Banner cycler

9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 16:16

Hej

Dette er nok mest møntet på Carlsson, men andre, som også har været der, er selvfølgelig meget velkomne til at bidrage :) .

Nemesis har indhentet mig, da jeg naivt har troet, at min bil med sydfransk fortid og en god Dinitrolbehandling ved hjemkomst til DK var noget nær rustfri. Det var den så ikke :oops: : Min mekaniker advarede ved sidste eftersyn om, at der var rustangreb, og ved skift til vinterdæk fik jeg værkstedet til at tjekke det nærmere med det meget nedslående resultat, at der var gennemtæringer rundt ved kanten af bagagerummet (under sealingen indtil (og i) inderskærme og bund.

Overslaget på pladearbejdet lød på 20 - 30.000 kr. -godt nok alt incl., men hvor og hvornår kommer det næste så? Har I andre erfaringer for, hvad der skal til for at standse rusten effektivt? Jeg har ikke adgang til værksted, så en totalafrensning og rustbeskyttelse af undervognen skal ske mod betaling.

Hjertet (og stædigheden) siger, at jeg skal bevare bilen, men fornuften taler for at skifte -især fordi der efterhånden er ret mange andre fejl, hvoraf jeg kun selv kan udbedre nogle af dem (bl.a. er hullede/defekte "kradsuldssæder" en af dem).

Jeg har fulgt med i det efterhånden sparsomme udbud af 9K, men der er jo ikke mange gode. En nyere SAAB kan selvfølgelig også være en mulighed, men jeg synes nu, at jeres erfaringer peger i retning af, at der er meget, der ville irritere mig (NG900 kunne måske komme på tale, men de er vel lige så sjældne og/eller rustne?)

Alle gode råd (og trøstende ord) modtages med tak :D .

Mvh/NC


9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 16:55

NC_Ribe skrev:
2. mar 2022, 16:16

En nyere SAAB kan selvfølgelig også være en mulighed -
men jeg synes nu, at jeres erfaringer peger i retning af, at der er meget, der ville irritere mig
(NG900 kunne måske komme på tale, men de er vel lige så sjældne og/eller rustne?)

Alle gode råd (og trøstende ord) modtages med tak :D .

Mvh/NC

Ja altså bilerne på/fra saab museet er jo ikke til salg -
men dette her er jo nok noget af det tætteste man kan komme :)

Lotterivinstbil från Miljonlotteriet som stått undanställd i många år.
En ägare 96-2020 endast körd 1990 mil så nära nyskick man kan komma.
9K-1.png
Ja, jeg ved godt det er en "lille/alm" 2.0t
9K-3.png

Men se lige den KM stand altså -
her må da være 9K for det meste af livet ud :mrgreen:
9K-2.png
Kursen er for tiden virkelig til ens fordel "den vej" -
men hvad skvat evt vil have ud af det, tør jeg ikke spekulere i :?: :? :roll:

https://www.blocket.se/annons/orebro/sa ... l/96697857


Eller hvis man til de første alá "Trubb"
denne findes i Skånske Ystad:
trubb.png
Trubb2.png
https://www.blocket.se/annons/skane/saa ... _/95289098
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 20:06

Jeg vil lige reklame for bladet som nettop er rullet ud af trykkeriet.

Her er en artikel som viser et skoleeksempel på hvorfor man skal bevare sin Saab. Det er en anden model end 9K, men bevares, det skal den.

Jeg har set din 9000 1-2 gange og den har gjort indtryk med en rigtig flot farvekombination, bla.

Jeg håber du kan finde inspiration til at bevare den fine 9K.

Hvis du skal have samme kvalitet og komfort skal der ofres mange penge. - Langt over 20-30.000, ja endda 50.000 rækker ikke langt...
For de penge kunne din 9K komme helt på toppen.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 21:43

Hej Thomas

Du taler til mit hjerte (omend ikke hjernen), og jeg har da også forhørt mig i Højer. De har lige renoveret en 9K, og det løb altså op i knap 100Kkr. Jeg er ikke specielt glad for den Le Mans-blå farve, men resten (incl. farven på indtrækket) er helt OK. Men nogle af de få, der p.t. er til salg i DK, kunne jeg nu også leve godt med, rent farvemæssigt. Og dit indlæg betyder i hvert fald, at jeg ikke skrotter eller bruger min bil til reservedele, før jeg har forhørt mig om, hvorvidt der skulle være én her på sitet, der skulle have mod på at restaurere den til fordums storhed.

Regin: Tak for linkene. Lotterigevinsten er lidt dyr (i forhold til min slunkne pengepung) og lidt sølle udstyret, og skal det være en trubbnos, skal det være en 95 eller 96 :D . Jeg var faktisk indædt 9K-hader i mine yngre dage (de lignede en oppustet japser-hatchback, og gjorde vist mere godt for salget af Fnat Croma, end de gjorde for SAAB's økonomi), og jeg har med skam at melde skulet af en hr. Svensson, som boede ved siden af os på Vimmerby camping og netop havde en 9K trubbnos. Og at min mekaniker kunne falde for den, fattede jeg først, da jeg selv havde fået én og set, at den jo havde de samme store blinde vinkler ved A- og C-stolper og lidt hysteriske motorkarakteristik (min var en 2,0 chiptunet til 210 hk), som hans elskede GT'er og Monte Carlo -totaktere...

Men jeg er superglad for dine tips, og du må meget gerne komme med flere -jeg har lidt svært ved at greje udbuddet på Blocket, og Højer vil gerne hjælpe, hvis jeg skulle finde noget godt i Sverige (eller andetsteds for den sags skyld).

Mvh/NC

PS: Glæder mig til at se bladet :D
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 21:51

Uhhhh, den 9000 med 19kkm bag sig ..

Nice, er den ikke :
Citrin beige metallic ?

Det er min yndlingsfarve til 9000.

Tænk en rustfri 9000 turbo..

Godt nok kun en lille 2,0t men ok...
Nul rust og ekstrem få km...

