Banner cycler

3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

4. apr 2022, 21:22

Min ca. 10 år gamle JT3 udstødning kører på det sidste. Er på udkig efter en fuld 3" rustfri udstødning med det hele.
Abbott ser ikke ud til at producere deres mere og også lidt dyrt at få den hjem fra England. Faldt så over dette link:

https://www.rbmsaabparts.com/3inch-stai ... _1236.html
Men da jeg kontaktede dem skrev de at den ikke laves mere. Hvorfor den så står som "available" ved jeg ikke......

Hvad er der ellers?
RAKA synes ikke at lave noget......i hvert fald ikke et fuldt system og Jetex laver kun noget 2.5" og tror heller ikke det hele af med i deres udgave.

Hvad er der ellers?

Hvad kører I andre med?

JT3 har den bagdel af den ret hurtigt bliver "grim" selvom den jo har haft en ganske god holdbarhed. Svejsninger ruster ret hurtigt osv.....
Min fik også svejset en lap på for et par år siden.......så den er lidt "udkørt".


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

4. apr 2022, 22:38

Raka systemet var tidl. ret gode, men de har været ret slatne med kvalitet de sidste år.

Vi var to der gik sammen og købte 3 systemer til en 900, en 9-3 og en 9-5 fra Raka for 2 år siden. Det var ikke en god oplevelse. Systemerne passede ikke ordentligt, desuden svejser de ikke med 316L tråd, og så rådnet svejsningerne.

Hvad med Simmons ?

Vi må erkende at Saab 900 og 9000 ikke længere har interesse for producenterne, så produkterne forsvinder fra hylderne til de gamle biler.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

4. apr 2022, 23:00

Selve svejsningen skal også være rustfri.
Har sendt en mail til RAKA og spurgt mht. Saab 9000 men vil så også spørge til selve svejsningen hvis de vender tilbage med noget positivt.

Simmons har jeg ikke kigget på, men vil se hvad de laver.
Der skal helst ikke være for meget "Brian-lyd".....eller hvad man siger......
Gerne som en Mercedes GTR.......eller måske Koenigsegg.....
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

4. apr 2022, 23:04

Synes Simons er det samme som Jetex:

https://simons.se/products/sportsystem/ ... 0/9000/284

.....dvs. noget 2.5" og ikke en fuld udstødning.......?
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

4. apr 2022, 23:54

Jt 3" var det sidste system jeg monterede på min gamle Cego.
Ikke lige verdens bedste pasform, men det går med tålmodighed -
og så har det den bedste lyd for et 3" :D
(syntes jeg)
3Tum-2.jpg
Ser også ud som om det kunne være fra fabrik af :mrgreen:
3Tum.jpg
Så regn lidt på den, hvad er 4.188:- svenske "træpenge" på 10 år -
husk på det er fragtfrit over 1.500:- :wink:

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... kat-1.html
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 07:26

Ja, en JT3 er sidste mulighed hvis den rustfri bliver umulig at få.
Kan bare ikke li' de kalder den "halvsats". Min JT3 dengang var med det hele også den forreste del.
Skal ikke selv montere den og JT3'eren kan min mekaniker skaffe hjem er jeg ret sikker på.

JT3'eren lyder da lidt som denne........måske ikke helt:
https://www.youtube.com/watch?v=k_7xZ-Fybdg
......og 9K'eren kunne måske godt følge den hvis man havde en ligeså hurtig gearkasse. Dog ikke fra stående start.

"Ægget" er udelukket at hænge på:
https://www.youtube.com/watch?v=t4cPtI8p0v0

......så skal vi nok op i en 3.5"......men måske man kunne få Koenigsegg til at printe en i titanium. Men så er vi nok over de 5k SEK.
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 08:58

Hej MXP.

