bukning af rustfrie rør kan jeg op til 22mm
Har både til udvendig bukning, samt 22 mm med indv. dorn.
Regner med at rør skal være 12mm, de er nemme. Til det bruger jeg udglødede rør.
Lavede hydraulikrør i min kutter i 12 mm. og de krøllede meget rundt om spandet mv. så det er ikke så slemt.

Saab køleren i OG900 er sølle og sidder sløjt.
Og hvis den flækker opdager man det ikke underkørsel før olielampen lyder..
Og så er festen meget tæt på at være slut.
Så de slanger skal bare være i super kvalitet.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"