Banner cycler

Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

26. jun 2019, 17:16

Hej

Som beskrevet i en tidligere tråd har jeg haft problemer med 3 forskellige ZF-gearkasser efter foreskrevet olieskift, hvor værkstedet brugte den af GM foreskrevne Dexron VI-olie. Første gang var på min næsten nye MY94 2,3 CSE (kun kørt knap 160.000 km). Her fik jeg monteret en brugt, der kun havde kørt 50.000 km.

Næste gang var på min MY93 2,0. Den skulle skiftes manuelt efter 361.000 km, og da det ikke var eneste problem, gik den til skrot.

Tredje gang var det galt med min "nye" gearkasse: Efter 46.000 km (dvs. ialt 96.000) skulle den skiftes manuelt, så nu var panikken total. Heldigvis fandt Viking en tråd, der fortalte om en mulig reparation af problemet, og bevæbnet med den fine beskrivelse fik jeg SAAB i Ribe til at reparere kassen. Desværre undlod jeg at flushe kassen med Dexron III, hvorfor der nok var i hvert fald tre liter Dexron VI tilbage i kassen.

Af den årsag (tror jeg) fik kassen samme problem igen efter blot 10.000 km. Hen til SAAB igen, og nye O-ringe i igenigen. Denne gang dog med dobbelt olieskift, så nu burde der ikke være meget Dex VI tilbage. Kassen skifter nu lidt blødere end før, hvilket nok hænger godt sammen med den lidt tykkere Dex III. Det kunne måske være endnu blødere, hvis jeg havde valgt Dexron II?

slettet grundet GDPR.... har i en anden tråd skrevet følgende om emnet:
OK det har ikke noget at gøre med den diskuterede 2008 Saab, men der er sikkert læsere med ældre ZF gearkasser også. GM har ikke mistet rettighederne til Dexron III – de ejer dem. De supporterer den blot ikke mere, og man kan som producent ikke længere få licens fra GM på specifikationen. Men pas på – der findes 8 forskellige versioner af Dexron III … det er (H), man skal gå efter. Fuchs Titan ATF 4400 følger både Aisin JWS 3309 specifikationen til Saab/Aisin og Dexron III (H) til Saab/ZF. Men der findes masser af Dexron III olier, der IKKE overholder Saab/Aisin specifikationen. Jeg er enig i, at man ikke bør anvende lavfriktionsolien Dexron VI, hvor Dexron III er foreskrevet – men GM siger rigtigt nok god for det på GM gearkasser – ZF siger IKKE god for det på ZF gearkasser.
Jeg har forsøgt at finde hoved og hale på Dexron-specifikationerne, og Anders: Kan det passe, at Dexron III (G) var syntetisk? Og kan man være helt sikker på, at Dexron III (H) ikke er det? Og kan det passe, at syntetisk ATF kan tage livet af O-ringene i en ZF4HP18 -eller er det bare mig, der har været uheldig (eller ZF, der har leveret O-ringe i en elendig kvalitet)?

Og er det i det hele taget bedst at følge de oprindelige forskrifter og bruge Dex II, når man alligevel følger olieskiftintervallerne? Altså for at få de mest silkebløde gearskift?

Jeg vedlægger seneste kapitel af mine trængsler til evt. interesserede:
Manual automatgearreparation DK-3.pdf
(1.97 MiB) Downloadet 151 gange
Mvh/NC


9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

26. jun 2019, 23:49

NC_Ribe skrev:
26. jun 2019, 17:16
kan det passe, at syntetisk ATF kan tage livet af O-ringene i en ZF4HP18 -eller er det bare mig, der har været uheldig (eller ZF, der har leveret O-ringe i en elendig kvalitet)?
Der er mange indlæg på nettet om ødelagte 9000 ZF kasser pga DEX6, jeg gav dig jo selv fiffet med udskiftning af o-ringene fra en af dem.
Du finder ingen indlæg om ødelagte 9000 ZF kasser som har kørt med DEX3. Anders skriver jo også at ZF ikke siger god for DEX6 olien, velsagtens fordi ZF ved at den ødelægger o-ringene.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

27. jun 2019, 14:47

Hej Carlsson

Først vil jeg lige undskylde, at jeg i skyndingen kom til at give Viking æren for dit (for mig og bilen) livsvigtige tip :oops: . Det er med stor sandsynlighed din skyld, at jeg stadig er glad 9K-ejer.