Den burde være en klubbil
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 22:46

NC, der er flere 9000 på Blocket med under 200tkm på klokken, bl.a. denne fine røde sag til en mere overkommelig pris: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/95544506
... og med morfargear endda - er det ikke lige dig?
Afgiften ville jeg ikke være så bange for, da priserne på disse biler i de sidste år har været lave her i DK.
God jagt.
Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 23:10

nemssaab skrev:
2. mar 2022, 22:46
NC, der er flere 9000 på Blocket med under 200tkm på klokken, bl.a. denne fine røde sag til en mere overkommelig pris: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/95544506
... og med morfargear endda - er det ikke lige dig?
Afgiften ville jeg ikke være så bange for, da priserne på disse biler i de sidste år har været lave her i DK.
God jagt.
Mvh, Niels-Erik

Blot til info:

Den stod til salg allerede tiden før jeg flyttede til DK :roll:
For bare at skrive lidt om fejlene på den:

Der er begyndt at komme rust i begge forskærm, mest i den højre.

Kigger man på billede 6:10 -
så ser man der er "fejl/bule" i overgang kofanger/sideskærm.....

El-antenne fungere ikke

Venstre "lygte/parabol" er slidt.

Venstre solskærm (std fejl på 9K)

Det er desværre en bil der ser bedre ud på billederne end IRL

Jeg kan ikke meget om priserne på SAAB i DK -
men denne er alt for dyr derover, så meget ved jeg :mrgreen:
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

2. mar 2022, 23:32

NC_Ribe skrev:
2. mar 2022, 16:16

En nyere SAAB kan selvfølgelig også være en mulighed

Mvh/NC

Hvad med sådan en OG 9-3 her "Aero" af slagsen årgang 2002:
93aero2.png
(Men det er måske ikke lige blå farve der søges igen :roll: )

Med fine "sparsomme" kilometer :)
93aero3.png
Data hentet fra Svenskt bilprovning:
Senast godkända besiktning
2022-01-04

Mätarställning
123803 Km

Antal brukare
6 (er så medregnet evt bilhandlere denne nu incl )

En OG 9-3 med Aut (4-Speed) er ikke den der står øverst på "listen" der over -
grundet at den i svenske øjne, mod tilsvarende manuel, er "dyr" i "vägskatt"......
Så den burde godt kunne presses noget ned i pris :)
93aero.png

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/99499110
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

3. mar 2022, 00:14

Endnu et "bud" på OG 9-3 godt nok en ældre fra 1999 -
men så nok også med den gode gamle T5 maskine :)
93T5-4.png
93T5-3.png

Igen med dejlig lav Km stand :)
93T5-5.png

Følgende data:
Senast godkända besiktning
2022-01-14

Mätarställning
129333 Km

Påställt första gången i Sverige
1999-04-26

Antal brukare
11

Min mavefornemmer siger dog noget i stil med "Lugter" evt lidt af at haft ung ejer/første bil :?: :? :roll:

Kan se hvad jeg tror er udbedringer på -
kofanger Venstre bag samt Højre frem.

Der er ses også en pixelfejl i SID (Dog enkel fejl at udbedre)

Begynder at komme lidt småt rust skærmkanter bag.

Men så til det meget positive, der er vist nogen som har lagt meget arbejde i at -
eftermontere en stue fra "Sport Edition" 8)
93T5-1.png
Finder t o m "Carbon - panel" samt -
Saab org tilbehør ala "konsol/holder" til mobiltelefon :)
93T5-2.png
Igen som Aut, burde den kunne handles til billigere penge.....


https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... _/99011750
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

3. mar 2022, 00:38

Tja NC, nu sad jeg lige og skrev et langt indlæg med billeder og det hele, men så mente siden her åbenbart ikke at jeg skulle være logget ind mere og da jeg så loggede ind igen var hele indlægget væk :evil:

Så, måske en anden dag når jeg har glemt denne møj irriterende oplevelse.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

3. mar 2022, 01:20

Tager lige en sidste her for sjov......


Var det ikke noget med en svensk "tidl" Polis :mrgreen:
FD4.png
Som årgang 2005 er det den sidste årgang fra før faceliften til "Edna"
Denne er lidt som en ulv i fåreklæder med sin Aero motor samt at de oftest blev bestilt som den "billigere" Linear til udseende og stue.
At den har været polisbil kan ses på de sidste EX59 i reg papir på dem

Igen en fin lav Km stand 8)
FD2.png
Jeg tror faktisk at just dette eksemplar her, har fungeret som "civil" p g a:
1- Km standen.
2- Aeromotor. (Patrulje bilerne havde oftest "kun" 220Hk motor)
3- Det faktum at, den har ikke "mærker/huller" efter udstyr (blå blink) som patruljebilerne havde på siden i kofangerne :wink:
FD.png
Fordele med sådan en her så da:
De er jo "forstærket" lidt hist og her :)

Ulemper så:
Ja stuen i dem trænger oftest til lidt opmærksomhed spec efter der har været monteret div udstyr.
Udvendigt vil der også være "lidt" spor efter udstyr :roll:

Lige for tiden har den:
Körförbud
2022-02-01

Körförbudsorsak
Utebliven kontrollbesiktning

Og så er det et firma der ikke skammer sig for at tage betalt -
kan se på en hjemmeside den før har været udbudt til noget mindre penge :twisted:
FD3.png
(Ps, hvis du ikke ved det, så er det 5-speed automat i 9-5 fra omkring årgang 2002 -
med "padler" i rattet til (manuelt) gearskift om man så vil 8)
)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/99281756

0-more OT herfra...... :oops:
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

3. mar 2022, 14:24

Hej Carlsson

Hvor ærgerligt -og jeg kender den fornemmelse ALT for godt! :evil: Tidsgrænsen er godt nok forlænget fra 15 til 30 min. (så det må have været et godt og fyldestgørende indlæg, du havde lavet :cry: ), men ved en tidligere lejlighed, hvor Viking og jeg brokkede os, gav Thomas os det råd at taste Ctrl+a efterfulgt af Ctrl+c, når vi havde gang i et langt indlæg. Bliver man så smidt af, har man gemt indlægget, og når man igen logger ind, kan man starte et nyt svar og sætte indlægget ind igen med Ctrl+v. Det husker jeg altid (næsten... :roll: ).

