Banner cycler

Saab 900 S revue & test

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Saab 900 S revue & test

16. dec 2021, 19:26

En sjælden gæst.

900 2 dørs model

340k miles !

https://m.youtube.com/watch?v=_m4uBhji4jc

Klassisk Saab

Det var den model der blev til verdens flotteste Saab:

900 Cab, made in Finland


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Saab 900 S revue & test

17. dec 2021, 00:28

viking skrev:
16. dec 2021, 19:26
En sjælden gæst.

900 2 dørs model

340k miles !

https://m.youtube.com/watch?v=_m4uBhji4jc

Klassisk Saab

Det var den model der blev til verdens flotteste Saab:

900 Cab, made in Finland

Om igen Herr Viking...... :lol:

Montere skørter på sådan en Notchback alá "trubb/fladnæse":
A1.jpg
A2.jpg
Og man får 2 af de flotteste Saab'er i verden -
som der blev bygget i Valmet :D .. 8) .. :wink:
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 900 S revue & test

17. dec 2021, 10:22

Virkelig flot vogn den Saab med "kjolesæt"

Der er ingen tvivl om at det er en Saab. Den ville se ekstra flot ud med cab forrude og sænket tag.


Jeg kan godt li sedan.

Den viser overskud, da en sedan ikke er et pakæsel, men til pæn kørsel, lige som cab modeller. Så må familien nappe station wagon bilen.

Og ægte coupe de flotte.

Saab 900 S & Cab: "Build in a tractor factory"


https://www.saabplanet.com/50-years-ago ... completed/
https://www.saabplanet.com/swedish-saab-or-finnish/

og jeg kan godt li Svenske og Finske ting.

Min egen "lystyacht" er bygget i Riihikoski og Turku Finland. og caben er bygget hos Valmet.
Vedhæftede filer
Saab finland.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Saabbillum
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. jun 2016, 16:04

Re: Saab 900 S revue & test

17. dec 2021, 17:12

Ummm hvor flot model :D

Vist man bare kunne få sit juleønske opfyldt og den stod julemorgen i garagen.............jeg ville ikke klage.

900 er nu bare sin egen - især så flot :D :D :D


Man har jo lov at drømme.................så forresten en ganske pæn SAAB 9-5 estate 3,0TDI i Esbjerg idag - den lød ganske sød ....er det een i klubben?

Go weekend

Palle
9000 CDE 2,3 200 - Ren dansker og fuld historie - projekt bil - godt på vej :D
2 * Clio
9000 2,3 CS auto my 91 - med hele svineriet - m km
900 turbo 16 perlemor rød, med hele svineriet - skulle have beholdt den :D - m km
99 EMS
2 * Saab 99 GL
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Saab 900 S revue & test

19. dec 2021, 08:29

OG 900 sedan er oversete i havet af CC modellerne. Mange af sedanerne var jo også basismodellerne hvilekt selvfølgelig understøtter interessen for Aeromodellerne.
Tænk en fin 2D som den røde i det tidligere indlæg i T16 aero version , Monte Carlo gulog med alt i udstyr, så tror jeg at også OG900 sedan ville have haft en anden status i dag.
Jeg er dog mere til den skrå front og tilhørende bagende, men kan se det historiske i de gamle modeller, som der er ved ikke at være så mange af.

UK fik fine veludstyrede 2D turbomodeller (ved ikke om de var T16 eller T8).
Måske stedet at lede selvom det så er en RHD.

Der var en mekaniker i nærheden af Næstved som for rigtig mange år siden byggede en gul (tror at den mindede om lime yellow den fra NG9-3 cab) OG900 4D sedan, med T16, skørter osv.
Dete var et godt bud på en variant som kunne have hævet 4D også lidt i anseelse. En superfin bil, så jeg desværre ikke har nogen billeder af.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Saab 900 S revue & test

20. dec 2021, 00:25

SteenHansen skrev:
19. dec 2021, 08:29
OG 900 sedan er oversete i havet af CC modellerne. Mange af sedanerne var jo også basismodellerne hvilekt selvfølgelig understøtter interessen for Aeromodellerne.
Tænk en fin 2D som den røde i det tidligere indlæg i T16 aero version , Monte Carlo gulog med alt i udstyr, så tror jeg at også OG900 sedan ville have haft en anden status i dag.
Jeg er dog mere til den skrå front og tilhørende bagende, men kan se det historiske i de gamle modeller, som der er ved ikke at være så mange af.
SteenHansen skrev:
19. dec 2021, 08:29
UK fik fine veludstyrede 2D turbomodeller (ved ikke om de var T16 eller T8).

