Banner cycler

Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12311
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 15:22

Kan man fjerne varmeelementet i indsugningen på Saab 9000 ?
(de sene modeller har denne særhed indbygget)
Uden at det giver problemer med styring og visning af ”check engine” ?

I princippet er det jo irriterende at have elementet siddende som luftmodstand i indsugningen.

Har i prøvet at fjerne dem ?


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 16:39

Et billede af skidtet vil måske fremme forståelsen.
Jeg kan ikke lige mindes at have set et varmeelement i indsugningen, på en 9000.
Hvis der ikke er nogen der melder ind, med svar.
Så kan man jo prøve at fjerne stikket til elementet, og observere hvad der sker.
Inden man fjerner det permanent.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12311
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 17:44

Det er også en underlig ting de sidste Saab 9000 havde.
Hvis du ikke har set den har du helt sikkert ikke bikset med det.
Jeg ved at tuner fjerne enheden, der sidder mellem indsugningsmanifolden og topstykket, med en lille tunge ind i topstykket.

Bilen er ikke her.Den er adskild mellem topstykket og manifolden. Det skal samles i næste uge og vil helst undgå at samle for derefter at få motorfejl uden varme element monteret.

Nb der er derfor der er to indsugnings pakninger i pakningssættet til de helt sene 9K biler.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 18:07

Det kan man godt. Gjorde det på min 9000
Mvh. Auto Anders
Saab Specialisten Lynge
www.autoanders.dk tlf. 48189239
Venligst benyt min mail til kontakt
autoanders@mail.dk
Følg os på facebook http://www.facebook.com/pages/AutoAnder ... 4518805661
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12113
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 18:16

Pas. 9000 EPC viser ikke nogen varmelegeme i indsugningen?.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 20:45

My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

6. apr 2019, 00:21

Edwins skrev:
5. apr 2019, 18:16
Pas. 9000 EPC viser ikke nogen varmelegeme i indsugningen?.. :roll:
Jo da! Under "Inløbs- og udstødningssystem" afsnit 1170 er der et billede af fætteren, med teksten:

Article : Värmeplatta
PartNo : 9166000
Usage : NLS-USE 30556715
För bilar med värmeplatta.
Engine --V058528
Order Quantity : 1

:wink:

Giver - som allerede nævnt - ingen fejl, men softwaren i Trionic bør rettes til, når denne fjernes :idea:

Tingesten er en miljøting. Den har således sin funktion under koldstart. Benzin sprøjtes ned på en elektrisk opvarmet plade for at minimere mængden af giftige udstødningsgasser. Kan forestille mig, at den ikke har den store svæk på disse breddegrader men mest, hvor der er ekstremt koldt :?

Mener, det var i 1996, den blev introduceret (?) Findes også i B204 turbo, 900 og 9000. Den omtalte bil her må være en B234, da jeg formoder, den tilhører "Mannicke"?

/Henrik
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

6. apr 2019, 16:52

Saab har haft mange sjove ideer på motorsiden, både gode og dårlige.
Men denne må være en af de værste, selv min luftfordelings dåse under gasspjældet ser ikke så slem ud !
Hvis jeg havde en sådan dims i min indsugning havde jeg fjernet den med det samme, og bekymre mig om eventuelle gener senere.
Om jeg har forstået det så kan den fjernes uden problemer, med softwaren hvis man ikke er hyperfølsom, eller jagter topfart på de tyske motorstier.
Ultimativt så burde softwaren opgraderes, hvis man hører til de to ovennævnte kategorier !
Den virker kun når motortemperaturen er under 80 grader. Dvs. under opvarmnings fasen.
Er virknings løs under start, da den ikke er blevet varm.
Og kræver et højere ladetryk på op til 0,2 bar. grundet den er en prop i systemet når der skal flyttes meget luft.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12311
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

6. apr 2019, 21:08

Ja ejeren er her i klubben. Du har talt med ham Henrik :-)

Hvis det kræver ændring i styringen er intressen ikke så stor.
Der står at varmeelementet blev introduceret i 1994.
Det var ikke i min MY95 CDET. 2,3

Men det kan være de kun sidder i SV, Fi og No biler.
Mystisk ting der ikke blevt båret virdre til B235.

Desuden kræves det andre manifold bolte da de skal være kortere, så det må nok blive en anden god gang.

Hvis man kikker i indsugnings porten af B204/B234 kort top er der "ekstra spor" til varmeelementet.

Men det havde være bedre at fjerne den luftmodstand i indsugningen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

7. apr 2019, 08:43

De er også set i Malaysia, Hvorfor aner jeg ikke.
Grunden til at det blev fjernet kan vi kun gætte på !
Fordele med systemet.
Er en bedre motorgang, og benzin økonomi under opvarmnings fasen af motoren.
Ulemper ved systemet.
Det er dyrt at implementere.
Det virker som en prop i systemet.
Det har ingen indvirkning på emissions certificeringen, eller officielle forbrugs tal.

De tidlige B2x5 motorer fik luft spulede indsprøjtnings dyser i stedet for varme elementerne.
Et simpelt system, men stadig en dyr løsning.

Man kan altid skære varme elementerne af spaceren.
Beholde boltene, og længden på indsugningen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 407
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

11. maj 2019, 00:08

Kære Morten m.fl.

Jeg har desværre ikke længere min chippede 9K 2,0 MY98, så jeg kan ikke se, om varmeelementet var fjernet her. Den var ellers indsugningsoptimeret med K&N-filter (som jeg i øvrigt skyndsomst skiftede ud med et originalt -jeg skulle ikke have noget af vestjysk sand og partikler i min motor).

