Banner cycler

Hvad skal man se specielt efter hos en 900ér fra sen halvfemserne?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Vejle 900
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. apr 2019, 10:01

Hvad skal man se specielt efter hos en 900ér fra sen halvfemserne?

24. apr 2019, 10:05

Hej med jer.

Jeg kigger lidt efter en 900, af den seneste model (også selv om religionen siger noget andet for mange)...
Men hvad skal man specielt være opmærksom på omkring den..
Hvad er de oftest forekomne problemer?
Hvad er specielt dyrt at reparere på dem?

Det skal blot være en hyggebil der ind imellem kan erstatte cyklen...


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvad skal man se specielt efter hos en 900ér fra sen halvfemserne?

26. apr 2019, 12:28

De meste normale ting er:
Knækkede fjedre dæmper/fjedre
Slidt turbo ( lyt om den fløjter når du giver gas under kørsel )
Rust. og det er et stor issue på de tidlige NG900.
Her er det rust i samlingen bag bagdørerne / bundstykket , rust i bagklappen, dørbunden, skærmkanterne mv.

Tjek om bilen ryger hvid røg ved accelaration, hvilket er slidt turbo
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hvad skal man se specielt efter hos en 900ér fra sen halvfemserne?

27. apr 2019, 14:43

En slidt og udtrættet motor, pga. mangler af olieskift hyppighed.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvad skal man se specielt efter hos en 900ér fra sen halvfemserne?

28. apr 2019, 10:51

Jeg har lidt erfaring med ng900. Der er jo selvfølgelig en masse generelle ting som altid gælder når man kigger på en gammel bil som vist er dækket fint nok her i tråden så jeg vil prøve at beskrive de specifikke kritiske punkter jeg har erfaring med.

Gearkasse: Først og fremmest skal du mærke om den går godt i gearskiftet. Specielt om den er let at få i bakgear og om den har tendens til at hoppe ud af gear så man skal holde på gearstangen for at holde den i gear. Dette kan også opstå med 5. gear. Dette er et generelt problem og kan ikke løses uden at adskille gearkassen. Find evt. en med automatgear. Det er en 4 trins fra Aisin. Den koster ca. 1 km. pr. liter men til gengæld er den næsten 100% uproblematisk. Den burde kunne holde 500.000 km+ uden andet end regelmæssige olieskift.
Næsten alle ng900 med kobling har koblingskabel. Det er ry for at gå trægt, men jeg har ikke erfaring med det. Mærk om du kan leve med koblingen.

Motoren: Det er sandsynligvis en 4-cylindret du går efter. Uanset hvilket 2,0i, 2,3 eller turbo så er det gode motorer der kan køre mange kilometer uden problemer. Generelt for alle 4-cylindrede: Lyt efter kædestøj. Hvis den rasler lidt ved kold motor behøver det ikke at være et problem, men den må under ingen omstændigheder rasle når motoren er varm. Dette kræver nye kæder+styr+strammer mv. Der sidder kæde på både knastaksler og ballanceaksler. Dvs. 2 kæder i alt og de kan ikke skiftes uden at tage motoren ud.
Turboen er ikke noget specielt svagt punkt så bare kig efter røg når du starter kold. Turbomotoren er til gengæld den eneste med DI-tænding. Hvis denne er død koster en ny ca. 2500 kr. Den kan dog skiftes på 10 minutter, så køb evt. en god brugt til at have med i bagagerummet, så undgår du at strande et kedeligt sted.
Jeg har selv haft en 6 cylindret som også er en god stærk motor og samtidig relativt økonomisk. Den har dog tandrem som er dyr at skifte. I forbindelse med denne sidder der et strammehjul som har tendens til at gå løs, hvilket jeg erfarede med katastrofalt motorhavari til følge. Det bedste råd med en V6'er at at få skiftet remme og alle stramme/løbehjul/vandpumpe. Dette løber dog nok op i omkring kr. 10.000,- på et værksted, (der er nok dele for kr. 3-4000,-) så en billig V6'er kan hurtigt blive dyr. Det er dog synd da den udover dette "lille" problem kører fantastisk godt.
Jeg kørte 150.000 km i min og den havererede ved 405.000 km. Jeg har fået den 80% fikset igen så måske den kommer på landevejen igen snart... Men hvis du falder over en V6'er, så skal du ikke være så bange for tandremmen. Den springer ikke! Det der sker er sandsynligvis et løbe/strammehjul der fejler, og når dette fejler begynder det som regel at støje i god tid inden. Hvis du hører støj, så parker bilen og tilkald autohjælp. Det var det jeg skulle have gjort med min.

