Lys i piktogram
Redaktør: Bestyrelsen
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Lys i piktogram
Min A50 driller mig på mystifistisk vis.. Når jeg træder bremsepedalen ned i længere tid, f.eks. ved nedbremsning frem mod et lyskryds, begynder lyset i piktogrammet at lyse, som om der er sprunget en pære i en af baglygterne. Træder jeg hurtigt på bremsepedalen, går lyset ud og forbliver slukket, indtil der igen trædes på bremsen i længere tid. Alle baglygtepærer fungerer (også nummerpladelyset) og alle pærer har været ude af fatningerne/vrikket med for at sikre mod en løs forbindelse. Det er ikke alle LED-pærer i bagrudelygten der stadig virker, men det kan vel ikke være derfor, det har de ikke gjort længe.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Lys i piktogram
Der er også pærevagt på lygten i bagruden og den har oven i købet sin egen kreds. Jeg lavede i sin tid en lysdiodeindsats med en belastningsmodstand pga. pærevagten. Senere fjernede jeg modstanden og byggede pærevagten om så den passede til den meget mindre strøm. Det har nu virket upåklageligt i 5-6 år.
Det er ret sikkert i din rude stoplygte du skal finde fejlen. Kinesiske lysdioder af dårlig kvalitet begynder ofte at blinke når de bliver varme da regulatoren er stået af, så det er nok det der sker når du træder på pedalen i længere tid. Men først skal du jo vide hvad der er gjort for at pærevagten ikke aktiverer pga lysdioderne.
Det er ret sikkert i din rude stoplygte du skal finde fejlen. Kinesiske lysdioder af dårlig kvalitet begynder ofte at blinke når de bliver varme da regulatoren er stået af, så det er nok det der sker når du træder på pedalen i længere tid. Men først skal du jo vide hvad der er gjort for at pærevagten ikke aktiverer pga lysdioderne.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Lys i piktogram
Hej Sune
LED-pærer i bagrudelygten? Du har vel ikke LED-pærer i den højtplacerede bremselygte? I givet fald hvorfor? Jeg husker en anden tråd, hvor nogen gjorde sig lystig over (din?) bekymring over levetiden på fjernlyspærer, og burde holde mig for god til noget lignende, meen -jeg kan ikke dy mig: Er det for at spare strøm? Bruger du bremsepedalen som fodstøtte?
Jeg ville starte med at udskifte 5W-glassokkelpærerne i den højtplacerede bremselygte -det er nemt og billigt. Når du siger, at alle baglygtepærer virker, gælder det vel også alle bremselysene? Det er helt normalt, at piktogrammet først lyser op, når man træder på bremsen (hvis det altså er en bremselygtepære, der er gået). At det først sker efter en længere nedbremsning, har jeg ikke prøvet, men det kan måske skyldes, at det kun er nogle af de små 5W-pærer, der er gået. Eller måske noget koks med forbindelsen til dobbeltpæren (5/21W)?
Mvh/NC
LED-pærer i bagrudelygten? Du har vel ikke LED-pærer i den højtplacerede bremselygte? I givet fald hvorfor? Jeg husker en anden tråd, hvor nogen gjorde sig lystig over (din?) bekymring over levetiden på fjernlyspærer, og burde holde mig for god til noget lignende, meen -jeg kan ikke dy mig: Er det for at spare strøm? Bruger du bremsepedalen som fodstøtte?
Jeg ville starte med at udskifte 5W-glassokkelpærerne i den højtplacerede bremselygte -det er nemt og billigt. Når du siger, at alle baglygtepærer virker, gælder det vel også alle bremselysene? Det er helt normalt, at piktogrammet først lyser op, når man træder på bremsen (hvis det altså er en bremselygtepære, der er gået). At det først sker efter en længere nedbremsning, har jeg ikke prøvet, men det kan måske skyldes, at det kun er nogle af de små 5W-pærer, der er gået. Eller måske noget koks med forbindelsen til dobbeltpæren (5/21W)?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Lys i piktogram
Mens at I har gjort jeg morsomme på min bekostning, har jeg været i gang med at adskille bremselygten over bagruden. I mørke. Med pandelygte. Og selvfølgelig er der ikke LED-pærer i, det er mig der vrøvler Til gengæld er fatningerne så rustne/irrede, at jeg tror det bliver svært at redde. Foreløbig er lygten tapet over med sort Gaffa, så håber jeg ordensmagten vender det blinde øje til, mens jeg finder en løsning
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Lys i piktogram
Hej igen
HF_Eco har garanteret mindst én på lager, jeg kan sikkert finde en velfungerende i Kastrup (min gamle blå dame, hvor det virkede -og havde nye pærer), og Tørring burde også have en på lager. Sig til, hvis jeg skal skaffe én.
