Banner cycler

Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

16. apr 2022, 20:32

Som overskriften antyder. - Hvad har vi her?

Bilen har jeg set i Trollhättan så det er ikke et photoshop fatamogana. Billedet er et pressebillede fra Saab.

Hvad kan panelet grave frem af spændende fakta om denne bil?

HDIV-17.JPG


Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

16. apr 2022, 20:47

:D Ja den har man set nogle af de gange man har været på besøg på museet :D

Årgang 1992 "prototype"
2.5.jpg
Sammen med 17" Super Aero og "mysko" 4-piston calipers :)
17TSS.jpg
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

16. apr 2022, 23:38

Øj, hvor er den flot i den farve 8)
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

17. apr 2022, 20:17

Er det en kendt original farve?
Den er meget fin, og kan måske ligne kardinalrød eller en blanding af kardinalrød ig rubinrød.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

18. apr 2022, 01:21

Lidt flere billeder på skønheden :)

Fra Januar måned herrens år 2012, "opmagasineret" omme bag i lager:
Jan-17.2012.jpg
Anden tid, en af mange andre udstillinger på museet:
Eco-1.jpg
Eco-2.JPG
Jo mere jeg kigger på billederne, så bliver jeg småt -
overbevist om at det næsten må være #242 Rubyred der er tale om....
Selv om den tøs er en "prototype" fra 1992 og #242 er MY 1993 -96, jamen :roll: så sammenlign her
med gamle "Ruby" 🤔
Gl.Ruby.jpg
🙄
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

18. apr 2022, 08:50

Med de billeder, så tror jeg at du har ret, rubinrød er virkelig flot når den kommer ud i sollyset.👍
Vel også ganske sandsynligt, når den kom på markedet i 93, at den har været på en prototype i 92.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

18. apr 2022, 14:10

De sidste billeder fik afsløret lidt mere om hvad det er for en bil.

Saab Ecosport

Der var flere særheder i denne konceptbil.
-17 tommer aerofælge.
-Infrarøde fjernprojektører.

Var det mon et af Saabs skøre eksperimenter. :-)
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

18. apr 2022, 14:59

Kender godt bilen. Så den i sommeren ´92 på museet. Vi kan kalde den en slags "forløber" for den senere Aero-model, der kom året efter. Den her er en konceptbil, indeholdende ind til flere futuriske finesser, bl.a. de omtalte og ganske unikke 17" Super-Aero fælge, som nævnt her. Givetvis det eneste sæt produceret nogensinde! :shock:

Af andre specielle ting kan nævnes:

# UV-lys (ikke infrarødt)
# Soltag med indbygget solceller (husker ikke helt formålet med dette, måske noget med ventilation :roll: )
# Varmeakkumulator. En slags termoflaske i motorrummet indeholdende specielle "fixérsalte", som har til opgave at lagre motorvarmen og holde maskineriet driftsvarmt i op til 72 timer! (som jeg mindes det). En rasende dyr løsning, som blev på tegnebrættet og vist nok senere overtaget af Audi.

/Henrik
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

18. apr 2022, 15:22

Her er der lidt mere "kød på benene" omkring modellen:
https://www.saabplanet.com/saab-9000-ec ... prototype/

Solcellerne husker jeg som en videreudvikling fra dengang med den "Futuristiske" EV-1
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_EV-1
BackfromTF.jpg
(Der også kan ses i filmen "Back to the future" part:2 fra 1989) :D
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

22. apr 2022, 18:50

Bilen er lidt et halvvejs mysterie.

Hvad er det lige man vil med UV lys?

Er det til at få objekter til at "lyse op" uden at blænde?
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

26. apr 2022, 09:20

Bilen er vel bygget for at være mystisk.
Den skulle skabe opmærksomhed.
Og er et bud på hvad fremtiden muligvis vil bringe!
Uv lys hører ind under kategorien at skabe opmærksomhed.
Da der er mange problemer med den teknologi.

Den kan give øjenskader, så alle skal have briller med et uv filter.
Mange farver/materialere reagerer ikke på uv lys.
Så det er yderst begrænset hvad der bliver oplyst.
Hvad blev egentlig sat i produktion.
Sæderne, men i en modificeret udgave.
Forstærkninger i karossen.
Motoren, men den mistede en del heste.
To trins airbaggen, men det var vel først i 2006 at den blev introduceret.
Resten blev skrottet enten af tekniske årsager eller økonomiske årsager.
Men det er helt normalt for alle konceptbiler!
Det er meget ærgerligt at hjul og bremser aldrig blev sat i produktion.
Da det virkeligt pynter på bilen, og realistisk set kunne en Aero god have brugt lidt større bremser.

<mvh
<morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

26. apr 2022, 13:36

Godt bud.

IR havde været mere oplagt. Så kan man få "night vision" uden at blænde.

Fælgene kan købes som replica hos RBM performance. 3000 eur.
Det er mange penge for en nærrig Saab ejer. Men ikke så vildt når man kan se hvad fælge til andre biler koster.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

26. apr 2022, 19:04

Fin artikkel Regin fik gravet frem.