Jeg havde et komplet 3" rustfrit Abbott udstødningssystem på min SAAB 9-5 Aero 2,3T.
Den indgik i handel hos Per, Svend Wind Automobiler A/S i Højer, da jeg købte min nuværende SAAB 9-3. Køberen af 9-5'eren syntes, at Abbott'en støjede for meget og fik påmonteret en standardudstødning.
Så måske ligger Abbott'en stadig i Højer, eller Per kan måske fortælle om den videre skæbne. Per er altid dygtig til at finde svære stumper.
På min 9-5'er havde den kørt under 15.000 km.
Svend Wind har tlf.: 7478 2149.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 11:23

MXP skrev:
5. apr 2022, 07:26
Ja, en JT3 er sidste mulighed hvis den rustfri bliver umulig at få.
Kan bare ikke li' de kalder den "halvsats". Min JT3 dengang var med det hele også den forreste del.
Skal ikke selv montere den og JT3'eren kan min mekaniker skaffe hjem er jeg ret sikker på.

JT3'eren lyder da lidt som denne........måske ikke helt:
https://www.youtube.com/watch?v=k_7xZ-Fybdg
......og 9K'eren kunne måske godt følge den hvis man havde en ligeså hurtig gearkasse. Dog ikke fra stående start.

"Ægget" er udelukket at hænge på:
https://www.youtube.com/watch?v=t4cPtI8p0v0

......så skal vi nok op i en 3.5"......men måske man kunne få Koenigsegg til at printe en i titanium. Men så er vi nok over de 5k SEK.


Det hed min også, men som du kan se -
så er det hele der lige fra katalysator og bag.
Flexrøret er t o m bedre end det org 👍
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 19:35

Viggen skrev:
5. apr 2022, 08:58
Hej MXP.

Jeg havde et komplet 3" rustfrit Abbott udstødningssystem på min SAAB 9-5 Aero 2,3T.
Den indgik i handel hos Per, Svend Wind Automobiler A/S i Højer, da jeg købte min nuværende SAAB 9-3. Køberen af 9-5'eren syntes, at Abbott'en støjede for meget og fik påmonteret en standardudstødning.
Så måske ligger Abbott'en stadig i Højer, eller Per kan måske fortælle om den videre skæbne. Per er altid dygtig til at finde svære stumper.
På min 9-5'er havde den kørt under 15.000 km.
Svend Wind har tlf.: 7478 2149.

SAAB hilsen Ole
Er udstødninger fra Saab 9-5 Aero 2.3T og 9K 2.3t "plug and play" kompatible?
Så kunne det måske være en mulighed.

/Max
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 19:41

Sport E skrev:
5. apr 2022, 11:23
MXP skrev:
5. apr 2022, 07:26
Ja, en JT3 er sidste mulighed hvis den rustfri bliver umulig at få.
Kan bare ikke li' de kalder den "halvsats". Min JT3 dengang var med det hele også den forreste del.
Skal ikke selv montere den og JT3'eren kan min mekaniker skaffe hjem er jeg ret sikker på.

JT3'eren lyder da lidt som denne........måske ikke helt:
https://www.youtube.com/watch?v=k_7xZ-Fybdg
......og 9K'eren kunne måske godt følge den hvis man havde en ligeså hurtig gearkasse. Dog ikke fra stående start.

"Ægget" er udelukket at hænge på:
https://www.youtube.com/watch?v=t4cPtI8p0v0

......så skal vi nok op i en 3.5"......men måske man kunne få Koenigsegg til at printe en i titanium. Men så er vi nok over de 5k SEK.


Det hed min også, men som du kan se -
så er det hele der lige fra katalysator og bag.
Flexrøret er t o m bedre end det org 👍
Men så mangler den forreste del vel også ( er ikke ekspert i hvor mange dele der er).
Når jeg kigger på dette billede synes der er være mere?
https://www.rbmsaabparts.com/3inch-stai ... _1236.html
Er det "for-rør" man kalder den del som går fra motoren og ned til katalysator?
Vil gerne have det hele med.......når den nu skal skiftes.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 19:44

Fik svar på mail fra RAKA og de henviste til at firma som ligger i samme bygning og hvor de har et samarbejde. Dem vil jeg prøve at kontakte. De skulle kunne bygge en ny udstødning. Vil spørge til om svejsninger også er rustfri, om "for-rør" er med osv......

Dette firma:
http://www.a-alt-avgassystem.se/
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 20:47

MXP skrev:
5. apr 2022, 19:41

Men så mangler den forreste del vel også ( er ikke ekspert i hvor mange dele der er).
Når jeg kigger på dette billede synes der er være mere?
https://www.rbmsaabparts.com/3inch-stai ... _1236.html
Er det "for-rør" man kalder den del som går fra motoren og ned til katalysator?
Vil gerne have det hele med.......når den nu skal skiftes.