Sætter du også gaffa over piktogrammet? (for nu at gnide salt i såret)
Mvh/NC
PS: Håber, du har en ordentlig pandelampe. Efter mange år med Harald Skrald-tingester har jeg fået en lille, effektiv Petzl-lampe af min datter. Den er så effektiv og behagelig, at den sagtens erstatter andet lys (og jeg tænker glad på hende, hver gang jeg bruger den) .
Mvh/NC
HF_Eco har garanteret mindst én på lager, jeg kan sikkert finde en velfungerende i Kastrup (min gamle blå dame, hvor det virkede -og havde nye pærer), og Tørring burde også have en på lager. Sig til, hvis jeg skal skaffe én.
Sætter du også gaffa over piktogrammet? (for nu at gnide salt i såret)
Mvh/NC
PS: Håber, du har en ordentlig pandelampe. Efter mange år med Harald Skrald-tingester har jeg fået en lille, effektiv Petzl-lampe af min datter. Den er så effektiv og behagelig, at den sagtens erstatter andet lys (og jeg tænker glad på hende, hver gang jeg bruger den) .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Folk med rigtige gearkasser har nok ikke dette problem, det havde jeg ihvertfald ikke i min tidligere 9000.
Re: Lys i piktogram
Du har jo selv morfargear og burde derfor ligesom jeg have opdaget at lampen i bagruden er af ringe kvalitet og aldrig har været beregnet til at kunne modstå varmen fra pærerne hvis de er tændt i længere tid.
Folk med rigtige gearkasser har nok ikke dette problem, det havde jeg ihvertfald ikke i min tidligere 9000.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Lys i piktogram
Hej
Nåja, undskyld hånligheden/lystigheden . Jeg er bare træt af blændende striber LED-nummerpladelys, fancy blink-, bag- og bremselys, blændende TSvansen-forlygtepærer og alt det andet gøgl, man finder smart nu om dage. Når vi nu har biler med store, synlige og sikre lysflader, intelligent designet kørelys og alt det andet, som SAAB har tænkt over i sikkerhedens navn.
Jeg har egentlig ikke dårlige erfaringer med bremselyset. Du har da ret i, at det kan komme til at se lidt træt ud i plasten -til gengæld ruster/irrer det næppe, som Sunes har gjort. Og det er altså min nummer to med morfargear -den første trillede (og bremsede) over 360.000 km/23 år, og min nuværende har 225.000 km og 25 år på bagen -begge uden bremselygteproblemer.
Og så blev jeg lige lidt nysgerrig. Man kan faktisk købe nyt for "kun" 723 kr.: https://webshop-dk.saabparts.com/9000/l ... plight-452.
Mvh/NC
Nåja, undskyld hånligheden/lystigheden . Jeg er bare træt af blændende striber LED-nummerpladelys, fancy blink-, bag- og bremselys, blændende TSvansen-forlygtepærer og alt det andet gøgl, man finder smart nu om dage. Når vi nu har biler med store, synlige og sikre lysflader, intelligent designet kørelys og alt det andet, som SAAB har tænkt over i sikkerhedens navn.
Jeg har egentlig ikke dårlige erfaringer med bremselyset. Du har da ret i, at det kan komme til at se lidt træt ud i plasten -til gengæld ruster/irrer det næppe, som Sunes har gjort. Og det er altså min nummer to med morfargear -den første trillede (og bremsede) over 360.000 km/23 år, og min nuværende har 225.000 km og 25 år på bagen -begge uden bremselygteproblemer.