Ærgerligt at Saab 9K ikke fik de bremser der matchede den tunge vogn.
4 stemplet enheder med store skiver ville have hjulpet.

Men Saab har altid været lidt nølende med kraftige bremser.

De var hurtige med skiver på bagakslen, det var bare forenden der manglede "bøffer"

Den viste 9K model er virkelig flot.
Orange blink klæder den Robinrøde vogn.

Deres eksperiment med bedre lys på 9K var også "tiltrængt" super lys har de ikke, men det havde konkurenterne heller ikke på det tidspunkt
Det ville være nice med Zenon eller LED i de ellers flotte 9K lygter.

Bilen kom lige før den helt unikke tid for Saab, nemlig på et tidspunkt hvor der var økonomisk overskud.. ET år i 1995 !
Og de kom aldrig tilbage i profit igen.

90erne så ellers godt ud med den Smukke 9K som vist og en smart ny 900 model.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

27. apr 2022, 08:42

Usynligt/blændfrit lys ser godt ud på papiret.
Sålænge man er den eneste bil på vejen med dette system!!
Og så har militæret et meget stor del at sige vedrørende denne teknologi.
Blændfrie lygter de findes i dag, men jeg tør ikke tænke på prisen, på bare en lygte, og så er der alle de andre komponenter der skal til for at få systemet til at virke.
Gode bremser der kan tåle lidt entusiastisk kørsel, der har svenske biler vel aldrig været kendt for.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

28. apr 2022, 20:38

Synes ikke lyset på min 9K er så tosset. Specielt ikke det lange lys hvor begge H1 lamper lyser. Som jeg huset det bedre end H4 lampen i OG900.
Mine forlygter er så også relativt nye. De originale var godt "sandblæst" i glasset. Det gør en hel del at få nyt klart glas. Muligvis kunne de gamle glas poleres men parabolen var også blevet dårlig. Det har nok endnu større betydning. Dvs. der er nogle "ting" man skal chekke hvis man er utilfreds med lys-output på sin 9k. Ud over det er der jo H1 lamper med ret kraftigt output. Nogle af dem har så ikke så lang levetid.

Mht. bremser.......så kunne de godt være bedre. Husker det som om min OG900 bremsede bedre. Men det kan godt være pga. der skulle mindre tryk på pedalen for en ønsket effekt.
Det hjælper af og til at bremse ned fra relativ høj hastighed. Med nogle kraftige korte tryk på pedalen. Allerede 2. gang tager den meget bedre fat. Går ud fra at det er pga. overfladen på skiven så er helt ren og smuds osv. er brændt af. Måske også det at der er kommet varme i skiverne gør noget. Men en god idé at sørge for at have "rene" skiver. Første gang man virkelig trykker efter f.eks. at have kørt i vinterhalvåret så kan den ofte trække til en af siderne så man skal passe lidt på indtil skiverne er rene så den bremser helt lige. Dvs. der er også et "sikkerhedsaspekt" i med jævne mellemrum at lave nogle kraftige ned-bremsninger (når der ikke er nogen lige bagi) så man ved hvis det virkelig gælder at man kan trykke til uden den trækker til en af siderne.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

28. apr 2022, 21:56

Dvs. der er også et "sikkerhedsaspekt" i med jævne mellemrum at lave nogle kraftige ned-bremsninger (når der ikke er nogen lige bagi) så man ved hvis det virkelig gælder at man kan trykke til uden den trækker til en af siderne.
YEP! Bremser er til for at blive brugt :!:

Med det sagt, er bremserne på både 9000 og gammel 900 (alle årgange) ikke noget at falde i svime over! Særligt i de muskelstærke versioner,kommer standardbremser til for kort! Det er ringe! Man kan ganske vist gøre noget for at rette op på dette, selv med en relativ nem og økonomisk forsvarlig løsning ved at anskaffe sig nogle ordentlige skiver og klodser. Der behøver hverken at være riller eller gennemborede huller i dem for at give et mærkbart løft til bremseevnerne. Selv er jeg meget begejstret for tyske Zimmermann! Kan kun anbefales herfra :idea:

Helt anderledes forholder det sig med 9-3 SS/SC: Selv de mindste (285 mm foran, 278 bagved) gør jobbet fremragende. Der er virkeligt bid i dem. og som jeg læste engang i en test: Det er bremser på Porsche-niveau., skrev de. Det er faktisk ikke helt løgn. Jeg taler ud fra ERFARING og ikke noget underlødigt stof gravet frem fra en eller anden suspekt og useriøs http.side derude et sted. Kan ejerne af disse modeller stemme i disse betragtninger, eller hvad synes I selv?

