SAAB 9000 2.3 1990 bliver for varm (plus det løse)
: 6. aug 2019, 12:13
Hej
Min SAAB 9000 2.3 bliver for varm. Den har lige fået en ny termostat (89 grader) i forsøg på at afhjælpe problemet, men lige lidt har det hjulpet. Temperaturnålen når helt op til lige før det røde felt og så starter blæseren, der får temperaturen ned til 3/4 på måleren igen.
Har målt med et infrarød termometer på slangerne, der er omkring 100-110 grader, når blæseren kører. Når bilen kører, så er nålen næsten konstant godt over midten, tættest på det røde felt.
Den har i forbindelse med termostat skiftet få gennemskyllet hele kølesystemet med vand i begge retninger og fået ny kølervæske.
Hvad pokker kan der være i vejen? Er det en dum kontakt, og skal blæseren i så fald køre næsten hele tiden? Eller kan selve køleren være defekt? (Køleren ser desuden meget pæn ud, er slet ikke irret.)
Og så en anden ting: Min tomgang opfører sig nogle gange mærkeligt. Det gælder særligt, når aircondition er tændt og bilen bliver rigtig godt varm. Så veksler tomgangen fra hostende 500 rpm og skyder så op på 1500 rpm. Sådan går det indtil aircondition bliver slukket igen.
Gode idéer er meget velkomne! - Næste test bliver at pille termostaten ud og kører motoren varm uden. Om ikke andet, så finder jeg vel ud af, om den nye termostat er defekt.
Min SAAB 9000 2.3 bliver for varm. Den har lige fået en ny termostat (89 grader) i forsøg på at afhjælpe problemet, men lige lidt har det hjulpet. Temperaturnålen når helt op til lige før det røde felt og så starter blæseren, der får temperaturen ned til 3/4 på måleren igen.
Har målt med et infrarød termometer på slangerne, der er omkring 100-110 grader, når blæseren kører. Når bilen kører, så er nålen næsten konstant godt over midten, tættest på det røde felt.
Den har i forbindelse med termostat skiftet få gennemskyllet hele kølesystemet med vand i begge retninger og fået ny kølervæske.
Hvad pokker kan der være i vejen? Er det en dum kontakt, og skal blæseren i så fald køre næsten hele tiden? Eller kan selve køleren være defekt? (Køleren ser desuden meget pæn ud, er slet ikke irret.)
Og så en anden ting: Min tomgang opfører sig nogle gange mærkeligt. Det gælder særligt, når aircondition er tændt og bilen bliver rigtig godt varm. Så veksler tomgangen fra hostende 500 rpm og skyder så op på 1500 rpm. Sådan går det indtil aircondition bliver slukket igen.
Gode idéer er meget velkomne! - Næste test bliver at pille termostaten ud og kører motoren varm uden. Om ikke andet, så finder jeg vel ud af, om den nye termostat er defekt.