Observerede at den lille motor med propel, som sidder lige under der hvor man justerer sædevarme, fortsatte med at køre efter tænding var slukket. Hvorfor gør den det og hvad styrer hvornår den evt. slukker?
Tænker det måske er en fejl og et relæ eller andet som "hænger"?
Da jeg efter nogle timer kom tilbage var den lille motor holdt op med at køre. Tænkte at hvis den står og snurrer i flere dage kan den godt dræne batteriet. Da jeg kørte hjem og stillede bilen var alt som det plejer at være (ingen "propel-lyde" ). Tror kun jeg opdagede det fordi den var begyndt at sige "sjove lyde".
Går ud fra at den lille motor trækker luft ind og måler og på den måde styrer klimaanlæg. Men det bør den vel ikke gøre efter tænding er taget fra. Det er vel ikke ligesom den store blæser ude foran som er styret via termostat og godt kan køre og køle efter tænding er taget fra?
Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Redaktør: Bestyrelsen
- MXP
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Hej
Det er, som det skal være (bortset fra "propel-lydene" -der skal måske renses for skidt). Formålet? -hmm -vistnok at hindre overophedning i uheldige situationer.
Mvh/NC
Det er, som det skal være (bortset fra "propel-lydene" -der skal måske renses for skidt). Formålet? -hmm -vistnok at hindre overophedning i uheldige situationer.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- MXP
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Aha.....så den lille motor er måske styret af en termostat og den lille propel køler et eller andet som sidder bagved....elektronik osv?
Jeg troede det havde noget at gøre med at den trak luft ind for at måle lufttemp i kabinen...….men det var også rent gætværk.
Der hvor jeg var kørt hen spurgte jeg forskellige om de også havde en lille propel i deres bil-kabine og om den kørte efter tænding var taget fra. Det lod ikke til at være tilfældet
Jeg troede det havde noget at gøre med at den trak luft ind for at måle lufttemp i kabinen...….men det var også rent gætværk.
Der hvor jeg var kørt hen spurgte jeg forskellige om de også havde en lille propel i deres bil-kabine og om den kørte efter tænding var taget fra. Det lod ikke til at være tilfældet
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Hej igen
Nej, den er mig bekendt tidsstyret (dvs. at den ikke tapper batteriet eller laver andre unoder). Og ved nærmere eftertanke er formålet vist at sikre mod fejlmålinger ved korte stop, hvor varmen fra propelmotoren og andet i nærheden kunne få ACC'en til at køle vildt ved genstart. Og formålet er ganske rigtigt at måle kabinetemperaturen, og propellen sørger så for, at det er den korrekte lufttemperatur, der måles. Findes det ikke i andre biler, er det vel endnu et eksempel på SAAB-finurlig grundighed .
Mvh/NC
Nej, den er mig bekendt tidsstyret (dvs. at den ikke tapper batteriet eller laver andre unoder). Og ved nærmere eftertanke er formålet vist at sikre mod fejlmålinger ved korte stop, hvor varmen fra propelmotoren og andet i nærheden kunne få ACC'en til at køle vildt ved genstart. Og formålet er ganske rigtigt at måle kabinetemperaturen, og propellen sørger så for, at det er den korrekte lufttemperatur, der måles. Findes det ikke i andre biler, er det vel endnu et eksempel på SAAB-finurlig grundighed .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Propellen er en del af kabinetemperaturstyring. Den hedder "Fan Sensor", en thermistor og propellen. Propellen trækker
luften forbi thermistoren.
Konen har en '95 9000 Aero. Fan sensor blev syg, syg thermistor. Kabinen blev kold. Jeg købte en ny sensor og alt var godt.
Det er normalt er propellen kører nogen tid efter bilen er slukket. Hun brokkede sig over at propellen støjede.
Jeg fortalte hende at det er et luksusproblem.
Cabin Temp. Sensor har P/N 9630740, alt. 4364295.
luften forbi thermistoren.
Konen har en '95 9000 Aero. Fan sensor blev syg, syg thermistor. Kabinen blev kold. Jeg købte en ny sensor og alt var godt.
Det er normalt er propellen kører nogen tid efter bilen er slukket. Hun brokkede sig over at propellen støjede.
Jeg fortalte hende at det er et luksusproblem.
Cabin Temp. Sensor har P/N 9630740, alt. 4364295.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Når den støjer er det ofte pga. fnuller inden i.
Den kan adskildes og renses.
Ganske nemt..
Systemet var en gigantisk løft fra Saab OG900 60er teknologi..
Saab 9000 med ACC.... kvali....
Alt kræver selvfølgelig lidt service af og til...
https://www.youtube.com/watch?v=WPqPbKC-LvQ
Den kan adskildes og renses.
Ganske nemt..
Systemet var en gigantisk løft fra Saab OG900 60er teknologi..
Saab 9000 med ACC.... kvali....
Alt kræver selvfølgelig lidt service af og til...
https://www.youtube.com/watch?v=WPqPbKC-LvQ
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- MXP
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Ok...…..hvis den bliver ved med at støje må jeg prøve at blæse eller støvsuge først før jeg giver mig i kast med at pille hele enheden ud. Interessant system...…...på den 22 år gamle bil.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 9k A50 (lille motor med propel kører efter slukket motor)
Held og lykke. Jeg har blæst med blæsepistol. Same shit. Lejerne er sintrede bronzelejer. De er opslidte, efter mange millioner omdrejninger. Igen: Et luksusproblem. Småting..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262