Regin: Tak for tipsene -alle SAAB'er har i princippet interesse, og manuelt gear kan da også bruges (i mangel af bedre :D ). Især når du lige nævner faldgruberne ved de forskellige mere eller mindre gode tilbud :wink: . Og den pæne blå kunne skam sagtens gå (og om ikke andet gøre min kone grøn af misundelse :D ).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

4. mar 2022, 19:38

Der eksisterer 2 tider.

Tiden der går inden man bliver logget ud imens man skriver et indlæg. Jeg fandt aldrig ud af hvorfor eller hvordan. Kun at det er "træls" og muligvis har noget med cookies at gøre. Her kan det tip NC giver videre bruges. Ellers skriv en klade i notepad og kopier det over. Systemet kan åbenbart ikke se man skriver noget i tekstfeldet, kun opfatte når man trykker på menuerne. Uden at have afprøvet det vil jeg tro et andet åbent vindue eller fane med hjemmesiden hvor man ind imellem trykker på et eller andet vil kunne holde liv i forbindelsen.

Der er en anden tid. Nemlig den tid man kan redigere et indlæg - eller fortryde efter man først har trykket send. Den blev indført på et tidspunkt det var nødvendigt som incitament til at tænke sig om inden man trykker på "aftrækkeren". Var 0 minutter på et tidspunkt og blev rigtig nok sat op. 30 minutter tror jeg vi satte den til. Til at fortryde hvis man kom til at skrive noget sludder eller rette stavefejl inden nogen ser det.

Tilbage til bilerne, som er det vigtige. - Selvom jeg de seneste dage er kørt forbi tankstationerne med et vandtro blik og frygter næste gang jeg skal ind og tanke... Svenske beløb i displayet men i dyre danske kroner - ufff... Jeg må insistere på det stadig er en fornøjelse at køre Saab.

Du har i hvert fald mulighed for at komme til træf i Esbjerg den 2. april og få en snak. Jeg er sikker på du kan få anbefalinger på gode pladeværksteder mm. der ikke kommer frem her. Det er et tekniktræf så jeg er sikker på ekspertisen er til stede den dag.

9K er en sjælden bil. Den bør redes hvis det er muligt.

9K er den af de biler man kan køre 1200 km i med kun to spise (og tank) pauser uden at være kvæstet bag efter. Det kan man uden tvivl i en ny bil til 500K også....

Det er selvfølgelig helt lovligt at overlade bevaringsarbejdet til en ny ejer. - Den røde ovre i Sverige er godt nok fristende og prisen er helt rimelig. 40K i træpenge er 28000 i de dyre danske af slagsen. Jeg er stor tilhænger af 2.0 motoren der har en silkeblød motogang. Mangler der lidt "hypper" kan der lægges et program i fra en italiensk Aero. De kører med 2.0@185 hk. og det siges det "bare spiller" - Skyldes noget fis med afgifter på store motorer der nede.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

4. mar 2022, 21:58

.... ja den svenske krone er historisk lav. I dag ramte den 0,69 danske øre for én svensk!
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

6. mar 2022, 21:09

👀 ..... 👀
Haha.png
Måske på vej til DK :?: :mrgreen:
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. mar 2022, 13:32

Hej

De fleste af de interessante (danske) forslag, der har været, er åbenbart væk (jeg tjekkede inden en sjællandstur i weekenden). Den brandskattede 2,0 aut. kunne ellers have været interessant, hvis den virkelig var helt rustfri. Jeg er også vild med B204-motoren, og de chipper den gerne i Højer (de "italienske" 185 hk kunne være fint til mit behov -min MY98 havde 210, og det var rigeligt -den trak sagtens fra en Harley, hvor meget det så er værd :roll: ). Den godt brugte fra Fyn er vist den eneste på markedet p.t.

Min nuværende har, udover førersæde/indtræksproblematikken, det tilsyneladende irreparable problem, at startspærre (og dermed fjernbetjening af centrallås) er væk eller sat ud af kraft. Især det sidste irriterer mig, så en velfungerende (og rustfri) nyere 9K ville derfor være fristende. Jeg har nok været lidt for tilbageholdende med at slå til i forhold til de ikke helt matchende tilbud i det håb, at der nok kom noget bedre i næste uge.

Regin: Jeg går ud fra, at ikke alt (syd)svensk er rustfrit? Så den røde med rust i forskærmene har vel også en ret stor sandsynlighed for at have rust fx i bunden? Har du et tip til at se, om et tilbud kommer fra et saltfrit område (eller har kendskab til nogle biler, der kunne være interessante -fx hvis et af dine projekter skulle komme til salg)?

Thomas: Nå ja, det var rettelsestiden, du udvidede :D . Mht. bladet: Var det sendt ud, eller var det bare på vej? Jeg har endnu ikke modtaget mit (medmindre konen har gemt det :D ).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. mar 2022, 16:41

NC_Ribe skrev: Regin: Jeg går ud fra, at ikke alt (syd)svensk er rustfrit?
Så den røde med rust i forskærmene har vel også en ret stor sandsynlighed for at have rust fx i bunden?

Den røde var oppe og vende i en tråd på et tidspunkt, der havde også været nogle og kigge på den -
men det hele endte med det var en bil der så bedre ud på billeder en "IRL"
Dertil har den så også stået til salg siden 7 Maj 2021 og dette til en pris 10.000:- under den i dag -
samt har været "Avställd" siden 13 Nov 2016 dog været forbi en synshal ifb med anden annonce:
GJD521.png

Det er jo ofte noget af en "gambling" hvis man ikke har nogen til at tjekke/kigge bilen igennem -
og generelt er de svenske biler slet ikke lige så godt rustbeskyttede som t.ex i DK
Bilerne dengang var så billige, at de fleste skiftede dem ud efter en 2-4 år -
så det kunne slet ikke svare sig at lægge $$ på "pawa" :roll:


NC_Ribe skrev: Har du et tip til at se, om et tilbud kommer fra et saltfrit område (eller har kendskab til nogle biler, der kunne være interessante -
fx hvis et af dine projekter skulle komme til salg)?
Mvh/NC

Tja, de fleste af dem er faktisk allerede "herover" :lol:

Ruby - Kvartz - Missy, de bor alle i det jyske -
"Lady in red" solgte jeg til en entusiast og så kom "Sego" ind i billedet som jeg -
faktisk også solgte til den samme gut lige før vi flyttede over 8)

Som jeg tror det er idag:
Ruby (Aut) blev toldsynet, men kom vist aldrig på plader som jeg husker det -
står godt forvaret i garage. (Tror jeg)

Kvartz kom på plader og har været ude på div træffes.

