AC og blæser
Redaktør: Bestyrelsen
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
AC og blæser
Hvordan er det lige det fungerer med motorfan og AC-tilkobling? Min mekker siger at min Griffin har en fejl der gør, at den ikke automatisk tænder for motorblæseren, når AC tændes, men han bøvler med at finde årsagen. Kan nogen hjælpe?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: AC og blæser
Den er tryk styret
Mvh
Morten
Mvh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: AC og blæser
Hmm...hvis din "mekker" vitterligt mener, at blæseren skal starte simultant med aktivering af AC-kompressor, ja, så kommer han til at lede længe efter en "fejl". Ved han ikke, hvon´ det virker? Har han i det hele taget målt trykket i anlægget?
Jep, det er netop trykstyret. Et sted mellem 13 og 15 bar - husker ikke tallet så præcist - skal blæseren gerne gå igang. Trykket vil falde prompte. Vedbliver blæseren at være tavs, vil trykket blot fortsætte med at gå i vejret...lige indtil det når den kritiske grænse, hvor overtryksventilen eksploderer (ca. 30 bar), inden der sker yderligere skader på anlægget. Regn med, at det vil give et moderligt svineri i motorrummet med en ækel grøn substans i kølemidlet (sporestof).
På visse markeder er blæseren en 2-trins type. Har din det? Der skal således være et ekstra relæ (hvidt 40A type) i sikringskassen sammen med en 40A sikring og dobbelt tilslutning ved blæseren, med formodstand og ting (FAN HIGH SPEED). Det er så en anden historie.
Ergo: Der vil således være en mindre forsinkelse mellem indkobling af AC og blæserens indsættelse, som det er bygget fra starten af. Jeg har dog i min egen - ligesom i den nu afdøde sorte CSE´er - glæde af en hjemmelavet løsning, som netop gør det, din mekker mener må være ret, nemlig at de to ting aktiveres samtidigt. Årsagen i mit tilfælde er at sikre sig tilstrækkelig med køling til condensoren, efter at intercooleren er rykket helt ud foran og derved teoretisk set er en lille hindring for fartvindens adgang til denne AC-køler. Man ser, at trykket i anlægget ved denne manøvre holder sig smukt nede i det rolige område, da der herved altid er lidt blæs på køleren (lav fart!)
HVIS det dermed viser sig, at din blæser ikke starter overhovedet, så har jeg et forslag til, hvor fejlen skal findes. Men få nu først et måleur på og nedstir dette, før I bruger en hel bunke unødvendig tid på at lede efter fejl, der ikke findes
Indtil da...kør kun med anlægget i ECON!
/Henrik
Jep, det er netop trykstyret. Et sted mellem 13 og 15 bar - husker ikke tallet så præcist - skal blæseren gerne gå igang. Trykket vil falde prompte. Vedbliver blæseren at være tavs, vil trykket blot fortsætte med at gå i vejret...lige indtil det når den kritiske grænse, hvor overtryksventilen eksploderer (ca. 30 bar), inden der sker yderligere skader på anlægget. Regn med, at det vil give et moderligt svineri i motorrummet med en ækel grøn substans i kølemidlet (sporestof).
På visse markeder er blæseren en 2-trins type. Har din det? Der skal således være et ekstra relæ (hvidt 40A type) i sikringskassen sammen med en 40A sikring og dobbelt tilslutning ved blæseren, med formodstand og ting (FAN HIGH SPEED). Det er så en anden historie.
Ergo: Der vil således være en mindre forsinkelse mellem indkobling af AC og blæserens indsættelse, som det er bygget fra starten af. Jeg har dog i min egen - ligesom i den nu afdøde sorte CSE´er - glæde af en hjemmelavet løsning, som netop gør det, din mekker mener må være ret, nemlig at de to ting aktiveres samtidigt. Årsagen i mit tilfælde er at sikre sig tilstrækkelig med køling til condensoren, efter at intercooleren er rykket helt ud foran og derved teoretisk set er en lille hindring for fartvindens adgang til denne AC-køler. Man ser, at trykket i anlægget ved denne manøvre holder sig smukt nede i det rolige område, da der herved altid er lidt blæs på køleren (lav fart!)
HVIS det dermed viser sig, at din blæser ikke starter overhovedet, så har jeg et forslag til, hvor fejlen skal findes. Men få nu først et måleur på og nedstir dette, før I bruger en hel bunke unødvendig tid på at lede efter fejl, der ikke findes
Indtil da...kør kun med anlægget i ECON!
/Henrik
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: AC og blæser
Hej Sune og Henrik
Det er jo helt rigtigt, at blæseren ikke skal starte simultant med AC-pumpen, men da det samtidig er meget sandsynligt, at trykstyringen af blæseren er defekt, skal det vel med i overvejelserne? Se evt: viewtopic.php?f=12&t=33882.
Sune: Hvis du sætter ACC på min. temp. i tomgang (ved kold motor, så blæseren ikke slår til som køleblæser), bør blæseren starte efter ret kort tid. Dette er perlegrusmetoden, hvis man ikke lige har trykmåler til rådighed . Og der er altså endnu en sikkerhed: AC-pumpens magnetkobling skal slå fra, når trykket bliver for højt (længe før den endelige "sammenbrudsventil" med deraf følgende svineri åbner). Men det er usundt at køre med det forhøjede tryk (ved jeg af erfaring), så fidusen med kun at køre i ECO er fornuftig nok, indtil systemet virker korrekt.
Mvh/NC
Det er jo helt rigtigt, at blæseren ikke skal starte simultant med AC-pumpen, men da det samtidig er meget sandsynligt, at trykstyringen af blæseren er defekt, skal det vel med i overvejelserne? Se evt: viewtopic.php?f=12&t=33882.
Sune: Hvis du sætter ACC på min. temp. i tomgang (ved kold motor, så blæseren ikke slår til som køleblæser), bør blæseren starte efter ret kort tid. Dette er perlegrusmetoden, hvis man ikke lige har trykmåler til rådighed . Og der er altså endnu en sikkerhed: AC-pumpens magnetkobling skal slå fra, når trykket bliver for højt (længe før den endelige "sammenbrudsventil" med deraf følgende svineri åbner). Men det er usundt at køre med det forhøjede tryk (ved jeg af erfaring), så fidusen med kun at køre i ECO er fornuftig nok, indtil systemet virker korrekt.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66