Banner cycler

Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 08:41

Selv om ventilen er helt ny er den ikke 100% tæt.
For det er ikke nødvendigt at den er helt tæt.
Opsætningen tomgangsventil, envejsventil og et ekstra luftfilter.
Giver nogle udfordringer.
Envejs ventilen skal kunne flowe nok, holde til trykket, og være hurtigt reagerende.
Det lille filter er nemt at finde, men vil give en øget indsugnings støj, og er en del der skal renses/skiftes.
Personligt havde jeg droppet filtret og ført en slange ned til det originale luftfilter.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 08:59

Lukker ud ??????

Ventilen sender lidt luft fra den ene side af gasspjældet til den anden side af gasspjælder, så lige meget hvor meget tryk du har, så forsvinder trykket i manifolden ikke og ventilen sænker ikke dit turbotryk i indsugningsmanifolden når turboladeren arbejder.

Man kan godt forsøge at lave systemet om, men det virker og holder stabil tomgang, det kræver bare en gang rens årligt.

9-5 systemet er noget anderledes. Bla. har 9-5 elektronisk gasspjæld, der selv åbner lidt for spjældet hvis tomgang bliver for lav.

Meeen selv det system skal renses, ellers kan spjældet bliver trægt af snask og giver ujævn regulering af tomgangen.

Her ses systemet på en NG900/OG9-3 med bypass ventilen:
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ottle_Body

The IAC valve is a solenoid controlled valve which regulates the flow of air into the engine during idle. It may require cleaning every few years, and more often on engines where the crankcase ventilation system or the turbo leak an excessive amount of oil into the intake.
:P

Selvfølgelig kan man ombygge med ventil og filter, men de komponenter kræver også service.
Kontraventiler kan ikke li snask på klappen.
Hvis de er fjeder påvirket så hæger de før de åbner.

Den flittige elev holder turboen frisk med friske pakninger og får EGR systemet til at "fordampe"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 14:33

viking skrev:
15. aug 2019, 08:59
Lukker ud ??????
Ventilen sender lidt luft fra den ene side af gasspjældet til den anden side af gasspjælder, så lige meget hvor meget tryk du har, så forsvinder trykket i manifolden ikke og ventilen sænker ikke dit turbotryk i indsugningsmanifolden når turboladeren arbejder.
Har du overhovedet læst hvad jeg skriver :?:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 14:45

Mortenvig skrev:
15. aug 2019, 08:41

Opsætningen tomgangsventil, envejsventil og et ekstra luftfilter.
Giver nogle udfordringer.
Envejs ventilen skal kunne flowe nok, holde til trykket, og være hurtigt reagerende.
Flow nok er jo bare et spørgsmål om at vælge en der er stor nok.
Det med hastigheden er nok straks værre da en kontraventil jo reelt ikke er on/off, men afhængigt af vacuum'et.
Men det skal da komme an på en prøve.
Og det med at bruge det eksisterende luftfilter ville jeg nok først prøve efter at have set systemet virke. Der må være vacuum i luftfiltret når turbo'en arbejder, og hvad sker der så hvis man gasser hurtigt ned?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 15:20

Trykket bliver udlignet til atmosfæretryk, måske med en kortvarig ganske svag trykstigning.
Da luften har en masse, og recirkulations ventilen fjerner trykket fra ic og trykrør.
Men det er en langt mindre påvirkning en hvor ventilen trækker luft nu.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

15. aug 2019, 21:36

Mortenvig skrev:
15. aug 2019, 15:20
Trykket bliver udlignet til atmosfæretryk, måske med en kortvarig ganske svag trykstigning.
Da luften har en masse, og recirkulations ventilen fjerner trykket fra ic og trykrør.
Det lyder rigtigt, jeg frygtede vacuum som måske kunne give problemer.
En trykstigning må elektronikken sagtens kunne kompensere for, ellers ville det originale system ikke virke.
Jeg prøver at lave det. Hvis systemet virker tager jeg patent på det og bliver mangemillionær.
Så vil jeg købe en stillehavsø og sælge min Saab :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

18. aug 2019, 20:08

Tror det bliver en utrolig lille ø, da systemet blev ændret med 9-5 og eneste omkostning ved det gamle system et et kort billigt pift rens en sjælden gang i mellem.
Som eks. skulle min sidste 9K 2.3T renses årligt ind til turboen blev skiftet da enheden var meget træt. Derefter blev systemt ikke rørt de næste 80kkm..
På min Saab900 turbo har ventilen ikke været renset de sidste 8år efter motor renovering og ny mølle.
Så motor og mølle stand har kraftig indflydelse på ventilen.
Min 900 Aero Saab har desuden ikke EGR 😁 så der snaskes ikke..

Prøv at bygge ventil - filter systemt, men vent lidt med at bestille øen på baggrund af forventet salgssucess.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

16. sep 2019, 14:53

Hej Viking
Jeg bruger selv Bell Add 4 service rens. Er de slemme skal ventilen ud og have tur med rens og tandbørste.
Hvordan renser du spjældhuset (ved normal service)? Smører du servicerens på, eller fås det også på spray?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9K, 97 Jubi, tomgangsproblem

18. sep 2019, 15:09

Jeg tager indsugsmuffe af, den der sidder lige på tilgangen til spjældhuset på OG900. Giver gasspjæld og huset et godt pift Add Bell, det løsner gerne den smule der er.

OG900T16 (Cab) non cat, non Aircon har IKKE rulle-stempel tomgangsventil, så der er ikke så meget at rense.
Min OG900 T16 Cat (Aero) har rullestempel tomgangsventilen og den får et pift med rens hver service.

Dåsen levres med et lille rør der gør der nemmere at sprøjte væsken ind i systemet og rør.

Når det er slemt giver jeg spjældhus og rulleventilen en gang med tandbørsten........ "sig ahh" :mrgreen:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"