Banner cycler

SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

24. okt 2021, 22:51

Ethanol i benzinen er både godt og skidt...

Til klassiske biler som Saab 900 er E5 halvdårligt og E10 et problem....

Hvad nu hvis man kan lave E0 , dvs. benzinen uden ethanol.

Her er en det gør det:

https://m.youtube.com/watch?v=xlp8ejCm1JE


På den måde givet det ikke problemet med fugt og ødelæggelse at karburatoren i ældre biler..

Metoden virker meeeeeeen det vist nok bedst at gøre det uden for og langt væk fra alt brændbart, samt at smyge sig ned i en asbest keddelsut...

For benzin er halvfarlig, mixing
og rystning af benzin er helfarligt....


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

25. okt 2021, 09:29

Man skal vel være yderst desperat for at prøve denne metode.
Der mangler analyser om hvad der egentligt er blevet fjernet fra benzinen.
Og oktan tallet er ukendt efter eksperimentet.
Så er der problematikken at benzin er yderst skadeligt for helbredet.
Og faren for at skuret i haven eller garagen kan nedbrænde.
Jeg mener at tømme systemet for benzin, og hælde noget benzin på uden etanol, er et langt bedre og mere sikkert bud.
E10 er ikke verdens undergang for veteran biler, der gør det mere besværligt at have en.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

25. okt 2021, 12:55

Benzin med 10% ethanol brænder anderledes end ren benzin.

Mine motorcykler går helveds dårligt på den saft.

Kan være en ændring i tændingen mv. kan løse det problem ?????

Men gå rigtigt vil de ikke. De kræver ikke vild oktan, en 95er er normal rigeligt til dem...

Problemer er at de står i måneder og ikke bliver brugt, ud over det står de hele vinteren 6-8 måneder.

De skal de tappes for blod....

Mht. til oktan, så løser oktanbooster det...

Er det fedt at koge benzin hjemme i garagen eller i haven ! Nej der er både sundhedsskadelig og farligt...

Tror også man skal koge meget benzin hvis man har en Jag. V12 er. Det er lidt mere alvorligt hvis mang ordner 200 liter pr. go !!!

I det ene forsøg på linket kommer der nogt brunt stads / klister...

Det er nok det samme som jeg ser i karburatoren på mine motorcykler når de står et stykke tid. Det minder meget om harpiks, der kommer med bioethanolen....

Noget klisteret noget der tilstopper dysserne mv...

Mht. E10 vs. E5. Min jag kan nemt rulle på E5 og E10, men når den ståår stille en hel vinter plus noget, så adskilder E10 vandet og det kan den bestem ikke li. Den laver fejl og giver motoralarma når den skal æde vand.... Frisk oktan 100 så er den glad igen...

Hvis den blev brugt hver dag, så er E10 ikke et problem....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

25. okt 2021, 22:55

Det er noget lort, med deres sprit i benz. Sprit (ethanol) kan ikke fjernes fra benzinen. Min gamle SAAB totakts instruktionsbog advarer netop mod brug af sprit og/eller benzol i benzinen, smøreegenskaberne kan nedbrydes. Vi taler om benz/olie blanding (tågesmøring).
Min Classic 900 har plastictank, en ca. 8 mm. tyk (fedtet) Tupperware plastic. Min gamle speedbåd har en 100 l. ståltank (ikke rustfrit). Måske, man må hælde en sjat i tanken:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie- ... lsrc=aw.ds
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

26. okt 2021, 01:45

Vores fede Briggs & Stratton Classic 35 (148 cc.) slågræsser gik dårligt. Den spyede sort røg fra den. Sort røg fra en firetakter = fed blanding. B & S bruger deres egen Pulsa jet karb.
En membran/pakning af gummi var gået i opløsning. Jeg købte en ny pakning, 40 slag. Den blev god igen. Er det deres rådne benz/sprit, som har ødelagt gummiet?.. :twisted:
Vi har en Jerry can i blikskuret. Den holder 95 oktan benz/sprit. Dunken får et skvæt trylledrik fra Taiwansen. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

