Banner cycler

Klimaanlæg

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

G9K
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. nov 2012, 21:01

Klimaanlæg

16. maj 2020, 22:16

Hej

Kan nogen mon hjælpe ❓
Når jeg kalibrere mit klimaanlæg vises et 1 tal, så hvilken fejl har anlægget så 🌞


De bedste hilsner
Gorm
Brugeravatar
Peter_Vinter
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 116
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: Klimaanlæg

16. maj 2020, 22:24

Hej Gorm - hvilken model taler vi om?
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4394
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Klimaanlæg

17. maj 2020, 02:01

Tyder på en 9000. Hvis så, indikerer tallet blot antallet af fejl i systemet. Man skal selv fejlsøge, da det ikke direkte relaterer sig til en specifik fejl, blot at der er fejl.

Et lille hint: Hvis og såfremt det skulle være aktuelt her, at klimaanlægget vedbliver at stå i "køle-mode", selvom man har valgt en relativ høj temperatur - eks.vis 25 gr. - er kabinetemp.sensoren synderen.

Ellers er eneste farbare vej nok at få en Tech II koblet på. Jeg gjorde det selv i tidernes morgen på min egen CS´er, og den fortalte mig, at nævnte sensor led af "open circuit". Ganske rigtigt...der var et ledningsbrud :wink:

/Henrik
Brugeravatar
Peter_Vinter
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 116
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: Klimaanlæg

17. maj 2020, 11:07

Det er ikke nødvendigvis en 9000, de nyere kan også selvteste og give talkoder der kan bruges til den første fejlsøgning.

9-5 OG:
https://saabinfo.se/en/og-9-5/error-cod ... ror-codes/

900 NG, 9-3 OG:
https://www.saabcentral.com/threads/9-3 ... cs.113589/

At kode 1 på begge varianter så betyder "ACC module - Internal control module malfunction" lyder ikke lovende :(

Mvh. Peter
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4394
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Klimaanlæg

17. maj 2020, 13:25

Peter_Vinter skrev: Det er ikke nødvendigvis en 9000, de nyere kan også selvteste og give talkoder der kan bruges til den første fejlsøgning
Ja, OK. Men bedømt ud fra Gorm´s brugernavn oveni, sagde det mig, at det nok var en 9000 :roll:

Men lad os høre fra ham selv...

/Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Klimaanlæg

17. maj 2020, 21:24

Hej

Nu hører jeg til dem, der finder det interessant at lære lidt om, hvordan de nymodens modeller opfører sig -det kunne jo være, at jeg endte med at eje en sådan selv. Så i dén sammenhæng er diverse skud i tågen OK i mine øjne.

Men bortset fra det bør Gorm nok rette sig ind efter, at det er et MUST, at man angiver model, årgang og alt andet relevant, når man beder om hjælp (alt andet kan være servicehistorik, km-tal osv. osv.). Ellers bliver det jo bare ved ...underholdningen...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Klimaanlæg

18. maj 2020, 12:43

Faldt lige over et sidste hint: Tråden er startet i Classic Forum, så mon ikke Henrik har ret?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
G9K
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. nov 2012, 21:01

Re: Klimaanlæg

19. maj 2020, 07:40

Hej igen

Ja!! undskyld, det er "selv følgelig" en 9000 2,3 turbo med automatgear årg. 1994

Jeg har skiftet udeføleren, men det hjalp ikke. jeg tænker også det kan være et ledningsbrud ??
De bedste hilsner
Gorm
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4394
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Klimaanlæg

19. maj 2020, 12:54

Så vidt, så godt. Altså en 9000 (som forventet)

Hvad kan du ellers berette? Oplever du nogen mærkværdigheder under drift, jvf. mit første svar?

Venligst berig os med noget mere info, som vil kunne bruges i fejlsøgningens hellige navn. At gætte sig frem er jo ingen kunst :wink:

Der er dog én ting, der ligger lige til højrebenet: Afmontér risten til kabinetemp.sensoren, sæt tænding på og tjek at møllen derinde snurrer rundt. Brug evt. en bette lommelygte. Er den død, så pil den ud og tjek den igennem, hvad tjekkes kan. Regn med, at den er fuld af støv og skidt. Vær varsom med at smøre den med olie efter afstøvning, hvis den skal genbruges :!:

/Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Klimaanlæg

19. maj 2020, 13:19

Hej Gorm

Dejlig bil og årgang (som min egen :D ).

Udeføleren? Mener du den, der viser udetemperaturen?

