Banner cycler

Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 15:22

Kan man fjerne varmeelementet i indsugningen på Saab 9000 ?
(de sene modeller har denne særhed indbygget)
Uden at det giver problemer med styring og visning af ”check engine” ?

I princippet er det jo irriterende at have elementet siddende som luftmodstand i indsugningen.

Har i prøvet at fjerne dem ?


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 16:39

Et billede af skidtet vil måske fremme forståelsen.
Jeg kan ikke lige mindes at have set et varmeelement i indsugningen, på en 9000.
Hvis der ikke er nogen der melder ind, med svar.
Så kan man jo prøve at fjerne stikket til elementet, og observere hvad der sker.
Inden man fjerner det permanent.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 17:44

Det er også en underlig ting de sidste Saab 9000 havde.
Hvis du ikke har set den har du helt sikkert ikke bikset med det.
Jeg ved at tuner fjerne enheden, der sidder mellem indsugningsmanifolden og topstykket, med en lille tunge ind i topstykket.

Bilen er ikke her.Den er adskild mellem topstykket og manifolden. Det skal samles i næste uge og vil helst undgå at samle for derefter at få motorfejl uden varme element monteret.

Nb der er derfor der er to indsugnings pakninger i pakningssættet til de helt sene 9K biler.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 18:07

Det kan man godt. Gjorde det på min 9000
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 18:16

Pas. 9000 EPC viser ikke nogen varmelegeme i indsugningen?.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. apr 2019, 20:45

My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

6. apr 2019, 00:21

Edwins skrev:
5. apr 2019, 18:16
Pas. 9000 EPC viser ikke nogen varmelegeme i indsugningen?.. :roll:
Jo da! Under "Inløbs- og udstødningssystem" afsnit 1170 er der et billede af fætteren, med teksten:

Article : Värmeplatta
PartNo : 9166000
Usage : NLS-USE 30556715
För bilar med värmeplatta.
Engine --V058528
Order Quantity : 1

:wink:

Giver - som allerede nævnt - ingen fejl, men softwaren i Trionic bør rettes til, når denne fjernes :idea:

Tingesten er en miljøting. Den har således sin funktion under koldstart. Benzin sprøjtes ned på en elektrisk opvarmet plade for at minimere mængden af giftige udstødningsgasser. Kan forestille mig, at den ikke har den store svæk på disse breddegrader men mest, hvor der er ekstremt koldt :?

Mener, det var i 1996, den blev introduceret (?) Findes også i B204 turbo, 900 og 9000. Den omtalte bil her må være en B234, da jeg formoder, den tilhører "Mannicke"?

/Henrik
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

6. apr 2019, 16:52

Saab har haft mange sjove ideer på motorsiden, både gode og dårlige.
Men denne må være en af de værste, selv min luftfordelings dåse under gasspjældet ser ikke så slem ud !
Hvis jeg havde en sådan dims i min indsugning havde jeg fjernet den med det samme, og bekymre mig om eventuelle gener senere.
Om jeg har forstået det så kan den fjernes uden problemer, med softwaren hvis man ikke er hyperfølsom, eller jagter topfart på de tyske motorstier.
Ultimativt så burde softwaren opgraderes, hvis man hører til de to ovennævnte kategorier !
Den virker kun når motortemperaturen er under 80 grader. Dvs. under opvarmnings fasen.
Er virknings løs under start, da den ikke er blevet varm.
Og kræver et højere ladetryk på op til 0,2 bar. grundet den er en prop i systemet når der skal flyttes meget luft.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

6. apr 2019, 21:08

Ja ejeren er her i klubben. Du har talt med ham Henrik :-)

Hvis det kræver ændring i styringen er intressen ikke så stor.
Der står at varmeelementet blev introduceret i 1994.
Det var ikke i min MY95 CDET. 2,3

Men det kan være de kun sidder i SV, Fi og No biler.
Mystisk ting der ikke blevt båret virdre til B235.

Desuden kræves det andre manifold bolte da de skal være kortere, så det må nok blive en anden god gang.

Hvis man kikker i indsugnings porten af B204/B234 kort top er der "ekstra spor" til varmeelementet.

Men det havde være bedre at fjerne den luftmodstand i indsugningen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

7. apr 2019, 08:43

De er også set i Malaysia, Hvorfor aner jeg ikke.
Grunden til at det blev fjernet kan vi kun gætte på !
Fordele med systemet.
Er en bedre motorgang, og benzin økonomi under opvarmnings fasen af motoren.
Ulemper ved systemet.
Det er dyrt at implementere.
Det virker som en prop i systemet.
Det har ingen indvirkning på emissions certificeringen, eller officielle forbrugs tal.

De tidlige B2x5 motorer fik luft spulede indsprøjtnings dyser i stedet for varme elementerne.
Et simpelt system, men stadig en dyr løsning.

Man kan altid skære varme elementerne af spaceren.
Beholde boltene, og længden på indsugningen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

11. maj 2019, 00:08

Kære Morten m.fl.