26. okt 2021, 07:51

Viking.
Justering af tænding hjælper nok ikke, det er nærmere karburatorene der skal dyses om til E10
E10 kræver en lidt federe blanding, og så er der problematikken med et langt uopvarmet indsugningsrør ude i den fri luft.
Jeg forestiller mig at E10 har nemmere ved at kondensere inde i rørene.
Nu ved jeg ikke hvor meget benzin om året dine motorcykler bruger.
Men en løsning på problemet kunne være en special benzin som denne
https://www.aspen.dk/produkter/alle/
De garenterer en levetid på 3 år, levetiden på almindelig benzin er på et par måneder eller 3.

Oktanboostere jeg har aldrig oplevet en der virker ordentligt.

Jaguaren er vel bare Engelsk :lol:
Spøg til side men den har fået nogle design problemer, der er blevet forværret med E10
En høj og smal tank, der sikre at det første benzin motoren får er bundfaldet i tanken.
Og et højtryks system uden retur til tanken, hvilket betyder at man først skal bruge minimum en liter benzin, før systemet kan suge ren benzin.
Jeg har selv bøvlet med en på arbejdet, Samme model, men med et langt værre brugsmønster, dvs. den holder stille i lang tid, og bliver stort set aldrig brugt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

26. okt 2021, 12:23

Edwins:
Ja det er ethanol der æder membranen i benz. pumpen. Noget f@ndens stads.
Desuden opløser det benzinslangerne og pakninger. Lækkert stads...

Husk et godt og meget effektiv vandudskillerfilter, gerne med 30my filter.
Vandet adskiller sig fra benzens og det er en fest af få det ind i karburatoren til havs :-(
Ståltank er især slemme til desuden at danne kondens...

Har lige erhvervet mig en Finsk bygget "lystyacth" (#1) med en Perkins diesel motor (super nice) . Den har to stk. 500 liter ståltanke, og det dejlige diesel man køber i Sverige og andre gode steder har biodiesel indhold.
Kolde ståltanke, biodiesel og marine miljø giver gevinst: Vand og dieselpest.

Foto viser vandindholdet i de to vandudskillere. ( ca. 1/4-1/3 liter rustvand.) Nu er de to tanke frakoblet og jeg holder den kørende på en Jerrycan, så den kan komme på land og få kranet de to tanke ud.
Båden har lagt stille i 2 år, så der er altid noget "sjov"


Jaguaren med meget biks er V12 modellen, den gik heldigvis i graven i efterdønningerne fra British Layland :-(

Min egen er fra en helt anden era. Alu V8 4,2 liter motor med 2 x dobbelt overliggende variable knastaksler.
Plast benz tanke ( Den har to. En på hver side af kardansktunnelen ), Alu. karosse, ZF 6 speed gearkasse.

Det eneste der er fælles med Layland perioden er navnet. ALT er ændret.
Nu virker el systemet, rudehejs, gearkassen, motoren kan holde tæt og den er tilmed kvik og ikke tørstig....

Lidt har den i arv fra "gamle dage" Connolly læder og Californisk burl wood på panelerne.

(#1) Båden er en "lystyacht" efter den Engelske definition. Lystbåde over 10m er en lystyacht ( den er 10,1m lang :lol: ) Under 10 meter er det en "båd".
Vedhæftede filer
vand.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

26. okt 2021, 17:40

Ja, man bliver klogere. Jeg vidste ikke om deres brug af spritbenzin. Jeg er fortørnet. Man skal ikke hælde sprit i benzinen :twisted: . Sprit er til halsen.
Mit Taiwansen "reddevæske" står nu i Fort SAAB. Lidt mere om Spritbenzin. De advarer osse mod brug af spritbenzin i totaktere:

https://cdn2.hubspot.net/hub/68152/file ... 9902266034
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

