Banner cycler

Saab 9000 2.3t, 1997 koldstart problem

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Saab 9000 2.3t, 1997 koldstart problem

6. mar 2021, 08:53

Når jeg starter går det fint de første ca. 10 sek. Herefter kan tomgang begynde at blive en smule ustabil. Lyden ændrer sig lidt (en lidt "spruttende" lyd) samt hvis jeg forsøger at køre og den blot skal "sejtrække" en smule går den ud. Der skal næsten ikke mere til end at man drejer på rettet. Det hele er overstået efter et par minutter så kører den som den plejer.

Hvis jeg blot lader den stå i tomgang og varme op vil den ofte gå ud af sig selv (dvs. kvæle sig selv). Nogen gange når den lige at "redde" sig selv lige før den sætter ud. Når det sker når den at give sig selv et "skud benzin" så den ryger op på f.eks. 2000 o/min et stykke tid før den falder til ro igen. Når den sætter ud......er den nem at starte igen og ofte kører den så normalt herfra.

En ny ting jeg observerede i går da jeg lod den stå i køre i tomgang efter koldstart var at pludselig så jeg at omdrejningstæller sprang fra ca. 8-900 o/min til ca. 2000.....og så tilbage igen uden at motoren ændrede omdrejninger. Det gjorde den flere gange og i starten af min kørsel virkede visning på instrument ikke stabil. Da jeg var kommet hjem lod omdrejningstæller at være kommet til sig selv igen.

Er der en sammenhæng.....eller er det med omdrejningstæller et isoleret problem?
Er instrument med kabel? .....eller styret elektronisk? og er det evt. samme information ECU'en får?

Nogen der har en idé om hvad mit problem kan være?

Vh Max


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9000 2.3t, 1997 koldstart problem

6. mar 2021, 10:41

Hvornår har du sidst renset tomgangsreguleringsventilen ?

Rulleventilen skal holdes ren ellers kan den ikke gøre sit job...

Gøres med Bell Add rens...

https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... 237472500/


http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

Det med omdrejningstælleren er noget elektrisk Grimlin.. Ofte er det forbindelseskablet bag instrumentet der skal fixes...
Senest rettet af viking 6. mar 2021, 11:04, rettet i alt 1 gang.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000 2.3t, 1997 koldstart problem

6. mar 2021, 10:50

Det som vises her?
http://saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

Tror aldrig den har været renset.
Men bilen skal snart til sit årlige service med olieskift osv.
Dvs. kan jeg foreslå at værkstedet renser den.

Om sommeren har jeg været ude for at den ryger op på små 2000 omdrejninger og bliver der et stykke tid og når den endelige falder til ro sætter den som regel ud. Her om vinteren har mønsteret været lidt andet.

Det er som om det hjælper en smule hvis jeg kører med høje omdrejninger et stykke tid til/fra job.....f.eks. kører i 3. gear hjem ad Lyngbyvejen med 90-100 km/t. Giver det mening at så kan man måske blæse den en smule ren?

Men det at omdrejningstæller pludselig svipper op på 2000 når den kører ca. 8-900 må være et isoleret problem og ikke noget med den anden fejl at gøre?
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9000 2.3t, 1997 koldstart problem

6. mar 2021, 11:16

Som en del af stort service , spørg værkstedet om de vil rense ventilen..

Det du gør med godt med omdrejning kan hjælpe lidt for det holder den varm så snask ikke klistre ventil til, så den bliver træg..

Det er en to portet ventil med et rulle stempel, bygget som en "elmotor" ret robust.
Olietåge fra krumtapsventilationen sætter sig på rulle stemplet og bliver klistret..så kan ventilen ikke arbejde som den skal..

Har prøvet det samme på mine tidl. Saab 9000. Heldigvis et det billigt at fixe..
Nogle Saab værksteder giver ventilen rens ved årligt service..

Kommentaren: "Hvornår har du sidst renset ventilen..." skal ses som mekanik humor.. ala
Det gode skib Martha "Hvornår er det stævnrør sidst smurt" :-)

Her er klippet med pumpen:

https://m.youtube.com/watch?v=HOxmowpAJaU

Kan ikke lige finde klippet med stævnrøret .

Så dampen op: :-)

https://m.youtube.com/watch?v=2WCNA1iKT7w
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000 2.3t, 1997 koldstart problem

6. mar 2021, 12:51

Jeg vil helt sikkert foreslå at den ventil bliver renset ved næste service :-)
Og det behøver ikke at blive gjort mens motoren kører......som med skibet Matha....

Så hænger det måske også fint sammen med at når motoren først er varm fungerer ventilen godt nok (stabil tomgang).......

Tilbage til "Classic Forum"