Det billede ligner noget med en "sport/race" katalysator :roll:

Da du har en årgang 1997 d v s samme som min gamle 9K -
så bør der (såfremt den er org.) sidde en sk "framflyttad kat"
Kattt.jpg
Og så passer det godt med de dele eftersom -
det "starter" fra der med flexdelen :D
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

5. apr 2022, 21:29

Ok, må kigge ned under den og se hvordan der ser ud.
Ved der kun er en enkelt lambdasonde som sidder tæt på turboen.

Mener ham der installerede den lavede et ekstra ophæng da han syntes det sad og "slaskede" for meget.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

6. apr 2022, 01:58

MXP skrev:
5. apr 2022, 21:29
Ok, må kigge ned under den og se hvordan der ser ud.
Ved der kun er en enkelt lambdasonde som sidder tæt på turboen.

Katalysator sidder så godt som, lige direkte under bundkar på motor -
og ja, det er rigtigt nok der kun er 1 stk "Sonde" på en 9K :)


MXP skrev:
5. apr 2022, 21:29
Mener ham der installerede den lavede et ekstra ophæng da han syntes det sad og "slaskede" for meget.

Så er det måske det org beslsag/ophæng der er knækket:
Beslag4.jpg
Ikke helt "ude og svømme" med det knækker, enten som billede -
eller nede ved selve katalysator:
Beslag3.jpg

Dem har man byttet en del af gennem årene :roll:
Beslag1.jpg
Beslag2.jpg
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

6. apr 2022, 08:11

Kan se at du laver altid selv :-)

Tror blot at ham som skulle sætte min JT3 på han syntes at med de originale ophæng der var med var det lige i underkanten og mener han "opfandt" et sted mere at hænge den op.

Den som Abbott sælger eller solgte der skrev de vist blot fra '92 og frem så tror kun de har den udgave af udstødningen hvor kat sidder langt tilbage og måske min JT3 også er sådan en......og så måske derfor det ikke lige passer med hvor ophæng skal være. Men vil kigge under bilen når jeg kører her til morgen. Det er desværre ikke rigtig godt cykelvejr......så vil se om 9k'eren kan logges ud i regnvejr. Det er lykkedes før.....og med lidt kold og fugtig luft kan den være svær at holde nede på jorden......
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

6. apr 2022, 21:59

Tog et billede med min mobil under bilen som viser at katalysator sidder sådan ca. lige bag forhjul. Dvs. det er ikke en "fremrykket katalysator" som det åbenbart bør være på min model?
IMG_20220406_191052502.JPG
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

7. apr 2022, 07:35

Nu er det svært at bedømme hvor rusten forrør og kat er.
Men generelt så holder de 2 komponenter til 2-3 gange udskiftning af resten af systemet.
Den eneste grund at de flyttede katalysatoren frem under bundkar, er at den hurtigere opnår driftstemperatur.
Så der er ingen fordel i at skifte dit nuværende forrør/kat opsætning.
Men få skidtet hævet, og bedøm forrør kat, med en hammer, så bliver du meget klogere, og sparer måske nogle penge.
Helt personligt forstår jeg ikke ønsket om et komplet 3 system, med den ekstra larm det giver.
Men den er måske en højt tunet ombygget bil.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

7. apr 2022, 08:16

Det var mit værksted der for allerede 2 år siden sagde at det var på tide at se sig om efter en ny udstødning. De foreslå en rustfri da de ikke syntes en JT3 ikke var den bedste kvalitetsmæssigt. Der måtte også svejses en lap på for et par år siden. Ideen med en rustfri er at så skal den aldrig mere have en ny.

