Side 1 af 1

Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

: 5. nov 2019, 15:23
af viking
https://www.classicandsportscar.com/fea ... h-dolomite

God artikkel.

"Saab had taken the new crossflow powerplant and mounted it longitudinally, with the clutch and Triumph 1300-derived gearbox mounted at the front of the car"

Kan godt forstå hvorfor den gearkasse er noget slap...
Men det er også medio 60erne design der holdt helt til 1994 !

Triumph var glad for motoren, mens Saab var træt at den dårlige kvalitet.
Men noget godt kom der ud af det: Saab B og H motoren der gik til frem til 2009.

Re: Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

: 5. nov 2019, 19:14
af Jensen
Fin artikel. Hyggelig læsning. :)
MVH Mads

Re: Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

: 6. nov 2019, 17:59
af Mortenvig
Jeg forstår ikke hvorfor at alle saabs egne 4 cylindrede motorer kaldes en H motor efter 1981.
Der er ikke mange ting der kan bruges fra den oprindelige motor, i en sen motor fra 2009.

MVH
Morten

Re: Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

: 6. nov 2019, 21:38
af Peter
Den havde H-øjere kompression.