26. okt 2021, 23:32

Sprit og tågesmøring er ret sikkert en farlig coktail, men Bell (eller Putoline) er ikke særligt flinke til at skrive om deres produkter har nogen effekt på dette problem. Ellers kan man jo indtil videre købe 100 oktan med 5% sprit. De 5% har jeg aldrig set give problemer med 2 taktere, heller ikke dem der sjældent bliver brugt.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

27. okt 2021, 03:14

Jajo, man kan blive lidt nervøs. Jeg har en '92 Classic EP 900 Cab. Den har en Biltema fuelpumpe (300 dask). Det kræver en lille modicifering af slangeførelsen i pumpespanden i tanken. Jeg har brugt gammeldaws testiklerforstærkede fuelslanger. Den har kørt med 95 oktan. Den er nok fuld af spritbenzin. Næste opgave er at bytte slanger i vinteren. Bilen skal sove, den har ikke tjære i undervognen. Den skal ikke køre i saltsuppe.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

27. okt 2021, 19:25

OG900 har ikke rigtig benzinslange.

Den har plastrør, fra benz-spanden, hen til filtret, plastrør langs venstre panel og plastrør op til fuel-broen, samme på retursiden.
Selv benz tryk regulatoren, har plastslange.

Nogle gange ser man OG900 med slange, og det pga. motoren har været ude og der er monteret et stykke slange..

Det kan udskiftet til plastrør.

Det gode ved plastrøret, er at det kan holde til E5 og E10. Dog kan gummi-indlægget i tætninger ikke li E10, de kan skiftes.

Så OG900 bør kunne tåle E10, bare ikke i biler der står meget stille, så udskilles vandet og det giver tærring.

(Så ruster tanken nok op :lol: )

Kan OG900 med kat (og O2 føler) kompensere for ændret brændværdi ???

OG 900 non kat kan ikke..., den måler ikke hvordan den "brænder", den kan kun lytter til TB...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

27. okt 2021, 23:02

Lambda sensoren kompenserer selv for den korrekte blanding. Den lokale stumpepusher har nok E10 fuelslanger.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

27. okt 2021, 23:11

Og igen: Og900 har Tupperware tank.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

28. okt 2021, 00:55

Tanken i Og900 er lavet af polyethylen plast. Dette hæver netop over de andre møgspande. Tanken holder 68 liter. Lyset for lav tank tænder ved 7 liter.

https://plast.dk/det-store-plastleksikon/polyethylen/
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

28. okt 2021, 07:48

viking skrev:
27. okt 2021, 19:25
OG900 har ikke rigtig benzinslange.

Den har plastrør, fra benz-spanden, hen til filtret, plastrør langs venstre panel og plastrør op til fuel-broen, samme på retursiden.
Selv benz tryk regulatoren, har plastslange.

Nogle gange ser man OG900 med slange, og det pga. motoren har været ude og der er monteret et stykke slange..

Det kan udskiftet til plastrør.

Det gode ved plastrøret, er at det kan holde til E5 og E10. Dog kan gummi-indlægget i tætninger ikke li E10, de kan skiftes.

Så OG900 bør kunne tåle E10, bare ikke i biler der står meget stille, så udskilles vandet og det giver tærring.

(Så ruster tanken nok op :lol: )

Kan OG900 med kat (og O2 føler) kompensere for ændret brændværdi ???

OG 900 non kat kan ikke..., den måler ikke hvordan den "brænder", den kan kun lytter til TB...
E10 kræver ca 4% mere brændstof og det kan et lambdareguleret system nemt kompencere for.
Og man kompencere med et øget brændstof tryk, på gamle uden lambdasonde og nye med sonde motorer med benzin indprøjtning.
Men det er vel egentligt ikke hovedproblemet
Problemet kommer når de står stille til vinter opbevaring, for det kan e10 ikke tåle.
Og at det gamle gummi ikke kan tåle etanol.
Det er i sidste ende et spørgsmål om økonomi, hvis man ikke har råd til at holde sine sommer for sjov køretøjer kørende, så burde man nok overveje at skære ned på flåden

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

28. okt 2021, 12:05

Ja netop, derfor bør man købe et par tønder Sunoco race fuel " 100% rigtig ren benzin" uden fortynding...