Rust: Kig efter rust i samlingen mellem panel og skærmkant lige bag bagdøren, eller lige under pyntelisten ved på en 3-dørs. Der vil i 99% af alle tilfælde være rust her. Jeg har på et tidspunbkt inspiceret en 3-dørs hvor der simpelthen var et stort hul i siden på bilen lige under pyntelisten. Den som har mindst rust/bobler er den som har mindst rust generelt. Hvis ikke den har rust her, så er der sikkert heller ikke rust i resten af bilen. Der kan være rust i bagerste støddæmperfæster samt ved benzinpåfyldningsstudsen, men det er svært at se uden at fjerne beklædningen i bagagerummet. Forreste fjederskåle kan også ruste.

Undervogn: Ng900 og og9-3 er altid blevet udskældt for deres elendige køreegenskaber. Dette skyldes en ikke optimal konstruktion af forbroen, og det er begrænset hvad der kan gøres for at få dem på højde med alle andre SAAB'er. Fordelen er dog at det er et meget lille antal bøsninger mv. der skal skiftes for at få en helt "ny" undervogn. Bærekuglen er intergreret i den forreste bærearm, og skiftes disse har man næsten skiftet alle bøsninger i forvognen også. I bagakslen sidder der 2 store bøsninger som stort set altid er opslidt. Dem vil jeg anbefale at du skifter. Det tager nok 2-3 timer på et værksted hvis der ikke er andet der driller. Det gør at bilen er meget mindre sidevindsfølsom.
Derudover har jeg erfaret at dækvalg spiller meget ind på køreegenskaberne, og hvis de rigtige dæk vælges kan den faktisk blive hæderlig med god retningsstabilitet og ratrespons på alle underlag, men det er en længere historie, og langt de fleste vil nok ikke kunne mærke den store forskel alligevel.

Det gode og dårlige ved alle ng900 er at de ikke går ret langt på literen. Dårligt hvis man kører mange kilometer, men hvis ikke man kører ret meget betyder det at man kan købe et relativt fint eksemplar til meget små penge. 97/98 skifter til grøn ejerafgift hvilket betyder at den bliver meget dyrere end på vægtafgift, da en 2,0i er opgivet til kun ca. 9,8 km/liter. Jeg ville personligt gå efter en MY96/97 da det kom en del opgraderinger på undervognen som betyder at den deler mange dele med og9-3. Disse årgange deler også (for)bremser med og9-3 samt de tidlige 9-5.
Håndbremsekablet blev også ændret på de sidste modeller, men det er stadig elendigt. Min erfaring er at det slides op på under et år hvis man bruger håndbremsen regelmæssigt. Det koster ikke så meget men er noget besværligt at skifte da det ikke er let at komme til uden at fjerne de bagerste 2 lydpotter. Så hvis du kan finde en hvor håndbremsen fungerer kan man spare lidt penge her. Og brug kun håndbremsen sparsomt bare så kablet ikke gror fast.
Benzinpumpen er også kendt for at fejle på de tidligere årgange, men pumperne er vist blevet bedre på de senere. Den er besværlig at skifte da den ikke kan tilgåes ovenfra. Det er dog muligt at klippe hul med en pladesaks hvilket gør operationen noget lettere.

Hvis du vil spare lidt på vægtafgiften så skiller det ved 1300 kg, hvilket en manuel 4-cylindret bør kunne holde sig under. Min V6'er med automatgear vejer 1350 så den bliver lidt dyrere. Du kan finde priserne på skats hjemmeside. Jeg mener at forskellen er 1000-1500 pr. år.

Det er nok flere ting men det var hvad jeg lige kunne komme på. Kort sagt: Det er en god billig bil. Der er relativt mange på markedet så hvis du er i tvivl; gå videre til den næste.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Classic Forum"