Tror ikke den er hårdt tunet sammenlignet med hvad mange herinde laver, men den har været en tur forbi Esbjerg (da jeg fik den for mange år siden) og får opgraderet div......som dyser, turbo, map-sensor osv.....
Den var i stand til at flække plastic endestykker på standard IC (med en stort knald) så den nu har en stor ALU-type hvor er måtte skæres lidt i rammen for at få plads til den. Den store 240mm kobling kunne heller ikke holde det moment den kunne give så der nu er en MapTun sinter lamel som krævede lidt tilvænning. Sådan en der har fire pads og uden fjedre. Ser ud til den lader med ca. 1.7 - 1.8 bar. Har aldrig fået målt hvor meget den yder men da jeg ikke selv kan reparere motoren skal den ikke tunes yderligere. Har været gennem dette f.eks. som ikke har helt billigt at få ordnet:
DSC_2471.JPG
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

7. apr 2022, 15:32

En frisk standart kobling kan holde til flere Nm end gearkassen kan holde til på sigt.
Så du må generelt køre den meget pænt, hvis det eneste nedbrud er en brændt ventil.
Det lyder nærmest som det er en for sjov bil, der bruges en gang imellem ?
Så er en sintermetal kobling og en 3" udstødning nok til at leve med, men det var ikke lige det jeg gad køre med til dagligt.

En anden ting med rustfri udstødning, flancher kan rådne væk, og de har en tendens til at give en hård klingende lyd fra sig, da materialet generelt er tyndere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

7. apr 2022, 17:35

Det er min dagligdags bil men kører kun ca. 8000 km pr. år.......han kun den bil og mine cykler.
Har vænnet mig til sinter og har svært ved at køre en normal kobling :-)
Man har ca. 2 mm vandring fra den begynder at tage fat til den har tager helt fat så man får udviklet sin finmotorik. Den hyler også ofte en del. Der er sikkert mange som tror det er en løs kilerem.

Fik at vide at en 240mm kobling kan tage max. 450 nm og vi er på den gode side af 500.......
Fik også at vide at kassen er specificeret til 450 nm, men ofte kan lidt mere. Der var en Maptun 6 trins kasse i en kort overgang, men den stod af......så kom den originale tilbage.
Det var lidt surt for MapTun kassen havde det specielle engelske diff indbygget......jeg ikke lige kan huske navnet på.....der begynder med q......der fordeler kræfterne lidt bedre.
For det meste kører den stille og roligt og presses aldrig ved helt lave omdrejninger. Når man en sjælden gang har brug for de mange nm er det rart. Specielt hvis man er mange i bilen og den er godt læsset.
Men kan mærke når man kommer i en anden bil føles gaspedalen "blød". Er vant til den blot skal trykkes et par cm ned ved en alm. overhaling.

/Max
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

9. apr 2022, 06:54

De er specificerede til 350 nm med fuld fabriks garanti.
SAAB havde aldrig en motor på mere end 350 Nm monteret på denne gearkasse,
og resten af Gm koncernen holdt sig under 350 Nm
450 Nm ser ud til at kunne holde i længere tid, men levetiden begrænses ift. en standart motor.
Med over 500NM så ville jeg have en reserve gearkasse stående.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

9. apr 2022, 18:40

Jeg ved godt der er en risiko for at der ryger en kasse på et tidspunkt.
Det er også meningen at den 6-trins MapTun kasse skulle renoveres men nu er det ca. 10 år siden og ved ikke hvad status er på den og det er jo gået meget godt siden da.
Måske jeg har en ekstra stærk udgave af den originale kasse :-)

Da jeg bor i lejlighed har jeg ikke plads til større reservedele.
Må betale ved "kasse 1" hvis uheldet er ude da jeg heller ikke kan lave større reparationer.
Har skiftet relæer i centrallåsboks ved stor success og har også selv skiftet bundstykke til tændingslås. Det er på det niveau jeg kan "lege" :-)
Har også selv monteret min T7 ventil. En af de bedste investering at skifte fra T5 til T7 og få en boks der er lavet til den. Den ene T5 ventil efter den anden "brændte". T7......det fungerer....
Tror de mange brændte T5 ventiler har været årsag til de brændte ventiler da det var lidt forskelligt i hvilken position de brændte. F.eks. om det var det samme som at køre helt uden W-slange så turbo giver max. tryk konstant.

Nu har jeg skrevet til Abbott i England og hørt om de kan lave en 3" udstødning.
Det svenske firma har ikke svaret så det er nok rigtigt at man kun kan nå dem ved at ringe til dem. Det var det som RAKA skrev.