Mine mc. enheder bliver drænet for benz. når det er tid til vinter opbevaring.

Jag-en får E5 benzin, Den kan rulle på E10 men bruges så lidt at det ikke giver mening.

Båden får 1/2-1% tilsætning af SAW 30 olie (2T olie), da moderne diesel er meget udmagret for smørremidler.
Desuden anvender jeg marine diesel (med betalt afgift ), uden tilsætning af døde dyr ( bio diesel ).

Marine motorer er bygget til "Solar" olie som har bedre smørre evne, ofte kaldet marine diesel oil. ( ikke heavy fuel, det er rent tjære ).

Bruger man det tynde pjævs ala diesel olie til vejbrug på båden, så giver det problemer med marine motoren...



Mon den her kan tåle E10:

https://www.youtube.com/watch?v=625HZ2_2eGg

Ps. ved godt at tanken på Saab 900 er i plast. Fik påkørt bilen bagfra med en gaffeltruck. En plade ramte udstødningsrøret, hvor efter røret trykkede tanken uden der gik hul i den. Den fik en bule men ikke hul. Det havde en ståltank ikke overlevet.
Jag-en har også plasttanken, men den er også levet i dette her årtusinde...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

28. okt 2021, 15:23

En feeeed motor! Et bolche. Motorporno.. :biglove
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

29. okt 2021, 00:43

Den gamle 2hk skal såmænd nok klare spritten hvis man ellers husker at tømme karburatoren efter brug. Jeg har selv haft en Evinrude rowboat motor fra 1918 og dengang var motorerne hverken sarte eller hårdt belastetede. De årgange brugte 10-15% spildolie til tågesmøringen så hvis man giver dem nutidens TC-W3 olie vil de få en bedre smøring en de var konstrueret til, selv med sprit i benzinen. Det er straks værre med de nyere hårdt pumpede 2 taktere. Hvor meget sprit skal der til før smøringen går til helvede? Producenterne vil ikke rigtig ud med sproget, da de nok ikke rigtig ved det. 2 takterne bliver jo ikke fremstillet mere, så de kan jo bare sige at motorerne ikke kan tåle sprit i benzinen :(
BRP holdt jo på med Evinrude 2 taktere med direkte indsprøjtning indtil sidste år, hvor man indstillede produktionen. BRP skriver at motorerne kan tåle 5% ethanol eller 10% methanol i benzinen.
Hvor er det bare surt hvis denne lækre sag får revet alle 8 cylindre fordi der absolut skal blandes sprit i benzinen:
http://www.viewpure.com/AheMH4cAJCE?start=0&end=0
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

29. okt 2021, 02:06

Stærkt, 300 heste i V8 totakt går til vaflerne. 91 oktan er nok. En sprød motor. Den har nok separatsmøring, med høj % olie med så meget sprit.
En SAAB pop corn motor kan nøjes med 83 oktan. Den får 2% olie i benzinen. 1-takt er for lidt. 4-takt er for meget. 2-takt er nemligt rigtigt. :biglove
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

29. okt 2021, 17:52

Ja, sådan en 2 takter har jo et helt fabelagtigt drejningsmoment ved lave omdrejninger, og det er endda helt turbofrit.
Motoren i filmen har ganske rigtigt seperat olieblander fra fabrikken, men det har manden åbenbart været fornuftig nok til at demontere inden motoren brændte sammen, ellers ville motoren jo nu være omsmeltet til telefoner eller noget andet. Motoren ligner en fra begyndelsen af 90'erne og disse eksisterer i dag kun hvis man i tide har skiftet til opblanding af olie i benzinen. Olie indsprøjtningen har altid været hovedårsagen til totalhavarerede påhængsmotorer, både fordi det på trods af alskens overvågning alligevel er i stand til at stoppe med at smøre og samtidigt er det jo et oplagt legetøj for nyuddannede ingeniører til at eksperimentere med lavere tilsætning end de vidt anerkendte 2%. I de nyere 2 taktere med direkte indsprøjtning kan man jo af naturlige årsager ikke tilsætte olien til benzinen, så disse motorer passer perfekt til tidens køb & smid væk samfund, og vil være helt forsvundet i løbet af et par år.
Jeg har kontaktet Add-on fabrikanterne for at høre hvorfor de er så tavse om sprit/smøre problematikken, og svaret er at der ikke er andet at gøre end at bruge benzin uden sprit :(
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

29. okt 2021, 21:29

De er meget festlige de nu udfasede 2t udebordsmotorer.

