Så fik vores nye regime lavet en lov der er så himmelråbende tåbelig at de selv indrømmer at den er det, men den bliver naturligvis indført alligevel.
I denne liste:
https://www.drivkraftdanmark.dk/wp-cont ... cykler.pdf
står der at alle Saab'er uden undtagelse er godkendt til 10% sprit i benzinen.
Det har jeg overordentligt svært ved at tro, da mange af bilerne er fremstillet langt før man begyndte at putte sprit i.
Jeg har også meget svært ved at tro at Saab har brugt tid og penge på at undersøge om f.eks. V4'eren kan tåle spritten.
Jeg ved hvor aggressivt bare 15% sprit er imod alle bløddelene i motoren og gætter på at 10% er næsten lige så slemt.
Er der nogen der ved om nogle af de ældre Saab'er rent faktisk er blevet testet med 10% sprit?
Og hvordan er det med 100 oktan benzinen, skal der også mere sprit i den?
Regimet slår atter til
Redaktør: Bestyrelsen
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Regimet slår atter til
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Sprit og/eller benzol i benzinen til SAAB totakter er FORBUDT. Smøringen kan gå fløjten..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Andréoestberg
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Nu bliver jeg jo noget nervøs, som stor v4 entusiast
Vil det stadig være muligt at købe almindelig oktan 95 benzin til de gamle biler, jeg vil nødig stå med total ødelagt motor, fordi at den har kørt på 10% træsprit
Vil det stadig være muligt at købe almindelig oktan 95 benzin til de gamle biler, jeg vil nødig stå med total ødelagt motor, fordi at den har kørt på 10% træsprit
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Tank oktan 100 der er stadig kun 5% sprit i.
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Træsprit er det vel ikke ???
Der tilsættes 10% bioethanol
Træsprist er Methanol ( Ren Metanol bruges til Speedway ).
Hvem skriver noget om at brændstofforbruget forøges med forøget ethanol indhold ?
Det glemmer man "vist"
Må hellere købe et fad racer benzin til min V4, så er der fred til 2021
Hvor kan man købe oktan 100 med bly, det mangler de gamle motorer
Der tilsættes 10% bioethanol
Træsprist er Methanol ( Ren Metanol bruges til Speedway ).
Hvem skriver noget om at brændstofforbruget forøges med forøget ethanol indhold ?
Det glemmer man "vist"
Må hellere købe et fad racer benzin til min V4, så er der fred til 2021
Hvor kan man købe oktan 100 med bly, det mangler de gamle motorer
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Hej
Det er vel ikke vores nye regime, der har ansvaret, men det gamle, der ikke rettidigt har implementeret et EU-direktiv, så man nu laver en hovsaløsning, der kun gælder et år...
Stigningen fra E5 til E10 generer næppe nogen SAAB-motorer -heller ikke V4 (som til gengæld vil være glad for et oktantal på mindst 97).
For totakterne er det ganske rigtigt noget helt andet -her må man jo ikke engang bruge karburatorsprit, så selv E5 er vel dybt problematisk? Og standardmotorerne, der æder alt med/uden bly helt ned til oktan 85, har jo slet ingen glæde af oktan 100 . Findes der steder, der sælger totaktsbenzin uden sprit, eller er det noget, der skal hentes på apoteket på recept?
Edwins udmærkede link anbefaler brug af fuldsyntetisk totaktsolie, hvis man er tvunget til at bruge etanolblandet benzin. Desuden er problemet mindre eller ikke eksisterende, hvis motoren har tryksmøring som SAABs GT- og sportsmotorer.
Mvh/NC
Det er vel ikke vores nye regime, der har ansvaret, men det gamle, der ikke rettidigt har implementeret et EU-direktiv, så man nu laver en hovsaløsning, der kun gælder et år...
Stigningen fra E5 til E10 generer næppe nogen SAAB-motorer -heller ikke V4 (som til gengæld vil være glad for et oktantal på mindst 97).
For totakterne er det ganske rigtigt noget helt andet -her må man jo ikke engang bruge karburatorsprit, så selv E5 er vel dybt problematisk? Og standardmotorerne, der æder alt med/uden bly helt ned til oktan 85, har jo slet ingen glæde af oktan 100 . Findes der steder, der sælger totaktsbenzin uden sprit, eller er det noget, der skal hentes på apoteket på recept?