Det fik de nemlig :D
Det var en "limited edition" af ca 600 biler alle med T16 som årgang 1989 -90 :)
Af de 600 var der så ca 263 stk som var den med hele "pakken" d v s:
skørter ... soltag ... Bridge spoiler bag ... rød APC boks ... MEN -
"læder" og "AC" fandt man ikke som std i dem.
53459.jpg
53459a.jpg

Gammel annonce fra Juli 2016:
https://www.bidspotter.co.uk/en-gb/auct ... lotDetails
"Extremely rare 2 door saloon variant of the popular 900 T16 S "



Der er nogle stykker som har forladt England, fundet vej til bl.a Holland -
som denne her:
Holland.jpg

Her er også en af de 337 (om man nu tør skrive det :roll: ) mere "alm" af slagsen:
T16s.jpg
https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic ... 5&t=200512

Samme bil igen fra det svenske "Garaget"
https://www.garaget.org/?car=419608

Men, så er vi der igen....
De fleste af dem får jo ofte senere en "operation" med omplaceringen af rattet -
taber sådan en så lidt af det "ægte med dens SAAB historik" mon tro :?: :roll:

Nok for at jeg selv ved hvor "sjovt" det er at køre rundt med rattet i den "forkerte" side -
men alligevel med sådan en "limited edition" altså :roll:

SteenHansen skrev:
19. dec 2021, 08:29
Måske stedet at lede selvom det så er en RHD.


Som jeg fik fortalt det for lidt over 1 år siden, så skulle der være en 2 stk som har gennemgået en større "overhauling" -
ud over dem, er der ikke meget mere end en "håndfuld" tilbage i god stand af T16s derover :(
Det er modellen med hele "pakken" jeg skriver om........
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 900 S revue & test

21. dec 2021, 20:52

England og omliggende øer og wannabe selvstændige lande mv :-)

er et dårligt sted at søge efter Saab 900

De har et klima der dårligere end vores. Det er meget fugtigt og ja de bruger vejskilt.

Der er meget få garager og yderst sjældent er de opvarmet eller affugtet. (Samme for deres ret sløje huse).

De bruger virkelig deres biler meget og ruller mange km.
Medium kostbare biler som Saab og Volvo faldt meget i værdi så de blev ikke vedligeholdt så godt og ender med at blive solgt til nogen der bruger dem helt ud/ned. Så de ender som dårlige og rustne vogne og ender i pressen under 10 år gamle.

Selv da vi boede der i 90erne forsvandt Saab 900 hurtigt. De blev skrotte og erstattet af Saab9000 eller volvo 850 og senere V70ere.

Så at finde nogle i UK nu er virkeligt meget svært..

Og rust, ja det er en sikker passager i Engelske vogne. Undervognsbehandling bruger de ikke. Nye biler er så billige at det ikke kan betale sig...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Saab 900 S revue & test

23. dec 2021, 16:50

viking skrev:
21. dec 2021, 20:52
England og omliggende øer og wannabe selvstændige lande mv :-)

er et dårligt sted at søge efter Saab 900

De har et klima der dårligere end vores. Det er meget fugtigt og ja de bruger vejskilt.

Der er meget få garager og yderst sjældent er de opvarmet eller affugtet. (Samme for deres ret sløje huse).

De bruger virkelig deres biler meget og ruller mange km.
Medium kostbare biler som Saab og Volvo faldt meget i værdi så de blev ikke vedligeholdt så godt og ender med at blive solgt til nogen der bruger dem helt ud/ned.
Så de ender som dårlige og rustne vogne og ender i pressen under 10 år gamle.

Selv da vi boede der i 90erne forsvandt Saab 900 hurtigt. De blev skrotte og erstattet af Saab9000 eller volvo 850 og senere V70ere.

Så at finde nogle i UK nu er virkeligt meget svært..

Og rust, ja det er en sikker passager i Engelske vogne. Undervognsbehandling bruger de ikke. Nye biler er så billige at det ikke kan betale sig...

😣
8626082264_4b72b1ae52_o.jpg
😒
8626103524_ee43989db9_o.jpg
Sådan havde den bare ikke fået lov til at se ud -
hvis den var min..... :roll:

Tilbage til "Classic Forum"