Det er rigtigt, at der er mange (i hvert fald udenlandske) eksempler på, at ZF-kassen har denne fejl, men jeg har ikke i nogen tilfælde set, at det skulle være kædet sammen med brug af Dex VI eller anden syntetisk ATF. Det er derfor, jeg stiller spørgsmålet i håb om at få feedback fra nogen, der ved noget om det, eller som har praktisk erfaring. Jeg har stillet samme spørgsmål på saabcentral.com, men har heller ikke her fået nogen svar. Én ting er, at jeg TROR, det skyldes olien, men jeg ville gerne støtte antagelsen på lidt mere konkret viden. Det kan vel ikke passe, at jeg er den eneste dansker, der har oplevet dette problem?

Det er rigtigt, at Anders ikke anbefaler brug af Dex VI (eller Fuchs 4400) til brug i ZF-kasser, men Fuchs skriver selv, at Fuchs 4400 overholder kravene til Dex III. Så man skal enten sikre sig, at man får en MINERALSK baseret Dex III, eller man skal holde sig til den oprindeligt anbefalede Dex II. Den er der vist ingen, der har hældt syntetisk olie i...

På det sted, hvor jeg har fundet den (tror jeg) bedste og mest udførlige beskrivelse af Dexron-klassifceringen (https://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON), lader det i hvert fald til, at Dex III og senere løser nogle problemer, der slet ikke er relevante for en ZF-kasse, der får skiftet olie som foreskrevet.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

27. jun 2019, 18:33

Det første skift af gearkasse kan meget nemt være betinget af alder, og manglende olieskift på gearkassen.
Gummi bliver hårdt med alderen !!
Og dette fænomen kan accelereres ved brug af en olie gearkassen ikke er konstrueret til.
Nu har du haft kontakt med ZF danmark, hvilken olie anbefaler de til netop din gearkasse ???
Hårde gearskift betyder desværre ikke den forkerte olie.
Det kan være en slidt gearkasse, eller en slidt motor, som i en strukket knastkæde.
På f eks. honda har jeg løst mange hårde gearskift, ved at skifte knastaksel kæden
Så den er desværre ikke lige til højrebenet.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

27. jun 2019, 22:28

Hej Morten

Det første skift kunne meget vel skyldes alder og manglende pasning. Der var dog fuld servicehistorik frem til 90.000 km (hos SAAB i Søborg), men om de har skiftet olie som foreskrevet ved 40.000 og 80.000 km kan man jo ikke vide... Derefter ingen historik, men meget tyder på, at man kun har ofret det allermest nødvendige (ikke-autoriserede værksteder, billige dæk etc.). Olien så da også meget slidt ud, da SAAB i Ribe skiftede den ved 159.316 km. At gearkassen så crasher 550 km senere, kan selvfølgelig være en tilfældighed, men SAAB i Ribe følte sig dog så potentielt ansvarlig, at de pr. kulance tilbød at montere en anden kasse u/b. Dette crash var i øvrigt totalt (den mistede fremdriften), så der har nok været mere galt en bare et par O-ringe.

At min anden 9K så fik skifteproblemer (også efter forskriftsmæssige olieskift med Dex VI), og at min "nye" kasse kun holdt 45.000 km efter samme "kur", gjorde mig selvfølgelig meget mistænksom overfor GM-anbefalingerne. Og at den fik samme fejl igen kun 10.000 km efter, at jeg havde været dum nok til at spare en flushing eller 2-3-dobbelt olieskift, styrkede mig i troen. Men har nogen en anden forklaring (herunder at købe bedre O-ringe end de originale), vil jeg selvfølgelig meget gerne vide det.

Jeg har ikke spurgt ZF om deres anbefaling af olie. De har angiveligt ingen henvendelser vedr. personbiler længere, så at de brugte tid på at finde de rigtige stumper til en gammel SAAB må have været ren service og tilsæt fra deres side (som SAAB i de gode gamle dage :D ). Jeg har forsøgt at google mig til det, og ZF har nogle kryptiske godkendelsesnumre, men til ZF4HP18 ser det ud til, at de anbefaler Dex III.