Missy flyttede til Dk 2019, men blev for nylig solgt grundet "prioritering"

Amy kender du vist godt til, men hun bliver i fam lidt endnu :)

De andre i nogle af mine tråde, er som jeg har lavet for Saab venner/entusiaster -
så tror ikke det er noget der kommer på tale som "Saluobjekt" :roll:
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. mar 2022, 18:55

Jeg ville nok stadig ty til at hente en 9000 "hinsidan", selvom det absolut ikke er så attraktivt som da jeg hentede min.
Er man vant til at køre 9000 bliver man nok aldrig helt tilfreds med 93, 95 eller ng900.
Og der er blevet rigtigt langt mellem de fine 9000 med rimeligt km-antal, husk at den yngste 9000 er 24 år gammel.
I Sverige findes der dog stadig fine eksemplarer ude i skoven, men desværre bliver prisen ofte sat urealistisk højt.
Her er der en jeg ville kigge på 21000SEK = under 15000kr.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... o/99863757

Den er dårligt nok kørt til...
6 ejere, men det skal man ikke tage så tungt da alle som har ejet bilen tæller med i SE, altså også forhandlere m.m.
Det er en "Classic" fra 1998 i den helt rigtige farve som ikke falmer. Den er desværre nogle måneder for ny til at være en ægte A50, men en "Classic" smager mistænkeligt af A50, se også sæderne med flylogo.
Desværre har manden sat Brian fælge på, men A50 fælgene er af rigtig god kvalitet og kan derfor stadig købes i fin stand.
Nu tør jeg ikke skrive mere af frygt for at blive logget ud igen.
Jeg vil gerne hjælpe med hvad man skal passe på når man køber sådan en fætter, men ellers har vi jo SE+DK's absolutte 9000 top specialist tilbage her på forum'et 8)
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. mar 2022, 22:09

Carlsson skrev: Her er der en jeg ville kigge på 21000SEK = under 15000kr.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... o/99863757
Den er dårligt nok kørt til...
6 ejere, men det skal man ikke tage så tungt da alle som har ejet bilen tæller med i SE, altså også forhandlere m.m.

Her den lige præcis 50/50 :D

De er som følgende starter her med den første ejer:
1998-05-13
Ägarbyte

Till en person i Malmö kommun
________________________________________________

2005-09-27
Ägarbyte

Förenade bil i Lund AB
________________________________________________

2005-10-11
Ägarbyte

Till en person i Botkyrka kommun
________________________________________________

2019-06-13
Ägarbyte

Till ett företag i Segeltorp
________________________________________________

2019-07-01
Ägarbyte

BD Bil, Täby
________________________________________________

2019-08-05
Ägarbyte

Till en person. (Ejer af i dag)
________________________________________________


Carlsson skrev: Det er en "Classic" fra 1998 i den helt rigtige farve som ikke falmer.
Den er desværre nogle måneder for ny til at være en ægte A50, men en "Classic" smager mistænkeligt af A50, se også sæderne med flylogo.

Den forskel der er på A50 vs "Classic" består hovedsagelig af 2 ting:
Std fælge på "Classic" er disse her:
RB-5.jpg
RB-5.jpg (38.92 KiB) Vist 5831 gange
(Havde dog været 16" hvis det også var med 225 Hk "Aero" motor)

Rattet i A50 er det smukkere med træ/læder -
i "Classic" er det 100% læder.



For øvrigt er just en "Classic" en ren årgang 1998 d v s man finder ikke en "Classic" reg, 1997 -
her havde vi jo også en "Classic" i denne 5 fejl:
viewtopic.php?f=6&t=34802

Carlsson skrev: Desværre har manden sat Brian fælge på, men A50 fælgene er af rigtig god kvalitet og kan derfor stadig købes i fin stand.


Nu skriver han fint i annoncen, at:
Dubbfria vinterdäck på alufälg i OK skick. Sommardäck på Saab originalfälgar

Så man finder nok de org fælge til tøsen :wink:

Så er der lige dette her:
-Spricka i vindrutan, går längs med torkarbladen.

Det kan jo være lidt af en "gyser" på en 9K ......
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. mar 2022, 22:29

Hej Carlsson

Skriv endelig videre -med Thomas' trick behøver du ikke at være bange for at miste noget (jeg har kun haft problemer, hvis jeg IKKE var bange for at miste noget, og tiden så alligevel var gået :roll: ).

Nå, men tak for tippet. Den har dog lidt for meget af det, jeg ikke ønsker: Lædersæder med manuel indstilling (hvor førersædet ser mistænkeligt munket ud i betragtning af km-tallet), centrallås med periodisk svigt (hvad så med startspærren?), manuelt gear og så det helt usandsynligt store rusthul i venstre forskærm (hvad gemmer der sig så ellers under den fine lak?). Hjulene strunter jeg i (jeg har rigeligt fine til en 9K :D ) og solskærmen kan vel skiftes? Jeg bruger ikke automatvask, så antennen må gerne være oppe (ellers har jeg én på lager).

Regin: Jeg kender vist de fleste, men kan ikke huske dem ud fra kælenavnene :wink: . De er måske også for bevaringsværdige til mit behov: Brug året rundt de næste mange år uden ophold i garage eller carport.

Thomas: Det med de 1200 km gælder nu også 96TT (og tildels V4) -men de koster åbenbart også snart 500 K :lol: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. mar 2022, 22:55

NC_Ribe skrev: centrallås med periodisk svigt (hvad så med startspærren?)

Mvh/NC
Tror ikke du skal være så nervøs for det, oftest Er det faktisk kun selve ECU -
ellers er det nogle af de "løse" motorer i dørrene ....