På nogle områder savner jeg min gamle OG900 2.0i 8V ......det hele var så dejlig enkelt. Og så kører den jo ret godt sådan en.......selvom den ikke kører så stærkt......
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

10. apr 2022, 05:33

Hvis alt andet fejler, så kan du jo prøve at kontakte dette firma.
https://www.ferrita.com/sv/produkter/pe ... /saab/9000
Men det kræver nok at bilen skal en tur til det Svenske land.
Holdbarhed på gearkasser kommer meget an på brugs mønstret.
Personligt ville jeg kun lade den sejtrække i fjerde gear, da det er det stærkeste.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

11. apr 2022, 17:38

Har skrevet en mail til Ferrita. Så må vi se hvad de siger om de kun har de to stumper de viser.
Der var et tysk firma som kunne levere noget i 2.5". Han skrev den var god op til ca. 300 HK.

Det ender nok med en JT3 igen.......

Der skulle være mulighed for at få en 9000 kasse forstærket. Der skulle være et "spidshjul"? .....som er "hult" som skal udskiftes med et massivt......bl.a.?
Det var noget i den retning. Der er nok også meget andet der kan gøres.

MapTun kassen havde tænder der var skåret lige som så gør at den hyler en del. Men det skulle gøre den stærkere.
Min havde siddet i en +600 HK 9000......og nok derfor den kun holdt et par dage i min.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

11. apr 2022, 19:10

MXP skrev:
11. apr 2022, 17:38
Har skrevet en mail til Ferrita. Så må vi se hvad de siger om de kun har de to stumper de viser.


Det er også et dejligt system, men har min tvivl da jeg ikke syntes -
de er så "gode" til at "følge op" på de ældre Saab'er 🤔

Jeg handlede det selv til bl.a Missy -
men da hun var en "biopower" så hørte man mere end man så af det :lol:

Min gamle Cego havde havde også et 2.5" fra det samme -
men efter 19år...... :roll:
Ferrita-1.jpg
Feritta-3.jpg
Ferrita-2.jpg
(jo jeg havde skam kvittering på det i "kørejournalen") 😋


Amy fik da også et system på, om end "kun" i 2.5" -
min mor er ikke så glad for 3" :roll: .... :lol:
Ferrita.jpg
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

11. apr 2022, 19:46

Det ser umiddelbart ikke særlig "rustfrit" ud.......

Der er vist heller ikke noget som hedder "rustfrit" .......med mindre det er ædelmetal......"rustfast" er nok et mere korrekt begreb :-)

Såkaldt "rustfrit" stål kan godt ruste hvis man giver det lidt jernfilspåner og saltsyre......el. lign........ :-)

Titanium er måske et meget godt kompromis........men det gider vist ingen lave til vores gamle biler.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

11. apr 2022, 21:34

Det ser spændende ud i Titanium?

https://www.killfab.com/blogs/news/exha ... s-titanium

Der ser ud som om at når man skal lave en runding er det enkelte små stykker der er svejset sammen. Det er nok ikke med til at gøre det billigere.
Er det nemt at svejse titanium?

Det er nok "overkill" med mindre man laver en 100% restaurering så alt er som nyt. Ikke noget jeg skal i gang med.
Vi er nok tilbage til en JT3 med mindre en af dem jeg har skrevet til melder positivt tilbage.......
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

12. apr 2022, 10:47

Her er svaret fra Ferrita:

"Hello
Unfortunately, we do not have an exhaust system for this model"

Man må nok konkludere at modellen er for gammel og der er for få til der er økonomi i at lave specielle dele til den.
Så er det jo godt at JT3 stadig kan købes.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

20. apr 2022, 18:35

Man skal åbenbart blot vente længe nok.......så dukker der noget op.

Dem som laver JT3'eren er åbenbart begyndt at lave den i rustfrit:
https://martelius.com/en/exhausts/jt-tu ... ck-exhaust

3" downpibe kom på lager for et par dage siden og forreste potte i dag. Så bestilte et fuldt system med 100 celles CAT og to lydpotter.
Det er godt 1000 Euro med transport og moms. Nu må vi se hvad der dukker op.......har jo lige bestilt og betalt.

