Selv om ventilen er helt ny er den ikke 100% tæt.
For det er ikke nødvendigt at den er helt tæt.
Opsætningen tomgangsventil, envejsventil og et ekstra luftfilter.
Giver nogle udfordringer.
Envejs ventilen skal kunne flowe nok, holde til trykket, og være hurtigt reagerende.
Det lille filter er nemt at finde, men vil give en øget indsugnings støj, og er en del der skal renses/skiftes.
Personligt havde jeg droppet filtret og ført en slange ned til det originale luftfilter.
MVH
Morten
Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Lukker ud ??????
Ventilen sender lidt luft fra den ene side af gasspjældet til den anden side af gasspjælder, så lige meget hvor meget tryk du har, så forsvinder trykket i manifolden ikke og ventilen sænker ikke dit turbotryk i indsugningsmanifolden når turboladeren arbejder.
Man kan godt forsøge at lave systemet om, men det virker og holder stabil tomgang, det kræver bare en gang rens årligt.
9-5 systemet er noget anderledes. Bla. har 9-5 elektronisk gasspjæld, der selv åbner lidt for spjældet hvis tomgang bliver for lav.
Meeen selv det system skal renses, ellers kan spjældet bliver trægt af snask og giver ujævn regulering af tomgangen.
Her ses systemet på en NG900/OG9-3 med bypass ventilen:
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ottle_Body
The IAC valve is a solenoid controlled valve which regulates the flow of air into the engine during idle. It may require cleaning every few years, and more often on engines where the crankcase ventilation system or the turbo leak an excessive amount of oil into the intake.
Selvfølgelig kan man ombygge med ventil og filter, men de komponenter kræver også service.
Kontraventiler kan ikke li snask på klappen.
Hvis de er fjeder påvirket så hæger de før de åbner.
Den flittige elev holder turboen frisk med friske pakninger og får EGR systemet til at "fordampe"
Ventilen sender lidt luft fra den ene side af gasspjældet til den anden side af gasspjælder, så lige meget hvor meget tryk du har, så forsvinder trykket i manifolden ikke og ventilen sænker ikke dit turbotryk i indsugningsmanifolden når turboladeren arbejder.
Man kan godt forsøge at lave systemet om, men det virker og holder stabil tomgang, det kræver bare en gang rens årligt.
9-5 systemet er noget anderledes. Bla. har 9-5 elektronisk gasspjæld, der selv åbner lidt for spjældet hvis tomgang bliver for lav.
Meeen selv det system skal renses, ellers kan spjældet bliver trægt af snask og giver ujævn regulering af tomgangen.
Her ses systemet på en NG900/OG9-3 med bypass ventilen:
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ottle_Body
The IAC valve is a solenoid controlled valve which regulates the flow of air into the engine during idle. It may require cleaning every few years, and more often on engines where the crankcase ventilation system or the turbo leak an excessive amount of oil into the intake.
Selvfølgelig kan man ombygge med ventil og filter, men de komponenter kræver også service.
Kontraventiler kan ikke li snask på klappen.
Hvis de er fjeder påvirket så hæger de før de åbner.
Den flittige elev holder turboen frisk med friske pakninger og får EGR systemet til at "fordampe"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Har du overhovedet læst hvad jeg skriverviking skrev: ↑15. aug 2019, 08:59Lukker ud ??????
Ventilen sender lidt luft fra den ene side af gasspjældet til den anden side af gasspjælder, så lige meget hvor meget tryk du har, så forsvinder trykket i manifolden ikke og ventilen sænker ikke dit turbotryk i indsugningsmanifolden når turboladeren arbejder.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det med hastigheden er nok straks værre da en kontraventil jo reelt ikke er on/off, men afhængigt af vacuum'et.
Men det skal da komme an på en prøve.
Og det med at bruge det eksisterende luftfilter ville jeg nok først prøve efter at have set systemet virke. Der må være vacuum i luftfiltret når turbo'en arbejder, og hvad sker der så hvis man gasser hurtigt ned?
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Flow nok er jo bare et spørgsmål om at vælge en der er stor nok.
