Banner cycler

9000CC taget i brug

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3679
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

9000CC taget i brug

23. feb 2019, 18:13

Hej længe siden!

Ville bare lige kigge forbi og fortælle at min 9000I fra 1987 nu er taget i brug som hverdagsbil!

Bilen købte jeg for 5 år siden og har haft den staldet op i en lade, indtil december, hvor jeg besluttede mig for at få den hjem i garagen. Bilen havde tidligere været ejet af en mand fra Malling, der havde den i 25år.
I mellem tiden satte jeg min 9000cs til salg og den blev solgt 27 december, efter næsten 9 år i mit ejerskab. Jeg fik således meget travlt med at få den gamle 9000cc gjort klar til syn, da jeg føler mig "nøgen" uden en SAAB at køre i.

Grunden til denne post er at jeg mødte en ligesindet udenfor Harald Nyborg i dag, der også kører 9000 og er med i SAABklubdanmark.

Mvh Søren Trip


SAAB är bra! 9000 2,0I my98, min sidste "SAAB"! SOLGT!
SAAB 9000CC 2.0I 1987 hvid, til når D.O. ikke kan mere! I TRAFFIK! Hverdags-bilen
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12190
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9000CC taget i brug

23. feb 2019, 21:05

Godt at se 9000CC på gaden igen.

De bygynder at blive sjældne....

Keep cruising in style :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1485
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: 9000CC taget i brug

23. feb 2019, 22:15

Det var mig der var så heldig, at skue det sjældne syn. 8)

Vi var sjovt nok begge i harald skrald for, at købe noget opbevaring til alle vores Saab stumper. Besøget trak dog ud, da vi fik en god snak om herlighederne (også nogle af ulemperne) ved, at køre i så fed en vogn som 9000 er.

Min egen "Fru Møller" har vi haft i omkring 5 år nu. Vi har kørt +120.000 km i den uden meget bøvl. Der er ofret bremser, forfjedre, en bærekugle og en styrekugle. Ud over noget bøvl med benzinpumpen som skyldes en tidligere forkert reparation, har vi ikke haft noget at udsætte på bilen. Der er frivilligt ofret en ny forrude for, at konstatere ruderammens tilstand. Der er også frivilligt ofret en rustfri udstødning fra Raka rør.

Jeg har selv en CC'er stående der afventer istandsættelse. En turbo fra '85 hentet i Sverige på et fejeblad. - Ja i '85 var der kun den variant, så selvfølgelig er det en turbo. Den klassiske med rødt indtræk og sølvgrå lak. '85 modellen adskiller sig fra alle andre årgange, bla. med den 3-delte spoiler på bagsmækken. '85 blev der bygget omkring 15.000 eksemplarer af.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Micky
SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 65
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9000CC taget i brug

2. mar 2019, 20:35

Ja jeg kender følelsen, det har jeg også prøvet, med en bil jeg måtte stille væk i næsten 5 år. fantastisk efter alle de år, at kunne dreje nøglen, og nyde lyden og følelsen af at køre rundt i en lækker øse. :D
Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3679
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9000CC taget i brug

2. aug 2019, 09:12

Hej igen

Jeg er glad for det aircondition system jeg byggede på fra en model 1995. Det krævede lidt tilpasning men intet problem. 8)

Kondenser og fordamper er samme placering, tørfilter skulle placeres i forskærm som MY95, forinden dette blev det "bagt" et døgns tid i en lille ovn for at få det tørret ud, ingen grund til at købe nyt :wink:
Et kabel fra tørfilters oprindelige placering ved fordamper og til forskærm blev fremstillet til trykkontakten.
Røret mellem fordamper og tørfilter skulle bøjes da forskærmen er anderledes på MY87. Ekspansionstank til kølervædske udskiftes til MY95 da der ikke var plads til at føre slanger på MY87. Et konsol til at holde denne blev fremstillet og skruet fast.
Kompressor beslag havde kun et hul der passede på topstykke så der skulle laves små hjælpebeslag til bespænding Remhjulet på MY95 er af multiribrem typen og MY87 har separat rem til roreskærerem, så et ekstra remhjul blev tig'et på vandpumpens hjul og en 4 sporet reibrem indkøbt da de var så forskudte at en 5 sporet ikke var mulig.
Stramning af rem klares ved at shimse kompressoren op med skiver.
SAAB är bra! 9000 2,0I my98, min sidste "SAAB"! SOLGT!
SAAB 9000CC 2.0I 1987 hvid, til når D.O. ikke kan mere! I TRAFFIK! Hverdags-bilen
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3679
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9000CC taget i brug

3. aug 2019, 20:52

Hej

Kom lige i tanke om at jeg også har været nødt til at monteret tankudluftnings-filter på, da den luftede ud i det fri og bilen nyder sit otium i garage.

Det krævede et kulfilter med mekanisk styret ventil, vakuum fremfor elektronik da bilen har LH2.2 og ikke udgang til dette.

