Banner cycler

Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

12. aug 2019, 20:17

Vil nu ikke kalde det et alvorligt problem, men kunne tænke mig at høre lidt om en evt. årsag.
Af og til når jeg starter så ryger den op på ca. 2000 o/min og bliver der et godt stykke tid. Det ender med at den falder til ro efter et stykke tid. Prøver jeg at give lidt gas hjælper det af og til men det kan også gøre at den drukner sig selv og går ud hvis ikke jeg hjælper lidt til med gassen når den er lige ved at gå ud. Når den er faldet til ro ved alm. tomgang kan den godt finde på at svinge lidt mellem 900 - 1100 o/min.
Ved lign. indlæg har jeg ofte set nogle omtale en "tomgangsmotor" som skal renses. Hvis det også kunne være en diagnose i dette tilfælde vil jeg gerne vide lidt om hvad det er for en......hvordan den ser ud og hvordan den virker og hvor den sidder......og evt. hvordan den renses.

Vh
Max


NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

12. aug 2019, 22:15

Hej Max

Det er vist ret væsentligt, hvilken motorvariant, der er tale om.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

12. aug 2019, 22:25

Ja, det glemte jeg at få med. Det er en 2.3t uden TCS.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12550
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 08:33

Det er std. procedure når bilen bliver serviceret af Saab.
Rensning af indsugningsmanifold og ventil.

Det er ret nemt her er bageopskriften:

https://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

Jeg bruger selv Bell Add 4 service rens. Er de slemme skal ventilen ud og have tur med rens og tandbørste.

De kan også blive trætte og så skiftes ventilen.
Men husk at holde indsugningsmanifolden ren fra EGR og ånderør snask.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 09:04

Tak for svar.
Bell add 4 kan måske løse problemet ved blot at tage slangerne af som vist og så forsøge at rense ventilen uden at afmontere den?

Må se om jeg venter til bilen skal til service næste gang.
Er der additiver til benzinen der virker hvor man kører en lang tur?
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 14:28

Hej igen

Du kan jo altid prøve med en gang servicerens (en flaske passer til 50 l benzin, og når du har brugt dem, skulle virkningen være der). Meen mon ikke dit problem er for stort til denne nemme løsning? Jeg ved ikke, om mit værksted bruger den besværlige løsning ved normal service -kun at de altid bruger servicerens (og at jeg ikke har haft den slags problemer med mine SAAB'er).

Bell Add har i øvrigt lavet et nyt produkt, der tilsættes ved hver tankning. Det har jeg nu sagt nej tak til -jeg er godt tilfreds med ikke længere at skulle hælde olie eller andre ting på ved hver tankning :wink: . Men det kunne du måske have glæde af som fremtidig forebyggelse.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12550
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 16:26

Hvordan skulle benzintilsætning hjælpe på et problem der er omkring spjældhuset før benzindysserne??

En hurtig løsning er at tage gummirøret af på indsugningsmanifolden og sprøjte rensemidlet direkte ind i bypass røret.
Det plejer at virke så længe ventilen ikke er død.

Det er en rullestempelventil bygget som en DC elmotor med kul og kummentator der slides op.

Klistersnask fra olieånderøret der gør ventilens gang træg.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 16:55

Er der nogen der har prøvet at lade ventilen trække frisk luft gennem et filter og en kontraventil?
Så kunne man jo slippe for at den klistrer sammen pga. tjæretågerne.
De andre komponenter er åbenbart ikke sarte overfor tjæren, så det var jo nærliggende at prøve.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12550
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 17:57

Så skal du bare rense filter ofte og have tryktab gennem kontraventil og filter. Så er det ikke sikkert at reguleringen bliver jævn.
Hvad vil du med kontraventilen da flowet kun går en vej i forvejen ?

Ventilen skal bare have et pift rens årlig sammen med olieskift.

Efter 100 kkm et stort pift, efter 200kkm ud og have en tur med tandbørsten efter 300-400 kkm udskiftes ventilen især hvis der køres meget bykørsel.

Indsugningsmanifolden klistres også til ind til benzdysserne, derefter vaskes topstykket rent af benz. indvendigt.

Det kommer også an på hvor meget overtryks olietåge der kommer fra topstykket samt hvor slidt turboladeren er i
pakdåserne..

Ps du skal være glad for at du ikke har en GDI motor:
https://m.youtube.com/watch?v=JJcX0eRZmFA
De snasket også indsugningsventilerne til samt lukker for indsugningsporten i topstykket.

