Side 1 af 1

9000CC taget i brug

: 23. feb 2019, 18:13
af SGT
Hej længe siden!

Ville bare lige kigge forbi og fortælle at min 9000I fra 1987 nu er taget i brug som hverdagsbil!

Bilen købte jeg for 5 år siden og har haft den staldet op i en lade, indtil december, hvor jeg besluttede mig for at få den hjem i garagen. Bilen havde tidligere været ejet af en mand fra Malling, der havde den i 25år.
I mellem tiden satte jeg min 9000cs til salg og den blev solgt 27 december, efter næsten 9 år i mit ejerskab. Jeg fik således meget travlt med at få den gamle 9000cc gjort klar til syn, da jeg føler mig "nøgen" uden en SAAB at køre i.

Grunden til denne post er at jeg mødte en ligesindet udenfor Harald Nyborg i dag, der også kører 9000 og er med i SAABklubdanmark.

Mvh Søren Trip

Re: 9000CC taget i brug

: 23. feb 2019, 21:05
af viking
Godt at se 9000CC på gaden igen.

De bygynder at blive sjældne....

Keep cruising in style :-)

Re: 9000CC taget i brug

: 23. feb 2019, 22:15
af tknage
Det var mig der var så heldig, at skue det sjældne syn. 8)

Vi var sjovt nok begge i harald skrald for, at købe noget opbevaring til alle vores Saab stumper. Besøget trak dog ud, da vi fik en god snak om herlighederne (også nogle af ulemperne) ved, at køre i så fed en vogn som 9000 er.

Min egen "Fru Møller" har vi haft i omkring 5 år nu. Vi har kørt +120.000 km i den uden meget bøvl. Der er ofret bremser, forfjedre, en bærekugle og en styrekugle. Ud over noget bøvl med benzinpumpen som skyldes en tidligere forkert reparation, har vi ikke haft noget at udsætte på bilen. Der er frivilligt ofret en ny forrude for, at konstatere ruderammens tilstand. Der er også frivilligt ofret en rustfri udstødning fra Raka rør.

Jeg har selv en CC'er stående der afventer istandsættelse. En turbo fra '85 hentet i Sverige på et fejeblad. - Ja i '85 var der kun den variant, så selvfølgelig er det en turbo. Den klassiske med rødt indtræk og sølvgrå lak. '85 modellen adskiller sig fra alle andre årgange, bla. med den 3-delte spoiler på bagsmækken. '85 blev der bygget omkring 15.000 eksemplarer af.

Re: 9000CC taget i brug

: 2. mar 2019, 20:35
af Micky
Ja jeg kender følelsen, det har jeg også prøvet, med en bil jeg måtte stille væk i næsten 5 år. fantastisk efter alle de år, at kunne dreje nøglen, og nyde lyden og følelsen af at køre rundt i en lækker øse. :D

Re: 9000CC taget i brug

: 2. aug 2019, 09:12
af SGT
Hej igen

Jeg er glad for det aircondition system jeg byggede på fra en model 1995. Det krævede lidt tilpasning men intet problem. 8)

Kondenser og fordamper er samme placering, tørfilter skulle placeres i forskærm som MY95, forinden dette blev det "bagt" et døgns tid i en lille ovn for at få det tørret ud, ingen grund til at købe nyt :wink:
Et kabel fra tørfilters oprindelige placering ved fordamper og til forskærm blev fremstillet til trykkontakten.
Røret mellem fordamper og tørfilter skulle bøjes da forskærmen er anderledes på MY87. Ekspansionstank til kølervædske udskiftes til MY95 da der ikke var plads til at føre slanger på MY87. Et konsol til at holde denne blev fremstillet og skruet fast.
Kompressor beslag havde kun et hul der passede på topstykke så der skulle laves små hjælpebeslag til bespænding Remhjulet på MY95 er af multiribrem typen og MY87 har separat rem til roreskærerem, så et ekstra remhjul blev tig'et på vandpumpens hjul og en 4 sporet reibrem indkøbt da de var så forskudte at en 5 sporet ikke var mulig.
Stramning af rem klares ved at shimse kompressoren op med skiver.

Re: 9000CC taget i brug

: 3. aug 2019, 20:52
af SGT
Hej

Kom lige i tanke om at jeg også har været nødt til at monteret tankudluftnings-filter på, da den luftede ud i det fri og bilen nyder sit otium i garage.

Det krævede et kulfilter med mekanisk styret ventil, vakuum fremfor elektronik da bilen har LH2.2 og ikke udgang til dette.

Det hjalp gevaldigt på benzin hørmen i garagen.

Ydermere er der bygget cruise control i, men afviser stilken var for ny, da det lange lys i MY87 sidder i stilken og ikke som separat relæ. Det tog lige lidt tid at få parret delene, men det lykkedes.

Day running light er også koblet til men dette krævede et større arbejde, da der manglede ledninger til dette, havde det korrekte relæ der viser hvis én af pærerne er sprunget, imponerende teknik for sådan en årgang vil jeg nok sige.

Alle loft og dør lys er udskiftet med ebay LED pærer der giver et kraftigere lys samt bruger mindre strøm.

Indsprøjtningsdyser er udskiftet med tilsvarende størrelse i bosch design 3 og dette kan mærkes ved at ved udkobling under kørsel stiger tomgang, hvilket jeg tolker som en bedrer forstøvning af brændstoffet.
Den kører egentlig også ret fornuft har haft den på 11,5km/L ved blandet kørsel og en ting har jeg lagt mærke til ved denne bil, den ruller utroligt let.

Har sikkert glemt noget så fortsættelse følger...

