Banner cycler

9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

18. mar 2019, 09:46

Skal der ændres i ECU, hvis der ændres i turbo-en fra en std. Garrat til Mitsubishi turboen fra en AERO ?


Bilen er en 200 HK Saab 9000 2,3 HTT, MY 1997, med manuel gear.

Er det på oliesiden der evt. skal ændres ?
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 91780.html

Eller ?

Ejeren af bilen har en udstødningsmanifold der passer til Mitsu. møllen på lager og mitsu møllen er monteret med returrør.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

18. mar 2019, 12:33

Man skal vel også ændre olie og vandrør.

https://www.youtube.com/watch?v=ddHQqZtUJDs
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

18. mar 2019, 17:49

Det er helt sikker at softwaren skal ændres.
Hardware aner jeg intet om.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

18. mar 2019, 18:51

Ja, for at få det mest optimale ud af Mitsu´en, er en softwareændring nødvendig. Den kan både levere mere luft samt højere tryk. Omvendt sker der ikke noget ved at bibeholde det nuværende program.

Det ville være oplagt her at give den enten et std. Aero program el. et stage1-trim. På den facon vil ydelsen ende på mel. 250 og 260 HK, og turboen kommer så til sin fulde ret :twisted: Garrett´en møder "muren" ved ca. 1,2 bar og har erfaringsvis svært ved at holde dens max.tryk oven i købet. Ellers er det en ganske glimrende mølle :wink:

Der skal skiftes 3 rør ialt ifm. ændringen: Begge vandrør + olietilgangsrør.

Manifolden er ens til de to ladere, da de begge benytter den såkaldte T25-flange!

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

19. mar 2019, 08:18

Super tak Henrik.

Vil se om de tre rør kan findes.
Før noget iværksættes.

Turboen ser fin ud, der er ikke slup i akslen, men den bør nok lige en tur til Esbjerg Cylinder service for friske pakdåser og lejer.

Det er desværre ikke min 9K. Men en her fra SKD..
9K 2,3 med Mitsu mølle ummmmm
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

19. mar 2019, 14:28

Bare iorden.

Når det forholder sig sådan, som du skriver, kan jeg næsten ikke lade være med - i al stilfærdighed - at gøre en lille reklame for en af mine annoncer:

https://www.guloggratis.dk/biler/reserv ... 9000-turbo

Så behøver I ikke at spekulere i at sende den i byen for "opfriskning" og ting :wink:

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

19. mar 2019, 15:42

Uh ha den ser godt ud.

Får helt lyst til at købe den, og så finde en Saab 9K 2,3 jub, og bolte den på.

Der er bare vidt langt mellem lav km. Saab 9K uden rust.

Denne her:
http://www.saabnet.com/tsn/members/gall ... w&id=34502

Dejlig.

(Nå må heller "nøjes" med Jag-en).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9K ændre turbo fra Garr til Aero Mitsubishi ???

19. mar 2019, 17:49

hf-eco-power skrev:
18. mar 2019, 18:51
Ja, for at få det mest optimale ud af Mitsu´en, er en softwareændring nødvendig. Den kan både levere mere luft samt højere tryk. Omvendt sker der ikke noget ved at bibeholde det nuværende program.
Her er vi så lidt uenige, ikke at turboen kan levere mer luft ved samme tryk.
Problemet er at motorstyringen kun måler tryk og temperatur, og dermed ikke kan kompensere for den øgede luftmasse i cylinderen.
Det påvirker så at tændings tidspunktet bliver forkert, benzin mængden bliver forkert, og at styringen af ladetryk kommer på overarbejde.
I værste fald ender det med en død motor.
Hvis man presser motoren i længere tid.
Jeg vil absolut ikke anbefale at skifte hardware uden at skifte Software


Det ville være oplagt her at give den enten et std. Aero program el. et stage1-trim. På den facon vil ydelsen ende på mel. 250 og 260 HK, og turboen kommer så til sin fulde ret :twisted: Garrett´en møder "muren" ved ca. 1,2 bar og har erfaringsvis svært ved at holde dens max.tryk oven i købet. Ellers er det en ganske glimrende mølle :wink:

Der skal skiftes 3 rør ialt ifm. ændringen: Begge vandrør + olietilgangsrør.

Manifolden er ens til de to ladere, da de begge benytter den såkaldte T25-flange!

/Henrik
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"