Banner cycler

Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

14. maj 2019, 18:17

IC var mere eller mere nødvendigt, da den på en og 9-3 er lige lille nok selv på standard motorer.
En kraftig acceleration, og lufttemperaturen stiger foruroligende.
Og den skal have en nedkølings tid før man får fuld effekt igen.
Helt generelt ligger temperaturen 10 grader højere, med en standard IC, selv med stille og rolig kørsel.
Jeg mener ikke det er et problem på en 9000.
Et k&n luftfilter ville jeg aldrig sætte på en gadebil.
Er prøvet, og jeg kunne ikke lide den snask der kom i indsugnings rører.
Så heller skifte standard filtret oftere.
Optimering af indsugning systemet.
Det kommer helt an på hvor fintfølende man er.
På en standard motor, så er det ikke tvingende nødvendigt, men hvis man alligevel er dernede.
Og har tiden så koster det ikke alverdens penge at matche alle overgange, kun tid.

MVh
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

5. okt 2019, 20:45

Kan det give kold start problemer at fjerne varmeelementet når udetemperaturen er kold ??

Det bedste er nok at give motoren en programmerings boks fra en model der ikke har elementerne.....


Her er hvad der skrives på Wiki om T5.5

* 1995. Four wire oxygen sensor, electronic heat plates in intake manifold (not in US and CA markets). K line is connected via VSS (Vehicle
Security System) to enable immobilizing (certain markets). Vacuum pump for the vacuum servo assisted brake system with some control
from Trionic is used on automobiles with automatic transmission.
* 1996. OBD II diagnostics on US and CA markets, which means two lambda probes.
* 1996, 5. Leakage diagnostics of the EVAP system on the OBD II variant.
* 1997. Heat plates are removed.

Heat plates are used to lower the warm up emissions. They vaporize the injected fuel before it is drawn/forced into the cylinders and consequently reduce the need for added fuel in the A/F mixture in the warm up phase thus reducing the emissions. At engine start and coolant temperature lower than +85°C Pin 29 on ECU is grounded and a relay in the engine compartment are activated and closes the electrical circuit for the Heat Plates. The circuit is protected by a 40 A MAXI fuse. When the coolant temperature is warmer than +85°C or four minutes has passed the Heat Plates are switched off.

To compensate for the increased air resistance in the intake, engines fitted with Heat Plates have a slightly adjusted charge pressure, Approximately: +0.2 bar, this means that LPT models with heat plates have a solenoid valve to raise the charging pressure above basic charging pressure.

In case of a Heat Plate-failure the car may have drivability problems due condensed fuel in the intake during cold engine operations. This condensed fuel is compensated in engines without Heat Plates by enriching the A/F mixture.

The heat plates are activated by software, which enables different algorithms to use the plates and to compensate for the intake restriction caused by the plates' presence.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

3. dec 2019, 09:54

Lige en opfølgning:

Varmelegemet er fjernet i indsugningen.
Den originale Garrett turbo Turbolader er udskiftet til en Mitsubitchi TD04 ”Aero møllen”

Alt er tilkoblet, men nu giver Aero turboen kun Grundladetryk.
Tidl. var magnetventilen defekt og den blev skiftet. Så virkede det fint med Garrett laderen.
Fjernde sikring nr. 5 for at sikre at det var GLT. Det var.
Glt. blev også målt, og det ligger fint.


Tjekkede om møllen kunne lave fuldt overtryk ved at blokerer ”C” og ”W” .

Med det blokeret, kan møllen nemt nå ”fuel cut out” og laver dermed fint tryk.

Hvad er det der driller APC ventilen ????
Skal der en om-programmering til for at få det til at virke ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fjernelse af varmeelement i indsugning Saab 9K

3. dec 2019, 18:07

Først skal vi udelukke eventuelle fejl 40.
C skal til kompressor huset på turboen, Og W skal på wategaten.
Den sidste skal på indsugningen til turboen.
Dernæst er slangerne intakte, og er de ikke blokerede.
Næste tjek er der gennemgang mellem c og w når ventilen er strømløs.
Med et par ledninger på ventilen til plus og stel, så skal c og w være lukket, og w og mellem den sidste studs skal der være gennemgang.
Sidste tjek får ventilen 12 volt pulserende når bilen kører ude på vejen med belastning.
Ja softwaren skal opgraderes til en Aero uden varmelegeme, for at motoren skal køre optimalt.
Men det har ingen indvirkning på grund funktionen af apc ventilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"