Min 900 Cab er under renovering, så Aero-en må tage slæbet med at fragte dele.
Her er det Gearkassen der pakkes til næste uge.
Gearkassen skulle lige vaskes først..
Det var lidt en grumt arbejde....
Men en Saab 900 Aero, æder nemt en 1/2 Euro-palle.
Selv en Aero må arbejde for føden
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Selv en Aero må arbejde for føden
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Hvad fejler gærkassen?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Den er blevet støvet
Nej den savler, skal forstærkes og have friske pakdåser, nye lejer mv.
En general opdatering.
OG900 gærkassen lever et meget hårdt liv i turbo modellen.
Den er lavet til 100 HK. og er designet en gang midt i 60 erne.
Så en god fordobling af HK kræver friske stumper...
Nu når motoren er ude, tager jeg gearkassen samtidig, da man ikke kan hive gearkassen af, uden motoren skal ud.
og jeg skal ikke der ind igen frivilligt...
Det er en kendt sag at man skal napse hovedlejet før det går galt...
Den burde få "LSD" men de er svimlende dyre.... Med LSD er det slut med at lave sære ting ud af rundkørsler mv..
Hvad var der Shubidua sang ? : "Det er sjovt men det koster"
https://www.limited-slip.com/quaife-saa ... tial-qdh7j
www.900Aero.com
Strengthening
The most durable alternative is a chill cast (kokill) 4-speed gearbox. With a change of Pinion bearing and making of a steel cylinder that replaces the original distance ring in between the bearings. Due to this mod the pre-torque of the bearings should not change.
Then use a 32/25 primary gear. This will result in gear box that should manage up to aprox 230 BHP.
A 5 speed gearbox is possible to mod in the same way. But due to the different model the gearbox is more flexible in the casing. When flexing the 3:rd gear will get broken! The tooth of the gear will just break.
Nej den savler, skal forstærkes og have friske pakdåser, nye lejer mv.
En general opdatering.
OG900 gærkassen lever et meget hårdt liv i turbo modellen.
Den er lavet til 100 HK. og er designet en gang midt i 60 erne.
Så en god fordobling af HK kræver friske stumper...
Nu når motoren er ude, tager jeg gearkassen samtidig, da man ikke kan hive gearkassen af, uden motoren skal ud.
og jeg skal ikke der ind igen frivilligt...
Det er en kendt sag at man skal napse hovedlejet før det går galt...
Den burde få "LSD" men de er svimlende dyre.... Med LSD er det slut med at lave sære ting ud af rundkørsler mv..
Hvad var der Shubidua sang ? : "Det er sjovt men det koster"
https://www.limited-slip.com/quaife-saa ... tial-qdh7j
www.900Aero.com
Strengthening
The most durable alternative is a chill cast (kokill) 4-speed gearbox. With a change of Pinion bearing and making of a steel cylinder that replaces the original distance ring in between the bearings. Due to this mod the pre-torque of the bearings should not change.
Then use a 32/25 primary gear. This will result in gear box that should manage up to aprox 230 BHP.
A 5 speed gearbox is possible to mod in the same way. But due to the different model the gearbox is more flexible in the casing. When flexing the 3:rd gear will get broken! The tooth of the gear will just break.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Det er måske ikke så tosset at have en form for sikkerheds ventil, når nu gearkassen ikke er den stærkeste.
Så hjulspind er måske ikke så dumt, nå nu koblingen er opgraderet.
MVH
Morten
Så hjulspind er måske ikke så dumt, nå nu koblingen er opgraderet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Studsede lidt over den overdrevne brug af silikone.
Burde den helt åndsvage dyre stålpakning imellem motor og gearkasse ikke monteres tørt
Da den har en viktig funktion at holde afstanden imellem motor og gearkasse korrekt.
MVH
Morten
Burde den helt åndsvage dyre stålpakning imellem motor og gearkasse ikke monteres tørt
Da den har en viktig funktion at holde afstanden imellem motor og gearkasse korrekt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Samles tør skal den ikke, så bliver den ikke tæt.
Der skal stål pakning på, og det var der også da den blev adskildt.
Men ham Saab italiano i Firenze, har "giver den godt med bollesprøjten"
(Autobrand SRL - AUTOSAB SPA)
Et sparsomt mikro strøj med Elring paknings guf OG stål pakning gør underværker.
Der skal stål pakning på, og det var der også da den blev adskildt.
Men ham Saab italiano i Firenze, har "giver den godt med bollesprøjten"
(Autobrand SRL - AUTOSAB SPA)
Et sparsomt mikro strøj med Elring paknings guf OG stål pakning gør underværker.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Det du linker til, er da, at der skal gevindsikring i nogle bolthuller? Det har da ikke noget med at påføre det selve pakningen?
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Det øverste billede viser faktisk hvor pakningsmassen skal påføres, selvom det er noget gnidret på det billede.
Det er 2 udfræsninger i metalpakningen. Én i hver ende. Disse udfræsninger skal påføres pakningsmassen.