Har selv sejlet meget med dem og brændt m3 vis af benzin af til vandskisjov..

De kan virkelig æde igennem rå mængder af benz..

Mercury var ekseptionel til at æde igennem.

En 115 Hk mercury udenbords æder mere end en 300 hk indenbordsmotor..

Og så larmer 2t udenbords enheden vildt...

De er dog det bedste til vandski da de kan trække en speedbåde op til planing lyn hurtigt det kan 4t ikke på samme måde...

Her er ædedolken:

https://www.google.com/search?q=old+mer ... jYCW2bxNrM
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

29. okt 2021, 21:36

Her er en motor fra 1909...

Så bliver de vist ikke meget ældre !!

https://m.youtube.com/watch?v=h2Vu-qZz7eg

Og her er Mercury rækkemotoren..

Ret " peppy :

Båden planer hurtigt :-)

https://m.youtube.com/watch?v=gJvcWEom8oU
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

29. okt 2021, 23:54

Ja, når folk skifter deres 2 takts påhængsmotor ud med en 4 takter leverer de den hurtigt ind til garantireparation da den jo må være defekt, den er fuldstændig kraftløs...
En påhængsmotor starter altid i højeste gear, prøv lige det med Saab'en :wink:
De gamle række Mercury motorer var meget tørstige da Brunswick ikke kunne få cylindre nok. Man kunne f.eks få 6 cylindrede 70hk motorer, hvor Evinrude/Johnson kunne lave bomstærke 70hk motorer med 3 cylindre og det halve benzinforbrug
Iøvrigt lykkedes det jo BRP, med deres e-tec motorer, at få både mindre forurening samt væsentligt lavere benzinforbrug end konkurrenternes 4 taktere. Motorerne var dog ofte lidt for "moderne", med smarte løsninger udtænkt af nyudlærte ingeniører. Dette kostede bunker af penge til garantireparationer og tabt tillid fra kunderne. Motorerne lever dog videre og bliver brugt i fly og snescootere bla. pga. deres lave vægt.
http://www.viewpure.com/sJWz1MvCOGI?start=0&end=0
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SPN: Sådan fjernes Ethanol fra benzinen

30. okt 2021, 20:29

Ja række 6 modellen fra Mercury, havde ikke brug for vandkøling. Fordampningen af benzin holdt dem kolde.. :-)

De var bygget til USA benz priser..

Vi kunne få deres 115 hk til at bruge 50-70 liter i timen, til hård vandski.... lidt tørstig....

Evindrude V4 og V6 brænde elektronik enheder af på stribe. Trak godt bare ikke altid, da de tit fejlede.

Johnson havde for dårlig køling og havde konstant tendens til at køre hede....

Yamaha 90, 115 og 200 hk 2T, var klippe stabile.

Krævede dog special olie, ellers rev de cylindre...
Havde rimeligt forhold til forbrug, men svære at få under 30-40 liter/time... Deres store motor kunne æde næsten 3 cifret l/t. Men de var også sygt hurtige.



Efter det nye årtusinde har jeg ikke leget med udenbords, der efter blev det indenbords V8, den åd en 300 liter tank på en lang formiddag. Senere 12 liter 2T diesel og nu 4 liters diesel sugemotor..
Nu er det kun 5 liter/time lidt bedre, og meget mere langsomt.

Men ok det kribler lidt når jeg ser noget som denne her:

https://youtu.be/uaaYSf2euxk
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"