Og hvordan viser fejlen sig (udover i displayet)? Som det fremgår af andre tråde, er der en hel del drilagtige fejl, der ikke opdages af kontrolenheden, men da du er så "heldig", at enheden har opdaget den, ville jeg i første omgang lytte til Henrik og tjekke den indvendige temperaturføler. Kører "møllen", som den skal, og ser alt intakt og nogenlunde rent ud? Jeg har både prøvet et tilfælde, hvor "møllen" ikke kørte, og et, hvor selve følermodstanden var knækket af. I det ene tilfælde gav det gradvis nedkøling, i det andet uhæmmet varme... Jeg erindrer ikke, at det gav fejlkoder -kontrolenheden tog vist bare de fejlagtige temperaturmålinger for gode varer.

Men ellers er der som skrevet mange fejlmuligheder: Der måles bl.a. på motortemperatur (virker den korrekt på din bil?), udetemperatur og sol udover nævnte kabinetemperatur, og disse målinger sendes via EDU/SCC (som Carlsson har haft problemer med -kolde lodninger), ligesom selve kontrolenheden kan lide af kolde lodninger.

Men kabinetemperaturføleren er ret nem at komme til og kan fås for 586,75 DKK hos SaabParts (eller det nærmeste Saab-værksted). Har du en reserve (eller kan låne en), er det selvfølgelig en fordel -helt gratis er føleren jo ikke.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
G9K
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. nov 2012, 21:01

Re: Klimaanlæg

19. maj 2020, 17:50

:D

Det er ved at være 2 år siden jeg fik synet den, efter renovering (en del pladearbejde) som jeg brugte ca 3/4 år på. Jeg kørte i den et halvt års tid inden den kom under behandling. Klimaanlægget har ikke virket på noget tidspunkt, væske er tjekket som sagt "udeføler" (Jeg er gammel vvs mand, så derfor udtrykket) klimakontrol er tjekket med en anden (købt hos Bildelbasen i Sverige) og den indvendige temp føler er også tjekket
De bedste hilsner
Gorm
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Klimaanlæg

19. maj 2020, 21:27

Hej Gorm

Er problemet så, at den ikke vil køle? Dvs. at alt virker OK, så længe det ikke er så varmt, at du har brug for køling?

Og der er nok kølemiddel på? Og ingen synlige defekter på kondenser, slanger og kompressor? Kan du høre, at magnetkoblingen på kompressoren smækker ind, når du tilslutter ACC? (Bemærk, at anlægget kan indstilles til at starte i ECON, hvilket er en MEGET god ide, hvis der er fejl på det).

Og det er ikke sådan, at den kan lokkes til at køle, når du er oppe i fart?

Mange spørgsmål, men de kræver svar for at komme med et seriøst bud på fejlen.

Mvh/NC

PS: Hvilken landsdel bor du i? Der vil nok være nogle, der gerne hjælper...
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
G9K
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. nov 2012, 21:01

Re: Klimaanlæg

21. maj 2020, 08:54

Hej NC

Jeg glemte at oplyse at i infomationsdisplayet viser den err eller -39
De bedste hilsner
Gorm
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Klimaanlæg

21. maj 2020, 15:27

Hej Gorm

Du gør det jo næsten til en quiz, det her :? . Jeg tolker det sådan, at informationsdisplayet viser ERR eller -39, når det skal vise udetemperaturen. Så har du årsagen: ACC virker kun, når temperaturen er over 0 grader. Får den ingen besked (eller under 0), kobler den ikke ind. Og det, at den en gang imellem viser ERR, er nok årsagen til, at kontrolenheden har registreret fejlen.

Og du havde skiftet sensoren? Så er det vel en dårlig forbindelse -måske ledningsbrud eller en irret stikforbindelse eller (måske mere sandsynligt) en kold lodning/brudt kobberbane i instrumenthus og/eller SCC/EDU.

Jeg har set alle tænkelige fejlkilder beskrevet i anden tråd, men kan ikke lige finde den nu.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Klimaanlæg

21. maj 2020, 15:42

Hej igen

Nå, nu fandt jeg den: viewtopic.php?f=4&t=34138&start=60

:
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
Det drejer sig godt nok om motortemperaturen, men der er vel samme problem med udetemperaturen: Der er en føler med diverse forbindelser. Disse kan være defekte, men signalet skal jo via SCC/EDU, før det til syvende og sidst havner i instrumenthuset (og ACC-kontrolenheden).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
G9K
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. nov 2012, 21:01

Re: Klimaanlæg

22. maj 2020, 07:49

Tusind tak for hjælpen 🌞👍👍
De bedste hilsner
Gorm
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Klimaanlæg

22. maj 2020, 14:47

Hej Gorm

Velbekomme. Giver du en melding, når den endelige årsag er fundet og udbedret?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"