Jeg har faktisk haft en 9K hvor 3 ud af 4 i dørene var "stået af" :mrgreen:

Min gamle Sego havde Startspærre bortkoblet med fungerende C-lås :)
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. mar 2022, 12:45

Hvis du er i tvivl om en OG 9-3 er noget -
så er her da en chance for at "prøve på" for en billig slant :)
testb4.png
Er som årgang 1998 med den gode gamle B204 d v s en T5 8)

Ftt på 185 Hk:
testb3.png

Er med de "rigtige" 17" OG 9-3 fælge - læder - Aut - træpanel - kopholder -
eftermonteret 9-5 Aerorat - demonterbar krog :D
testb2.png
Ellers måske et alternativ til at lave de småfejl der må være på den -
få den synet og køre rundt i den undertiden din 9K bliver "shinet op" :wink:


Holder syn til Juni 2022
https://www.dba.dk/saab-9-3-20-t-185-be ... 088587657/
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. mar 2022, 15:57

NC_Ribe skrev:
7. mar 2022, 22:29
Den har dog lidt for meget af det, jeg ikke ønsker: Lædersæder med manuel indstilling (hvor førersædet ser mistænkeligt munket ud i betragtning af km-tallet
Den mørke udgave af A50 sæderne har ruskindsindlæg og ser derfor altid slidte ud, det er simpelthen en fejltagelse med det ruskind. Men det lyder som du vil have en mellemting mellem stofsæder og Aero- Chesterfield lænestole. Det bliver nok ikke så nemt at få fat i...
NC_Ribe skrev:
7. mar 2022, 22:29
centrallås med periodisk svigt (hvad så med startspærren?
Glem alt om problemer med startspærren på de seneste årgange af 9000. Centrallåsen derimod er altid halvdefekt indtil man har repareret relæboksen og motorerne i dørene.
NC_Ribe skrev:
7. mar 2022, 22:29
manuelt gear
Ja det vil jeg da absolut også anse for et minus, men du brænder jo tomatkasserne af på stribe, så måske er det bedre med en manuel. :wink:
NC_Ribe skrev:
7. mar 2022, 22:29
Det helt usandsynligt store rusthul i venstre forskærm (hvad gemmer der sig så ellers under den fine lak?).
En 9000 forskærm er rustificeret fra fabrikken. Det er en speciel process som sikrer at gennemtæringen optræder præcist 1 år og 1 dag efter rustgarantiens ikrafttræden.
Til gengæld skal man bare skrue det rustne blik af så har man en sund og frisk Saab indenunder.
Sirene-a.jpg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. mar 2022, 21:26

Hej Carlsson

Den er go' med dig: Det er faktisk aldrig lykkedes mig at brænde en tomatkasse af, før SAAB i Ribe fulgte GM's forskrifter om at bruge Dexron VI. Modsat de manuelle: Der er røget et par stykker (96, 900 og 9000).

Og jeg savner stadig input til at redde min 9K for rust...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. mar 2022, 21:55

PS: (Hej igen, Carlsson)
Den mørke udgave af A50 sæderne har ruskindsindlæg og ser derfor altid slidte ud, det er simpelthen en fejltagelse med det ruskind. Men det lyder som du vil have en mellemting mellem stofsæder og Aero- Chesterfield lænestole. Det bliver nok ikke så nemt at få fat i...
Jeg vil gerne have el-stofsæder (super deluxe) eller pæne el-lædersæder, der virker. Chesterfielden kunne være fin, men ellers er det bedste førersæde, jeg nogensinde har haft, mit "turbosæde" med frottebetræk og oprindelig for/bagkantjustering, som jeg anskaffede til min første 900. Det kunne man blive siddende i i stedet for at komme ind til Chesterfielden :wink: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. mar 2022, 23:14

NC_Ribe skrev:
8. mar 2022, 21:26
Og jeg savner stadig input til at redde min 9K for rust...
Mvh/NC
Det er da ingen ben i. Frem med læderet og tøm det i en pladesmeds hånd :lol:

Mit alenlange illustrerede indlæg var om hvad man kan forvente når man begynder at pille i en gammel 9000.
Stærkt forenklet er det at jeg ikke rigtigt fandt nogen ubehagelige overraskelser. 9000 er meget reel, man kan tydeligt se hvor den er rusten. Det er stik modsat på mange andre biler.
Så en god pladesmed bør sagtens kunne vurdere omfanget af reparationen, blot ved at kigge på rusten.
Dog er ruderammen foran en joker, da selv små bobler i lakken, eller en revnet rude ofte betyder at en rudesmed har ødelagt rammen med sin ostehøvl. Min forrude var den originale, så jeg havde intet problem. Ruden var til gengæld totalt sandblæst da den tidligere ejer, jo boede i en skov 432km fra den nærmeste asfalterede vej...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. mar 2022, 23:22

Tak, Carlsson. Jeg arbejder videre med sagen.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

9. mar 2022, 19:25

Her er der lige et par før og efter billeder, hvis jeg kan nå at uploade dem inden jeg bliver logget ud.
Bemærk at bilen var nysynet i SE da jeg hentede den...
NC1.jpg
NC2.jpg
NC3.jpg
NC4.jpg
NC5.jpg
NC6.jpg
NC7.jpg
NC8.jpg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

10. mar 2022, 00:10

Hej Carlsson

Uha, uha og fy fan! Min er jo rustfri i sammenligning... Hvor meget udskiftede du i øvrigt (af det "svære gods") og hvor meget blev blot afrenset/sandblæst og rustbehandlet? Og fandt du en god (og rimeligt billig) mekaniker/pladesmed til det, eller gjorde du meget af det selv?

Jeg mangler stadig tip til en adresse -enten til din mekaniker/pladesmed og prisen for herligheden (send evt. en PM) eller til synsmanden -så kunne jeg køre videre i en del år endnu :lol: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

10. mar 2022, 16:23

Jeg lavede selv forarbejdet og lod en tryllekunstner smed jeg kender om at svejse ny plade i, og nej, han gider normalt ikke at rode med biler.
Men på en 9000 synes jeg at det virker ret overskueligt. Enten er den rustet igennem eller også er den ikke rusten. 99,9% af bilen er jo ikke rusten selvom billederne ser slemme ud.
Fabrikkens "plastik" rustbeskyttelse i bunden er uhyre effektivt så den rust der er, kommer typisk indefra hulrum o.l i bagenden af bilen. Og så er der donkraftophængene. De er beregnet til Saab's medfølgende donkraft og intet andet. Så når din lokale mekaniker har løftet din 9000 op med hans 4 punkts søjlelift har han trykket dine donkraftophæng op igennem bunden og så ruster det som bare fanden. Man kan stadig købe ophænget til den ene side men ikke til den anden.
Her er der et foto af et af de pænere af slagsen.
Donkraft.jpg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

16. mar 2022, 22:42

Hej

Jeg skylder et svar på alle jeres fine input.