Jeg har desværre ikke længere min chippede 9K 2,0 MY98, så jeg kan ikke se, om varmeelementet var fjernet her. Den var ellers indsugningsoptimeret med K&N-filter (som jeg i øvrigt skyndsomst skiftede ud med et originalt -jeg skulle ikke have noget af vestjysk sand og partikler i min motor).

Dette leder mig frem til spørgsmålet: Hvad er formålet med at optimere indsugningen i en turbomotor? Den får vel med vold og turbomagt al den luft (og benzin), som den kan tåle? Hvorfor skulle varmeelementerne forhindre dette (bortset fra ved ekstrem tuning, som beskrevet i tråden)? Ved standard (og ikke-ekstrem tuning) giver de vel bare en positiv miljøeffekt under opvarmning, og ved varm drift måske en gennemhvirvling af indsugningsgassen, som måske kan give en mere ren/effektiv forbrænding.

Så jeg undrer mig lidt. Jeg kan se formålet med en effektiv intercooler, og forskellige forhindringer i indsugningen kan måske hæve indsugningstemperaturen med (få?) grader?

Nå, det var bare mine tanker. Jeg lader mig meget gerne belære og overbevise om noget andet :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

11. maj 2019, 11:58

Det hele handler om massen af frisk luft i cylinderen, når gnisten springer.
Og en turbo er ikke gratis effekt, den koster noget at drive.
Så en varme plade koster 0,2 bar mere i ladetryk, for at få samme effekt som en uden.
Mange har en tendens til at glemme at grundlaget for en turbo motor er en sugemotor.
Da det er nemt og billigt bare at skrue op for lade trykket, lige indtil motoren eksploderer.

Min 9-3 startede med et 170 hk originalt trim sæt med 0,8 bar i ladetryk på oktan 95.
Den fik så en turbo fra en Aero, og software. en mindre restriktiv udstødning, samt en opgraderet intercooler.
Resultat minimum 35 hk ekstra ved samme ladetryk, og stadig oktan 95.
Og en helt anderledes mere frisk motor, når man rammer 4500 omdr/min.
Forskellen ligger i indsuget luftmasse, og ikke i øget ladetryk !
Den samme effekt kan opnås med standart komponenter, og øget ladetryk.
Men det kræver oktan 100, og den føles stadig død efter 4500 omdr/min.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

11. maj 2019, 13:13

Hej Morten

Jeg er nu (sikkert ikke helt overraskende for dig :roll: ...) ikke helt overbevist. Det er klart, at det er luftmassen, der tæller, og hvis højere tryk blot følges af højere temperatur, får man ikke så meget glæde af det. Så i min bog er det din intercooler (måske suppleret af en mere agil turbo), der sammen med den friere udstødning har gjort forskellen. Og hvis filtre, varmeelementer og andet medvirker til at forhøje temperaturen mærkbart på indsugningsluften, bør det selvfølgelig også optimeres (men gør de det?).

Men skulle jeg vælge, nøjedes jeg med at satse på en forbedret intercooler.

Jeg forstår heller ikke helt dit standpunkt om, at en turbo ikke er gratis at drive. Det er vel nogenlunde hip som hap, om udstødningen går lidt mere eller lidt mindre gennem wastegaten? "Kostprisen" er vel først og fremmest den lavere effektivitet ved delbelastning (pga. lavere kompressionsforhold i motoren). Det er vel derfor, at turbodieseler har været så effektive, og at det nu er lykkedes at lave nogle (næsten) lige så effektive turbobenzinere ved at lave dem så små, at de kører ved ret høj belastning (og dermed høj effektivitet) det meste af tiden.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

13. maj 2019, 18:54

Ifølge Garret ligger temperaturen lige efter kompressoren typisk på 80 til 150 grader.
Alt efter ladetryk og turbo.
Så min mavefornemmelse, da jeg ikke har målt temperaturen lige der , giver en 20-25 graders forøgelse med 0,2 bar ekstra.
Den enkelt komponent der gjorde størst forskel var Turboen, Da standart turboen var meget hårdt spændt for med en 200 hk software.
2,5 tommer catback, ingen forskel bortset fra en bedre lyd.
Et 3 tommer forrør med en tilhørende sports kat, hvem var lige der vækkede motoren !!!
En bedre intercooler, lidt mere vækning af motoren, men den største fordel er at jeg nu kun behøver at tanke oktan 100 når temperaturen når over 18 grader.
Hvilket nok bliver ændret når man begynder at ændre softwaren igen.
Det er kombinationen af komponenter der tæller, og ikke enkeltkomponenter.
En turbo er ca. 80 % effektiv, resten er varme tab, og den ekstra varme skal motoren optage.
MHT. wastegaten, så åbner den når Trykket i indsugningen bliver for stort.
Men en turbo består af 2 dele en turbine og en kompressor.
Så hvis kompressoren har svært ved at opretholde det tryk der skal til, så åbner wastegaten ikke, og turbinen virker som en prop i udstødningen, og vi har en højere temperatur i cylinderen, hvilket vi kun kan ændre med mere benzin til køling.
Hvilket så bringer os frem til de moderne 1,3l benzin pruttere med turbo , og en fantastiske økonomi.
Hele bilen er ganske simpelt optimere efter en syntetisk test der er bestemt af EU.
I det virkelige liv så skal man nok være glad for at opnå den samme økonomi, som en konventionel 2l sugemotor.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

14. maj 2019, 13:31

Hej Morten

Tak for et super fyldestgørende svar :D . Jeg er helt med på, at det er summen af og den samlede afstemning af komponenter, der giver det perfekte resultat under alle forhold, men er det ikke korrekt forstået, at du med den bedre turbo og den nye sportscat (og trimning til dette) havde nået det meste?