MVH Mads
Det er 2 udfræsninger i metalpakningen. Én i hver ende. Disse udfræsninger skal påføres pakningsmassen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Når man arbejder med Saab T16 motoren og Saab 900 classic, kan man godt forstå hvorfor Saab aldrig har tjent penge.
Sære løsninger, bolte i endedæksler og andre steder i forskellig længde !
Underlige samlemetoder og et maskinrum hvor man ikke kan komme til.
Det må have været grufuld dyrt at lave og besværligt at monterer for fabrikationen.
og de stakkels værksteder der skal arbejde med dem.
Alene at skifte startermotoren er temmelig tidskrævende.
Endnu værre er det hvis ( eller jeg vil hellere sige når ) gearkassen står af.
Så er det ikke bare at bolte den af, næh nej hele komfuret skal op, adskildes og så kan gearkassen skiftes.
og så er der åbent ind til indvoldende af motoren... uhhh.
"Heldigvis" havde gearkasse og tandstang ca. samme levetid. Så når motoren er oppe, skiftes tandstangen..
Som hobby mekanikker er det noget helt andet.
Så er den hygelig og Svensker sær at arbejde med...
Har man tid og faciliteter finder man den indre svensker/Carlson frem i sig selv og hygger med den....
Den er bygget til den lange Svenske vinter hvor der intet andet er at lave end af fyre træ i kakkelovnen og skrue på Saaben, mens man venter på forår...
Sære løsninger, bolte i endedæksler og andre steder i forskellig længde !
Underlige samlemetoder og et maskinrum hvor man ikke kan komme til.
Det må have været grufuld dyrt at lave og besværligt at monterer for fabrikationen.
og de stakkels værksteder der skal arbejde med dem.
Alene at skifte startermotoren er temmelig tidskrævende.
Endnu værre er det hvis ( eller jeg vil hellere sige når ) gearkassen står af.
Så er det ikke bare at bolte den af, næh nej hele komfuret skal op, adskildes og så kan gearkassen skiftes.
og så er der åbent ind til indvoldende af motoren... uhhh.
"Heldigvis" havde gearkasse og tandstang ca. samme levetid. Så når motoren er oppe, skiftes tandstangen..
Som hobby mekanikker er det noget helt andet.
Så er den hygelig og Svensker sær at arbejde med...
Har man tid og faciliteter finder man den indre svensker/Carlson frem i sig selv og hygger med den....
Den er bygget til den lange Svenske vinter hvor der intet andet er at lave end af fyre træ i kakkelovnen og skrue på Saaben, mens man venter på forår...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Alle bil modeller har deres særheder.
Men i bund og grund er en 900 en kraftigt faceliftet saab 99, der kom på markedet i 1968.
Hvor man som værksted havde en grav eller 4 bukke og en donkraft.
Motor og gearkasse ud og ind af bilen er ikke særligt tidskrævende, og noget man kan ordne på en parkerings plads på en dag, eller lidt mere.
Selvom det er den seneste model med 16 ventiler og turbo.
Det er hjemme mekanikerens drøm, selvom det kan være besværligt-
Motor ud på en mere produktions optimeret SAAB 9-5.
Det kræver en lift og et par dage, da det mest effektive er at løfte karossen fri af hele power uniten. Som mekanikker så ønsker jeg at alle biler var konstruerede i 70 erne. da de moderne tider har absolut ikke gjort noget for at det skal være nemt at skifte komponenter.
MVH
Morten
Men i bund og grund er en 900 en kraftigt faceliftet saab 99, der kom på markedet i 1968.
Hvor man som værksted havde en grav eller 4 bukke og en donkraft.
Motor og gearkasse ud og ind af bilen er ikke særligt tidskrævende, og noget man kan ordne på en parkerings plads på en dag, eller lidt mere.
Selvom det er den seneste model med 16 ventiler og turbo.
Det er hjemme mekanikerens drøm, selvom det kan være besværligt-
Motor ud på en mere produktions optimeret SAAB 9-5.
Det kræver en lift og et par dage, da det mest effektive er at løfte karossen fri af hele power uniten. Som mekanikker så ønsker jeg at alle biler var konstruerede i 70 erne. da de moderne tider har absolut ikke gjort noget for at det skal være nemt at skifte komponenter.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Det tog Saab 120 timer at bygge en 900, samtidig som Toyota kunne bygge en Corolla på en fjerdedel af den tid.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
At få motoren ud og tilbage i en OG900 er ikke vanskeligt. Der er rimelig plads og alt er lige til at gå til.
Selvfølge er det nemmere at hive en rækkefire til baghjulstræk op.
Har hivet et Ford Taunus motor op mv.
Saab V4 er heller ikke slem.
Men over tid blive motorer mere og mere pakket ind og presset for plads.
Har trukket en 9-5 op af hullet og sat en ny ned igen.
Fæl opgave, da der igen plads er til at få den ned igen.
Selve motoren i Saab 900 er bygget som en traktor. Simpel og robust, og der kræves ikke specielt værktøj..
Præv lige at se den her Jag. 4,2 række 6er.
Den er godt nok besværligt lavet og samlet....