Thomas: Jeg modtog bladet i torsdags (10/3), men den ellers spændende artikel om renovering af 9-3'eren er ikke helt relevant for mig: Lidt (meget) dyrt efter min pengepung, og så er min 9K ikke nær så bevaringsværdig. Men jeg satser på at tage til Esbjerg 2/4 og få gode råd (til en billig renovering eller evt. købere til at bevare den).

Sørens artikel om hans (uforløste) SAAB-passion var meget tankevækkende: Jeg har heller aldrig haft råd til SAAB, men har aldrig haft andet :D . Det er selvfølgelig dels en prioritering, men også tilfældigheder og (u)lykketræf: Jeg havde nok været en mere holden mand i dag, hvis jeg havde købt Golf diesel, Opel Kasket etc. på de tidspunkter, hvor det lige netop dækkede mit behov. Men utvivlsomt ikke en lykkeligere mand :wink: .

Regin: Tak for alle tips -Sverige har åbenbart samme urimelige beskatning som i DK, hvor aut. straffes urimeligt hårdt. Da der ikke lige var den ideelle 9K hinsidan, faldt jeg for OG9-3'eren til 8.900 kr. Der var godt nok flere om buddet, så den blev købt som beset (på nettet...) på DIN anbefaling, så er det en nitte, kommer du til at høre for det resten af dit SKDK-liv :wink: . Er det, som du antyder, et godt og måske økonomisk fordelagtigt køb (i så fald det første i mit SAAB-liv), er det til gengæld "biglove forever" :D . Ellers siger jeg bare mange tak for tippet -jeg er spændt på, om jeg kan leve med den, eller om jeg fortsætter med at søge efter den rette 9K.

Besøgte i øvrigt sælger i går, beså damen og fik en god snak (jeg kan først hente hende senere). Fik samtidig et tilbud fra en dygtig og prisbillig pladesmed i nærheden -det lå på knap 20 Kkr., så det er vist helt i skoven rent økonomisk at kaste sig ud i renovering.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

17. mar 2022, 21:32

NC_Ribe skrev: Hej
Jeg skylder et svar på alle jeres fine input.

Regin: Tak for alle tips -Sverige har åbenbart samme urimelige beskatning som i DK, hvor aut. straffes urimeligt hårdt.

Nja det koster da lidt ekstra end modsvarende manuel version -
men ikke helt så "blodigt" som denne DK variant.
Lige med OG 9-3 så kostede Amy rundt 2.566:- om året hvor en med automat -
vil ligge omkring 3.198:-
(Der havner også den blå OG 9-3 Aero jeg linkede til dig)


NC_Ribe skrev: Da der ikke lige var den ideelle 9K hinsidan, faldt jeg for OG9-3'eren til 8.900 kr. Der var godt nok flere om buddet, så den blev købt som beset (på nettet...) på DIN anbefaling, så er det en nitte, kommer du til at høre for det resten af dit SKDK-liv :wink: . Er det, som du antyder, et godt og måske økonomisk fordelagtigt køb (i så fald det første i mit SAAB-liv), er det til gengæld "biglove forever" :D . Ellers siger jeg bare mange tak for tippet -jeg er spændt på, om jeg kan leve med den, eller om jeg fortsætter med at søge efter den rette 9K.

:shock: Nu fik jeg pludselig ondt lidt hist og her i kroppen :shock: ........ :lol: ... :wink:

Der er jo yderst sjældent "ekonomi" i biler og skal da heller ikke komme og sige at -
jeg er ekspert i priser på biler i DK.
Men lige OG 9-3 blev der jo kigget godt på/efter i f m vi flyttede hertil -
dette mest med tanke på hvor vidt det kunne betale sig at tage Amy "med eller ej"....
Det endte jo som bekendt med at tøse kom på DK plader, tog en "genvej" lod et firma -
tage "bøvlet" med skattefar og fik en helt okey "offert" til mindre $$ end hvad der kunne handles OG 9-3 lige dengang :)

En OG 9-3 er og bliver aldrig en 9K på lange veje, men alligevel -
så har den "noget" over sig man godt kan finde i det der med at have/køre SAAB.
Den er lidt mindre end 9K og dermed også lidt mere "handy" i bykørsel, men selv ude på på landevej -
kan den også præstere fint.

Når man så tænker lidt på den "udfordring" SAAB stod overfor dengang, ja så må man alligevel pænt -
løfte på hatten 8)
Er du ellers frisk på lidt "lektyr" så er her en superfin side fra det svenske STCS -
skrevet af "Bollman" en af de helt friske gutter der - omkring just OG 9-3 :D 8)

http://forum.saabturboclub.com/showthre ... om-tiderna

Og her lidt fra det svenske "trafikmagasinet" tiden hvor OG 9-3 var den "nye" -
blot lidt synd det er den helt lille 2.0i de tester :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=yi___7dl-UY
(Begynder ved 05:45)

NC_Ribe skrev: Besøgte i øvrigt sælger i går, beså damen og fik en god snak (jeg kan først hente hende senere).
Mvh/NC

:D Så du handlede tøsen -
så godt at den "forsvandt" hurtigt fra dba :D

Håber da at det er noget og "bygge videre på" som sagt så den jo ikke fy skam ud på billederne -
samt er heller ikke lige frem en "snik" ;)

Ser da frem til at vi får en historie/tråd ud af det her -
når der er hentet :D
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

6. apr 2022, 21:24

Hej Regin

Der er lidt meget mere til denne tråd, men nu må jeg lige vide: Hvad betyder "snik"? Er det, som jeg antager, et kort og præcist svensk ord for "nærigt/fattigt udstyret", eller noget helt andet?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. apr 2022, 22:11

NC_Ribe skrev: Hej Regin

Der er lidt meget mere til denne tråd

:D Er der det -
mest sjovt/godt håber jeg da :D


NC_Ribe skrev: men nu må jeg lige vide: Hvad betyder "snik"?
Er det, som jeg antager, et kort og præcist svensk ord for "nærigt/fattigt udstyret", eller noget helt andet?