Det hjalp gevaldigt på benzin hørmen i garagen.

Ydermere er der bygget cruise control i, men afviser stilken var for ny, da det lange lys i MY87 sidder i stilken og ikke som separat relæ. Det tog lige lidt tid at få parret delene, men det lykkedes.

Day running light er også koblet til men dette krævede et større arbejde, da der manglede ledninger til dette, havde det korrekte relæ der viser hvis én af pærerne er sprunget, imponerende teknik for sådan en årgang vil jeg nok sige.

Alle loft og dør lys er udskiftet med ebay LED pærer der giver et kraftigere lys samt bruger mindre strøm.

Indsprøjtningsdyser er udskiftet med tilsvarende størrelse i bosch design 3 og dette kan mærkes ved at ved udkobling under kørsel stiger tomgang, hvilket jeg tolker som en bedrer forstøvning af brændstoffet.
Den kører egentlig også ret fornuft har haft den på 11,5km/L ved blandet kørsel og en ting har jeg lagt mærke til ved denne bil, den ruller utroligt let.

Har sikkert glemt noget så fortsættelse følger...
SAAB är bra! 9000 2,0I my98, min sidste "SAAB"! SOLGT!
SAAB 9000CC 2.0I 1987 hvid, til når D.O. ikke kan mere! I TRAFFIK! Hverdags-bilen
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9000CC taget i brug

4. aug 2019, 10:45

Det er noget af en opgradering du har laver på bilen.
At genbruge tørfiltret ved at smide det i en ovn natten over.
Det har jeg aldrig hørt om før, men du får ikke renset selve filter delen på denne måde.
Opgradering til en nyere type dyser.
Der er et par ting mere man skal tænke over.
End mængde, modstand, og sprøjte billede.
Det kan samles under dyse reaktionstid. Den tid dysen ikke giver noget benzin selvom computeren har sendt signalet til at åbne dysen, og derefter lukker den igen.
Ved opgraderingen har du ændret reaktions tiden til en mindre værdi, og der bliver sprøjtet mere brændstof ind end motorstyringen har beregnet, og det kan også have en betydning for det du oplever.
Motorstyringen er blevet forvirret, og kan ikke kompensere riktigt for den anden type dyser.
Ikke det store problem tænker man, Lambda sonden skal nok korrigere for denne ændring over tid.
Og det er rigtigt når man snakker om tomgang og dellast, Hvor sonden er aktiv.
Men Hvis vi antager at sonden trækker 10% brændstof fra, så trækker den 10 % fra ved alle motorbelastninger, også fuldlast, hvilket kan betyde en for mager blanding ved fuld belastning, og dermed en ødelagt motor.
Jeg ville nok få kontrolleret blandingen ved fuldlast for at være sikker på at den ikke går for magert ved stor belastning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3679
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9000CC taget i brug

4. aug 2019, 14:46

Hej

Den har ingen lambda sonde, den er for gammel.

Dyserne har samme spec. så jeg tror ikke det er det store problem.
SAAB är bra! 9000 2,0I my98, min sidste "SAAB"! SOLGT!
SAAB 9000CC 2.0I 1987 hvid, til når D.O. ikke kan mere! I TRAFFIK! Hverdags-bilen
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9000CC taget i brug

5. aug 2019, 18:23

Djævlen ligger i detaljerne, og dødtiden på dyserne har en stor betydning i de lavere omdrejninger.
Men tomgangs regulatoren her det med at slamme til og blive slidt i fjederen, den går trægt.
Så prøv at rense den.
Dernæst har du mulighed for at justere blandingen i tomgang, udnyt den.
Og så har du 2 gange 3 huller i dysen der skal sidde vinkelret på topstykket, så det kan være at dyserne skal drejes ca. 45 grader

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3679
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: 9000CC taget i brug

8. aug 2019, 18:04

Det er kun ved udkobling at tomgang stiger :)

Den finder fint til ro, der er nemlig kommet en brugt ventil på fra en Hyundai, det er samme bosch nr.

Dyserne sprøjter lige frem som de gamle gjorde :wink:

Se evt. på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=oxImoYMRUCA

Dem jeg tog ud var med en stor alu tragt i spidsen
SAAB är bra! 9000 2,0I my98, min sidste "SAAB"! SOLGT!
SAAB 9000CC 2.0I 1987 hvid, til når D.O. ikke kan mere! I TRAFFIK! Hverdags-bilen
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9000CC taget i brug

11. aug 2019, 19:17

SGT
Prøv at læse dette !
https://www.rx7club.com/single-turbo-rx ... rs-974696/
Du kan dele en dyse op i to en rent mekanisk og en rent elektrisk del, men begge dele indvirker hinanden.
Da motorstyringen kun virker elektrisk.
Så bliver man nød til at kompenserer for de nye egenskaber de nye dyser har.
PÅ din har du en co skrue på luftmassemåleren, der virker som en grov justering.
På min er det frem med den bærbare og begynde at ændre de relevante parametre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"