Alene den ekstremt besværlige måde de har lavet knastkæde arrangementet,
https://www.youtube.com/watch?v=gq1PseOe7Ik
Motren er samlet med "sludge trap" i krumtappen:
( det er sådanne noget mine motorcykler fra 50erne har, ikke en moderne olie til multigrade olie )
Se omkring 5:00 :
https://www.youtube.com/watch?v=DmGK0SZWVuI
Selvfølge er det nemmere at hive en rækkefire til baghjulstræk op.
Har hivet et Ford Taunus motor op mv.
Saab V4 er heller ikke slem.
Men over tid blive motorer mere og mere pakket ind og presset for plads.
Har trukket en 9-5 op af hullet og sat en ny ned igen.
Fæl opgave, da der igen plads er til at få den ned igen.
Selve motoren i Saab 900 er bygget som en traktor. Simpel og robust, og der kræves ikke specielt værktøj..
Præv lige at se den her Jag. 4,2 række 6er.
Den er godt nok besværligt lavet og samlet....
Alene den ekstremt besværlige måde de har lavet knastkæde arrangementet,
https://www.youtube.com/watch?v=gq1PseOe7Ik
Motren er samlet med "sludge trap" i krumtappen:
( det er sådanne noget mine motorcykler fra 50erne har, ikke en moderne olie til multigrade olie )
Se omkring 5:00 :
https://www.youtube.com/watch?v=DmGK0SZWVuI
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- volvo430
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Hej.
Kan se du skriver at du skal have "renoveret" / skiftet lejer i gearkassen.
Jeg har sådan en 5 gears gearkasse der efterhånden støjer meget. Har du et forslag til hor man kan få skiftet lejer i sådan en gearkasse, eller købe delene der skal bruges.
Mvh HP
Kan se du skriver at du skal have "renoveret" / skiftet lejer i gearkassen.
Jeg har sådan en 5 gears gearkasse der efterhånden støjer meget. Har du et forslag til hor man kan få skiftet lejer i sådan en gearkasse, eller købe delene der skal bruges.
Mvh HP
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Køv en anden brugt gærkasse. Delene og mekanikertimer er dyre..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Selv: "Shit house job må Aero-en hjælpe til med"
Er ved at lave WC og bad på værkstedet.
Er ved at lave WC og bad på værkstedet.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Fedt at se at Silveraero knokler på - Du bekostede en del timer i den men den har dælme også tjent indsatsen hjem igen
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Selv en Aero må arbejde for føden
Det må man sige.
Den har godt nok været stabil.
Rullet 60kkm siden genopbygning.
2 sæt viskere, et sæt tændrør, frisk olie og filtre for hver 5000 kkm, en siderude hejse motor med tandkrands i venstre side.
Friske pakninger til alle bremserne i vinters.
Servo olie og gear olie skiftet en gang.
Den har kørt 125.000 kr ind i km penge og solgt industri køleanlæg for 1/2 mia kr.
Så den har været en rigtig spare gris og god partner i det tekniske.
Mht. til benz øko, så ruller den 11-12,5 km/l
Værdi tabet er minimalt. En sådanne gammel spand koster ikke meget, men den var også billig da jeg købte den.
Så den har kun kostet motor og gear renoveringen svarende til ca. 0,50 kr/km.
Vognene har borttransporteret læssevis af murbrokker, beton, sand og jord.
Flyttet et helt makineværksted.
Hentet billift der er på værkstedet nu, den blev hentet på vestsjælland.
Hentet garn til båden, kørt grejer frem til retur i forbindelse med kølhaling af kutteren.
Kørt Cab motoren til sverige
Hentet toilet til værkstedet.
og i øvrigt en masse turer med Border Collien med på arbejde.
Elsker den gamle Silver Aero Saab.
Den ser lidt kosmetisk træt ud. Men det må blive ordnet til sommer, når cab-en er færdig.
Den har godt nok været stabil.
Rullet 60kkm siden genopbygning.
2 sæt viskere, et sæt tændrør, frisk olie og filtre for hver 5000 kkm, en siderude hejse motor med tandkrands i venstre side.
Friske pakninger til alle bremserne i vinters.
Servo olie og gear olie skiftet en gang.
Den har kørt 125.000 kr ind i km penge og solgt industri køleanlæg for 1/2 mia kr.
Så den har været en rigtig spare gris og god partner i det tekniske.
Mht. til benz øko, så ruller den 11-12,5 km/l
Værdi tabet er minimalt. En sådanne gammel spand koster ikke meget, men den var også billig da jeg købte den.
Så den har kun kostet motor og gear renoveringen svarende til ca. 0,50 kr/km.
Vognene har borttransporteret læssevis af murbrokker, beton, sand og jord.
Flyttet et helt makineværksted.
Hentet billift der er på værkstedet nu, den blev hentet på vestsjælland.
Hentet garn til båden, kørt grejer frem til retur i forbindelse med kølhaling af kutteren.
Kørt Cab motoren til sverige
Hentet toilet til værkstedet.
og i øvrigt en masse turer med Border Collien med på arbejde.
Elsker den gamle Silver Aero Saab.
Den ser lidt kosmetisk træt ud. Men det må blive ordnet til sommer, når cab-en er færdig.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"