Her er lidt info da jeg stillede forskellige spørgsmål:

"Yes this is full system and material is AISI409 ferrite stainless steel (downpipe is AISI304 stainless steel). Yes we ship to Denmark, you can order from our webshop.
I just finished downpipes too and can ship out if you order :)"

"You can choose what ever catalytic converter option suits you, and price changes from your choices. You see the little dot just next to the cat picture, you can change it how you like and get that product.
JT used to be aluminized steel, but we have changed it into stainless just this year."

"Now middle silencer in stock too :) Yes all, welded with stainless steel wire."

Kan være det har interesse for andre også. Gad vide hvor meget det larmer hvis kun man har én potte og så blot et rør i stedet for forreste potte.
Der er også mulighed for blot et rør i stedet for CAT......men det er vist ikke lovligt......
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

21. apr 2022, 06:23

Med politiets stærkt øgede interesse for ombyggede biler, så er det bedst at systemet er så diskret som muligt.
Så at fjerne en lyddæmper er absolut no go i dagens danmark.
Et vildt gæt så kommer systemet uden de godkendelser som er krævet, så det er bund ulovligt ifølge den danske stat.
Om du har en 100 cellers Fia godkendt Race kat eller et simpelt rør, er i lovens forstand det samme.
En 200 cellers E godkendt kat er lidt nemmere at få igennem et syn., men da forrøret er bygget om og kattens placering er ændret, Så er det temmelig sikkert ikke lovligt.
Men det afhænger meget af årgangen af bilen, om hvilke regler der gælder.
Der er stort set dømt fri jagt hele året på alle danmarks biltosser.
I det grønne miljøs navn!!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

21. apr 2022, 07:52

Ok, nu er det mit værksted som kører den til syn og mener de i synshallen måler hvor meget den forurener med en sensor bagi. Så går ud fra at den overholder krav til hvor meget den må lukke ud.
Tror også min nuværende KAT er en med 100 celler. Den er åbenbart god nok til at komme under grænse så synshallen accepterer den?
Det var egentlig min bekymring da jeg fik JT-3'ere for mange år siden om en race-kat var god nok til at overholde forureningskrav. Da den kom gennem syn uden problemer tænkte jeg ikke mere over det.
Mht. forurening kan politiet vel kun forlange den overholder min. krav?
Gad vide om det hjælper jeg kører på 100 oktan V-power?

Ved godt der er krav mht. HK osv.......men en 9k, 2.3t er under alle omstændigheder en kraftfuld bil.
Politiet skal vel blot være glade hvor vi holder de gamle biler i god stand med bl.a. fin rustfri udstødning osv..... :-)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

21. apr 2022, 10:45

At bilen går igennem et syn, er ikke ensbetydende med at den er lovlig, det er en udbredt misforståelse.
I bund og grund er det kun for at sikre at bilen er i forsvarlig stand, og kan overholde et meget groft målt forureningskrav.
Og der er en stor forskel på om det er hr. jensen der kommer til et periodesyn, eller om det er jensens autoværksted, der får synet 100 biler om året.
I bund og grund er du en lovovertræder. :wink:
Medmindre at bilen er synet og godkendt med alle de konstruktive ændringer du har lavet.
Og det tror jeg næppe at den er, da det kræver en masse papirer og godkendelser.
Det er desværre reglerne.
Hvad betyder det i praksis.
1 Du skal have en godkendelse fra fabrikken at en effekt forøgelse på over 100 % er ok.
2 Hele motoren fra luftfilter til og med katalysator, skal emissions måles, for kontrol at den overholder de gældende krav.
Grøn ejerafgift så er der lige en benzin forbrugsmåling oven i.
Og en støjmåling.
Så det er desværre ikke kun et spørgsmål om synsmanden stikker en 4 gas tester op i røven på bilen og den overholder nogle delkrav.
Ps. der er sikkert mange ting jeg har glemt i hele processen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

21. apr 2022, 19:10

Værkstedet garanterer at den kommer gennem syn og hvis ikke betaler de evt. omsyn og de går hjem og laver det som er påkrævet. Det finder jeg praktisk. Derfor lader jeg dem om det.
Nu er fabrikken der ikke mere så nok svært at spørge om de synes det er ok. Der er heller ikke noget umiddelbart at se mht. konstruktive ændringer. Der er blot sket nogle forbedringer efterhånden som de gamle komponenter er slidt op :-) ......det sker jo på en +25 år gammel bil :-)

Nu er det også sådan at det er kun på bane jeg sætter stikket i T7 ventilen........på offentlig vej er stikket ude så den kun kører med grundladetryk på de 0.5-0.6 bar eller hvor meget det nu er.
Har tænkt på at det kunne være praktisk med en kontakt monteret så det var nemt at skifte mellem de to "modes".......