Og så blev jeg lige lidt nysgerrig. Man kan faktisk købe nyt for "kun" 723 kr.: https://webshop-dk.saabparts.com/9000/l ... plight-452.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Lys i piktogram
Ja, de er urimeligt pebrede, disse reflektorer...det er de bestemt ikke værd
Jeg trængte selv til en opfriskning på min nu afdøde CSE´er i sin tid. Jeg ville arbejde på en alternativ løsning (læs: forbedring), og jeg valgte at forske lidt i muligheden for at benytte LED´ere fra en 9-5 Estate. En sådan lygte havde jeg i gemmerne, så i samråd med en elektronikkyndig ven, blev dette bygget i min 9000. Han fortalte, at printet rent teknisk var konstrueret med 4 dioder ad gangen, altså 4 grupper i alt, da der er 16 af slagsen. Den blev delt i to og forbundet med et par ledninger. Således fik jeg en løsning i "2 etager", så at sige. En passende effektmodstand blev bygget i, således pærevagten blev snydt. I kombi med et nyt glas - der var til at betale dengang - blev resultatet enestående fedt. Ensbetydende med et særdeles kraftigt bremselys, hvor linserne også var blevet flyttet over, istedet for det noget fesne lys fra de 4x5 stk. 5 watt´s pærer. Dette set-up har jeg selvfølgeligt gemt
Det skal lige nævnes, at en eller 2 sprungne pærer normalvis IKKE vil aktivere pictogram-advarslen. Men i tilfældet her vil også jeg sige, at problemet skal findes enten i selve lygten eller den tilhørende lampekontrolboks, monteret i samme beslag som el-antennen.
Og nej, jeg har desværre ikke nogen reflektor liggende, som er egnet til genbrug
/Henrik
Jeg trængte selv til en opfriskning på min nu afdøde CSE´er i sin tid. Jeg ville arbejde på en alternativ løsning (læs: forbedring), og jeg valgte at forske lidt i muligheden for at benytte LED´ere fra en 9-5 Estate. En sådan lygte havde jeg i gemmerne, så i samråd med en elektronikkyndig ven, blev dette bygget i min 9000. Han fortalte, at printet rent teknisk var konstrueret med 4 dioder ad gangen, altså 4 grupper i alt, da der er 16 af slagsen. Den blev delt i to og forbundet med et par ledninger. Således fik jeg en løsning i "2 etager", så at sige. En passende effektmodstand blev bygget i, således pærevagten blev snydt. I kombi med et nyt glas - der var til at betale dengang - blev resultatet enestående fedt. Ensbetydende med et særdeles kraftigt bremselys, hvor linserne også var blevet flyttet over, istedet for det noget fesne lys fra de 4x5 stk. 5 watt´s pærer. Dette set-up har jeg selvfølgeligt gemt
Det skal lige nævnes, at en eller 2 sprungne pærer normalvis IKKE vil aktivere pictogram-advarslen. Men i tilfældet her vil også jeg sige, at problemet skal findes enten i selve lygten eller den tilhørende lampekontrolboks, monteret i samme beslag som el-antennen.
Og nej, jeg har desværre ikke nogen reflektor liggende, som er egnet til genbrug
/Henrik
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Lys i piktogram
...her lige et par billeder af mit eget daværende, beskedne resultat ->
Der er pænt smæk på...og det var netop hele hovedformålet med det lille "hyggeprojekt"! På billede #1&2 anes et par lodrette, sorte striber bag glasset. Det er såmænd blot 2 stykker gummibånd, der har til formål at holde de to rækker af dioder sammen.
/Henrik
Der er pænt smæk på...og det var netop hele hovedformålet med det lille "hyggeprojekt"! På billede #1&2 anes et par lodrette, sorte striber bag glasset. Det er såmænd blot 2 stykker gummibånd, der har til formål at holde de to rækker af dioder sammen.
/Henrik
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Lys i piktogram
Mange spørgsmål og heldigvis også svar
Ja, min pandelygte er også af mærket Petzl, det er det eneste der dur.
Der var kun en fungerende pære tilbage i bremselygten over bagruden, så mon ikke det er derfor strømvagten er blevet udløst? Har allerede skaffet mig en bytter fra en lokal leverandør, men tak for tilbuddet om hjælp, NC.
Ja, min pandelygte er også af mærket Petzl, det er det eneste der dur.
Der var kun en fungerende pære tilbage i bremselygten over bagruden, så mon ikke det er derfor strømvagten er blevet udløst? Har allerede skaffet mig en bytter fra en lokal leverandør, men tak for tilbuddet om hjælp, NC.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870