Dette leder mig frem til spørgsmålet: Hvad er formålet med at optimere indsugningen i en turbomotor? Den får vel med vold og turbomagt al den luft (og benzin), som den kan tåle? Hvorfor skulle varmeelementerne forhindre dette (bortset fra ved ekstrem tuning, som beskrevet i tråden)? Ved standard (og ikke-ekstrem tuning) giver de vel bare en positiv miljøeffekt under opvarmning, og ved varm drift måske en gennemhvirvling af indsugningsgassen, som måske kan give en mere ren/effektiv forbrænding.

Så jeg undrer mig lidt. Jeg kan se formålet med en effektiv intercooler, og forskellige forhindringer i indsugningen kan måske hæve indsugningstemperaturen med (få?) grader?

Nå, det var bare mine tanker. Jeg lader mig meget gerne belære og overbevise om noget andet :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

11. maj 2019, 11:58

Det hele handler om massen af frisk luft i cylinderen, når gnisten springer.
Og en turbo er ikke gratis effekt, den koster noget at drive.
Så en varme plade koster 0,2 bar mere i ladetryk, for at få samme effekt som en uden.
Mange har en tendens til at glemme at grundlaget for en turbo motor er en sugemotor.
Da det er nemt og billigt bare at skrue op for lade trykket, lige indtil motoren eksploderer.

Min 9-3 startede med et 170 hk originalt trim sæt med 0,8 bar i ladetryk på oktan 95.
Den fik så en turbo fra en Aero, og software. en mindre restriktiv udstødning, samt en opgraderet intercooler.
Resultat minimum 35 hk ekstra ved samme ladetryk, og stadig oktan 95.
Og en helt anderledes mere frisk motor, når man rammer 4500 omdr/min.
Forskellen ligger i indsuget luftmasse, og ikke i øget ladetryk !
Den samme effekt kan opnås med standart komponenter, og øget ladetryk.
Men det kræver oktan 100, og den føles stadig død efter 4500 omdr/min.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 407
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

11. maj 2019, 13:13

Hej Morten

Jeg er nu (sikkert ikke helt overraskende for dig :roll: ...) ikke helt overbevist. Det er klart, at det er luftmassen, der tæller, og hvis højere tryk blot følges af højere temperatur, får man ikke så meget glæde af det. Så i min bog er det din intercooler (måske suppleret af en mere agil turbo), der sammen med den friere udstødning har gjort forskellen. Og hvis filtre, varmeelementer og andet medvirker til at forhøje temperaturen mærkbart på indsugningsluften, bør det selvfølgelig også optimeres (men gør de det?).

Men skulle jeg vælge, nøjedes jeg med at satse på en forbedret intercooler.

Jeg forstår heller ikke helt dit standpunkt om, at en turbo ikke er gratis at drive. Det er vel nogenlunde hip som hap, om udstødningen går lidt mere eller lidt mindre gennem wastegaten? "Kostprisen" er vel først og fremmest den lavere effektivitet ved delbelastning (pga. lavere kompressionsforhold i motoren). Det er vel derfor, at turbodieseler har været så effektive, og at det nu er lykkedes at lave nogle (næsten) lige så effektive turbobenzinere ved at lave dem så små, at de kører ved ret høj belastning (og dermed høj effektivitet) det meste af tiden.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

13. maj 2019, 18:54

Ifølge Garret ligger temperaturen lige efter kompressoren typisk på 80 til 150 grader.
Alt efter ladetryk og turbo.
Så min mavefornemmelse, da jeg ikke har målt temperaturen lige der , giver en 20-25 graders forøgelse med 0,2 bar ekstra.
Den enkelt komponent der gjorde størst forskel var Turboen, Da standart turboen var meget hårdt spændt for med en 200 hk software.
2,5 tommer catback, ingen forskel bortset fra en bedre lyd.
Et 3 tommer forrør med en tilhørende sports kat, hvem var lige der vækkede motoren !!!
En bedre intercooler, lidt mere vækning af motoren, men den største fordel er at jeg nu kun behøver at tanke oktan 100 når temperaturen når over 18 grader.
Hvilket nok bliver ændret når man begynder at ændre softwaren igen.
Det er kombinationen af komponenter der tæller, og ikke enkeltkomponenter.
En turbo er ca. 80 % effektiv, resten er varme tab, og den ekstra varme skal motoren optage.
MHT. wastegaten, så åbner den når Trykket i indsugningen bliver for stort.
Men en turbo består af 2 dele en turbine og en kompressor.
Så hvis kompressoren har svært ved at opretholde det tryk der skal til, så åbner wastegaten ikke, og turbinen virker som en prop i udstødningen, og vi har en højere temperatur i cylinderen, hvilket vi kun kan ændre med mere benzin til køling.
Hvilket så bringer os frem til de moderne 1,3l benzin pruttere med turbo , og en fantastiske økonomi.
Hele bilen er ganske simpelt optimere efter en syntetisk test der er bestemt af EU.
I det virkelige liv så skal man nok være glad for at opnå den samme økonomi, som en konventionel 2l sugemotor.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 407
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

14. maj 2019, 13:31

Hej Morten

Tak for et super fyldestgørende svar :D . Jeg er helt med på, at det er summen af og den samlede afstemning af komponenter, der giver det perfekte resultat under alle forhold, men er det ikke korrekt forstået, at du med den bedre turbo og den nye sportscat (og trimning til dette) havde nået det meste?

Og kan jeg ikke stadig leve lykkeligt i overbevisning om, at montering af K&N-flter, fjernelse af varmeelement i indsugningen og andre optimeringer af indsugningen er mere eller mindre spild af tid og penge på en turbomotor (medmindre den skal tunes ekstremt)?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"