Og kan jeg ikke stadig leve lykkeligt i overbevisning om, at montering af K&N-flter, fjernelse af varmeelement i indsugningen og andre optimeringer af indsugningen er mere eller mindre spild af tid og penge på en turbomotor (medmindre den skal tunes ekstremt)?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

14. maj 2019, 18:17

IC var mere eller mere nødvendigt, da den på en og 9-3 er lige lille nok selv på standard motorer.
En kraftig acceleration, og lufttemperaturen stiger foruroligende.
Og den skal have en nedkølings tid før man får fuld effekt igen.
Helt generelt ligger temperaturen 10 grader højere, med en standard IC, selv med stille og rolig kørsel.
Jeg mener ikke det er et problem på en 9000.
Et k&n luftfilter ville jeg aldrig sætte på en gadebil.
Er prøvet, og jeg kunne ikke lide den snask der kom i indsugnings rører.
Så heller skifte standard filtret oftere.
Optimering af indsugning systemet.
Det kommer helt an på hvor fintfølende man er.
På en standard motor, så er det ikke tvingende nødvendigt, men hvis man alligevel er dernede.
Og har tiden så koster det ikke alverdens penge at matche alle overgange, kun tid.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. okt 2019, 20:45

Kan det give kold start problemer at fjerne varmeelementet når udetemperaturen er kold ??

Det bedste er nok at give motoren en programmerings boks fra en model der ikke har elementerne.....


Her er hvad der skrives på Wiki om T5.5

* 1995. Four wire oxygen sensor, electronic heat plates in intake manifold (not in US and CA markets). K line is connected via VSS (Vehicle
Security System) to enable immobilizing (certain markets). Vacuum pump for the vacuum servo assisted brake system with some control
from Trionic is used on automobiles with automatic transmission.
* 1996. OBD II diagnostics on US and CA markets, which means two lambda probes.
* 1996, 5. Leakage diagnostics of the EVAP system on the OBD II variant.
* 1997. Heat plates are removed.

Heat plates are used to lower the warm up emissions. They vaporize the injected fuel before it is drawn/forced into the cylinders and consequently reduce the need for added fuel in the A/F mixture in the warm up phase thus reducing the emissions. At engine start and coolant temperature lower than +85°C Pin 29 on ECU is grounded and a relay in the engine compartment are activated and closes the electrical circuit for the Heat Plates. The circuit is protected by a 40 A MAXI fuse. When the coolant temperature is warmer than +85°C or four minutes has passed the Heat Plates are switched off.

To compensate for the increased air resistance in the intake, engines fitted with Heat Plates have a slightly adjusted charge pressure, Approximately: +0.2 bar, this means that LPT models with heat plates have a solenoid valve to raise the charging pressure above basic charging pressure.

In case of a Heat Plate-failure the car may have drivability problems due condensed fuel in the intake during cold engine operations. This condensed fuel is compensated in engines without Heat Plates by enriching the A/F mixture.

The heat plates are activated by software, which enables different algorithms to use the plates and to compensate for the intake restriction caused by the plates' presence.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

3. dec 2019, 09:54

Lige en opfølgning:

Varmelegemet er fjernet i indsugningen.
Den originale Garrett turbo Turbolader er udskiftet til en Mitsubitchi TD04 ”Aero møllen”

Alt er tilkoblet, men nu giver Aero turboen kun Grundladetryk.
Tidl. var magnetventilen defekt og den blev skiftet. Så virkede det fint med Garrett laderen.
Fjernde sikring nr. 5 for at sikre at det var GLT. Det var.
Glt. blev også målt, og det ligger fint.


Tjekkede om møllen kunne lave fuldt overtryk ved at blokerer ”C” og ”W” .

Med det blokeret, kan møllen nemt nå ”fuel cut out” og laver dermed fint tryk.

Hvad er det der driller APC ventilen ????
Skal der en om-programmering til for at få det til at virke ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

3. dec 2019, 18:07

Først skal vi udelukke eventuelle fejl 40.
C skal til kompressor huset på turboen, Og W skal på wategaten.
Den sidste skal på indsugningen til turboen.
Dernæst er slangerne intakte, og er de ikke blokerede.
Næste tjek er der gennemgang mellem c og w når ventilen er strømløs.
Med et par ledninger på ventilen til plus og stel, så skal c og w være lukket, og w og mellem den sidste studs skal der være gennemgang.
Sidste tjek får ventilen 12 volt pulserende når bilen kører ude på vejen med belastning.
Ja softwaren skal opgraderes til en Aero uden varmelegeme, for at motoren skal køre optimalt.
Men det har ingen indvirkning på grund funktionen af apc ventilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"