Min SAAB 90 fra 1985 ruller mod de 425.000 km med stadig større styringsudsving. Der er en 1.5-2 centimeters ratslør lige i midten, og jeg forestiller mig ikke, at synsmanden vil være særligt begejstret for det. Så hvad gør man ved det?
Og en anden lille ting: Speedometeret var i går meget begejstret og insisterede på, at jeg aldrig kørte under 40 - selv når jeg holdt for rødt. Efter en længere pause fungerede det igen, men med store udsving på +- 10 km/t og efter 50 km opfører det sig normalt igen. Bør jeg være bekymret for at det er ved at stå af?
På forhånd tak for hjælpen!
Ratslør SAAB 90 1985
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Ratslør SAAB 90 1985
Den er ikke så svær:
Frisk tandstang
hvis og kun hvis de andre led ikke fejler noget
(styre, bærekugler og div. bøsninger). Tjek lige dem først. De er ofte synderen.
Så op på liften og tjek delene...
Normalt kommer der ikke vildt meget slut i en tandstang.....
Den har det mere med at ruste sig fast i huset mv.
Frisk tandstang
hvis og kun hvis de andre led ikke fejler noget
(styre, bærekugler og div. bøsninger). Tjek lige dem først. De er ofte synderen.
Så op på liften og tjek delene...
Normalt kommer der ikke vildt meget slut i en tandstang.....
Den har det mere med at ruste sig fast i huset mv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Ratslør SAAB 90 1985
Normalt er biks med speedometeret altid kablet der er blevet stift og skal skiftes.
Det med at hoppe er typisk et inderkabel der har sat sig i uhjælpelig bøjet tilstand.
Mon ikke Svenske Saab klubben har kablet..
Det med at hoppe er typisk et inderkabel der har sat sig i uhjælpelig bøjet tilstand.
Mon ikke Svenske Saab klubben har kablet..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Ratslør SAAB 90 1985
Urolige speedometervisere er ofte bløde, halvknækkede kabler. Inderkablet går i torsionssvingninger.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ratslør SAAB 90 1985
Hej
Mht. ratsløret: Jeg kender intet til 90'eren, men i OG900 er der et kardanled mellem ratstamme og tandstang, som også kan være en kilde til ratslør. Så det bør også lige tjekkes.
Mvh/NC
Mht. ratsløret: Jeg kender intet til 90'eren, men i OG900 er der et kardanled mellem ratstamme og tandstang, som også kan være en kilde til ratslør. Så det bør også lige tjekkes.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
I min 900 satte det sig uhjælpeligt fast midt i et venstresving
Det må da være lige ved at skvatte fra hinanden hvis der er mærkbart slør i det.
Det bliver jo sædvanligvis kun smurt med kondensvand og salt fra støvlerne, så rusten har gyldne tider.
Re: Ratslør SAAB 90 1985
Slør?
I min 900 satte det sig uhjælpeligt fast midt i et venstresving
Det må da være lige ved at skvatte fra hinanden hvis der er mærkbart slør i det.
Det bliver jo sædvanligvis kun smurt med kondensvand og salt fra støvlerne, så rusten har gyldne tider.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ratslør SAAB 90 1985
Njae, ikke desto mindre var det på et tidspunkt kardanleddet i min kones OG900, der gav ratslør.
Mvh/NC
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ratslør SAAB 90 1985
Så har det nok ved en fejltagelse fået noget fedt eller olie på et tidspunkt
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.