Banner cycler

Montering førersæde Saab 99

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

michno
EXTREME SAAB FREAK

Montering førersæde Saab 99

5. apr 2020, 21:22

Det burde være helt simpelt....
Vi har taget førersæde ud af min søns SAAB 99. Nu kan vi bare ikke få det på plads igen.

Det er ret svært at forklare, hvad der ikke vil, som vi vil, men måske er der nogen af jer, der har prøvet at montere sædet og derfor ved, hvad jeg taler om.

Der er tale om en årg 1984.

Foran er sædet monteret med to beslag nedover en tværgående skinne. Intet problem. Men bagest skal to "fødder" ned i et i bunden monteret beslag og ind i det øverste af to hak. Vi kan umuligt få foden i højre side ned i beslaget.

Hvis det giver mening for nogen. Og I ved hvad jeg taler om. Og ikke mindst at I har en løsning ville det være herligt.

PM Michno

NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Re: Montering førersæde Saab 99

5. apr 2020, 21:47

Hej Michno

Jeg skal godt nok grave dybt (måske for dybt?) for at genkalde mig monteringen, da det er ved at være længe siden, jeg var den lykkelige ejer af en SAAB med denne simple, men geniale justeringsmekanisme (kritiseret af vankundige motorjournalister, der ikke kunne finde ud af at bruge den :shock: ).

Sædet sidder fast i bøjlen fortil, som hæver/sænker forenden. Man starter med at montere sædet bagtil i nederste hak (så det altså står i højeste position), hvorefter man kan montere bøjlen fortil. Nu bør sædet kunne trykkes ned bagtil, hvis man sidder i det, mens man justerer mekanismen til bøjlen i for. Skal sædet op igen bagtil, letter man r*ven eller står ud, og justerer op/ned i for.

Hvis det ikke er muligt at få sædet "i hak" bagtil, må fjederen med kåbe være kæntret eller blokeret på en eller anden måde. Eller den er knækket eller væk i den anden side, hvis I kan få den i øverste hak/nederste position der.

Håber, mine vage erindringer kan være til hjælp. Jeg har skiftet sæder på min '78-er, og husker ikke problemer med det. Jeg kan dog ikke helt huske, hvor bøvlet, det var, da det er næsten 29 år siden...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
SAAB97
SUPER SAAB FREAK

Re: Montering førersæde Saab 99

6. apr 2020, 07:19

Ja det er som NC skriver, ryglænet skal ligges frem og så skal sædet vippes ca. 45 grader bagover og tryk sædet ned på de "kapsler som indeholder fjederene" så skub sædet bagud så de 2 kroge kommer under bøjlen vip sædet ned på de forreste beslag pas på at du får den forreste højde juster rigtig på plads så burde den være på plads i med boltene og sædevarmen tilsluttes.

Tilbage til "Classic Forum"