Har aldrig fået målt HK på den.......så ved i princippet ikke om den yder "for meget"......selv i "bane-mode" :-)

Der er Bilstein dæmpere foran......de er heller ikke originale........og Koni bagi......så er der alle disse gummi dæmpere osv......som er udskiftet med Powerflex......el. lign......
Alt det gør jo blot at den bremser bedre og ligger mere stabilt i sving osv.......

Der er allerede kommet GLS tracking no. på den nye udstødning. Måske ankommer den i morgen. Åbenbart 25 kg så pakkeshop duer ikke.......så henter den på depot i Tåstrup.......
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

22. apr 2022, 08:27

Det lyder som en sjov gammel bil.
En kontakt til ventilen er en bedre løsning, end at tage stikket af og på.
Og stikket beskytter mod fugt og skidt på kontaktpunkterne.
Og det er ikke konstrueret til at blive monteret og afmonteret en masse gange.

Det med gearkasser det er staks mere kompliceret.
I bund og grund kører min Og 93 bare med en senere variant af din gearkasse, og der er det 3, og 5 gear der er problemet, og ikke differentialet.
På en Og 95, der fik den et stærkere diffentiale, men så bliver der udfordringer med trækaksler, og 3-5 gears svagheden er ikke løst.
En f 40 gearkasse fra en Ng 93 diesel, Ser ud til at være den stærkeste standard løsning, og det skulle ikke undre mig om der findes en ombygning på internettet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

22. apr 2022, 21:52

Det er ellers i 3. gear der er mange som ser hvor hurtigt den går fra 100 til 150. De hurtigste jeg har hørt om er tæt på 3 sek.
Når jeg kører stille og roligt kører jeg den tit lidt op i 2. gear og går direkte til 4. Hvis der er 60 km/t begrænsning holder jeg den i 4. Vil hellere bruge lidt benzin og så have helt ren forbrænding fremfor at lade den trække i 5. ved 60 km/t.

Hvor stærke var Volvo kasserne. Kan se du har haft nogle stykker.
Kender en med en 245 med den alm. 2.3L. Men på lager har han en turbo udgave som vist blot er en "lav-trykker".
Volvo laver jo også traktorer så de kan nok lave en kasse der kan holde til lidt moment.

Ja, en kontakt til ventilen inde i kabinen kunne være ok.

De nyere Saab'er der kan man vist "mappe" den via et stik i kabinen?

Der går ikke lang tid så er den nyeste Saab man kan købe 10 år gammel.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

25. apr 2022, 09:37

Volvo gearkasserne var lavet på samme glasværk som en Og 900, hvis man sammenligner styrken.
Men de var ikke så dyre at er erstatte med en anden type/ mærke.
Min blev opdateret til en Getrag gearkasse fra en BMW
3. gear er svagt grundet konstruktionen på gearkassen, men bliver oftest brugt til accelerations tidsmålinger, da risikoen for hjulspind ikke er så stor, samt at hastigheden kan holdes nede.
Ja det kræver en lidt større indsats at programmere en T5 styring, men det er stadigt relativt simpelt.
Med en T7 og T8 styring det begynder det at blive ufatteligt nemt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 3" rustfri udstødning til 9K 2.3t CSE 1997

14. maj 2022, 09:46

Nu er den nye 3" rustfri udstødning blevet monteret af værksted.
I flg. værksted passede det hele fint og den er af god kvalitet.
Lydmæssigt er den måske en smule mere "hul" i lyden end den gamle. Der er fint "flow" i den når man giver lidt gas.
Alle de gamle gummiophæng er skiftet til nye.

Tilbage til "Classic Forum"