Re: 9000CC taget i brug

: 4. aug 2019, 10:45
af Mortenvig
Det er noget af en opgradering du har laver på bilen.
At genbruge tørfiltret ved at smide det i en ovn natten over.
Det har jeg aldrig hørt om før, men du får ikke renset selve filter delen på denne måde.
Opgradering til en nyere type dyser.
Der er et par ting mere man skal tænke over.
End mængde, modstand, og sprøjte billede.
Det kan samles under dyse reaktionstid. Den tid dysen ikke giver noget benzin selvom computeren har sendt signalet til at åbne dysen, og derefter lukker den igen.
Ved opgraderingen har du ændret reaktions tiden til en mindre værdi, og der bliver sprøjtet mere brændstof ind end motorstyringen har beregnet, og det kan også have en betydning for det du oplever.
Motorstyringen er blevet forvirret, og kan ikke kompensere riktigt for den anden type dyser.
Ikke det store problem tænker man, Lambda sonden skal nok korrigere for denne ændring over tid.
Og det er rigtigt når man snakker om tomgang og dellast, Hvor sonden er aktiv.
Men Hvis vi antager at sonden trækker 10% brændstof fra, så trækker den 10 % fra ved alle motorbelastninger, også fuldlast, hvilket kan betyde en for mager blanding ved fuld belastning, og dermed en ødelagt motor.
Jeg ville nok få kontrolleret blandingen ved fuldlast for at være sikker på at den ikke går for magert ved stor belastning.

MVH
Morten

Re: 9000CC taget i brug

: 4. aug 2019, 14:46
af SGT
Hej

Den har ingen lambda sonde, den er for gammel.

Dyserne har samme spec. så jeg tror ikke det er det store problem.

Re: 9000CC taget i brug

: 5. aug 2019, 18:23
af Mortenvig
Djævlen ligger i detaljerne, og dødtiden på dyserne har en stor betydning i de lavere omdrejninger.
Men tomgangs regulatoren her det med at slamme til og blive slidt i fjederen, den går trægt.
Så prøv at rense den.
Dernæst har du mulighed for at justere blandingen i tomgang, udnyt den.
Og så har du 2 gange 3 huller i dysen der skal sidde vinkelret på topstykket, så det kan være at dyserne skal drejes ca. 45 grader

MVH
Morten

Re: 9000CC taget i brug

: 8. aug 2019, 18:04
af SGT
Det er kun ved udkobling at tomgang stiger :)

Den finder fint til ro, der er nemlig kommet en brugt ventil på fra en Hyundai, det er samme bosch nr.

Dyserne sprøjter lige frem som de gamle gjorde :wink:

Se evt. på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=oxImoYMRUCA

Dem jeg tog ud var med en stor alu tragt i spidsen

Re: 9000CC taget i brug

: 11. aug 2019, 19:17
af Mortenvig
SGT
Prøv at læse dette !
https://www.rx7club.com/single-turbo-rx ... rs-974696/
Du kan dele en dyse op i to en rent mekanisk og en rent elektrisk del, men begge dele indvirker hinanden.
Da motorstyringen kun virker elektrisk.
Så bliver man nød til at kompenserer for de nye egenskaber de nye dyser har.
PÅ din har du en co skrue på luftmassemåleren, der virker som en grov justering.
På min er det frem med den bærbare og begynde at ændre de relevante parametre.

MVH
Morten

Re: 9000CC taget i brug

: 31. aug 2019, 08:29
af SGT
Bilen kører upåklageligt og har lige haft 3 kolleger med til teambuilding i Blokhus.

De var faktisk imponerede over sådan en gammel bil fra 1987. :wink:

Needless to say, bilen klarede turen uden at "slå en forket skid"

Re: 9000CC taget i brug

: 20. jul 2022, 18:46
af SGT
Hej, seneste nyt fra 9000i CC fronten.

Da bilen er udrustet med Bosch lh 2.2 er det ikke muligt at motorbremse med brændstof besparelse som gevinst. Dette er der nu lavet om på, da der er indskudt et relæ på dysernes forsyning, der kan styres fra kabinen.

Derudover er der puttet Volvo 850 stumper i bilen, Bosch HEC tændspole, high efficiency coil.
Hvilket har øget spændingen og gjort det muligt at køre på Bosch super 4 tændrør med gnistgab på 1.1 mm. 🙂

Re: 9000CC taget i brug

: 17. aug 2022, 09:39
af SGT
Hej

Jeg måtte sande at alderen kunne mærkes, da jeg var på tur i ferien.

Min bagaksel var så rusten, at støddæmper og krængningsstabilisator slap, beslaget var rustet væk.

Re: 9000CC taget i brug

: 17. aug 2022, 12:49
af Mortenvig
Glæden i at have en gammel bil er uendelig.
Man keder sig aldrig i sin fritid.
Men jeg ville nok bruge en time på at gennemgå hele undervognen med en hammer, for det er et kraftigt stykke stål der er tæret.

MVH
Morten

Re: 9000CC taget i brug

: 1. jul 2023, 13:45
af SGT
Har nu måtte skifte de bagerste bøsninger på de forreste bærearme, igen.

Denne gang blev der monteret powerflex, da det italienske design bliver ved med at fejle, bøsninger slipper i vulkanisering og bliver til noget dingelværk. Når disse bøsninger slipper, kan det ses tydeligt ved at forhjul bliver løse i toppen, i færdselsretningen.

Ydermere er bilen taget i brug som Daily driver til arbejde, der skuffer den ikke, har ved tankning vist sig at køre 15 km/l.