Edwins udmærkede link anbefaler brug af fuldsyntetisk totaktsolie, hvis man er tvunget til at bruge etanolblandet benzin. Desuden er problemet mindre eller ikke eksisterende, hvis motoren har tryksmøring som SAABs GT- og sportsmotorer.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Har du dette fra en pålidelig kilde eller er det rent gætværk?
Re: Regimet slår atter til
Har du dette fra en pålidelig kilde eller er det rent gætværk?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Hej Carlsson
Det er rent gætværk -ellers skrev jeg ikke "næppe". Og gætteriet bygger på det faktum, at der anbefales karburatorsprit -men helt rigtigt: Der er selvfølgelig stor forskel på en lejlighedsvis tilsætning af 4% sprit og så konstant tilsætning af 10%. Og det er nok benzinpumpen, der er det ømme punkt, så jeg ville også ofre pengene på 100 oktan til en V4 -det er jo næppe benzinregningen, der tynger her. Det samme for 99, OG900 og alle andre klenodier, der ikke bruges til daglig.
Til daglig brug har jeg ingen betænkning ved E10. Men jeg har jo i anden sammenhæng betalt prisen for at være for optimistisk i forhold til at følge nye anbefalinger...
Mvh/NC
Det er rent gætværk -ellers skrev jeg ikke "næppe". Og gætteriet bygger på det faktum, at der anbefales karburatorsprit -men helt rigtigt: Der er selvfølgelig stor forskel på en lejlighedsvis tilsætning af 4% sprit og så konstant tilsætning af 10%. Og det er nok benzinpumpen, der er det ømme punkt, så jeg ville også ofre pengene på 100 oktan til en V4 -det er jo næppe benzinregningen, der tynger her. Det samme for 99, OG900 og alle andre klenodier, der ikke bruges til daglig.
Til daglig brug har jeg ingen betænkning ved E10. Men jeg har jo i anden sammenhæng betalt prisen for at være for optimistisk i forhold til at følge nye anbefalinger...
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Ja, du burde da have lært lektien og være mere kritisk overfor at eksperimentere med uerstattelige Saab 9000 biler.
Jeg køber ikke "drivkraftdanmark"'s liste. Hvor er kildeangivelsen? Det ser jo ikke så godt ud hvis de skriver at godkendelsen til E10 for samtlige Saab biler kommer fra tjeneren nede på den lokale....
Jeg tror ikke på at Saab 9000 er hverken testet eller bygget til at køre med sprit i benzinen. Den sidste bil forlod fabrikken i 1998, og dengang kunne man da ikke drømme om at bruge spritten til andet end at drikke. Og hvorfor skulle Saab dog begynde at teste udgåede modeller.
Jeg ved fra det maritime miljø at sprit er ultra aggressivt overfor mange gummi- og plastiktyper, som ellers er fuldstændigt upåvirket af benzin.
Jeg køber ikke "drivkraftdanmark"'s liste. Hvor er kildeangivelsen? Det ser jo ikke så godt ud hvis de skriver at godkendelsen til E10 for samtlige Saab biler kommer fra tjeneren nede på den lokale....
Jeg tror ikke på at Saab 9000 er hverken testet eller bygget til at køre med sprit i benzinen. Den sidste bil forlod fabrikken i 1998, og dengang kunne man da ikke drømme om at bruge spritten til andet end at drikke. Og hvorfor skulle Saab dog begynde at teste udgåede modeller.
Jeg ved fra det maritime miljø at sprit er ultra aggressivt overfor mange gummi- og plastiktyper, som ellers er fuldstændigt upåvirket af benzin.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Kilden kommer fra tyskland og er fuld af småfejl.
SAAB alle benzin biler efter 1979, kan tåle 10 % etanol i tanken.
Ifølge tyskerne, der har deres oplysninger fra fabrikken.
Og det passer meget godt med da de omstillede produktionen til at kunne køre på blyfri benzin.
Der var særdeles aggressiv over for gummi detaljer i Brændstof systemet.
Personlig venter jeg stadig på E85 i danmark, måske i år 2085
MVH
Morten
SAAB alle benzin biler efter 1979, kan tåle 10 % etanol i tanken.