Samme problem som i moderne diesler.
Vær glad for at du har en ægte Saab "Traktor motor med traktorstempler" der ikke givet så meget overtryk i krumtapshuset.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

13. aug 2019, 20:15

At sprøjte lidt rens ind efter at have taget den store gummi indsugningsslange af kunne jeg nok klare. Men nu ved jeg lidt mere omkring hvordan det virker og måske foreslå en rens af ventil ved næste service. Den har kørt 267.000 og ventil har nok aldrig været skiftet og måske heller ikke været taget ud og renset. Men det kan jeg ikke vide med sikkerhed.
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 09:15

viking skrev:
13. aug 2019, 17:57

Hvad vil du med kontraventilen da flowet kun går en vej i forvejen ?
Vi som har 2 bars ladetryk, vil gerne beholde det inde i manifolden :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 908
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 09:27

Synes der går lang tid mellem man ser en 9000 på gaden, men det er nok ikke så underligt da den nyeste 9000 kan man få nu er mere end 20 år gammel. Men mon ikke min kan nå at runde 30 år...…..så må vi se om man kan købe benzin på det tidspunkt. Ellers skal den måske ændres til at kunne køre på bio ethanol? …...det er måske også bedre for tomgangsventilen da det er en renere forbrænding?
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12550
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 11:22

Om så der var 6,5 bar ladetryk som på Le Mans P bilen fra 70erne så ændre det intet.

Ventilen er kun åben omkring tomgang, det er nok ret sjældent du har 2 bar i tomgang :mrgreen:

Ventilen sender kun overtryk fra "sugeledningen" ind i indsugningsmanifolden, der har undertryk i tomgang.
Hvad sker der når du kører med højtryk og slipper pedalen ?
Overtryk i "sugeledningen" og undertryk i manifolden. BOV enheden dumper og tryk udligner.

Hjælper det med E85 ?
Nej det er olietåge klister der sætter sig i ventilen. Når turboen ikke er ny mere forværres problemet.

Det er bare at rense og vedligeholde som Saab specificerer det til vedligeholdsprogrammet. Så giver systemet ikke problemer.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 13:17

Skal vi ikke starte med at blive enige om at der er forskel på olie snask og tjære.
Olie tåge/snask i indsugninger har vi levet med i ca 60 år.
Tjære blev indført for alvor med Egr ventilen, og direkte indsprøjtning.
Olie og udstødnings gasser er en dårlig blanding.
At man skal afmontere tomgangs ventilen for rens ved ca 100.000 km det anser jeg for et mindre problem.
Det er ikke kun olie der kommer ud af krumtaphus ventilationen, men også lidt udstødnings gas.
Speciel hvis motoren er slidt eller man begynder at tune på motoren.
Ved at bygge tomgangs systemet om, så kan man måske fjerne symtomet, men man har ikke kureret patienten.
En ekstra olie udskiller i systemet kan måske være løsningen, eller man burde måske studere Systemet på en B205 x motor.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

14. aug 2019, 21:28

viking skrev:
14. aug 2019, 11:22

Om så der var 6,5 bar ladetryk som på Le Mans P bilen fra 70erne så ændre det intet.
Ventilen er kun åben omkring tomgang, det er nok ret sjældent du har 2 bar i tomgang :mrgreen:
Den er klistret sammen af snask og står delvist åben og lukker derfor mine dejlige 2 bar ud til pipfuglene hvis den forbindes til det fri uden kontraventil.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 08:41

Selv om ventilen er helt ny er den ikke 100% tæt.
For det er ikke nødvendigt at den er helt tæt.
Opsætningen tomgangsventil, envejsventil og et ekstra luftfilter.
Giver nogle udfordringer.
Envejs ventilen skal kunne flowe nok, holde til trykket, og være hurtigt reagerende.
Det lille filter er nemt at finde, men vil give en øget indsugnings støj, og er en del der skal renses/skiftes.
Personligt havde jeg droppet filtret og ført en slange ned til det originale luftfilter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12550
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 08:59

Lukker ud ??????

Ventilen sender lidt luft fra den ene side af gasspjældet til den anden side af gasspjælder, så lige meget hvor meget tryk du har, så forsvinder trykket i manifolden ikke og ventilen sænker ikke dit turbotryk i indsugningsmanifolden når turboladeren arbejder.

Man kan godt forsøge at lave systemet om, men det virker og holder stabil tomgang, det kræver bare en gang rens årligt.

9-5 systemet er noget anderledes. Bla. har 9-5 elektronisk gasspjæld, der selv åbner lidt for spjældet hvis tomgang bliver for lav.

Meeen selv det system skal renses, ellers kan spjældet bliver trægt af snask og giver ujævn regulering af tomgangen.

