Banner cycler

Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

16. sep 2019, 14:41

Hej

Jeg har et problem med skumgummifnuller (større stykker, men også små, klistrede fnug) i ventilationsanlægget. Det er specielt i midterdyserne, hvorfra småstumperne så flyver ud og klistrer sig fast på interiør, fører og passager. Selvfølgelig helt slemt, da jeg fik kabineblæseren til at virke igen. Det hjælper at blæse og støvsuge samtidig, men der bliver ved med at komme nyt til.

Hvordan kommer jeg ind til arnestedet? Det er ikke ude ved blæser og varmeapparat, så der findes vel en/flere tætninger længere inde? Kan de tilgås, hvis jeg fjerner "hatten" (jeg skal alligevel ind og skifte pærer og tjekke forbindelser)? Hvad kan jeg bruge som erstatning? Det kan selvfølgelig godt være skumgummi, hvis det bare holder 20 år igen :) , men kan andre former for tætningslister bruges?

Mvh/NC


9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

16. sep 2019, 21:59

NC_Ribe skrev:
16. sep 2019, 14:41
Det er ikke ude ved blæser og varmeapparat
Hvorfor er du så sikker på det?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

16. sep 2019, 23:40

Jeg har lige været der! :evil:
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

17. sep 2019, 00:40

Der sidder selvklæbende skumgummi-tætning i den midterste vent.kanal, som rigtigt nok kan tilgås med demonteret "hat". Det er sikkert gået i opløsning :roll:

/Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

17. sep 2019, 13:52

Hej Henrik

Tak for svar -det var, som jeg forventede, men rart at få bekræftet, inden man splitter tingene unødigt ad. Har du kendskab til noget tætningsmateriale, man evt. kan bruge i stedet for dette modbydelige, klistrede stads?

Carlsson: Det sure fjæs er ikke møntet på dit svar, men på varmebrønden, som jeg aldrig håber at skulle ned og rode i igen.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

18. sep 2019, 16:59

NC_Ribe skrev:
17. sep 2019, 13:52
Carlsson: Det sure fjæs er ikke møntet på dit svar, men på varmebrønden, som jeg aldrig håber at skulle ned og rode i igen.
Det gættede jeg også på, det er et lo*arbejde.
Nu har du vel fixet det forskellige så du slipper for at pille tarmene ud igen?
Nissen varmeapparat (fra før de blev kinesiske).
Måske nye slanger.
Check for løs lyddæmpningsmateriale (også i A/C kassen).
Ny blæsermotor eller renovering af den gamle.
Isolering.jpg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Skumgummifnuller i ventilationsanlægget på 9K

23. sep 2019, 22:06

Hej Carlsson

Ja, intet løst isoleringsmateriale i brønden -det var som nyt. Og Nissen-elementet blev monteret som det første, da jeg fik bilen som "ny" (den duggede og den duftede ikke helt optimalt). Måske i den sammenhæng blev stikket til blæseren ikke samlet korrekt -det var i hvert fald et nedsmeltet stik, der fik blæseren til at fejle. Da jeg var blind for denne fejlmulighed (jeg havde låst mig fast på, at det måtte være en blæserfejl, som jeg tidligere har oplevet), hev jeg l**tet op, og satte reserven fra HF i. Og den virker selvfølgelig, men det nager selvfølgelig lidt, om jeg blot kunne have fixet stikket, og så gemme guldet til senere.

Vacuumslanger/turbomålerslanger og sprinklerslanger er skiftet -slangerne til varmeapparatet så fine ud, og er jo også ret nemme at komme til.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"