Som beskrevet i en tidligere tråd har jeg haft problemer med 3 forskellige ZF-gearkasser efter foreskrevet olieskift, hvor værkstedet brugte den af GM foreskrevne Dexron VI-olie. Første gang var på min næsten nye MY94 2,3 CSE (kun kørt knap 160.000 km). Her fik jeg monteret en brugt, der kun havde kørt 50.000 km.
Næste gang var på min MY93 2,0. Den skulle skiftes manuelt efter 361.000 km, og da det ikke var eneste problem, gik den til skrot.
Tredje gang var det galt med min "nye" gearkasse: Efter 46.000 km (dvs. ialt 96.000) skulle den skiftes manuelt, så nu var panikken total. Heldigvis fandt Viking en tråd, der fortalte om en mulig reparation af problemet, og bevæbnet med den fine beskrivelse fik jeg SAAB i Ribe til at reparere kassen. Desværre undlod jeg at flushe kassen med Dexron III, hvorfor der nok var i hvert fald tre liter Dexron VI tilbage i kassen.
Af den årsag (tror jeg) fik kassen samme problem igen efter blot 10.000 km. Hen til SAAB igen, og nye O-ringe i igenigen. Denne gang dog med dobbelt olieskift, så nu burde der ikke være meget Dex VI tilbage. Kassen skifter nu lidt blødere end før, hvilket nok hænger godt sammen med den lidt tykkere Dex III. Det kunne måske være endnu blødere, hvis jeg havde valgt Dexron II?
slettet grundet GDPR.... har i en anden tråd skrevet følgende om emnet:
Jeg har forsøgt at finde hoved og hale på Dexron-specifikationerne, og Anders: Kan det passe, at Dexron III (G) var syntetisk? Og kan man være helt sikker på, at Dexron III (H) ikke er det? Og kan det passe, at syntetisk ATF kan tage livet af O-ringene i en ZF4HP18 -eller er det bare mig, der har været uheldig (eller ZF, der har leveret O-ringe i en elendig kvalitet)?OK det har ikke noget at gøre med den diskuterede 2008 Saab, men der er sikkert læsere med ældre ZF gearkasser også. GM har ikke mistet rettighederne til Dexron III – de ejer dem. De supporterer den blot ikke mere, og man kan som producent ikke længere få licens fra GM på specifikationen. Men pas på – der findes 8 forskellige versioner af Dexron III … det er (H), man skal gå efter. Fuchs Titan ATF 4400 følger både Aisin JWS 3309 specifikationen til Saab/Aisin og Dexron III (H) til Saab/ZF. Men der findes masser af Dexron III olier, der IKKE overholder Saab/Aisin specifikationen. Jeg er enig i, at man ikke bør anvende lavfriktionsolien Dexron VI, hvor Dexron III er foreskrevet – men GM siger rigtigt nok god for det på GM gearkasser – ZF siger IKKE god for det på ZF gearkasser.
Og er det i det hele taget bedst at følge de oprindelige forskrifter og bruge Dex II, når man alligevel følger olieskiftintervallerne? Altså for at få de mest silkebløde gearskift?
Jeg vedlægger seneste kapitel af mine trængsler til evt. interesserede: Mvh/NC