Her ses systemet på en NG900/OG9-3 med bypass ventilen:
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ottle_Body

The IAC valve is a solenoid controlled valve which regulates the flow of air into the engine during idle. It may require cleaning every few years, and more often on engines where the crankcase ventilation system or the turbo leak an excessive amount of oil into the intake.
:P

Selvfølgelig kan man ombygge med ventil og filter, men de komponenter kræver også service.
Kontraventiler kan ikke li snask på klappen.
Hvis de er fjeder påvirket så hæger de før de åbner.

Den flittige elev holder turboen frisk med friske pakninger og får EGR systemet til at "fordampe"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 14:33

viking skrev:
15. aug 2019, 08:59
Lukker ud ??????
Ventilen sender lidt luft fra den ene side af gasspjældet til den anden side af gasspjælder, så lige meget hvor meget tryk du har, så forsvinder trykket i manifolden ikke og ventilen sænker ikke dit turbotryk i indsugningsmanifolden når turboladeren arbejder.
Har du overhovedet læst hvad jeg skriver :?:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 14:45

Mortenvig skrev:
15. aug 2019, 08:41

Opsætningen tomgangsventil, envejsventil og et ekstra luftfilter.
Giver nogle udfordringer.
Envejs ventilen skal kunne flowe nok, holde til trykket, og være hurtigt reagerende.
Flow nok er jo bare et spørgsmål om at vælge en der er stor nok.
Det med hastigheden er nok straks værre da en kontraventil jo reelt ikke er on/off, men afhængigt af vacuum'et.
Men det skal da komme an på en prøve.
Og det med at bruge det eksisterende luftfilter ville jeg nok først prøve efter at have set systemet virke. Der må være vacuum i luftfiltret når turbo'en arbejder, og hvad sker der så hvis man gasser hurtigt ned?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 15:20

Trykket bliver udlignet til atmosfæretryk, måske med en kortvarig ganske svag trykstigning.
Da luften har en masse, og recirkulations ventilen fjerner trykket fra ic og trykrør.
Men det er en langt mindre påvirkning en hvor ventilen trækker luft nu.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 829
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 21:36

Mortenvig skrev:
15. aug 2019, 15:20
Trykket bliver udlignet til atmosfæretryk, måske med en kortvarig ganske svag trykstigning.
Da luften har en masse, og recirkulations ventilen fjerner trykket fra ic og trykrør.
Det lyder rigtigt, jeg frygtede vacuum som måske kunne give problemer.
En trykstigning må elektronikken sagtens kunne kompensere for, ellers ville det originale system ikke virke.
Jeg prøver at lave det. Hvis systemet virker tager jeg patent på det og bliver mangemillionær.
Så vil jeg købe en stillehavsø og sælge min Saab :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12550
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

18. aug 2019, 20:08

Tror det bliver en utrolig lille ø, da systemet blev ændret med 9-5 og eneste omkostning ved det gamle system et et kort billigt pift rens en sjælden gang i mellem.
Som eks. skulle min sidste 9K 2.3T renses årligt ind til turboen blev skiftet da enheden var meget træt. Derefter blev systemt ikke rørt de næste 80kkm..
På min Saab900 turbo har ventilen ikke været renset de sidste 8år efter motor renovering og ny mølle.
Så motor og mølle stand har kraftig indflydelse på ventilen.
Min 900 Aero Saab har desuden ikke EGR 😁 så der snaskes ikke..

Prøv at bygge ventil - filter systemt, men vent lidt med at bestille øen på baggrund af forventet salgssucess.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

16. sep 2019, 14:53

Hej Viking
Jeg bruger selv Bell Add 4 service rens. Er de slemme skal ventilen ud og have tur med rens og tandbørste.
Hvordan renser du spjældhuset (ved normal service)? Smører du servicerens på, eller fås det også på spray?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12550
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

18. sep 2019, 15:09

Jeg tager indsugsmuffe af, den der sidder lige på tilgangen til spjældhuset på OG900. Giver gasspjæld og huset et godt pift Add Bell, det løsner gerne den smule der er.

OG900T16 (Cab) non cat, non Aircon har IKKE rulle-stempel tomgangsventil, så der er ikke så meget at rense.
Min OG900 T16 Cat (Aero) har rullestempel tomgangsventilen og den får et pift med rens hver service.

Dåsen levres med et lille rør der gør der nemmere at sprøjte væsken ind i systemet og rør.

Når det er slemt giver jeg spjældhus og rulleventilen en gang med tandbørsten........ "sig ahh" :mrgreen:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"