De "hårde" skift skal tages med et gran salt: Det er en kendt ulempe ved ZF4HP18, at den skifter lidt hårdt til 4. gear (hvor den går fra converter til direkte træk) -det blev også bemærket ved nybiltests. Den oprindelige kasse skiftede silkeblødt, men det var måske et symptom på, at den var ved at stå af... Men det seneste dobbeltskift til Dex III synes at klæde kassen: Nu skal den provokeres med speederslip for at "dunke" ved skift til 4., og alle øvrige skift sker silkeblødt. Da Dex II skulle have en lidt højere viskositet (og meget højere end Dex VI), ville det måske have været endnu bedre at holde sig til den -bare en tanke, når der nu ikke er nogen som helst grund til at bruge andet end Dex II.

Mvh/NC

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

27. jun 2019, 23:26

Du er vist den eneste her på siden som slås med havarerede ZF kasser, jeg har ihvertfald ikke set andre indlæg.
Da jeg rodede rundt på de sider som omhandlede dårligt skiftende ZF kasser syntes jeg at det ret entydigt var pga. påfyldning af olie nyere end Dex3.
Min olie bliver skiftet for hver 80.000km og er som ny når den kommer ud. Filtret er iøvrigt også helt rent.
Jeg bruger Castrol Transmax Dex3, som er GM Dex3H specificeret. Om den er mineralsk eller syntetisk aner jeg ikke.
Problemet med Dex2 olien var så vidt jeg ved en kombination af dårlig holdbarhed og at det blev fy-fy fordi det var baseret på hvalolie.
Iøvrigt er det jo kun 1. & 2. gear som er elastik gear. Skiftet til 4. gear ved 180km/t går blødt og behageligt på min, og jeg synes faktisk at ZF'en skifter rigtigt fint og på de rigtige tidspunkter. De 2 elastik gear bliver dog aldrig min kop te, men det kan nok ikke blive meget anderledes på en tomatkasse.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

28. jun 2019, 14:13

Hej Carlsson

Ja, jeg synes at være den eneste, men det kan vel ikke passe? Den brugte kasse, jeg købte i Verninge, var blevet sat i efter ca. 150.000 km, så her er måske endnu et (ukendt) offer?

Jeg har brugt endnu et par timer af mit liv på at prøve at finde andre, der udtrykkelig angiver brug af nyere end Dex 3 som mulig årsag til havari -men uden held. Når du nu kunne finde den oprindelige tråd om reparation til mig (endnu engang tak), kunne du så ikke også finde de andre tråde, du henviser til?

Olieskift for hver 80.000 km? Er det ikke lidt nærigt? Eller får du på en eller anden måde tappet al olien af, så det er et komplet olieskift?

Din Castrol-olie er nok ikke syntetisk -det skriver de i hvert fald ikke, i modsætning til, hvad de skriver om deres Dex 6. I øvrigt et problem, jeg er stødt ind i: Når man nu med vold og magt vil undgå syntetisk ATF, ville det være rart, hvis producenterne angav det præcist.

Dex 2 har, som Dex 3, adskillige varianter, hvoraf den første brugte jojoba-olie som additiv (spermacetolien var i den første Dexron (A eller B, men uden tal)). De senere versioner brugte ikke dette, men havde forskellige holdbarhedsproblemer og kunne være hygroskopiske, men intet af dette er et problem i en ZF-kasse, der får skiftet olie som foreskrevet.

Min skifter givetvis også silkeblødt til 4. ved 180 km/t, men det har jeg ikke prøvet. Jeg har ikke været på fri bahn i Tyskland, og jeg har ikke lyst og råd til at gøre forsøget i DK. Det uskønne skift kommmer, når jeg accelererer frisk op til 80, og så letter på speederen. Ellers skifter den også efter min mening fint og på de rigtige tidspunkter -dog ville jeg nok selv skifte lidt tidligere op ved 2/3 gas og udnytte det fine turbo-bundtræk fra 2,3'eren. Men manuel vil jeg ikke vælge igen, hvis jeg kan undgå det (trods forbruget). Tomater er stærkt vanedannende :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

28. jun 2019, 16:22

NC_Ribe skrev:
28. jun 2019, 14:13


Din Castrol-olie er nok ikke syntetisk -det skriver de i hvert fald ikke, i modsætning til, hvad de skriver om deres Dex 6. I øvrigt et problem, jeg er stødt ind i: Når man nu med vold og magt vil undgå syntetisk ATF, ville det være rart, hvis producenterne angav det præcist.

