Står foran at ville forsøge at reparere forsæderne i min Griffin, der i begge sider har det problem, at mekanisken "takker over", når man forsøger at hæve selve sædehynden. Jeg har hamstret mig to sæder, hvori mekanismen virkede da de blev pillet ud af donorbilen, og nu er mit spørgsmål hvilken af de tre motorer, der styrer den op- og nedgående bevægelse. Gætter på, at det må være en af de to til højre?
Opfølgende dertil vil jeg gerne vide, om nogen derude kender lidt til mekanikken i det hele og kan guide mig lidt udi, om det bedste er at afmontere motorer og selve det tandhjulshus de sidder på, og så flytte hele skidtet over i de andre sæder? Ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an; den tværgående tandstang ser ud til at kunne volde problemer.
Elektriske sæder
Redaktør: Bestyrelsen
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Elektriske sæder
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Elektriske sæder
Hvorfor skifter du ikke bare hele rammen?
Med motorer og gear , som en komplet unit ?
MVH
Morten
Med motorer og gear , som en komplet unit ?
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elektriske sæder
Det troede jeg slet ikke kunne lade sig gøre? Hvad med fjedre osv, som jeg jo allerede har fjernet for at kunne komme bedre til?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Elektriske sæder
Er bange for, det bliver for komplext at begive sig ud i en reparation. Særligt nu, hvor du er så heldig at have et par gode erstatningssæder, ligger det vel lige til højrebenet at flytte al polstring og betræk fra din Griffin over på dem. Så kan man altid bagefter "forske" lidt i, hvad der egentligt gik galt med det gamle. Som jeg ser det, har det tydeligvis noget at gøre med, at sædebespændingen var løs, da du i sin tid var forbi her. På den måde vil tandhjul og kransen alt andet lige nærmest gå fra i hinanden og dermed ud af indgreb.
Ja, det må være de to motorer til højre på billedet, der har med tiltningen at gøre og den venstre til frem/tilbage. Er du i tvivl, så sæt noget strøm til fra et 12V batteri el.lign. og bevæg kontakterne. Det er nemt.
Så, ved at benytte ovennævnte fremgangsmåde, har du alle tiders mulighed for at få det bedst tænkelige resultat ud af projektet og virkeligt få et velfungerende, velsmurt og driftstabilt system ud af anstrengelserne, inklusive fuldt fungerende varme i begge sæder. Det er nu, det skal ordnes, hvis der er fejl på det.
Hvad angår ompolstringen skulle jeg gerne være dig behjælpelig, da jeg har arbejdet med dette ved flere lejligheder tidligere og dermed opnået en vis ekspertise på området (sagt i al beskedenhed). Her ses mit tidligere projekt med ombyggede A50-sæder, der senere hen stod for at skulle igennem en "kabelreparation" til ryglænsjusteringen:
/Henrik
Ja, det må være de to motorer til højre på billedet, der har med tiltningen at gøre og den venstre til frem/tilbage. Er du i tvivl, så sæt noget strøm til fra et 12V batteri el.lign. og bevæg kontakterne. Det er nemt.
Så, ved at benytte ovennævnte fremgangsmåde, har du alle tiders mulighed for at få det bedst tænkelige resultat ud af projektet og virkeligt få et velfungerende, velsmurt og driftstabilt system ud af anstrengelserne, inklusive fuldt fungerende varme i begge sæder. Det er nu, det skal ordnes, hvis der er fejl på det.
Hvad angår ompolstringen skulle jeg gerne være dig behjælpelig, da jeg har arbejdet med dette ved flere lejligheder tidligere og dermed opnået en vis ekspertise på området (sagt i al beskedenhed). Her ses mit tidligere projekt med ombyggede A50-sæder, der senere hen stod for at skulle igennem en "kabelreparation" til ryglænsjusteringen:
/Henrik
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elektriske sæder
Hej Henrik
Siden forslaget om at flytte hele rammen over, har jeg faktisk nørklet lidt med det, løsnet bolte og set på, hvad der kan lade sig gøre osv. Umiddelbart, men knapt fatteligt (for det ser faktisk uhyre simpelt ud!) lader det til, at hele skidtet/rammen inkl. de tre af motorerne sidder fastspændt med fire bolte, og uden videre kan løftes ud, når ellers kabler, stik usw. er løsnet. Besnærende... Det bliver weekendens projekt, hvis jeg da kan vente så længe
Håber det kan være løsningen, da erstatningssædernes bunde (fjedre og pianotrådnet) er ret angrebne af rust, hvilket heldigvis ikke gælder for selve rammen/mekanismen.
Siden forslaget om at flytte hele rammen over, har jeg faktisk nørklet lidt med det, løsnet bolte og set på, hvad der kan lade sig gøre osv. Umiddelbart, men knapt fatteligt (for det ser faktisk uhyre simpelt ud!) lader det til, at hele skidtet/rammen inkl. de tre af motorerne sidder fastspændt med fire bolte, og uden videre kan løftes ud, når ellers kabler, stik usw. er løsnet. Besnærende... Det bliver weekendens projekt, hvis jeg da kan vente så længe
Håber det kan være løsningen, da erstatningssædernes bunde (fjedre og pianotrådnet) er ret angrebne af rust, hvilket heldigvis ikke gælder for selve rammen/mekanismen.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Elektriske sæder
Det lykkes i weekenden at bytte bundrammen ud, og således så der ud inden i tandhjulshuset på den ramme, der måtte erstattes. Bilens første ejere må have været sværvægtere.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870