Det med hastigheden er nok straks værre da en kontraventil jo reelt ikke er on/off, men afhængigt af vacuum'et.
Men det skal da komme an på en prøve.
Og det med at bruge det eksisterende luftfilter ville jeg nok først prøve efter at have set systemet virke. Der må være vacuum i luftfiltret når turbo'en arbejder, og hvad sker der så hvis man gasser hurtigt ned?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Trykket bliver udlignet til atmosfæretryk, måske med en kortvarig ganske svag trykstigning.
Da luften har en masse, og recirkulations ventilen fjerner trykket fra ic og trykrør.
Men det er en langt mindre påvirkning en hvor ventilen trækker luft nu.
MVH
Morten
Da luften har en masse, og recirkulations ventilen fjerner trykket fra ic og trykrør.
Men det er en langt mindre påvirkning en hvor ventilen trækker luft nu.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
En trykstigning må elektronikken sagtens kunne kompensere for, ellers ville det originale system ikke virke.
Jeg prøver at lave det. Hvis systemet virker tager jeg patent på det og bliver mangemillionær.
Så vil jeg købe en stillehavsø og sælge min Saab
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Det lyder rigtigt, jeg frygtede vacuum som måske kunne give problemer.
En trykstigning må elektronikken sagtens kunne kompensere for, ellers ville det originale system ikke virke.
Jeg prøver at lave det. Hvis systemet virker tager jeg patent på det og bliver mangemillionær.
Så vil jeg købe en stillehavsø og sælge min Saab
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Tror det bliver en utrolig lille ø, da systemet blev ændret med 9-5 og eneste omkostning ved det gamle system et et kort billigt pift rens en sjælden gang i mellem.
Som eks. skulle min sidste 9K 2.3T renses årligt ind til turboen blev skiftet da enheden var meget træt. Derefter blev systemt ikke rørt de næste 80kkm..
På min Saab900 turbo har ventilen ikke været renset de sidste 8år efter motor renovering og ny mølle.
Så motor og mølle stand har kraftig indflydelse på ventilen.
Min 900 Aero Saab har desuden ikke EGR så der snaskes ikke..
Prøv at bygge ventil - filter systemt, men vent lidt med at bestille øen på baggrund af forventet salgssucess.
Som eks. skulle min sidste 9K 2.3T renses årligt ind til turboen blev skiftet da enheden var meget træt. Derefter blev systemt ikke rørt de næste 80kkm..
På min Saab900 turbo har ventilen ikke været renset de sidste 8år efter motor renovering og ny mølle.
Så motor og mølle stand har kraftig indflydelse på ventilen.
Min 900 Aero Saab har desuden ikke EGR så der snaskes ikke..
Prøv at bygge ventil - filter systemt, men vent lidt med at bestille øen på baggrund af forventet salgssucess.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Hej Viking
Mvh/NC
Hvordan renser du spjældhuset (ved normal service)? Smører du servicerens på, eller fås det også på spray?Jeg bruger selv Bell Add 4 service rens. Er de slemme skal ventilen ud og have tur med rens og tandbørste.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem
Jeg tager indsugsmuffe af, den der sidder lige på tilgangen til spjældhuset på OG900. Giver gasspjæld og huset et godt pift Add Bell, det løsner gerne den smule der er.
OG900T16 (Cab) non cat, non Aircon har IKKE rulle-stempel tomgangsventil, så der er ikke så meget at rense.
Min OG900 T16 Cat (Aero) har rullestempel tomgangsventilen og den får et pift med rens hver service.
Dåsen levres med et lille rør der gør der nemmere at sprøjte væsken ind i systemet og rør.
Når det er slemt giver jeg spjældhus og rulleventilen en gang med tandbørsten........ "sig ahh"
OG900T16 (Cab) non cat, non Aircon har IKKE rulle-stempel tomgangsventil, så der er ikke så meget at rense.
Min OG900 T16 Cat (Aero) har rullestempel tomgangsventilen og den får et pift med rens hver service.
Dåsen levres med et lille rør der gør der nemmere at sprøjte væsken ind i systemet og rør.
Når det er slemt giver jeg spjældhus og rulleventilen en gang med tandbørsten........ "sig ahh"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"