Mvh/NC
Da der desvære er gået inflation i ordet "Syntetisk" og mange i uvidenhed tror, at alt der hedder "mineralsk" er anden klasses, så er chancen for, at du får dit ( i øvrigt meget rimelige) ønske opfyldt, meget lille.

Hvis der ikke tydeligt står syntetisk, så regn med, at det er mineralsk. Hvis der står syn-tec, syntetisk teknik, eller lignende, der ligner syntetisk, så er det mineralsk. Nogle mineral-olier markedsføres i andre lande som syntetisk, men er mineralsk. Castrol vandt i USA en sag om markedsføring, hvor det blev stadfæstet at ordet syntetisk var et markedsførings-label, ikke en produktbeskrivelse. Europæisk lov anerkender ikke brugen af "Syntetisk" til markedsføring med mindre indholdet overholder bestemte krav til syntecitet.
Pas på derude, det er ikke altid let at være forbruger. :?

En helt anden ting er, at det ikke altid er tilfældet at en olie (eller bremsevæske), der har en nyere specifikation/et højere nummer, er bagud-kompatibel. Brug det instruktions-bogen/servicehæftet anviser :) Dette gælder motorolie, gearolie ( både manuel og automatisk), differentiale-olie og bremse-/ hydraulikvæske. Brug det der anvises i den dokumentation, der fulgte med bilen. Der er sikkert kommet nyere og teknisk mere avancerede produkter siden, men de passer måske ikke til din bil.
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

28. jun 2019, 21:22

NC_Ribe skrev:
28. jun 2019, 14:13
Olieskift for hver 80.000 km? Er det ikke lidt nærigt? Eller får du på en eller anden måde tappet al olien af, så det er et komplet olieskift?
Det stammer tilbage fra at jeg læste at intervallet er 80000km i en ZF tråd. Jeg ved nu at det er forkert men jeg har ikke tænkt mig at ændre det da den olie jeg tager af både ligner og lugter som den nye. Jeg har en udpræget tendens til frisk kørsel, måske holder gymnastikken olien frisk.

Hvordan jeg skifter olien tør jeg ikke skrive her af frygt for at blive verbalt overfaldet, men jeg kan oplyse at jeg absolut ikke har tålmodighed til at følge den officielle metode :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

28. jun 2019, 21:53

Jeg har haft en stribe 9K med autogear.
Både 2,0 og 2,3T
Flere af dem kørte jeg over 300kkm i.

Alle fik Castrol dexron III , drænet og tømt 1gang hver 50.000 km..
(Ikke noget trippel skift eller andet lux)
Har ALDRIG haft autokasse problemer med 9K.

Olien forblev rød og klar uden gennemskyld mv..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

4. sep 2019, 21:22

Hej igen

Har nu rullet 10.000 km efter seneste reparation, og den kører fint (7-9-13) og skifter blødt (undtagen de nævnte fremprovokerede skift til fjerde ved 80).

Jeres gode erfaringer med Dex 3 (og lidt lange skifteintervaller) skyldes nok Dex 3's bedre langtidsholdbarhed end den oprindeligt foreskrevne Dex 2. Jeg bruger selvfølgelig Dex 3 fremover, men kunne godt have foretrukket Dex 2 (fra Castrol eller et andet anerkendt mærke), hvis jeg havde tænkt mig om (og eftersom jeg agter at overholde de oprindeligt foreskrevne olieskiftintervaller).

Og jeg har altså stadig ikke fundet nogen, der sammenkæder problemet med syntetisk ATF-olie (SAAB Central er nu blevet ubrugelig pga. nyt design, men for et par uger siden var der ingen, der havde rapporteret samme erfaringer som mine).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

6. sep 2019, 07:31

Grundet uoverensstemmelser med klubbens nuværende bestyrelse er slettet grundet GDPR.... desværre forhindret i at deltage i debatter her på forum og skd's facebookside.

Jeg ved at han har en bemærkning til dit gearkasseproblem, du må gerne ringe til værkstedet på ...slettet grundet GDPR... eller kontakte ham via www.slettet grundet GDPR.....dk - så skal du få et svar.

:-) /Peter
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Automatgearolie til 9K (ZF 4HP18)

6. sep 2019, 13:57

Hej Peter

Tak for info -jeg havde sådan set gættet det og regner med at skrive direkte til Anders.

Det er bare ærgerligt, at seriøse tips ikke kan komme andre til gode her på sitet.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"