Mvh/NC

Inden for bilverden betyder det stort set "bil med lidt, eller intet i udstyr" 👍
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

7. apr 2022, 22:45

Hej Regin

Fint, så skal du have tak for at udvide mit svenske med et kort, fyndigt ord for noget, som vist kræver lidt mere omsvøb på dansk :D .
:D Er der det -
mest sjovt/godt håber jeg da :D
Njae, jeg tygger lidt på formen/formuleringerne, men jeg holder det alvorlige mellem sælger og mig, så du skal ikke få "pludselig ondt lidt hist og her i kroppen" :wink: . Du havde helt ret i, at det var en måde at prøve, om OG9-3 kunne være sagen -om den var billig, vil vise sig :roll: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. apr 2022, 01:16

NC_Ribe skrev: Hej Regin

Fint, så skal du have tak for at udvide mit svenske med et kort, fyndigt ord for noget, som vist kræver lidt mere omsvøb på dansk :D .
:D Er der det -
mest sjovt/godt håber jeg da :D
Njae, jeg tygger lidt på formen/formuleringerne, men jeg holder det alvorlige mellem sælger og mig, så du skal ikke få "pludselig ondt lidt hist og her i kroppen" :wink: .

🤔 Ved godt den ikke var dyr, men nu var det vel ikke noget i stil med "grisen i sækken" 🙈

Tænker bare på den ikke er ny, og ved da heller ikke hvad man fik for de penge -
husker bare på det tidspunkt vi stod og overvejede hvad/hvordan med Amy.


NC_Ribe skrev: Du havde helt ret i, at det var en måde at prøve, om OG9-3 kunne være sagen -om den var billig, vil vise sig :roll: .

Mvh/NC


Men selv en 9K fra samme årgang kan også godt blive et dyrt bekendtskab, de bliver heller ikke nyere -
og der er ting sager som bl.a:
"4x Lagerstød - servoslange - div olielækage - remspænder (bøsninger i den) - radiator/blæser (kupé) - instrument (temp) og alle pærer i det -
lygtesatser - bremseslanger (bag) - tankbånd benzintank - for bare at bringe lidt op.
Det er en bil der er bygget lidt anderledes med mange fine, lidt "anderledes", løsninger -
men..... alt dette er jo helt klart derfor den er så dejlig en bil som den nu er :D

Jeg havde jo en 5-6 stk i min garage de sidste år, og nok var der noget der skulle laves :mrgreen:
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. apr 2022, 08:29

OG 9-3 er en fremragende bil, også uden turbo.
Da vi købte vores i april 99 tænkte jeg meget på, hvorfor jeg ikke valgte én med turbo.
I dag tænker jeg ikke meget på det, for den kører bare eminent fortsat.
Og som vores Opel værkfører i Fjerritslev sagde i starten af 80´erne, så skal biler være teknisk enkle. Jo enklere jo mere driftssikre. Og det havde han da meget ret i!!
SAAB´en har ikke været uden problemer, som vist her nedenfor, men det har vist sig at være en god idé for os at holde den ved lige.
Da modellen kom frem i 98 var der kun rosende ord fra testerne, som det også er vist her på siden fra YouTube.
Og jo, GM var ind over, men den var og er stadig en SAAB!
Så kan der findes en OG 9-3 med under 150 - 200.000 km. på tælleren, og er den godt vedligeholdt, er der fin bil længe. De kan stadig ses til under 30.000 kr.

Her er så i kort form hvad der har været af problemer/udskiftninger. Siden august 21 har der bare været en defekt O ring i AC anlægget samt en defekt printplade i hovedlysrelæet som blev loddet:
11.08.21 567000 Brændstofpumpe.
02.07.21 565000 Nyt styretøj fra tandstang og ud. Sporing.
10.06.21 564000 AC kompressor.
28.05.21 562000 Differentialerep. Ny kobling da gearkasse skulle ud.
28.04.21 561000 Batteri Exide Premium 77 Ah. 760 A til koldstart. For nu skal der være strøm nok i mange år!
15.03.21 560000 Brugt strømfordeler. Pakdåse hø. trækaksel.
25.02.21 558000 Ventildækselpakning og strømfordeler repareret
16.11.20 556000 Stabilisatorbolt for skift.
21.10.20 555000 Øverste kølevandslange skift.
12.05.20 546000 Bageste stænkskjold på skivebremserne skiftet.
23.03.20 545000 Planslibning topstykke. Skift sensor kølevand temperatur.
02.12.19 541000 Servopumpe og højre tårnleje skift.
24.10.19 540000 Større rustarbejde skærmkanter og vanger.
03.10.19 540000 Ventildækselpakning skift.
11.07.18 511000 Batteri 56 Ah. Tidl. Batteriskift: 2008, 2013.
01.06.18 508000 Bremsekalibre bag og alle skiver/klodser skiftet. (Også skift tidl.)
03.12.15 456000 Tankmåler repareret.
19.11.15 449000 Katalysator skift.
09.02.15 436000 BSR sportsudstødning. Tidligere Walker udstødninger, der ikke holdt længe. Og skramlede.
15.04.14 414000 Generator 130A skift forebyggende pga slidt kul i strømfordeler. Kul i generator viste sig at være næsten slidt væk!
20.03.14 413000 Ventildækselpakning og blæsermotor formodstand skiftet.
21.01.14 410000 Pakning i oliepumpe skift.
04.11.13 405000 Bærearme, fjedre og støddæmpere for og bag skiftet.
02.01.12 354000 Koblingsslange skiftet.
08.07.11 338000 Benzinpumpe skiftet.
15.06.11 334000 Stabilisatorbolt 20 mm skiftet. (2008-jan.11 rykkende accelleration. Viste sig at skyldes defekt kabel til indsprøjtningsdyserne)
02.12.10 Tændspole. 2 relæer skiftet.
12.10.10 315000 Rotor i strømfordeler skiftet.
29.09.10 314000 Ventildækselpakning og toppakning skiftet.
27.07.10 310000 Vandpumpe skiftet.
28.10.09 292000 AC kompressor skiftet.
21.09.09 290000 Ve. Forlygte skiftet.
27.05.09 280000 Indsprøjtningsfilter skiftet.
19.05.09 280000 Slavecylinder og kobling skiftet ifm elfejl motor.
23.03.09 276000 Taktventil skiftet. EVAP ventil skiftet. Check Engine løst.
26.02.09 274000 Lambdasonde, omdrejningstællerføler, toppunktsføler
temp. føler, luftmassemåler og brugt injectionbox skiftet.
28.11.08 271000 Motronik boks skiftet
06.11.08 270000 Tomgangsregulator skiftet. Grundet Check Engine fra 20.09.08
11.08.08 264000 Varmereguleringspanel skiftet.
23.06.08 256000 Infodisplay skiftet.
14.02.08 249000 Håndbremsekabel. Hovedlyskontakt.
16.05.06 233000 Rudekontakt u. soltag skiftet.
26.05.05 191000 Hø. Forlygte skiftet.
09.04.01 77562 Varmefordeler hus skiftet. Varmeregulerings kabel.
17.04.00 40370 Gearkasse skiftet. (Reklamation. Problemer med at lægge gearene ind)

