Banner cycler

Amok-alarm

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Amok-alarm

18. jun 2020, 07:37

Den ene fob til A50-eren er begyndt at stå af, så mens jeg fejlsøger på den, besluttede jeg mig i går aftes for at overgå til at låse med nøgle. Her til morgen gik alarmen, da bilen blev låst op igen. Med nøgle. Centrallåsen er lidt ustabil og låser ikke altid de andre døre op, men Lock-knappen i bilen virker fint, når den bruges. Startspærren er ikke aktiveret, så motoren kunne fint startes. Alarmen brølede løs, hver gang jeg forsøgte at låse op igen, indtil jeg fandt den gode fob frem og brugte den. Nu er gode dyr rådne, for hvad kan det skyldes!?


99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 09:05

Evt. bare en metode til frakobling af alarm. Er det nok at fjerne en sikring (famler lidt i blinde, da fruen er kørt på job i bilen)?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 09:57

Her er der beskrevet hvordan man sætter alarmen i transport mode, frakobler alarmen.
https://www.saabnet.com/tsn/faq/alarms.html
Mulige fejlkilder.
Boksen modtager ikke signal om at fører døren er blevet låst op.
Kontakten i døren kan være defekt eller der er problemer med stik ledningsnet i døren.
Dårlige lodninger i boksen

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 13:56

Hej Sune

Det er vist helt efter bogen, at alarmen går, hvis man låser bilen op med nøgle. Sådan havde konens OG900 det i hvert fald (et eftermonteret Ungo-anlæg). Da det på alle måder levede sit eget liv, blev alt undtagen centrallås demonteret, så vi og naboerne kunne sove roligt om natten. Den gik dog stadig i alarm, hvis man ikke brugte fjernbetjeningen (kunne høres ved klikkende relæer og ses på lysdioden).

Jeg ved ikke, om det var ligesådan på min 98'er, da den fungerede upåklageligt lige til det sidste (som var en indbrudsalarm, da en vognmand læssede en palle belægningssten ind ad bagruden :cry: :shock: ).

Kan du ikke bare fikse fob'en (eller bruge den gode)? Den er jo en utrolig dejlig ting at have, fremfor de lidt jammerlige låsecylindre på 9K'en. Jeg savner det i hvert fald meget på min nuværende, hvor det er fjernet.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 14:10

Det henviste link ser ud til kun at omfatte det helt gamle system "SAAB Touch Guard" fra engang i firserne til start-halvfemserne. Altså lige indtil det tidspunkt, denne del blev en fuldintegreret standard-ting fra fabrikken. Dermed kan den ikke bruges. Må dog erkende, at jeg ikke orkede at nærlæse den omfattende tekst i linket...men tager jeg fejl?

Omtalte bil har VSS = selvarmering. Når denne låses med nøgle, går systemet i startspærre efter et par minutter. Hvis man så vil slippe for en hysterisk alarmen, når vognen skal i brug, er man nødt til at frakoble den med fj.betj. Det kan nøglen ikke gøre - og alarmen vil gå. Systemet "ser det", som om der var indbrud. Jeg har ikke selv denne funktion længere, men det er blot, hvad jeg mindes fra både min egen gamle CSE´er og fra bøgerne i al almindelighed.

Men for lige at forstå det rigtigt: Hvad har du gjort forinden, for at bilen starter efter hensigten? Det er vel ikke EFTER, at motoren er igang, alarmen brøler? :shock: Og var der fuldstændigt ro omkring diode i højttalerristen VF,, eller gav den ex.vis et dobbeltblink fra sig?

Selve VSS-funktionen kan godt kobles fra permanent, men det kan kun gøres enten gennem en Tech II eller "T5 Suite". Skal den kunne huske det for tid og evighed, er man nødt til at flashe boksen ved sidstnævnte metode. Det er gjort før.

Systemet er faktisk rimeligt komplekst bygget op, når man nærstuderer diagrammerne, som jeg har gjort lidt i for at finde frem til en mulig fejlkilde med din Griffin (andet problem...eller er det?). ALLE signaler fra sensorer, switches, antennemodtager, diode, c.lås ECU etc. går til systemets hjerne, som er boksen ovre i højre side i passagersiden, godt gemt oppe under airbag´en/handskerummet. Men som bruger har man ikke mange andre muligheder en at stirre på dioden v. forruden. Dens opførsel (blinkemønstret) sladrer faktisk en hel del om, hvilken status systemet aktuelt befinder sig i. For omfattende at skrive alle detaljerne her, men kig i instr.bogen. Der findes en rigtig fin gennemgang af dette, som man kun kan lære af :idea:

Det er ej heller unormalt - skønt det er nok så irriterende - at al form for elektronik begynder at lave sære ting, når bilen når en vis alder...også på en SAAB! Det opleves selvklart som værende irriterende for den enkelte, uanset at det er naturligt nok. Tænk! Mange andre bilmærker skal altså ikke blive ret gamle, før der sker det ene og det andet mystiske med dem. Selv på dyre biler med sigtekorn ude på hjelmen. En ringe trøst, javel. Men alligevel værd at tænke lidt over :roll:

Mvh. Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 17:02

Hej Henrik (og Sune)

Linket gælder angiveligt frem til og med MY94 (du skal bare springe ned til LATER ALARMS), og har nogle gode, simple fif til hel eller delvis nedlukning af systemet (en god ting ved færgetransport eller hvis systemet begynder at fejle). Det har altid undret mig, hvad man skulle stille op med et velfungerende system på fx Englandsbåden -hvis man da ikke skulle efterlade bilen totalt ulåst og ubeskyttet. Hvor i instruktionsbogen ser man en beskrivelse af hel eller delvis desarmering?

Men gælder beskrivelsen i linket også for en A50? Det er jo ikke helt samme system på en '97, som det er på en '94.

Mht. driftssikkerheden er der vel ikke noget problem endnu -bortset fra fjernbetjeningen? Det manglede da også bare! Bilen er jo ikke engang fyldt 25 :wink: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 18:12

Først og fremmest til alle: Mange tak for jeres tid og gode svar, der dog rummer en del spørgsmål. Disse vil blive besvaret i det nedenstående.

Først og fremmest mistænker jeg en slidt låsecylinder eller følerkontakt i førerdøren, da det kun er den der låser op, når man bruger nøgle. Der høres en svag summen i centrallåsesystemet, men der sker ikke mere end det. Centrallåsen virker som nævnt fint, når man bruger Lock-knappen i kabinen.

Mortenvig:
Som Henrik nævner, er instruksen til frakobling så vidt jeg også kan se til ældre biler end min (relativt unge) MY98, så det afskærer mig nok desværre fra den mulighed.

NC:
Jeg vil bestemt forsøge at fikse fob’en, men ved endnu ikke helt hvordan. Der skal makkes med loddekolbe i kvæld; har vist et par liggende, der kan kannibaliseres. Mht. driftssikkerheden, så er dette det eneste problem ved bilen. Netop derfor er det så irriterende 😊

Henrik:
Alarmen virker ikke i A50’eren, desværre, så ingen blinkaflæsning er mulig :-/ Motoren lader sig fint starte, selvom man har låst døren op med nøgle og dermed udløst alarmen, der ufortrødent bræger derudaf, mens motoren spinder.

Kan i øvrigt supplere med, at den defekte fobs grønne knap lyser konstant, når man forsøger at åbne dørene. Bagklapsudløserknappen reagerer overhovedet ikke.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 22:53

Hej Sune

En A50 er vel MY97? Ellers er det vel en A51? :? Nå, skal ikke (endnu en gang) komme med morsomheder på din bekostning :oops: .

Din venstre lås opfører sig præcis som min (låser -som regel- kun selve cylinderen op, men ikke centrallåsen). Den låser dog fint det hele. Har du prøvet at bruge nøglen i højre side? Det virker nemlig fint på min -alt låser op og i, som det skal.

Jeg skal have min repareret, og melder tilbage, hvis jeg finder fejlen.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Amok-alarm

18. jun 2020, 23:20

NC_Ribe skrev:
18. jun 2020, 22:53
Hej Sune

En A50 er vel MY97? Ellers er det vel en A51? :? Nå, skal ikke (endnu en gang) komme med morsomheder på din bekostning :oops: .

Ork, du skal være så velkommen, men der står altså M98 i motorrummet :-)

Din venstre lås opfører sig præcis som min (låser -som regel- kun selve cylinderen op, men ikke centrallåsen). Den låser dog fint det hele. Har du prøvet at bruge nøglen i højre side? Det virker nemlig fint på min -alt låser op og i, som det skal.

Jeg skal have min repareret, og melder tilbage, hvis jeg finder fejlen.

Mvh/NC
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Amok-alarm

20. jun 2020, 08:53

Undersøgte det lidt mere.
Boksen er en kombineret startspærre og alarm.
Man kan ikke umiddelbart fjerne startspærren når alarmen er aktiv.
Så der er en der har været inde og fjernet startspærren rent fysisk. Og måske elektronisk.
Eller styreenheden lider af nogle seriøse fejl, som kan komme til at bide på et senere tidspunkt.
Mit bud er selv om du fjerner alarm boksen så vil bilen kunne starte og køre, det eneste du vil miste er fjernbetjeningen.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"