Beklager, tråden så småt mister sit værd, men der er vel ikke så meget andet at komme med i den forbindelse, tænker jeg. Og dog: Hvad lyset angår: Mine efterhånden 18 års parløb med H1-lamperne i 9000, er jeg på linie med MXP. Det er genialt nok, at ved fjernlys er der fuld blus på alle 4 lamper derude. Og er både paraboler og glas 112% iorden, meget gerne suppleret med gode, opgraderingspærer, ja, så er det næsten som at have fjernprojektører på!! Omvendt KAN de være ringe. Det har jeg oplevet en del gange. I særligt ét tilfælde var ejeren nær ved at torpedere en cyklist pga. et jammerligt dårligt lys på en dunkel vinteraften for år tilbage! Det blev der fluks gjort noget ved...byt til nyt...og BANG! Så var den ged barberet :twisted:

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

29. apr 2022, 14:58

Turbo X har ret fine bremser, dem har jeg prøvet til Max :-) adskillige gange.

I øvrigt en meget fin version af Saab 9-3.

Man skal tage sig sammen for at bringe den ud af ballance.

Ved ikke om det er højden på lygterne af de sene 9k der gør at de ikke lyser som "Blåvand fyr"


Har selv købt både fabriksnye og brugte versioner af Saab 9K turbo og har haft versioner med gl. front og versioner med ny front.

Egentligt var der mere lys i de store lygter, men de sene lave lygter ser bedre ud. Så man kan ikke vinde.

Kan også godt li Carlson versionen.

Eller CD classic versionen, deres issue er motoren ikke er 2,3 og Trionic ikke var så langt...

Så ja 9K Aero var et fyrtår for Saab. Smuk, hurtig og lux vogn i en kabine kvalitet der ikke før eller siden er overgået af det historiske mærke.
Vedhæftede filer
Saab-9000-Carlsson.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

29. apr 2022, 17:30

Jeg må være ærlig: I forlængelse af omtalen af den smukke, gamle CC´er, kom jeg til at tage et kig i min indre historiebog: Da vi fik vores overfede M88 9000T tilbage i det herrens år 7/94 var én af de mange ting, vi blev imponeret over i sammenligning med vores den gamle - 900i M85 - netop lyset!

Denne havde jo også H4-lamper, så en sammenligning var jo derfor ikke helt skæv. Man skal sammenligne pærer med pærer og bananer med bananer ogikke pærer med bananer :wink: Af en eller anden (mystisk) grund var lyset på denne 9000 CC lysår (hø, hø...) bedre end på 900i´eren. Der var simpelthen ikke nogen grund til at gøre mere ved det...REN FORNØJELSE!

Min søster havde en overgang en mage til, blot en 86´er. Same story...flot, flot lys, så fuglene sang 8)

Måske den egentlige årsag var det, som jeg oplevede på min hedengangne 900T fra 8/81 (det var ganske vist på dens dagskørelys): Voldsomt spændingsfald! Her kan jeg huske, at jeg målte hele 2,5V, som manglede ud til disse hjørnelys. Jeg var ikke så skrap til elektronik dengang, så jeg måtte frekventere en Autoelektriker. Han anbefalede at montere et "hjælperelæ" og viste endda, hvordan det skulle gøres. Piece of cake...det hjalp sindssygt meget! Det gik nærmest fra et P-lys til Pos.lys i et ruf...hvilken fornøjelse. Jeg prøvede endda at lave en test en eftermiddag i skumringstiden på en strækning på ca. 10 km, husker jeg. Lyskontakten forblev i venstre stilling, og INGEN af de modkørende på den strækning blinkede efter mig, fordi der manglede lys...INGEN! 8)

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvad har vi her? (HyggeQuizz)

29. apr 2022, 21:40

Min første Saab var en:

Demo udgave af en ny Saab 9000 CDS Turbo 2,0 175HK, non cat, den med det hele.
Læder, fuld tryks turbo, armlæn (super lux for 88 .-) ) DI kasette, (helt vildt for 88), brede dæk, el soltag, CD radio og alt i udstyr osv...

Gun metal gray. Den var dælme flot.

Den havde ikke Trionic, men ok, jeg brugte den bare og havde Saab til at servicere den..

Senere blev det til en ny 9K Aero og igen senere til en 9K 2,3 CDET denne gang med automatgear. I rubinrød metal.
Autogear var nemt og passede egentligt fint til en Cruise som 9K er.

Den jeg var mest glad for var 88er vognen..
Aero-en var lækker men bare ligesom en der bare stod i garage og aldrig blev brugt, havde alt for travlt med at drive firma og gad ikke manuelt gear i min fritid, så den blev solgt...og byttet til en CD igen..

Senere kom der andre 9K til...

Skulle aldrig have OG900 i 90erne, da jeg syntes de var oldgamle og kedelige, især i 5 dørs.


Og endte med oldgamle Saab 900 turbo biler til hobby brug.

I dag gad jeg godt have den dejlige 9K Aero stående der kun havde kørt få km...

men sådan blev det ikke...

Og for at vende tilbage til lygterne:

Rimeligt lys, ikke vildt, men ca. samme kvalitet som andre 90er vogne...

Bremserne: 88er og Aero-en var klart udfordret og ikke noget at prale med.
Fik Saab til at servicerer dem, så de virkede.

Vil pointerer at Saab 9K kabinen og lædersæderne var i særklasse.
Flot og med gode materialer, især Aero-en med Recaro sæder var dejlige...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"