Ifølge tyskerne, der har deres oplysninger fra fabrikken.
Og det passer meget godt med da de omstillede produktionen til at kunne køre på blyfri benzin.
Der var særdeles aggressiv over for gummi detaljer i Brændstof systemet.
Personlig venter jeg stadig på E85 i danmark, måske i år 2085
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Og så kommer udstødningen til at få en karakteristisk "duft", som gør mig ganske nostalgisk, når to-takteren kører på Castrol Racing oil
Re: Regimet slår atter til
Jeg ville nok vælge at bruge vegetabilsk racing-oil til en to-takter, når der kommer bio-metanol i brændstoffet. Det er det, der fungerer bedst på motorer, der kører på nitrometan, så det kan nok også klare en sjat "sprit".
Og så kommer udstødningen til at få en karakteristisk "duft", som gør mig ganske nostalgisk, når to-takteren kører på Castrol Racing oil
Sláinte
Mick
Mick
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Herligt. Har fabrikken så også opgivet en max. sprit procent?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Jeg fik det gjort en del år tilbage og har nydt det lige siden
Tilbage til topic
Det er sgu spændende læsning, især når et fremtidigt køb af benzinbil nærmer sig.
Re: Regimet slår atter til
Vi skal da ha ombygget dine topstykkers ventilsæder så du er ligeglad med bly'et.....
Jeg fik det gjort en del år tilbage og har nydt det lige siden
Tilbage til topic
Det er sgu spændende læsning, især når et fremtidigt køb af benzinbil nærmer sig.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
Næh nej min bil stå som ab fabrik..
Ikke noget ombygning..
(Kunne ikke finde på at fixe motor uden at ordne ventil og sæder til blyfri)
Men jeg har købt min sidste nye bil med forbrændingsmotor...
Den fest er ved at lukke helt..
Ikke noget ombygning..
(Kunne ikke finde på at fixe motor uden at ordne ventil og sæder til blyfri)
Men jeg har købt min sidste nye bil med forbrændingsmotor...
Den fest er ved at lukke helt..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Regimet slår atter til
For mine påhængsmotorer (2-taktere) godkender fabrikken følgende spritindhold:
Max. 10% Ethanol
eller
Max. 5% Metanol + 5% anden sprit
Fabrikken godkender også op til 16% Biobutanol (BU16) som vist ikke er noget man bruger i DK.
https://en.wikipedia.org/wiki/Butanol_fuel
Biobutanol har åbenbart ikke Ethanolens dårlige egenskaber, såsom tiltrækning og binding af vand og aggressivitet overfor gummi/plastik.
Fabrikken er ikke særligt bekymret overfor dårlig smøring, men mere sprittens dårlige vane med at tiltrække og holde på vand.
Dette kan jo også være et voldsomt problem med en motor som ikke bruges dagligt.
Påhængsmotorerne kører med en speciel TC-W3 olie da de typisk kører med en væsentligt lavere temperatur end andre 2-taktere.
Denne olie er tilsyneladende ikke særlig følsom overfor spritten, men lad nu være med at bruge den til motorsaven eller knallerten, hvorimod jeg tror at den er velegnet til en vandkølet Saab 2-T
https://www.nmma.org/certification/oil/tc-w3
Max. 10% Ethanol
eller
Max. 5% Metanol + 5% anden sprit
Fabrikken godkender også op til 16% Biobutanol (BU16) som vist ikke er noget man bruger i DK.
https://en.wikipedia.org/wiki/Butanol_fuel
Biobutanol har åbenbart ikke Ethanolens dårlige egenskaber, såsom tiltrækning og binding af vand og aggressivitet overfor gummi/plastik.
Fabrikken er ikke særligt bekymret overfor dårlig smøring, men mere sprittens dårlige vane med at tiltrække og holde på vand.
Dette kan jo også være et voldsomt problem med en motor som ikke bruges dagligt.
Påhængsmotorerne kører med en speciel TC-W3 olie da de typisk kører med en væsentligt lavere temperatur end andre 2-taktere.
Denne olie er tilsyneladende ikke særlig følsom overfor spritten, men lad nu være med at bruge den til motorsaven eller knallerten, hvorimod jeg tror at den er velegnet til en vandkølet Saab 2-T
https://www.nmma.org/certification/oil/tc-w3
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.