Så vi beholder bilen til vi ikke mere kan komme ned i sæderne og derfor skal bruge en bil af typen SUV.
Det ske sent!
Og skulle der inden da komme et afgørende nedbrud, der ikke kan klares med rimelighed, er der endnu andre OG 9-3´ere at finde!
Fine og billige!
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. apr 2022, 15:07

Hej Regin

Nu har jeg jo svoret ikke at ville kommentere dit svenskdanske, men alligevel: Når du nu er flyttet herover, så hedder det altså "Katten i sækken" :D :D . Og det var det lidt -jeg fik i hvert fald uventet meget rust for pengene. Samt en del andre små og større fejl, som sælger her efterfølgende har belært mig om er typiske for modellen (bekræftes tildels af Sørens indlæg).

Og Søren: Jeg vil nu ikke betragte dit ejerskab som problemfrit, men ved nærmere eftertanke skal jeg nok selv en del ejerskaber tilbage for at nå op på samme km-tal, som du har nydt i din bil. Og i betragtning af den tid, du har brugt i bilen, ville den ekstra fornøjelse, en turbo ville have givet, nok have været værd at tage med? Nå, det er jo en smagssag, og der kommer selvfølgelig lidt ekstra at reparere på med sådan én. Jeg har jo med interesse læst om dine erfaringer, og netop din glæde ved modellen var medvirkende til min beslutning om, at det da var værd at prøve. Den er dog lidt snæver (og ja, man sidder lavt -også efter konens mening), og med lidt meget hård plast efter min smag, så skal jeg skifte til noget mere moderne end 9K, skal jeg nok følge min værkførers råd om at købe en nyere 9-5. For 9-3'eren har da også sine meget positive sider: Meget mere moderne i udstyr, (en anelse) bedre benzinøkonomi og stadig meget SAAB'sk i indretningen.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

8. apr 2022, 18:20

Jo NC, du har da ret i at det til tider har været træls, for nu at sige det på godt jysk!
Men når man som vi har haft samme bil gennem 23 år (i morgen, d.9. april faktisk) og kørt snart 580.000 km, så vil der jo være perioder med defekte sliddele, og de kommer ofte uvarslede, uanset hvor opmærksom man er. Ser vi på hvad FDM regner sig frem til at en bil i 250-300.000 kroners klassen koster at køre i over 5 år og 100.000 kilometer, ja så kan vores gamle 9-3 godt være med! Alt inklusive!!
Og så sker der jo også det at bilen med tiden næsten bliver en del af familien! Vi bærer over med fejlene og glæder os over det gode. Også uden turbo. :lol:
Så jeg er givet ikke et sandhedsvidne!!
Lige nu er vi - bank under bordet - i en stabil periode.
Sommerens kørsler i den gamle SAAB, på smukke sideveje på vej mod nye oplevelser, venter!
I turbofri ro og mag. :D
Det er jo som jeg skriver i min signatur: OG9-3 er BARE 10-4!
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

9. apr 2022, 14:36

NC, du startede denne tråd med konstateringen af rust i din 9000 og hvad det mon ville koste at lave.
Siden har der været skrevet meget om forskellige biler, alder, kilometre og slitage som rust.
Jeg har også været inde at skrive om vores hæderkronede OG 9-3.
Jeg vil lige runde af med nogle tal.
Det koster at have en gammel bil. Selv en SAAB.
Men hvor meget?
I efteråret 2019 skulle vi have lavet rust. Nye skærmkanter ved baghjul, nyt stykke plade i vognbunden og rust i bunden af dørene.
Reparationen med maling og undervognbehandling løb op i 39.000 kr.
Vi valgte at få det lavet, og jeg har nu regnet ud hvad bilen til dato har kostet, alt inklusive. Lige fra afskrivning over drift og faste udgifter til reparationer:
23 år, 580.000 km: 2,89 kr./km.
Og pludselige driftsstop: 7 styk.
Lakken er med meget små ridser og stenslag. Kabinen ser næsten ny ud med indtræk der ikke er rørt!
Den lugter ikke af ny bil, men af SAAB!
Det er da ikke så ringe!
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 9K ex-rust: Hvordan, hvor og hvor dyrt?

10. apr 2022, 21:21

NC_Ribe skrev: Hej Regin

Nu har jeg jo svoret ikke at ville kommentere dit svenskdanske, men alligevel: Når du nu er flyttet herover, så hedder det altså "Katten i sækken" :D

👀 No shit da :lol:
Men det er da bare helt okey, jeg tager da ikke "ille" op op det -
tværtimod kan jeg bare konstatere jeg slet ikke er så god til det med de "danske bokstaver" længere :roll:

Mvh/NC

Tilbage til "Classic Forum"